Gå til innhold

Moshi moshi!


Anbefalte innlegg

Hva betyr den første bokstaven på politibilen, eller kanskje det ene tegnet dekker en hel setningen for den saks skyld?  

De to første tegnene betyr Chiba. 千葉. Og det står kort og greit Chiba Prefectural Police Department. (Så jeg vil tru dette bildet ble tatt på motorveien fra Narita flyplass)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akitu: Det er helt riktig :)

bakalaka: Yodobashi Camera klarte jeg å snuble meg innom helt uforskyldt mens jeg ventet på innsjekk i nytt hotell. Milde majones for en "butikk". Komplett.no og Elgiganten i Sverige bør vurdere å bytte navn til noe mindre skrytete. Den der MIDI-versjonen av When The Saints Go Marching In, tho ...

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

 

Hva betyr den første bokstaven på politibilen, eller kanskje det ene tegnet dekker en hel setningen for den saks skyld?  

De to første tegnene betyr Chiba. 千葉. Og det står kort og greit Chiba Prefectural Police Department. (Så jeg vil tru dette bildet ble tatt på motorveien fra Narita flyplass)

 

 

Kanskje politiet har opptrente Shiba hunder (Shiba Inu   柴犬?) i sitt politiarbeidet. Skal vel være gode til å grave disse hunden, Derfor de er maskot til Doge-coins (virtuell valuta):

 

 

 

Shiba_inu_taiki.jpg

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

" fremoverlente teknoselskaper som NTT DoCoMo"

 

 

AtW

Så lenge du ikke forteller dem at du har tenkt å bli :p

 

 

Denne må du utdype.

 

Henviser du til at japanere ikke liker utlendinger som bosetter seg der?

 

Eller henviser du til utlendinger som ikke har et like positivt syn på Japan etter å ha bodd der kontra å ha vært der på ferie?

 

Om dette er noe "du har lest på nettet" anbefaler jeg deg å ta det med en klype salt.

"Japan makter ikke å gjøre noe med dette. Det har de vist i nå 20 år. De hadde tom. ekstravalg for å få støtte til reformer og endringer. Abenomics som det heter. Øke forbruket i landet, økte lønninger osv. Likevel, det fungerer ikke. De klarer ikke å endre det. Samtidig har du den kommende demografi-krisen. Japanere har en holdning som gjør at den ikke kan løses med hjelp fra andre steder. Japan fører en politikk innen innvandring og folk som kommer til landet for å jobbe som får Frp til å virke som om de holder velkomstfest for immigranter og inviterer massevis av dem. Det er Japans problem nå. De står stille, men verden går fremover."

 

Fra innlegg #11

 

"Noe du har lest på Internet" høres ut som starten på en lang forsvarstale. Jeg har lest ting på nettet. Blant annet at japanere er veldig rasistiske. Det betyr ikke at det jeg mener er basert på det. Jeg vet at japanere ikke er rasistiske. Det jeg vet derimot er at mange ikke vet hva det ordet egentlig betyr. Det jeg vet derimot er at sosial-Darwinisme fortsatt står veldig sterkt i Japan. Samme som var dominerende i hele Europa veldig lenge, inntil helt nylig. Jeg tror nok at Europa i dag er lett mer rasistisk enn Japan. Sosial-Darwinisme derimot har ofte de samme effektene, men det strider ikke med vitenskap. Det er jo og det som rettferdiggjorde Europeisk kolonisering og europeisk imperialisme. Det er det samme som rettferdiggjorde japansk imperialisme. Japan sitt gamle flagg med solen er jo nettopp et tegn på dette. Japansk imperialisme. La meg og få avslutte med en siste ting. Det er en grunn til at vi Europa samarbeider godt med Tyskland, at vi i Norge og andre land ikke bærer noe hat mot Tyskland og mange steder er de godt likt (der folk ikke liker dem er jo pga finanskrisen nå i nyere tid stort sett). I Japan derimot? Japansk er ikke engang tillatt på TV i Kina og Korea. Det er ikke uten grunn. Jeg vet du liker Japan, men disse holdningene kan ikke forsvares. Holdninger som ikke kommer frem så lenge du er turist. 

Lenke til kommentar

:p da får du prøvd ut hvordan det i praksis er å jobbe som en del japanske menn fjarle.

 

De har et fantastisk arbeidspress her borte. Det har blitt antydet både i og mellom linjene flere ganger, og er kanskje noe vi kommer tilbake til. De bildene der virker å være ytterpunktene - og du kan få tilsvarende for Norge og UK. Jeg har i hvert fall ikke sett noe som har liknet på mine nattlige turer til 7eleven (!) for å skaffe til veie nudler og rundstykker. Greit - begrenset erfaring spiller kanskje inn :)

Først: Japan har en del amerikanske soldater, det har gitt fotfeste for vestlige kjeder, som 7Eleven.

 

Folk har et bilde av at folk jobber så mye i Japan, men hvis en ser på statistikken:

https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=ANHRS

Så er gjennomsnittet på 1719 timer per år. I Norge er vi på 1427, og Tyskland kommer nederst med 1371 timer. Til sammenligning har Mexico 2228 timer. I Korea er det 2124 timer. Gjennomsnittet for OECD land er 1770 timer. Altså jobber japanerene under gjennomsnittet for OECD land.

 

Det er jo offisielle statistikker da. Japan har fortsatt et større problem med at folk jobber for mye, enn f.eks Canada eller Italia. De har jo kultur for at hvis det fortsatt er litt igjen å gjøre på jobben, eller det er litt mye jobb for neste skift så blir du gjerne litt lengre og hjelper til med å få gjort den jobben. Selv om du offisielt har sluttet, og du tar altså ikke overtidsbetaling for den jobben du gjør da. Som fører til høyere mørketall. Samtidig, de har ført politikk for reduksjon av arbeidstimer per år, og det fungerer. Folk jobber mindre nå enn de gjorde før. I statistikken her viser jo Tyskland fint at det å ikke jobbe veldig mye ikke er en nødvendighet for god økonomi. I bunnen her er det jo stort sett bare germanske land. Til tross for at disse landene også har veldig god økonomi. Så mye av forskjellen i arbeidspress ol i forhold til Japan vil og gjelde for mange andre land som nordmann. Veldig mange andre land er det viktig å få inn mange arbeidstimer og jobbe mye, mens det her er viktigere å få gjort jobben. Det å gå hjem før sjefen, eller at sjefen går hjem til slutt er jo heller ikke en ting i Norge. Du kan jo eksempelvis se USA i statistikken her. De ligger greit over Japan. Og mye mer press for å arbeide mange timer i forhold til Norge. Sjefer har og mer autoritet og mer rigide strukturer.

Lenke til kommentar

C64C: Nei, hvis det var merkbart i Tokyo sov jeg gjennom det - det har blitt jobbing til sent på nettene her borte, så har blitt litt kompensering med en time eller to på øyet der det har vært plass. Våkna til bilder av galskapen på avisforsidene.

Akitu: Wuæææææh! Hehe, den der har jeg hørt noen ganger nå. Jeg lurer på om den går på repeat for at folk ikke skal oppholde seg for lenge der inne :p

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

" fremoverlente teknoselskaper som NTT DoCoMo"

 

 

AtW

Så lenge du ikke forteller dem at du har tenkt å bli :p

 

 

Denne må du utdype.

 

Henviser du til at japanere ikke liker utlendinger som bosetter seg der?

 

Eller henviser du til utlendinger som ikke har et like positivt syn på Japan etter å ha bodd der kontra å ha vært der på ferie?

 

Om dette er noe "du har lest på nettet" anbefaler jeg deg å ta det med en klype salt.

"Japan makter ikke å gjøre noe med dette. Det har de vist i nå 20 år. De hadde tom. ekstravalg for å få støtte til reformer og endringer. Abenomics som det heter. Øke forbruket i landet, økte lønninger osv. Likevel, det fungerer ikke. De klarer ikke å endre det. Samtidig har du den kommende demografi-krisen. Japanere har en holdning som gjør at den ikke kan løses med hjelp fra andre steder. Japan fører en politikk innen innvandring og folk som kommer til landet for å jobbe som får Frp til å virke som om de holder velkomstfest for immigranter og inviterer massevis av dem. Det er Japans problem nå. De står stille, men verden går fremover."

 

Fra innlegg #11

 

"Noe du har lest på Internet" høres ut som starten på en lang forsvarstale. Jeg har lest ting på nettet. Blant annet at japanere er veldig rasistiske. Det betyr ikke at det jeg mener er basert på det. Jeg vet at japanere ikke er rasistiske. Det jeg vet derimot er at mange ikke vet hva det ordet egentlig betyr. Det jeg vet derimot er at sosial-Darwinisme fortsatt står veldig sterkt i Japan. Samme som var dominerende i hele Europa veldig lenge, inntil helt nylig. Jeg tror nok at Europa i dag er lett mer rasistisk enn Japan. Sosial-Darwinisme derimot har ofte de samme effektene, men det strider ikke med vitenskap. Det er jo og det som rettferdiggjorde Europeisk kolonisering og europeisk imperialisme. Det er det samme som rettferdiggjorde japansk imperialisme. Japan sitt gamle flagg med solen er jo nettopp et tegn på dette. Japansk imperialisme. La meg og få avslutte med en siste ting. Det er en grunn til at vi Europa samarbeider godt med Tyskland, at vi i Norge og andre land ikke bærer noe hat mot Tyskland og mange steder er de godt likt (der folk ikke liker dem er jo pga finanskrisen nå i nyere tid stort sett). I Japan derimot? Japansk er ikke engang tillatt på TV i Kina og Korea. Det er ikke uten grunn. Jeg vet du liker Japan, men disse holdningene kan ikke forsvares. Holdninger som ikke kommer frem så lenge du er turist. 

 

Selvsagt har Japan problem med en aldrende befolkning og lav innvandringsvekst, men ser ikke helt sammenhengen mellom det og den avsluttende kommentaren din i det forrige innlegg;)

 

Men angående det demografiske problemet så er det ikke sånn at de sitter helt i ro med hendene i fanget og "venter på dommedag". Det er satt i gang prosjekter f.eks på Filippinene hvor filippinske sykepleier-studenter kan ta hele utdanningen på japansk, hvor de lærer språket og alt som måtte være spesielt (faguttrykk, utstyr etc) på et japansk sykehus kontra et filippinsk. Et økt fokus på "engelskspråklig" innvandring har det også vært, i tillegg til forsøk på forandring på engelskundervisningen ( som per idag kun har fokus på grammatikk og prøver etc, og overhodet ikke kommunikasjon), selv om akkurat det ikke har gitt så voldsomme endringer sålangt. Elektronikkselskaper jobber også for å gjøre mange av servisetjenestene på gamlehjem og sykehjem automatiske, og mye er allerede på plass.

 

Selvsagt har de fortsatt en lang vei å gå, men som med alt annet er det to sider av en sak, og svartmaling har vel sjelden vært rett vei å gå?

 

Angående ting "du har lest på nettet", så kommer du vel med noen gode eksempler på akkurat det litt senere i innlegget ditt:

 

Joda, det står på Wikipedia at japanske tv-serier ikke er tillatt på sør-koreansk TV, men graver du litt dypere i det ser du at det er et resultat av en gammel lov etter den japanske okkupasjonen av Sør-Korea som ikke er 100% opphevet ennå.

 

Japansk popkultur, både manga, anime, drama,spill, filmer og musikk lever godt i beste velgående også i Sør-Korea ( og til dels også i Kina, men der sensurerer de alt fra PlayStation til Facebook), så et så veldig stort problem er det ikke. Hvis ikke hadde det vel vært rart at såpass mange sør-koreanere ( nr.2 blant utlendinger, bak Kina, som jo er naturlig) studerer i Japan.

 

"Jeg vet du liker Japan, men disse holdningene kan ikke forsvares":

 

Hvilke holdninger? Vanskelig å tolke hva du mener . Er det at japanere ikke liker Sør-Korea? Yahoo "Korean Boom + Japan", så får du svar på det.

 

Har det sammenheng med at du har lest at japanske skolebøker "bagatelliserer" ting som Nanking-massakren og andre styggedommer de gjorde i Kina/Sør-Korea?

Isåfall anbefaler jeg deg å sjekke litt opp i kildene akkurat omkring det, for den eller de skolebøkene det er snakk om ble kun gitt ut på et fåtalls skoler ( en fjær ble om til fem høns).

 

Eller er det feiden Japan har med Kina og Sør-Korea om øyer mellom landene? Feiden om Tokto/Takeshima med Sør-Korea er det vel ingen som egentlig vet hvem som har rett lenger.

Senkaku-feiden de har med Kina er det vel bred enighet om at det er Kina som har gått for langt, slik Kina også har gjort i liknende feider med Vietnam, Fillippinene etc.

 

Er det at Japan har valgt å innlemme noen av krigsforbryterne sine i Yasukuni-templelet? Og at statsministere og andre viktige personer har besøkt det i ettertid? Isåfall, så er det flere sider ved den saken også som det kanskje hadde vært en ide å satt seg inn i.

 

Ellers kan du jo bare ta deg en tur til Busan eller Seoul, og se selv om du føler et veldig anti-japansk miljø der. Japanske biler finnes overalt, japansk øl og drikke serveres på SVÆRT mange restauranter, og japanske klesmerker,kosmetikk og andre ting florerer på kjøpesentre osv.

 

Og til slutt:

 

Ja, jeg bor i Japan, og har i tillegg også bodd i fem andre land. Japan er ikke noe forskjellige fra andre land ved at det er både gode og dårlige sider ved deres kultur og land også. Jeg bor her selvsagt delvis pga jeg liker Japan, men det er langt fra hele sannheten.

 

Og jeg er i Sør-Korea oftere enn mange andre folk er på shopping, og skal dit igjen allerede neste måned.

 

Du sier: "Holdninger som ikke kommer frem så lenge du er turist":

 

Jeg vet ikke hva bakgrunn du har, om du har bodd eller i det hele tatt vært øst for Sinsen, men dette kan jeg vel mest sannsynligvis slå tilbake med å si at " de ekte holdningene kommer ikke frem bare ved å lese ting på nettet".

Lenke til kommentar

 

:p da får du prøvd ut hvordan det i praksis er å jobbe som en del japanske menn fjarle.

 

De har et fantastisk arbeidspress her borte. Det har blitt antydet både i og mellom linjene flere ganger, og er kanskje noe vi kommer tilbake til. De bildene der virker å være ytterpunktene - og du kan få tilsvarende for Norge og UK. Jeg har i hvert fall ikke sett noe som har liknet på mine nattlige turer til 7eleven (!) for å skaffe til veie nudler og rundstykker. Greit - begrenset erfaring spiller kanskje inn :)

Først: Japan har en del amerikanske soldater, det har gitt fotfeste for vestlige kjeder, som 7Eleven.

 

Folk har et bilde av at folk jobber så mye i Japan, men hvis en ser på statistikken:

https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=ANHRS

Så er gjennomsnittet på 1719 timer per år. I Norge er vi på 1427, og Tyskland kommer nederst med 1371 timer. Til sammenligning har Mexico 2228 timer. I Korea er det 2124 timer. Gjennomsnittet for OECD land er 1770 timer. Altså jobber japanerene under gjennomsnittet for OECD land.

 

Det er jo offisielle statistikker da. Japan har fortsatt et større problem med at folk jobber for mye, enn f.eks Canada eller Italia. De har jo kultur for at hvis det fortsatt er litt igjen å gjøre på jobben, eller det er litt mye jobb for neste skift så blir du gjerne litt lengre og hjelper til med å få gjort den jobben. Selv om du offisielt har sluttet, og du tar altså ikke overtidsbetaling for den jobben du gjør da. Som fører til høyere mørketall. Samtidig, de har ført politikk for reduksjon av arbeidstimer per år, og det fungerer. Folk jobber mindre nå enn de gjorde før. I statistikken her viser jo Tyskland fint at det å ikke jobbe veldig mye ikke er en nødvendighet for god økonomi. I bunnen her er det jo stort sett bare germanske land. Til tross for at disse landene også har veldig god økonomi. Så mye av forskjellen i arbeidspress ol i forhold til Japan vil og gjelde for mange andre land som nordmann. Veldig mange andre land er det viktig å få inn mange arbeidstimer og jobbe mye, mens det her er viktigere å få gjort jobben. Det å gå hjem før sjefen, eller at sjefen går hjem til slutt er jo heller ikke en ting i Norge. Du kan jo eksempelvis se USA i statistikken her. De ligger greit over Japan. Og mye mer press for å arbeide mange timer i forhold til Norge. Sjefer har og mer autoritet og mer rigide strukturer.

7/11 har vært japansk i snart 30 år nå, og det er ikke så veldig mye vestlig over en japansk "konbini".

 

Lawson fantes også en 30-40 år før 7/11 kom til Japan, og det var ikke før Ito-Yokado kjøpte opp det konkursrammede amerikanske selskapet at 7/11 fikk fotfeste i Japan.

 

Og statistikken som du henviser til ovenfor inneholder som du selv sier en god del mørketall.

 

Du tar sjelden ut overtidsbetaling i Japan, så det blir nok ikke registrert her men selv om du står oppført til å jobbe fra 0800 til 1700 så er det veldig vanlig at du ikke er ferdig før langt uti nattetimene.

 

Og pga transport inn og ut av byen (hvod de fleste jobber, men ikke har råd til å bo), så må du rekne med å stå opp mellom 0500 og 0530, dusje, spise frokost for så å ta toget en time inn til kontoret. Så "arbeidsdagen" din starter egentlig mye tidligere enn antatt.

 

Og: du bør helst ikke gå før sjefen har gått om du ikke har en spesiell grunn ( det vil ihvertfall ikke bli sett positivt på), selv om du ble ferdig med "ditt" arbeid allerede kl 1400. Og når sjefen endelig bestemmer seg for å gå, er du sosialt bundet til å bli med ut å spise / eventuelt karaoke/kyabakura etterpå med sjefen og kollegene om han insisterer. Og da er plutselig klokken blitt 23-24, og du må skynde deg avgårde til togstasjonen for å nå siste tog hjem, som ALLTID er stappfult til det punktet at du står som sild i tønne).

 

Så arbeidspresset er enormt, noe de offisielle tallene ikke forteller noe om. I løpet av de fem ukedagene kan en gjennomsnittlig "salary-man" risikere å ikke snakke med hverken kone eller barn, og det er i mine øyner en veldig trist side av Japan. Arbeidsmiljøet er også veldig ineffektivt, da svært mange av timene man er på jobb ikke vil ha noe å gjøre ( om man er ferdig tidlig med "sitt" arbeid).

 

Det er forsåvidt ikke så veldig mye bedre hverken i Sør-Korea eller Kina, men tallene fra Sør-Korea forteller muligens at de er bedre å ta ut overtidsbetaling der;)

Lenke til kommentar

Det går jo også endel tid utenfor jobb har jeg inntrykk av i Japan, pga ineffektive hirarki på jobb, så må man være med kollegaene på bar etterpå og snakke med de etter jobb, for å få ting igjennom "uformelle kanaler", for å få ting gjort effektivt. (har ikke arbeidet i Japan, bare ting jeg har hørt fra folk).

 

AtW

Lenke til kommentar

Det går jo også endel tid utenfor jobb har jeg inntrykk av i Japan, pga ineffektive hirarki på jobb, så må man være med kollegaene på bar etterpå og snakke med de etter jobb, for å få ting igjennom "uformelle kanaler", for å få ting gjort effektivt. (har ikke arbeidet i Japan, bare ting jeg har hørt fra folk).

 

AtW

Så det er slik bedriftskulturen blir, når kapitalismen får balletak på arbeideren? Eller er dette mer en sånn ærefølelsegreie som disse japanerne har en del av om det ene og det andre?

 

Hvis du vil se et glanseksempel på kapitalistisk overtakelse, se på USA. Politikk og bestemmelser er i veldig stor grad bestemt av penger. Politikere får store summer penger fra det private i lovlig støtte. Noe de forventes å tilbakebetale. En av de positive tingene Trump stadig nevner om seg selv er at han er eneste presidentkandidat som ikke er kjøpt og skylder andre selskaper noe. Jeg finner det vanskelig å kalle USA et demokrati i dag. Selskaper som Wall Mart stenger heller butikken enn å la folk organisere seg. De betaler veldig lave lønninger, som folk sliter å leve på. Kommer med kurs om at organisering er dårlig, overvåker ansatte for å slå ned på organisering osv. Det å få dem til å jobbe lenge i seg selv er ikke et mål. Overtidsbetaling er ikke gøy.

 

Som @bakalaka sier så er dette ikke spesifikt for Japan. Lignende arbeidskultur som i Japan finnes og i Kina, Korea, Singapore. Selv om det er forskjeller. Spesielt i Kina er det jo mye forskjellig. Det er en forskjell på Shanghai og Urumqi for å si det slik.

 

Som bakalaka sier, så er dette ikke alltid så effektivt. Når det f.eks er slik at du ikke går hjem, men bare sitter der og gjør ingenting til sjefen går. Det er ikke noe selskapet presser deg til. Det ligger i deres kultur. Det er langt mer autoritært, som betyr respekt for autoriteter, noe sjefen din er. Det å gå hjem tidlig er ikke noe folk ikke ville likt deg for, fordi selskapet vil at du skal jobbe mest mulig. Problemet er at det er mangel på respekt ovenfor sjefen og de andre. De er igjen og jobber, men du bare stikker. Eksempelvis hvis du er sykepleier på et sykehus. Skiftet ditt er over, men det kom nettopp inn litt ekstra pasienter. Da blir det sett på som en selvfølge at du blir litt lengre og hjelper til med den ekstra arbeidsmengden som kom. Både staten og private selskaper ser jo at når det blir for mye av dett blir det skadelig, og negativt. Den japanske staten prøver jo å få folk til å jobbe mindre, og folk som altså jobber for staten jobber og for mye, og er en del av problemet. Så det er ikke nødvendigvis på grunn av press fra arbeidsgiver dette forekommer. Det kommer av kultur, og hvordan ulike handlinger blir sett på. 

 

Det med middager er jo et annet stort problem. Samsung i Sør-Korea har forbudt drikking etter klokken 8. Hvorfor? Fordi sjefen tar de ansatte med på "selskaps-middag" (litt merkelig på norsk, vi har ikke egentlig en skikkelig måte å si det på). Det er vanlig å dra til et helt ok spisested, spise litt mat og drikke Soju (som er brennevin, ekstremt vanlig i Sør-Korea, ingen drikker mer brennevin enn koreanere). Eventuelt karaoke, eller begge deler. Dette etter en lang dag på jobb. Hvordan er da de ansatte neste dag på jobb? Veldig ineffektive. Det å takke nei til dette, eller alkohol underveis er heller ikke lett, da dette og lett kan tolkes som frekt eller uhøflig.

 

 

Det høres jo veldig negativt ut dette. Vanskelig å kvantifisere akkurat hvor mye dette betyr. Jeg er heller ikke helt klar på forskjellene mellom Japan og Sør-Korea, for likt er det ikke. Alt gjelder ikke i like stor grad for begge landene. Som tallene for arbeidstimer klart viser. Det er mye mer innrapportert arbeidstid i Sør-Korea, men jeg tviler sterkt på at de jobber en del mer. Samtidig har faktisk Sør-Korea like lover for makstimer i jobb og overtid som vi har i Europa, usikker på Japan. Hvis du og ser år for så har Sør-Korea gått ned 400 timer årlig arbeidstimer på 14 år. Folk jobber altså i snitt mer enn 1 time mindre per dag i dag enn for 14 år siden. Det er en ganske kraftig reduksjon. Nylige regler som Samsung sin om ingen drikking etter kl 8 er og med på å hjelpe mot disse problemene. Samtidig så har Sør-Korea pga slik kultur og mange andre aspekter som ligner over dobbelt så høy selvmordsrate som gjennomsnittet i OECD-land. Japan er og overrepresentert her. På samme tid, det er samme kultur som var til stede når Sør-Korea etter å ha blitt terrorisert under japansk styre i over 40 år og splittet fra nord. Der nord hadde alle ressurser og industri (sør var bare fattige bønder) og landet ble ytterligere knust i en lengre krig mot nord som plasserte dem i konkurranse for sisteplass i mange målinger. I dag derimot? De fikk for ikke lenge siden høyere HDI enn Japan, og ligger vel på 12. plass i verden?

 

Det er positive og negative sider med alle kulturer. Denne delen av kultur både i Japan og Sør-Korea er klart et veldig negativt trekk og et problem i begge land. Det finnes problemer med kapitalisme i begge land, men det er ikke knyttet til dette. Det gir utslag på andre felt, og er ulikt for landene da de har forskjellig system. Samfunnsorganiseringen i Sør-Korea, og selskaper ol er jo unikt i hele verden. Helt klart verdt en doktorgrad i økonomi å se på hvordan det fungerer. Japan er litt mer vanlig, men også det har en del som er ganske ulikt fra Europa/USA.

Lenke til kommentar

Dette jeg sier nå, er ikke noe jeg har greie på. Har bare blitt fortalt det av noen som tror de har innsikt i det politiske valget og Trump i USA.

 

En har fortalt at Trump stiller ikke til valg for å bli president. Det vet han at han ikke kommer til å nå opp til. Og om han gjør det så blir han bare en marionett som alle andre amerikanske presidenter er det. Han kommer til å moderere seg dersom han blir president, fordi det blir han nødt til. Mye av det han sier er bare for å skape oppmerksomhet, og for å styrke sin egen branding. Han stiller til "liksompresidentkandidat" kun for å markedsføre seg selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Selvsagt har Japan problem med en aldrende befolkning og lav innvandringsvekst, men ser ikke helt sammenhengen mellom det og den avsluttende kommentaren din i det forrige innlegg;)

 

Men angående det demografiske problemet så er det ikke sånn at de sitter helt i ro med hendene i fanget og "venter på dommedag". Det er satt i gang prosjekter f.eks på Filippinene hvor filippinske sykepleier-studenter kan ta hele utdanningen på japansk, hvor de lærer språket og alt som måtte være spesielt (faguttrykk, utstyr etc) på et japansk sykehus kontra et filippinsk. Et økt fokus på "engelskspråklig" innvandring har det også vært, i tillegg til forsøk på forandring på engelskundervisningen ( som per idag kun har fokus på grammatikk og prøver etc, og overhodet ikke kommunikasjon), selv om akkurat det ikke har gitt så voldsomme endringer sålangt. Elektronikkselskaper jobber også for å gjøre mange av servisetjenestene på gamlehjem og sykehjem automatiske, og mye er allerede på plass.

 

Selvsagt har de fortsatt en lang vei å gå, men som med alt annet er det to sider av en sak, og svartmaling har vel sjelden vært rett vei å gå?

 

Angående ting "du har lest på nettet", så kommer du vel med noen gode eksempler på akkurat det litt senere i innlegget ditt:

 

Joda, det står på Wikipedia at japanske tv-serier ikke er tillatt på sør-koreansk TV, men graver du litt dypere i det ser du at det er et resultat av en gammel lov etter den japanske okkupasjonen av Sør-Korea som ikke er 100% opphevet ennå.

 

Japansk popkultur, både manga, anime, drama,spill, filmer og musikk lever godt i beste velgående også i Sør-Korea ( og til dels også i Kina, men der sensurerer de alt fra PlayStation til Facebook), så et så veldig stort problem er det ikke. Hvis ikke hadde det vel vært rart at såpass mange sør-koreanere ( nr.2 blant utlendinger, bak Kina, som jo er naturlig) studerer i Japan.

 

"Jeg vet du liker Japan, men disse holdningene kan ikke forsvares":

 

Hvilke holdninger? Vanskelig å tolke hva du mener . Er det at japanere ikke liker Sør-Korea? Yahoo "Korean Boom + Japan", så får du svar på det.

 

Har det sammenheng med at du har lest at japanske skolebøker "bagatelliserer" ting som Nanking-massakren og andre styggedommer de gjorde i Kina/Sør-Korea?

Isåfall anbefaler jeg deg å sjekke litt opp i kildene akkurat omkring det, for den eller de skolebøkene det er snakk om ble kun gitt ut på et fåtalls skoler ( en fjær ble om til fem høns).

 

Eller er det feiden Japan har med Kina og Sør-Korea om øyer mellom landene? Feiden om Tokto/Takeshima med Sør-Korea er det vel ingen som egentlig vet hvem som har rett lenger.

Senkaku-feiden de har med Kina er det vel bred enighet om at det er Kina som har gått for langt, slik Kina også har gjort i liknende feider med Vietnam, Fillippinene etc.

 

Er det at Japan har valgt å innlemme noen av krigsforbryterne sine i Yasukuni-templelet? Og at statsministere og andre viktige personer har besøkt det i ettertid? Isåfall, så er det flere sider ved den saken også som det kanskje hadde vært en ide å satt seg inn i.

 

Ellers kan du jo bare ta deg en tur til Busan eller Seoul, og se selv om du føler et veldig anti-japansk miljø der. Japanske biler finnes overalt, japansk øl og drikke serveres på SVÆRT mange restauranter, og japanske klesmerker,kosmetikk og andre ting florerer på kjøpesentre osv.

 

Og til slutt:

 

Ja, jeg bor i Japan, og har i tillegg også bodd i fem andre land. Japan er ikke noe forskjellige fra andre land ved at det er både gode og dårlige sider ved deres kultur og land også. Jeg bor her selvsagt delvis pga jeg liker Japan, men det er langt fra hele sannheten.

 

Og jeg er i Sør-Korea oftere enn mange andre folk er på shopping, og skal dit igjen allerede neste måned.

 

Du sier: "Holdninger som ikke kommer frem så lenge du er turist":

 

Jeg vet ikke hva bakgrunn du har, om du har bodd eller i det hele tatt vært øst for Sinsen, men dette kan jeg vel mest sannsynligvis slå tilbake med å si at " de ekte holdningene kommer ikke frem bare ved å lese ting på nettet".

 

Lav innvandringsvekst?

 

Vi snakker om et land som okkuperte blant annet Sør-Korea og Taiwan. Så flyttet naturligvis folk fra disse landene til Japan. De gikk der inn i det japanske samfunnet. I 1952 derimot ble disse ansett som utlendinger igjen, da Taiwan og Korea ikke lengre var japansk. Da har du folk som er født og oppvokst i Japan, som snakker japansk og har Japan som hjem som likevel blir regnet som utlendinger.

 

De sitter ikke og gjør ingenting og prøver å få flere utlendinger til å komme til landet for å jobbe der?

http://www.nytimes.com/2011/01/03/world/asia/03japan.html?pagewanted=all&_r=0

La os se på dette, 3/600 fillipinske sykepleiere har bestått eksamen i Japan siden 2007. En person fra et japansk selskap sier testen er laget for å få dem til å stryke, og det er åpenbart med den strykraten. Hvor mange sykepleiere som kommer til Norge må ta utdannelse på ny og lære seg norsk, for så å bestå en ekstremt vanskelig eksamen?

 

"Only 37 percent said more foreign workers should be accepted, and only 10 percent of those said manual workers should be brought in. The bottom line is that the no-immigration principle continues to be broadly supported by the Japanese public"

http://www.japantimes.co.jp/community/2014/06/18/voices/japans-immigration-principle-looking-solid-ever/#.VxFm9jCLRaQ

 

 De som kom til Japan fra Korea, Taiwan i 1900 regnes jo fortsatt den dag i dag som utenlandsk befolkning i Japan. Som ligger på under 2% av totalbefolkningen. Miss Japan i år har jo tatt opp sine store problemer, med venner som ta selvmord. Hvorfor? De har en amerikansk og en japansk forelder, og da blir de ekskludert fra samfunnet.

 

Shinzo Abe sa jo i 2007 at Japan er et homogent samfunn, kulturelt.

 

"In 2008, only 11,000 of the 130,000 foreign students at Japan’s universities and technical colleges found jobs here"

 

In 1990, Japan started to issue visas to foreign citizens exclusively of Japanese descent, like the descendants of Japanese who emigrated to Brazil in search of opportunities in the last century. In the 1990s, the number of Japanese Brazilians who came to Japan in search of work, like Mr. Saito, surged. But the government did little to integrate its migrant populations. Children of foreigners are exempt from compulsory education, for example, while local schools that accept non-Japanese-speaking children receive almost no help in caring for their needs. Many immigrant children drop out, supporters say, and many foreign workers in Toyota City say they want to return to Brazil.

 

Det er så utrolig mye å skrive her. Jeg kan kopiere inn sitater og kilder hele dagen. Japan tar restriktiv innvandring til et nytt nivå. De realiserer faktisk kaste folk ut av landet som har bodd her, som de aller mest innvandringskritiske partiene i Europa vil. Det å få japansk statsborgerskap er det bare å glemme. Som du kan se, selv folk som er japanske tilbakefyttere blir ikke akseptert som statsborgere, og ikke aksepter inn i samfunnet. Selv med kriser og mangel på arbeidskraft, som i 1980 og nå, så gjøres det svært lite for å faktisk tillate gjestearbeidere. Grunnen til at filipinere som eksempel her kommer er jo pga 10 ganger høyere lønn enn hjemme, for det å få jobbet i Japan er ekstremt vanskelig. Som kilden min og viser, 10% av 37% ønsker håndverkere. De må jo ta inn ekstra mange til OL i 2020 f.eks. Det er altså noe 3.7% av befolkningen støtter. Hva er Shinzo Abe sitt motto? På norsk blir det vel noe lignende:

"Det er den eneste måten" "fordi vi må", noe slikt?

 

 

Japan er eller IKKE som landene i regionen rundt. De har hatt lang tradisjon for imperialisme, og drevet med det i hundrevis av hundrevis av år. Den dag i dag så nektes skip fra Japan å forlate havner i Kina av og til. Så havner dem i rettssak for å betale tilbake for alt slavearbeidet de drev med. Sexslaver, slaver, tortur, massakre. Imperialistiske Japan var ikke noe  bedre enn Nazi-Tyskland. Mange hørt om Josef Mengele, få har hørt om https://en.wikipedia.org/wiki/Shir%C5%8D_Ishii , som drev med mye av det samme. Han solgte forskningen til USA i bytte for frihet. Generelt, Japan og japanere hadde aldri noe masserettsaker der folk ble dømt. De ble aldri pålagt erstatning til andre land. Den dag i dag har ikke Sør-Korea og Kina fått noen skikkelig beklagelse fra japanske myndigheter. Og hva er Shinzo Abe, og et flertall av andre lovgivende politikere i Japan en del av?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nippon_Kaigi

"Revival of the fundamentals of The Empire of Japan"

Det vil endre den delen av grunnloven som USA endret f.eks. Enda et sitat:

Nippon Kaigi Kyokai believes that "Japan should be applauded for liberating much of East Asia from Western colonial powers", that "the 1946-1948 Tokyo War Crimes tribunals were illegitimate", and that "the killings by Imperial Japanese troops during the 1937 Nanjing massacre were exaggerated or fabricated".[2][15] The group vigorously defends Japan's claim in its territorial dispute over the Senkaku Islands with China, and denies that Japan forced the "comfort women" into sexual slavery during World War II.[2] Nippon Kaigi fights against feminismLGBT rights, and the 1999 Gender Equality Law.[12]

 

Eksempelvis som du sier så æres folk som er dømt for grove brudd på menneskerettighetene. Spar meg for "to sider av saken". Det er fornektelse å si at de ikke ærer folk som har brutt menneskerettighetene. Det at statsminister avstår fra skikkelig seremoni er også noe folk ikke er glade for. Folk ser ikke noe galt i å gjøre det, da de mener folkene som ligger begravd der ikke har gjort noe galt. Likevel så reagerer naboene EKSTREMT sterkt om de går i nærheten av det tempelet. Folk reiser fra Sør-Korea og Kina til Japan for å vandalisere stedet.

 

En gammel lov som ikke er 100% opphevet enda gjør at de ikke kan ha japansk på TV i Korea? Du tror ikke det er en grunn til at den ikke er opphevet? Etter alle disse årene? Det er en GOD grunn til at de ikke har japansk på TV i Korea. Det er japansk kultur i Korea, det er helt klart. Samme med Kina. Likevel, hvor mange japanske sanger kommer på musikklistene? Hvor mange filmer? TV-serier? Det skjer ikke. Anime er jo noe som er populært selvfølgelig. Og jeg mente selvfølgelig ikke at folk i Korea og Kina banker opp japanere så fort de ser dem. Og veldig stor forskjell på unge og gamle. De har jo mulighet til å se at alle japanere ikke har de samme holdningene. De har jo og mye til felles. Så det er ikke en hat-kultur jeg snakker om. Likevel, det er mange i landet som ikke akkurat har glemt forbrytelsene som nylig ble begått, og enda verre er mangelen på skikkelig kompensasjon og unnskyldning. Disse tingene er fortsatt et tema i dag. Ingen som snakker om kompensasjon og unnskyldninger med Tyskland. Tyskland har tatt mer avstand enn noen andre egentlig.

 

Koreanere drar og i store antall til USA, samme med kinesere. Nylig ble den amerikanske ambassadøren til Korea nesten stukket til døde. Akkurat om i Japan er det mange som ikke liker amerikanere. Mye pga oppførsel fra soldater, og til del pga inntrykk fra engelsklærere. Jeg så en amerikaner som dro til Korea. Han spilte League, og hvis han begynte å skrive på engelsk ble plutselig stemningen dårlig. Kommentarer som USA #1 ble nesten alltid fulgt av skjellsord. Besøk av tempel i Japan kan lett føre til demonstrasjoner i Kina.

 

Når koreanske grupper, som eksporterer enorme mengde kultur skal komme med ny sanger i Japan, hva gjør de da? De slipper en sang på japansk. De som gjør det har alltid egne realeaser for Japan. Ellers er det håpløst. Selv om de ikke kan japansk så er det et krav for at du skal få nevneverdige album salg og avspillinger. Samtidig som du har partier i Japan som vil forby dem å opptre i Japan.

 

 

Det sier og en del at du allerede vet alt jeg snakker om. Du er åpenbart ekstremt kjent med temaene. Hvis det faktisk ikke var noe, da ville det jo ikke vært så åpenbart og du ville ikke visst hva jeg siktet til. Her setter du bare opp alle alternativene på forhånd, fordi du vet. Du vet hva de blir kritisert for og du har hørt det før.

 

Det sier likevel litt at de ikke vil bruke ordet "immigrasjon" engang. Det går utover antall stemmer.

https://next.ft.com/content/32788ff0-ea00-11e3-99ed-00144feabdc0

 

Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere det åpenbare. Imperialistiske Japan er ikke borte. Kulturen og holdningene forsvant ikke dagen etter freden med USA. Det er bedre, men det står fortsatt sterkt. Motstanden mot arbeidsinnvandring er ekstremt stor. Japanere forventer det samme av utenlandske arbeidere som de gjør av andre japanere, og det blir ikke oppfylt. De er fornøyd med samfunnet sitt, og vil beholde det. De liker ikke at arbeidsinnvandring og gir mer tyveri f.eks. De stiller krav som nesten ingen klarer å oppfylle, og når dem ikke gjør det så vil de heller ikke ha dem inn i landet. Eksempelvis har jo tyskere et godt bilde i landet, nettopp fordi de gjennom samarbeid før og etter andre verdenskrig respekterte tyskere for militære, økonomi osv. I en fabrikk i USA ble alle amerikanere kastet ut. De var mye  mer fornøyd med arbeidsmoral til mexikanerene. Du trenger ikke å ha bodd i Japan. Beslutninger historier ol. taler for seg selv. Det å benekte dette, er å benekte historie. Det er sikkert mange detaljer som kan diskuteres, men jeg kom faktisk bare med en enkel bemerkning, og den stemmer. Holdningen de har er annerledes om du er turist, eller om du har tenkt å jobbe der og bo der. Holdningen til noen fra et germansk land vil og generelt sett være annerledes enn andre land. Personlig oppfatning kan og variere. Som jeg sa tidligere, jeg har aldri ment de er rasister, for det er de ikke. Aksept av andre kulturer derimot er svært lav.

Lenke til kommentar

Dette jeg sier nå, er ikke noe jeg har greie på. Har bare blitt fortalt det av noen som tror de har innsikt i det politiske valget og Trump i USA.

 

En har fortalt at Trump stiller ikke til valg for å bli president. Det vet han at han ikke kommer til å nå opp til. Og om han gjør det så blir han bare en marionett som alle andre amerikanske presidenter er det. Han kommer til å moderere seg dersom han blir president, fordi det blir han nødt til. Mye av det han sier er bare for å skape oppmerksomhet, og for å styrke sin egen branding. Han stiller til "liksompresidentkandidat" kun for å markedsføre seg selv.

Han kan lett vinne. De samler jo kandidater nå til å stemme på dem senere. Han er kan klare å få så mange at han automatisk blir valgt som kandidat pga overveldende flertall. Folk trodde han gjorde det for show i begynnelsen, men han trekker seg svært tvilsomt nå. Det ville vært merkelig.

 

Amerikansk valgsystem er ekstremt komplisert. Folk vet ikke hvordan det fungere, og blir overrasket stadig vekk over at ting er slik eller slik. Amerikanske aviser som NYT skriver laaaaange artikler for å forklare bare deler av utvelgelsen av kandidat for republikanere. Det er forskjellig for demokrater, og forskjellig fra stat til stat... Mareritt. Så selv om Trump garantert får et klart flertall, er det ikke sikkert han blir kandidaten. Delegater som stemmer for Trump kan med diverse kompliserte regler senere ende opp med å stemme på Ted Cruz (som er verre enn Trump).

 

Trump kommer garantert til å moderere seg som president, funker ikke å holde slik show i FN, da går det dårlig. Han har derimot lite støtte fra republikanske paritet. Det er bare fordi USA egentlig ikke har partier at han stiller for dem. Du er liksom enten demokrat eller republikaner... og innenfor partiene kan folk fra høyre til SV være liksom. "Demokrati". Jeg tviler derimot på at han kommer til å være marionett. Han har gått SVÆRT kraftig ut mot nettopp denne typen kandidater. Til nå har Trump brutt mange uoffisielle valgregler. Sagt ting i delstater ingen andre sier, og uansett hva han gjør har det ingenting å si. Det finnes ikke skandale for Trump. Altså, dette er en situasjon USA ikke har vært i. Det er mye usikkerhet, da ting som har vært som regler før ikke lengre stemmer. Valget i år er helt annerledes, og det er dermed vanskelig å si hvordan det kommer til å bli med Trump som president. Kan han klare det? Utifra hvordan tallene er i dag så vil han, og han har en veldig god sjanse på å klare det.

 

Det er en veldig stor del av USAs befolkning som nå har blitt fattige og nedre middelklasse, som må streve for livets opphold. Politikk fungerer ikke, politikere funker ikke. Dette er jo et stort problem i USA i dag, og Trump henter mye stemmer her. Veldig mange som har tro på at Trump skal gjøre USA stort igjen. Dette er følelsebasert stemning, og jeg kan ikke klandre dem. Selv om Obama ville mye, så får han ikke gjort noe. Lovgivende forsamling er f.eks tungt "sponset" av NRA til å si nei til nye våpenlover. Obama sier hver gang noen blir skutt "vi må gjøre noe med våpenlover". Det er ikke det at han ikke holder løfter, men ethvert lovforslag blir bare blokkert i Kongressen.

 

Samtidig, USA sitt valgsystem funger ikke. De bygde en god modell, og den var god lenge, men slik det er blitt i dag, så har velgere lite innflytelse på faktiske bestemmelser. Valgkampene i landet er og evigvarende. Republikanerens kandidat tar et halvt år å velge. så er det lange tider med presidentvalgkamp. Og så velges nye representanter til representantenes hus midt i presidentperioden. Obama mistet jo sitt demokrat flertall på denne måten midt i perioden sin. Stoppet alt av nye lover ol. Det er liksom valgkamp 24/7, reklame postert opp overalt og på TV. Har du ikke penger, har du ikke dette, og ingen vet hvem du er. For å få penger så må du stemme slik private selskaper vil.... amerikansk valgsystem. Det er et kaos, så ikke overraskende at du ikke vet så mye om det... 

 

Siden jeg vet du er interessert i teknologi. Noen gang tenkt over hvorfor Intel, Nvidia Qualcomm osv bare blir dømt i europeiske domstoler og aldri i USA? USA stopper absolutt ingen fra å ta over å skape monopol, selv om de altså gjør noe som er ulovlig. "Fri konkurranse" "Fri kapitalisme". Intel/AMD situasjonen hadde nok vært annerledes om de hadde vært europeiske selskaper. Folk i Europa vet at slike ting kan gå galt, passer på det og regulerer det. "ødelegger den frie konkurranse"

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Det kan bli hakket før anarki også, og da må bare Obama lede landet videre (på tross av at han ikke kan velges på ny igjen) inntil de finner ny kandidat på overtid.

 

Teknologi er spennende, absolutt. Er verre med å budsjettere inn et voldsomt sprekt selvbygg neste gang, da det er blitt ekstra krav til komponentene alt ettersom hva man skal bruke PC til da selvfølgelig.

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...