Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier prøver å lure meg(leietaker) til å betale. Ellers må jeg flytte ut.. HJELP

Querke

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg ville hatt med det Simon1 nevner

"Siden du har mistet tilgang på en kontraktsfestet del av det du leier så har du krav på prisavslag i henhold til leieverdien på denne boden. Det gjelder hele perioden du ikke har tilgang til boden."

I alle fall nevne tilfeldig at det kan medføre at du kan ha krav på prisavslag, ikke prisøkning.

Om det er lurt eller ikke vet andre bedre enn meg, men slik jeg tenker så kan vel huseier se at det kan lønne seg å la det være slik det er, for ellers kan han ende med prisreduksjon i stedet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du sender mail trenger du vel ikke brevhode. Videre skriver du veldig mye unødvendig i e-posten. Hold det kort og enkelt, og ikke gi ved dørene.

"Hei [utleier],

Jeg aksepterer ikke din økning i husleien, men er ikke interessert i å avslutte husleieforholdet. Vi har en avtale om leie på 6500 kroner årlig, og det eneste grunnlaget for å endre denne leien er indeksjustering etter husleieloven § 4-2 og tilpasning til gjengs leie etter § 4-3. Indeksjustering kan først kreves ett år etter inngått leieforholdets start med en måneds varsel, og gjengs leie kan først kreves etter tre år, med seks måneders varsel.

Økte felleskostnader gir ikke grunnlag for å øke leien. Jeg minner også om at manglende tilgang til bod er en mangel som gir krav på prisavslag, jf. husleieloven § 2-11. Da jeg har forståelse for at oppussingen er krevende også for deg som utleier er jeg villig til ikke å kreve prisavslag, så lenge kravet om økt husleie frafalles. Om vi ikke kommer til enighet om dette vil jeg holde tilbake leie tilsvarende verdifallet grunnet manglende bod.

Økte felleskostnader gir heller ikke grunnlag for oppsigelse av leieforholdet. Jeg protesterer derfor på din oppsigelse.

Med vennlig hilsen,

[leietaker]"

Kulepunktene dine er ikke nødvendig, og gir bare grunnlag for krangling om uvesentligheter. Gjør rede for ditt syn, og gjør det tydelig at du er klar over dine rettihgeter. Om han har annen argumentasjon så får han presentere den, du trenger ikke invitere til det.

Ja kanskje jeg skal skrive den slik i steden for! Takk :)

Lenke til kommentar

Siden du sender mail trenger du vel ikke brevhode. Videre skriver du veldig mye unødvendig i e-posten. Hold det kort og enkelt, og ikke gi ved dørene.

"Hei [utleier],

Jeg aksepterer ikke din økning i husleien, men er ikke interessert i å avslutte husleieforholdet. Vi har en avtale om leie på 6500 kroner årlig, og det eneste grunnlaget for å endre denne leien er indeksjustering etter husleieloven § 4-2 og tilpasning til gjengs leie etter § 4-3. Indeksjustering kan først kreves ett år etter inngått leieforholdets start med en måneds varsel, og gjengs leie kan først kreves etter tre år, med seks måneders varsel.

Økte felleskostnader gir ikke grunnlag for å øke leien. Jeg minner også om at manglende tilgang til bod er en mangel som gir krav på prisavslag, jf. husleieloven § 2-11. Da jeg har forståelse for at oppussingen er krevende også for deg som utleier er jeg villig til ikke å kreve prisavslag, så lenge kravet om økt husleie frafalles. Om vi ikke kommer til enighet om dette vil jeg holde tilbake leie tilsvarende verdifallet grunnet manglende bod.

Økte felleskostnader gir heller ikke grunnlag for oppsigelse av leieforholdet. Jeg protesterer derfor på din oppsigelse.

Med vennlig hilsen,

[leietaker]"

Kulepunktene dine er ikke nødvendig, og gir bare grunnlag for krangling om uvesentligheter. Gjør rede for ditt syn, og gjør det tydelig at du er klar over dine rettihgeter. Om han har annen argumentasjon så får han presentere den, du trenger ikke invitere til det.

Ja kanskje jeg skal skrive den slik i steden for! Takk :)

Du kan selvfølgelig skrive den som du vil, men jeg ville vært litt mer rett på sak og litt mindre unnvikende og spørrende, i alle fall.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en gang noe blir "juridisk" har mottakere som ikke selv har juridisk bakgrunn en tendens til å saumfare teksten etter detaljer som er feil, for så å henge seg opp i dem uavhengig av om det er en detalj med materiell betydning eller ei. Dette er fordi jus er et fag hvor djevelen bor i detaljene (det vet jo alle), men hvor du faktisk må ha juridisk bakgrunn for å se hvilken betydning det har at en detalj er feil.

Ta "årlig"-feilen til Herr Brun. Det er en åpenbar feilskrift motpartens jurist ville skrevet "(antatt feilskrift for månedlig)" bak uten å gjøre et poeng av det, men en mottaker uten juridisk bakgrunn ville kunne prøvd å bruke det som oppsigelsesgrunnlag (fordi du ved å skrive "årlig" har annonsert din intensjon om bare å betale så mye per år, noe som er antesipert mislighold).

Derfor lønner det seg å skrive kort og konsist.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Eg ville ikkje nemnt utleigarens lovlige adgang til å gjere endringar i husleiga etter kap 4.

Å skrive at du ikkje aksepterer husleigeaukninga, og at du protesterer på at trusselen om oppsigelse ikkje er gyldig må vell holde i massevis?

Når du drar fram husleigelova så er vell det nærmast ein invitasjon på at du får indeksregulering neste år?

Eg ville orientert enkelt og greit om ditt syn i saka, og heller begrunna dette med bakgrunn i husleigelova og leigeavtalen dersom utleigaren kjem med motsvar.

Ofte kan det lønne seg å "spele dum" slik at utleigaren trur din protest er basert på kva du trur er rett, på den måten slepp du at leigeforholdet blir vanskeligare enn nødvendig.

Når du svarer med kva rettigheiter du har etter lovas bokstav, så vil du fort få det samme i retur ved at du får klager på alt som kan falle inn under utleigarens plikt til å holde ro og orden.

Det er mange utleigarar som brukar dette for å regelrett mobbe leigetakaren til å enten flytte seg eller finne seg i utleigarens tilfeldige påfunn.

Lenke til kommentar

Å skrive at du ikkje aksepterer husleigeaukninga, og at du protesterer på at trusselen om oppsigelse ikkje er gyldig må vell holde i massevis?

Dersom huseier er blind for jussen så kan dette oppfattes som en personlig nekting hvor leietaker på et rent personlig trassnivå ikke vil etterkomme huseiers rett til å gjøre hva han vil med sin eiendom(som han tror han har rett til hvis han er blind for juss)

Det kan også få huseier til å tro at leietaker er blind for lovverket, og forsøke å kjempe på personlig nivå som kan bli stygt. 

Hvis man refererer til lovverk og med det implisitt truer med politi. Så står huseier ganske så bom fast med en gang. 

Lenke til kommentar

Fikk svar nå nettopp:

Beklagelig at det blir slik.

Jeg åpner med å gjøre rede for at dette ikke var kjent. Derfor kan det ikke opplyses om forhold som ikke er kjent, det forstår du. Dette er et avvik som ikke er kjent.

Dersom du ikke aksepterer kravet om oppsigelse så har vi et problem, fordi du er da formelt oppsagt, med bakenforliggende og uforutsett årsaksforklaring. Jeg har ikke i mjn kontrakt noe avtale om å sponse din leieavtale. Dersom du ikke etterkommer mitt ønske, må jeg gå til andre tiltak.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med advokat eller et studentdrevet rettshjelpstilbud. Du har mottatt en oppsigelse og har krav på fri rettshjelp om du tjener mindre enn 246 500 i året.

Om du bor i Oslo bør du ta kontakt med kontoret for fri rettshjelp, https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/fri-rettshjelp/ .

Utleieren din har ingen sak, og prøver å lure deg.

Ja. Bør ta kontakt med advokat nå. Har krav på fri rettshjelp også. Bor i Trondheim.

Han tror visstnok at han er veldig god sak. Spurte i en ny mail om han kan begrunne sine påstander litt bedre, ved bruk av kontrakt og husleieloven.

Lenke til kommentar

typisk utleier.... ta kontakt med rettshjelp og få oversendt all dokumentasjon på kommunikasjon raskt. Du kan også ringe politiet og få dem til å loggføre at du har mottatt en trussel, dem vil nok si at han ikke har gjort noe ulovlig enda, men opplys dem om kommunikasjon så langt og si at han har truet med "andre tiltak". Det politiet gjør er å ringe han og si at hvis han skal ha deg ut av leiligheten så skal det foregå innenfor norsk lov, at han nå er loggført og dersom han prøver seg på noe vil det bli slått svært hardt ned på. 

Det som ofte skjer i slike situasjoner er at utleier låser seg inn og hiver ut alle tingene deres når dere ikke er hjemme, så skifter han lås osv.... 

Ja, han blir sannsynligvis dømt til erstatning for noe sånt, men du er likevel husløs.... for å forhindre det må f.eks politiet varsles, dem ringer gledelig og snakker med folk i konflikt. Dersom han oppsøker deg og er truende, låser seg inn uten tillatelse eller forsøker å på noe slags vis prøver å ta seg inn i leilighet for å hive dere ut, ring politi umiddelbart og varsle at innbrudd pågår. Utleier har ikke lov til å entre leiligheten, den er DIN eiendom å betrakte så lenge du leier. 

Få kommunikasjon så raskt som mulig over på advokat-utleier. Hvis han prøver å kontakte deg så henviser du bare til advokat. Du skal ikke behøve å snakke med han engang. 

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

typisk utleier.... ta kontakt med rettshjelp og få oversendt all dokumentasjon

Ja, har allerede sendt mail til advokatfirma. Må vente til mandag sikkert.

Også takk for info ang. trussel etc. Han bor i Oslo og jeg i Trondheim, og han oppfører seg ikke veeldig truende. Men godt å ha i bakhodet

Endret av Querke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...