Arne Daae Hopland Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Yosemite MTB el-sykkel fra Biltema er en super sykkel til 7.999. Lenke til kommentar
Lotec Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Synd med effektbegrensning på 250W, burde heller vært maksimal effekt etter vekten på sykkel og lastekapasitet samt gradvis lavere effekt ved høyere fart. Da hadde det blitt langt mere aktuelt med elektriske varesykler etc. Fartsbegrensingen på 25km/t er forøvrig akkurat passe i min mening. Enig i det, men om du kjøper en sykkel med kvalitetsmotor som Bosch er det ikke noe problem å dra barna i sykkelhenger. Nja... et barn kanskje - men har du 2 store førskolebarn i henger, fullt av klær, sko, bleier og annet de skal ha med seg . . OG ekstra skift til seg selv, så man kan skifte når man kommer på jobb OG veier en del selv.. så snakker man fort (inkludert vekt av elsykkel, henger etc) 170-190kg. Kommer det da en bratt bakke, så er man i hvert fall i letteste gir (og det går sakte).. Bruker man elsykkel som bil nummer 2, så har hastigheten litt å si. 25km/t er ganske sakte. For meg, så tror jeg en liten økning til 30km/t hadde vært en forbedring. Men for all del.. sykkel er overraskende effektivt. Når det ikke er glatt dekker den mitt transportbehov, nesten hele tiden. Bortsett fra når hele familien skal være med selvsagt. Da er det bare å sparke dieseldyret igang. Det skiller egentlig lite tid på å sykle til jobben, fremfor å kjøre. Kommer til å lage egen familiesykkel i løpet av et par år. 4 kraftige hjul, 2 motorer, 1 egenprodusert kraftig batteri etc.. Hadde gjerne sett at Shimano utviklet et kraftigere navgir, som hadde noen flere gir - og som "snakket" bra sammen med motorenheten. Rustfrie kjeder er vel veldig vanlig på elsykler nå, så rust på kjedet er ikke noe problem. Men hvor bra resten av syklen takler saltsørpe varierer overraskende mye fra merke til merke. Hvis man sykler uansett vær, i noe som føles som ukesvis med regn, og ukesvis med semi saltsørpe, så er det kun kvalitet som virker i lengden. Hadde gjerne sett et stort antall sykler vært gjennom er stor kvalitetstest. Bakbremse på elsykkel er fordel for å spare bremseklosser. Elsykler kan spise slike klosser, om man ikke legger om syklestilen pga fart og høyere vekt. Hydrauliske bremser og også et pluss. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Vil jo tro at de sykler som kommer til Norge fra det store utand ikke er 250w/25km.t orginalt ?? og vil tro de er begrenset for å selges i Norge. må da være enkelt å frigjøre kapasitet?? begrensninger er vel også bare på vei, så på privat land/vei er vel man fritatt sånne regler og det kan være ønskelig med mere kraft. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Vil jo tro at de sykler som kommer til Norge fra det store utand ikke er 250w/25km.t orginalt ?? og vil tro de er begrenset for å selges i Norge. må da være enkelt å frigjøre kapasitet?? begrensninger er vel også bare på vei, så på privat land/vei er vel man fritatt sånne regler og det kan være ønskelig med mere kraft. Det er ikke bare norge som har den regelen. AtW Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 (endret) Vil jo tro at de sykler som kommer til Norge fra det store utand ikke er 250w/25km.t orginalt ?? og vil tro de er begrenset for å selges i Norge. må da være enkelt å frigjøre kapasitet?? begrensninger er vel også bare på vei, så på privat land/vei er vel man fritatt sånne regler og det kan være ønskelig med mere kraft. Det er ikke bare norge som har den regelen. AtW https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle_laws EU har 250w kontinuerlig som grense. En del sykler gir betydellig mer effekt i aksellerasjonsfasen men holder seg innenfor 250w kontinuerlig. Ordlyden i Norge og Sverige på 250W maksimal effekt er derfor litt problematisk. Endret 22. august 2017 av Flippo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Vil jo tro at de sykler som kommer til Norge fra det store utand ikke er 250w/25km.t orginalt ?? og vil tro de er begrenset for å selges i Norge. må da være enkelt å frigjøre kapasitet?? begrensninger er vel også bare på vei, så på privat land/vei er vel man fritatt sånne regler og det kan være ønskelig med mere kraft. Det er ikke bare norge som har den regelen. AtW https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle_laws EU har 250w kontinuerlig som grense. En del sykler gir betydellig mer effekt i aksellerasjonsfasen men holder seg innenfor 250w kontinuerlig. Ordlyden i Norge og Sverige på 250W maksimal effekt er derfor litt problematisk. Nominell effekt er ikke makseffekt, norge bruker i praksis EU-regler. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Hva regnes egentilg som nominell/kontinuerlig? Gjennomsnitt over x antall sekunder eller noe sånt? Eller sagt på en annen måte: Hvor lenge kan makseffekten vare uten å bryte regelverket? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Var å testet en sykkel i dag og ble overasket over hvor sterk den var, Motor Bosch Performance CX yter 75nm. jeg er 100 kilo og kjørte noen seriøst bratte asfalterte bakker uten problem. dealbreaker er 25km.t begrensning. fint å sykle opp til dit men da blir det en skikkelig unaturlig sykkel følelse. litt som at man plutselig sykler ut i gjørme. ser jo at jeg selv sykler godt over 25km.t på flatmark. men nydelig sykkel til de bratte kneikene. https://www.tromsoskiogsykkel.no/sykkel/sykler/elsykkel/trek-powerfly-5-2017-elsykkel Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Kan alltids kjøpe et batteri/motor-system uten den begrensningen, fra utlandet og montere på en sykkel du har. Jeg har hørt at Bafang er et godt merke med høy kvalitet. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Jeg har hørt at Bafang er et godt merke med høy kvalitet. Jepp, sett litt på det. er jo helt vanvittig med treff på forskjellige kits når man googler "bafang" så blir jo litt forvirret men fant meg et elbil forum å spurte om tip til konkret pakke der. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 (endret) Kan alltids kjøpe et batteri/motor-system uten den begrensningen, fra utlandet og montere på en sykkel du har. Jeg har hørt at Bafang er et godt merke med høy kvalitet. BH Emotion sine med japansk designet/kinesisk produsert DAPU motor i bakhjulene har en mye smidigere overgang hvor effektkurven minker pent gradert etter 25km/t. Der slipper man følelsen av å treffe en vegg ved 25. Ulempen/resultatet er at man med god egeninnsats kombinert med motoren kan legge seg på overkant av 30 i bakker. Edit: Var vel egentlig ment som svar til leifeinar. Endret 5. september 2017 av Flippo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå