Gå til innhold

Her døde tre arbeidere i byggingen av Golia arbeidere. Nå er Aasta rammet av alvorlig ulykke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

<ironi>Håper det var verdt det....</ironi>

 

Fortsatt har jeg ikke sett ett eneste svar, hverken godt eller dårlig, som forklarer meg hvorfor Norsk teknologi ikke bygges i Norge. Økonomi kan det jo ikke være.

 

For å ta en anal-logi så kan vi jo se på netthandel. Dersom jeg bruker noen hundrelapper på å kjøpe noe i en utenlandsk nettbutikk som ebay, skrikes det om at idioter som meg ikke støtter norsk handel og industri. Stortinget med sosser i spissen gjør hva de kan for å stikke kjepper i hjulene for meg. Men når det er snakk om noe som virkelig ville monne for en hardt rammet Norsk industri så,..... Jeg sier ikke mer

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utfordringen ligger i internasjonale avtaler om fri konkuranse.

En må bevise at de billigste ikke vil være i stand til å levere som avtalt for ikke å velge dem.

Noe av problemet er at oljeselskapene kan trekke fra alle overskridelsen på skatten. Dersom dette ble begrenset til kun inflasjon ville de nok vært mer nøye med å velge de mest realistiske tilbudene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

<ironi>Håper det var verdt det....</ironi>

 

Fortsatt har jeg ikke sett ett eneste svar, hverken godt eller dårlig, som forklarer meg hvorfor Norsk teknologi ikke bygges i Norge. Økonomi kan det jo ikke være.

 

For å ta en anal-logi så kan vi jo se på netthandel. Dersom jeg bruker noen hundrelapper på å kjøpe noe i en utenlandsk nettbutikk som ebay, skrikes det om at idioter som meg ikke støtter norsk handel og industri. Stortinget med sosser i spissen gjør hva de kan for å stikke kjepper i hjulene for meg. Men når det er snakk om noe som virkelig ville monne for en hardt rammet Norsk industri så,..... Jeg sier ikke mer

Det er på grunn av økonomi.

 

Det er grenser for hva Norges myndigheter kan gjøre med verftsindustrien i Norge på dette punktet. Selv når norske verft får kontrakten så går det meste av kontrakten videre til andre selskaper i utlandet uansett. De gjør bare en del av arbeidet i Norge. Det meste av selve byggingen osv. foregår uansett i utlandet. Det vi har i Norge er kompetanse, det er det vi må selge, ikke ferdige produkter. Har du sett HHI sitt verft? Norske verft ser ut som skur i sammenligning. I Sør-Korea er det og for dyrt å gjøre alt selv. Når de får en kontrakt så gir de en del av kontrakten til et annet verft, f.eks i Kina som bygger deler, og de gjør resten.

 

Utfordringen ligger i internasjonale avtaler om fri konkuranse.

En må bevise at de billigste ikke vil være i stand til å levere som avtalt for ikke å velge dem.

Noe av problemet er at oljeselskapene kan trekke fra alle overskridelsen på skatten. Dersom dette ble begrenset til kun inflasjon ville de nok vært mer nøye med å velge de mest realistiske tilbudene.

Nei, det er ikke et problem med regler om fri konkurranse. Veldig mange land klarer fint å holde mye innenlands. Ofte med hjelp av avtaler med selskapene. Du er aldri nødt til å ha en fri og åpen kontraktskonkurranse for det du gjør. Ingen som tvinger deg til det. Sør-Korea, Tyskland er eksempler på land som holder veldig mye innenlands pga aktiv politikk fra myndighetene om å nettopp hindre at ting forsvinner utenlands. Og jeg kan si deg det med en gang, Sør-Korea er ikke billigst. Media i Norge har ikke en objektiv og riktig fremstillelse for å si det slik. Samtidig så "blander" de ofte land som Sør-Korea med Vietnam f.eks. Selv om landene er ekstremt forskjellige. Det er liksom som om aviser i USA skulle snakket om at skip bygget i Italia og Tunisia er det samme. De ligger jo med middelhavet begge to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...