Gå til innhold

Hvordan switch skal jeg ha?

Anbefalte innlegg

Hei, skal nå flytte til ny bolig, og der er det linje på 500mb. Problemet er at det er en altibox router og kun 1 utgang til internett, som huseier bruker for øyeblikket. 

Så det jeg lurer på er, Trenger jeg 2 switcher? 1 switch der ledning fra router går til switch, og deretter ledning fra switch nr 1 til switch nr 2 som jeg har inne i leiligheta mi? Eller kan man kjøpe en type splitter som går ut ifra routeren, og ene ledninga går da i pcen hans og andre går til min switch inne i leiligheta mi?  

Og hvordan switch burde man kjøpe for og få mest utnytte av hastigheten?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå kjøpt 2 cisco switcher. det skal vel holde det? som jeg forsto på deg TheHaughom så må jeg ha 3 switcher? 

Hjemmesentralen står i gangen ved pcen til huseier, så det jeg tenkte var kabel fra router til switchnr1. Så kan huseier koble pcen sin til switch nr1, og i fra switch nr 1 så går det ledning inn til leiligheta mi, som blir switch nr2. 

Funker dette?

Lenke til kommentar

Alternativt få satt altibox i bridge å få satt inn en egen router så har du switch der...

Wifien på gamle altibox zyxel (går ut fra det er den) er søppel så ville fått noe bedre enn det.

Har ikke råd til ny router for øyeblikket, men tenkte på en asus router sånn for fremtiden

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjøpt 2 cisco switcher. det skal vel holde det? som jeg forsto på deg TheHaughom så må jeg ha 3 switcher? 

Hjemmesentralen står i gangen ved pcen til huseier, så det jeg tenkte var kabel fra router til switchnr1. Så kan huseier koble pcen sin til switch nr1, og i fra switch nr 1 så går det ledning inn til leiligheta mi, som blir switch nr2. 

Funker dette?

Jepp. Det skal fungere helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...