Gå til innhold

Han tester elsykler på fulltid. Her er ekspertens fem elsykkel-tips


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

 

Synd med effektbegrensning på 250W, burde heller vært maksimal effekt etter vekten på sykkel og lastekapasitet samt gradvis lavere effekt ved høyere fart.

 

Da hadde det blitt langt mere aktuelt med elektriske varesykler etc. Fartsbegrensingen på 25km/t er forøvrig akkurat passe i min mening.

 

Enig i det, men om du kjøper en sykkel med kvalitetsmotor som Bosch er det ikke noe problem å dra barna i sykkelhenger.

Nja... et barn kanskje - men har du 2 store førskolebarn i henger, fullt av klær, sko, bleier og annet de skal ha med seg . . OG ekstra skift til seg selv, så man kan skifte når man kommer på jobb OG veier en del selv.. så snakker man fort (inkludert vekt av elsykkel, henger etc) 170-190kg.

Kommer det da en bratt bakke, så er man i hvert fall i letteste gir (og det går sakte)..

 

Bruker man elsykkel som bil nummer 2, så har hastigheten litt å si. 25km/t er ganske sakte. For meg, så tror jeg en liten økning til 30km/t hadde vært en forbedring.

Men for all del.. sykkel er overraskende effektivt. Når det ikke er glatt dekker den mitt transportbehov, nesten hele tiden. Bortsett fra når hele familien skal være med selvsagt.

Da er det bare å sparke dieseldyret igang.

Det skiller egentlig lite tid på å sykle til jobben, fremfor å kjøre.

Kommer til å lage egen familiesykkel i løpet av et par år. 4 kraftige hjul, 2 motorer, 1 egenprodusert kraftig batteri etc..

 

Hadde gjerne sett at Shimano utviklet et kraftigere navgir, som hadde noen flere gir - og som "snakket" bra sammen med motorenheten. Rustfrie kjeder er vel veldig vanlig på elsykler nå, så rust på kjedet er ikke noe problem. Men hvor bra resten av syklen takler saltsørpe varierer overraskende mye fra merke til merke.

Hvis man sykler uansett vær, i noe som føles som ukesvis med regn, og ukesvis med semi saltsørpe, så er det kun kvalitet som virker i lengden.

Hadde gjerne sett et stort antall sykler vært gjennom er stor kvalitetstest. Bakbremse på elsykkel er fordel for å spare bremseklosser. Elsykler kan spise slike klosser, om man ikke legger om syklestilen pga fart og høyere vekt. Hydrauliske bremser og også et pluss.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vil jo tro at de sykler som kommer til Norge fra det store utand ikke er 250w/25km.t orginalt ?? og vil tro de er begrenset for å selges i Norge. må da være enkelt å frigjøre kapasitet?? begrensninger er vel også bare på vei, så på privat land/vei er vel man fritatt sånne regler og det kan være ønskelig med mere kraft.

Lenke til kommentar

Vil jo tro at de sykler som kommer til Norge fra det store utand ikke er 250w/25km.t orginalt ?? og vil tro de er begrenset for å selges i Norge. må da være enkelt å frigjøre kapasitet?? begrensninger er vel også bare på vei, så på privat land/vei er vel man fritatt sånne regler og det kan være ønskelig med mere kraft.

 

Det er ikke bare norge som har den regelen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Vil jo tro at de sykler som kommer til Norge fra det store utand ikke er 250w/25km.t orginalt ?? og vil tro de er begrenset for å selges i Norge. må da være enkelt å frigjøre kapasitet?? begrensninger er vel også bare på vei, så på privat land/vei er vel man fritatt sånne regler og det kan være ønskelig med mere kraft.

 

Det er ikke bare norge som har den regelen.

 

AtW

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle_laws

 

EU har 250w kontinuerlig som grense. En del sykler gir betydellig mer effekt i aksellerasjonsfasen men holder seg innenfor 250w kontinuerlig. Ordlyden i Norge og Sverige på 250W maksimal effekt er derfor litt problematisk.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

 

 

Vil jo tro at de sykler som kommer til Norge fra det store utand ikke er 250w/25km.t orginalt ?? og vil tro de er begrenset for å selges i Norge. må da være enkelt å frigjøre kapasitet?? begrensninger er vel også bare på vei, så på privat land/vei er vel man fritatt sånne regler og det kan være ønskelig med mere kraft.

 

Det er ikke bare norge som har den regelen.

 

AtW

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle_laws

 

EU har 250w kontinuerlig som grense. En del sykler gir betydellig mer effekt i aksellerasjonsfasen men holder seg innenfor 250w kontinuerlig. Ordlyden i Norge og Sverige på 250W maksimal effekt er derfor litt problematisk.

 

 

Nominell effekt er ikke makseffekt, norge bruker i praksis EU-regler. 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var å testet en sykkel i dag og ble overasket over hvor sterk den var, Motor Bosch Performance CX yter 75nm. jeg er 100 kilo og kjørte noen seriøst bratte asfalterte bakker uten problem.

 

dealbreaker er 25km.t begrensning. fint å sykle opp til dit men da blir det en skikkelig unaturlig sykkel følelse. litt som at man plutselig sykler ut i gjørme. ser jo at jeg selv sykler godt over 25km.t på flatmark.

 

men nydelig sykkel til de bratte kneikene.

 

https://www.tromsoskiogsykkel.no/sykkel/sykler/elsykkel/trek-powerfly-5-2017-elsykkel

Lenke til kommentar

Kan alltids kjøpe et batteri/motor-system uten den begrensningen, fra utlandet og montere på en sykkel du har. Jeg har hørt at Bafang er et godt merke med høy kvalitet.

 

BH Emotion sine med japansk designet/kinesisk produsert DAPU motor i bakhjulene har en mye smidigere overgang hvor effektkurven minker pent gradert etter 25km/t. Der slipper man følelsen av å treffe en vegg ved 25. Ulempen/resultatet er at man med god egeninnsats kombinert med motoren kan legge seg på overkant av 30 i bakker.

 

Edit: Var vel egentlig ment som svar til leifeinar.

Endret av Flippo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...