Gå til innhold

Kjøpe PC-deler i Asia??

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en venn som er i Asia nå, og som vil være der frem til Mai en gang. Det jeg lurte på var om jeg burde be han om å kjøpe pc-utstyr til meg!? Har hørt at det er vanvittig billig der! Men hvor mye er det egentlig å spare?

Maskinen jeg "sikler" etter er som følger:

P4 Northwood 2,2GHz

Ca 1,5 GB ram (RDRAM el. DDR-RAM)

2x 80Mb Harddisker (ATA 133)

Soundblaster Audigy Platinum EX

19" (21") skjerm

GeForce 4

Mulig et par Klipsch høyttalere (ProMedia 5.1, THX)

GigaByte Hovedkort (ATA 133, USB 2.0, 400/533MHz bus, etc.)

PlexWriter 24x10x40 (el. 36x12x4(8?))

Og en DVD-rom

pluss en del annet snacks! :smile:)

Hvor mye tror dere en kan tjene på å kjøpe dette i f. eks. Thailand? Bare lurer, for dette utstyret koster mer enn flesk her hjemme!! :sad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så små marginer på slikt utstyr at det er lite å spare.

Sannsynlegvis mindre moms der, men det er ikkje så lett smugle inn ein 21" skjerm :smile:

Og support/retur blir eit h*****e. (Dei er ikkje gode i engelsk i Thailand, tru meg, iallfall ikkje drosjesjåførane...lol)

Lenke til kommentar

Hvis kameraten din har skikkelig peil så er det sikkert noe å spare. Det er lett å bli lurt der borte, med falske merkinger på CPU osv.

Ikke peiling på hvor mye det er å spare, hvorfor ikke be kameraten din om å sjekke priser der nede for deg, han får sikkert tilgang til mer oppdaterte priser enn folk her hjemme.

Uansett så blir det toll og moms på dette når du skal ta det inn til Norge, for ikke å snakke om frakten. 10kg vil koste deg nærmere 1000kr i frakt, skjerm pluss pc, blir ca. 30kg=ca.3000kr i frakt??

Husk at det blir toll og moms på frakten også, det regnes med i prisen for varen.

Telcontar

Lenke til kommentar

Var nettopp i Hong Kong og så etter HW. Prisene var lavere, men ikke så lave at det er snakk om noe kupp.. Kjøpte med meg en xp1800 prosessor, men sparte bare noen hundrelapper. Mye piratkopierte og billige bøker der, om man takler kinesisk + spill og filmer seff.. Ligg unna de lugubre vcd'ene, alt er sensurert. Tror Thailand er bedre på det området :)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-25 19:11, nihilen skrev:

Ligg unna de lugubre vcd'ene, alt er sensurert.

skuffa nå? :razz:

Quote:

Det jeg lurte på var om jeg burde be han om å kjøpe pc-utstyr til meg!?

Vel, du sparer jo en del penger. Problemet er at dersom noe av utstyret skulle vise seg å ikke virke så er du ikke så sikra som i Norge dvs hvis noe ikke fungerer så har du tapt penga.

Jeg ville nok bedt kameraten din kjøpe noe. For å gå gjennom lista di:

P4 Northwood 2,2GHz - farlig. Ville ikke kjøpt dersom kameraten din ikke kan se fysisk på den for å konsantere at det ER en 2.2GHz P4. Liten så du ungår moms og toll lett

Ca 1,5 GB ram (RDRAM el. DDR-RAM) - ville jeg kjøpt. Lett for kompisen din å sjekke at han får det han skal ha. Lett å ungå moms og toll også.

2x 80Mb Harddisker (ATA 133) - nei! Alt for lett å bli svindla samt å sende en HD i posten er risky IMHO

Soundblaster Audigy Platinum EX - joda, kjøp :smile:

19" (21") skjerm - øøh, porto? :wink: Kjøp i Norge

GeForce 4 - sikkert masse og spare, jeg ville nok kjøpt

Mulig et par Klipsch høyttalere (ProMedia 5.1, THX) - nei, ikke send slike ting i posten.

GigaByte Hovedkort (ATA 133, USB 2.0, 400/533MHz bus, etc.) - er det ikke litt stort da?

PlexWriter 24x10x40 (el. 36x12x4(8?))

Og en DVD-rom - tunge saker, ville kjøpt i Norge

sånn, må legge til at jeg kun baserer svaret mitt på en fetters fortelling samt mine fordommer for asia :smile:

Lenke til kommentar

Høres ikke bra ut når du snakker om dine fordommer om Asia, jeg skjønner selvfølgelig hva du mener, men tipper andre kan ta seg nær av det.

Sikker på at det er riktig måte å formulere på?

Ville heller ha sagt at det er mye piratvirksomhet og store sjanser for å bli lurt :smile:.

Telcontar

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet 3,5 år i Østen,(Singapore og

Hong Kong)Har kjøpt en del utstyr, CPU,Harddisker,Skjermkort, Minne etc. og det er en del penger å spare på dette, når følgende kriterier er oppfylt:

Du må handle der lokalbefolkningen handler, altså bør du være kjent,eller ha tid til å undersøke hvor det er,ellers blir du lurt.

Det utstyret du skal handle, må være det siste på markedet, har det vært i salg 6 mnd. eller mer, får du det like billig i Norge

Det du kjøper må være en del av "bagasjen" til han som kjøper det(Tollfri kvote, kr.5000,-) Blir det sendt i posten, får du antagelig både moms+toll på verdien.

Alt jeg har kjøpt har fungert feilfritt, og jeg har aldri hatt noen problemer,utstyret leveres i orginalpakninger og med 12 mnd garanti, husk det meste, om ikke alt blir laget i Østen.

Problemet er vel at skulle noe ryke, så må du levere det der det er kjøpt.

Personlig så tror jeg ikke det er noe å hente på skjermer,kabinetter osv. Husk også på at tastaturer kjøp i utlandet, ikke har Æ,Ø,Å.

Og til slutt, jeg tror ikke Thailand (siden du nevnte det) er stedet for billig PC utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...