Querke Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 (endret) Hei! Jeg leier en liten leilighet på 25kvm, i en stor blokk. Utleier eier bare den leiligheten jeg bor i blokka. En måned etter jeg flyttet inn (1. September), begynte det rehabilitering og oppussing av kjelleren på grunn av sikkerhetsgrunner. Dette fikk jeg vite bare gjennom en felleslapp på døra som sa "Vennligst fjern alt i kjelleren, pga. rehabilitering". Vi fikk ikke vite noe som helst fra vår utleier om dette. Noe han burde vite da vi skrev kontrakten for leiligheten. Og dermed har vi ikke kunnet bruke boden i vår leieperiode, men som vi egentlig har rett til å bruke i henhold til kontrakten. Nå for en uke siden fikk vi en telefon av han, hvor han sa at "Det blir for dyrt å ha leieprisen så lav, på grunn av oppussingen som skjer i kjelleren". Vi har hørt litt rundt (med styreleder etc), og det er sant at alle i blokka skal være med på å betale utgiftene til kjelleren, ettersom rehabilitering går under felleskosntader. Men spørsmålet er: Skal jeg (leietaker) eller han (utleier) betale dette? I kontrakten vår står det at vi skal betale 6500kr (pr. mnd, 2 år), og en kommentar som sier følgende "Foruten strøm/oppvarming og/eller vann/avløp er det ikke tillatt å kreve betaling utover avtalt husleie." Det står ikke noe om felleskostnader i kontrakten! Bare at internett, strøm og vann er inkludert i leien. Men det står ingenting at han kan endre leieprisen på grunn av det etc. Her er også mailen vi fikk fra han, om det gir mening for dere: Endringer i leieforhold, gjort rede for i tlf. samtale den 30.3.2016 kl. 15.50 Grunnet forhold ikke kjent ved leieinngåelse vil dette brev gjøre rede for endringer i husleie. Kronebeløpet i den løpende husleieavtale, vil måtte justeres opp grunnet nye opplysninger. Disse opplysninger handler om byggets tilstand, og krav om strakstiltak som krever umiddelbar utbedring, grunnet sviktende sikkerhetsforhold og annet tvingende nødvendig vedlikeholdsarbeid for å sikre boligmassen. Langvarig og svak kontroll av tidligere styre har påført fellesskapet denne nye og svært kostbare utbedringsprosess, som må lånefinansieres. Dette igjen betyr at lånekostnader må fordeles etter en nøkkel på alle andelseiere og det betyr at vilkår i leieavtalen også endrer seg. Rent faktisk betyr dette at husleien fra 1. mai justeres opp med 1000,- kr pr. mnd. og totalt blir stående på kr. 7000, -pr. mnd. Resten av inneværende avtaleperiode. Dersom avtalen ikke etterkommes, vil det rent formelt bety at du sitter på oppsigelse fra 1. mai, 2016. Dersom du velger å avslutte leieforholdet, fra og med 1.mai, er din oppsigelsestid en mnd., og huseier har da anledning til å arrangere visning av leilighet for mulige andre leietakere. Dette til orientering! Jeg føler at han prøver å lure meg (ung, uerfaren student), til å betale for han. Eller har han rett til at jeg skal dekke disse felleskostnadene? Trenger virkelig hjelp nå ettersom jeg har ikke peiling. Er så redd for at jeg må flytte Og hvordan skal jeg forumulere dette til han? Han er suuuuuupervanskelig å diskutere med, fordi når han har bestemt seg for noe, så blir det sånn. Må ha gode argumenter. Tusen takk for hjelp, Hilsen deppa student Endret 13. april 2016 av Querke Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Leietaker skal betale den leie som står i leieavtalen, som kun kan justeres på de vilkår som fremgår av husleieloven kapittel 4 (i visse snevre tilfelle kan den også justeres ved endringsoppsigelse). Endringer i kostnadene er utleiers risiko og ansvar. Endrer forholdene seg slik at leietaker i realiteten får et mindre produkt enn er avtalt kan leietaker kreve prisavslag i leien. Du kan derfor motsette deg både økt leie og oppsigelse, forutsatt at dette ikke faller under en av husleielovens mange særregler i kapittel 11. Merk særskilt at ved oppsigelse i husleieforhold har leietaker rett til fri rettshjelp fra advokat (forutsatt at vedkommende tilfredsstiller inntektsgrensene, det vil de fleste studenter gjøre). 8 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Husleia kan ikke justeres opp fordi utleier har andre kostnader som ikke har noe med ditt boforhold å gjøre. Nekt! 6 Lenke til kommentar
Querke Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Leietaker skal betale den leie som står i leieavtalen, som kun kan justeres på de vilkår som fremgår av husleieloven kapittel 4 (i visse snevre tilfelle kan den også justeres ved endringsoppsigelse). Endringer i kostnadene er utleiers risiko og ansvar. Endrer forholdene seg slik at leietaker i realiteten får et mindre produkt enn er avtalt kan leietaker kreve prisavslag i leien. Du kan derfor motsette deg både økt leie og oppsigelse, forutsatt at dette ikke faller under en av husleielovens mange særregler i kapittel 11. Merk særskilt at ved oppsigelse i husleieforhold har leietaker rett til fri rettshjelp fra advokat (forutsatt at vedkommende tilfredsstiller inntektsgrensene, det vil de fleste studenter gjøre). Tusen takk for utfyllende svar! Har lest reglene du snakket om og er helt enig. Er ingen særregler i kapittel 11 som er akutell i denne saken. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Husleia kan ikke justeres opp fordi utleier har andre kostnader som ikke har noe med ditt boforhold å gjøre. Nekt! Jepp... blir veeeeldig vanskelig og han kommer til å tilkalle advokat og kreve at vi flytter. Han har vært veldig vanskelig å ha med å gjøre hele perioden. Men føler jeg har gode argumenter i denne saken altså. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Les reglene i husleieloven kapittel 9 om formregler for oppsigelse og hvordan du protesterer på oppsigelse. Hvis du har en bruttoinntekt per år på under 245 000 kr får du fri rettshjelp. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Les reglene i husleieloven kapittel 9 om formregler for oppsigelse og hvordan du protesterer på oppsigelse. Hvis du har en bruttoinntekt per år på under 245 000 kr får du fri rettshjelp. Ja supert! Det skal jeg gjøre. Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Reglene er veldig klare på dette, men selvfølgelig, om han er et drittmenneske så vil han oppføre seg aggressivt og truende og skape et helvete til du flytter.... så det er jo egentlig litt opp til deg om du vil ta kampen eller ikke.... Lenke til kommentar
Querke Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Reglene er veldig klare på dette, men selvfølgelig, om han er et drittmenneske så vil han oppføre seg aggressivt og truende og skape et helvete til du flytter.... så det er jo egentlig litt opp til deg om du vil ta kampen eller ikke.... Har ikke mye valg, vi har ikke råd til økning av leien. Og vi vil fortsatt bo der... Må ta opp kampen, og ja det blir et helvette vil jeg tro Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 (endret) For å hjelpe deg selv burde du dokumentere all kommunikasjon dere imellom samt sørge for å engasjere fri rettshjelp veldig raskt dersom du får dette, kommunikasjon mellom partene bør sendes til en troverdig part fortløpende(advokat e.l) for å dokumentere tidspunkter. Dokumenter sendt til advokat vil veie tyngre i retten enn dokumenter du selv fremlegger mtp tidspunkt osv. Start med å henvise til lovverket mot han, utleiere er ofte griske drittmennesker som har et stort ego. Dersom han prøver seg på å si opp leieforholdet så har han ikke lov til dette heller uten gyldig grunn som nevnt over. Dersom du har dokumentert at han ønsker å heve leie først pga at han har økte utgifter og så går på et forsøkt med oppsigelse av leieforhold på annet grunnlag vil du stille spesielt sterkt dersom du har dokumentert det første forsøket på å hele leia til en troverdig part (advokat e.l) Endret 13. april 2016 av guest_anon Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Hvis utleier kontakter advokat vil utleier antakelig få råd om å la saken ligge. Den største faren er at utleier prøver seg med en oppsigelse på et annet, i teorien gyldig, grunnlag, jf. husll. §§ 9-5 og 9-8. Hva står det i kontrakten om oppsigelse og om hvorvidt avtalen er tidsbestemt/tidsubestemt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 (endret) Husleien kan tidligst settes opp ett år etter inngåelse eller sist endring. Den kan maksimalt settes opp med økningen i konsumprisindeks. Du skal altså i utgangspunktet betale 6500 kr/mnd til og med august 2016. Siden du har mistet tilgang på en kontraktsfestet del av det du leier så har du krav på prisavslag i henhold til leieverdien på denne boden. Det gjelder hele perioden du ikke har tilgang til boden. Endret 13. april 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 (endret) Det vanlige er at husleien justeres opp en hundrelapp eller to i året for å følge konsumprisindeksen og slikt, men han kan ikke bare legge på masse penger på husleia for å dekke opp ting som gjøres i huset. Da skal det i det minste gjøres rede for og komme med på neste års økning som du skal ha lang forvarsel om. Endret 13. april 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Querke Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Hva står det i kontrakten om oppsigelse og om hvorvidt avtalen er tidsbestemt/tidsubestemt? Oppsigelse er etter to år, pga. familiemedlem av eier skal ta over leiligheten Lenke til kommentar
Querke Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Tusen takk for alle svar! Føler jeg har en god sjans i denne saken nå. Følte det var litt merkelig at vi skulle betale for dette også. Men supert at så mange svarte, setter veldig stor pris på det! Ang. å sende dokumenter til evt. advokat. Er det ikke nok at det som blir sendt er datostemplet via e-mail? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 I kontrakten vår står det at vi skal betale 6500kr (pr. mnd, 2 år), [ spoiler ] Endringer i leieforhold, gjort rede for i tlf. samtale den 30.3.2016 kl. 15.50 ... Rent faktisk betyr dette at husleien fra 1. mai justeres opp med 1000,- kr pr. mnd. og totalt blir stående på kr. 7000, -pr. mnd. Resten av inneværende avtaleperiode. [ /spoiler ] Noe som ikke stemmer her? Lenke til kommentar
Querke Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 I kontrakten vår står det at vi skal betale 6500kr (pr. mnd, 2 år), [ spoiler ] Endringer i leieforhold, gjort rede for i tlf. samtale den 30.3.2016 kl. 15.50 ... Rent faktisk betyr dette at husleien fra 1. mai justeres opp med 1000,- kr pr. mnd. og totalt blir stående på kr. 7000, -pr. mnd. Resten av inneværende avtaleperiode. [ /spoiler ] Noe som ikke stemmer her? Ja helt klart. Tror han har tulla litt. Men det er bekreftet at det blir 1000kr ekstra (7500) og ikke 500kr Lenke til kommentar
Querke Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Tenkte å sende denne mailen: --------------------------------------------------------------------------------- Angående endringer i leieforhold AvsenderAdresse 14.04.2016 Mottakers NavnAdresse Vil påpeke med en gang at jeg velger å ikke avslutte leieforholdet, og akter å bo her ut leieperioden hvis mulig. Angående prisøkningen på husleien, på hvilket grunnlag mener du at det er mitt ansvar å betale for rehabiliteringen i kjelleren? Jeg føler at jeg som leietaker har rett til å betale den leien som står i husleiekontrakten. Begrunnelse for at husleien ikke skal økes: · Det er ikke tillatt å kreve betaling utover avtalt husleie på 6500 kroner (punkt 4. i husleiekontrakten). · Husleien kan endres, men endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter leiefastsetting (§ 4-2 Husleieloven) · Det er ikke informert i husleiekontrakten at jeg som leietaker er pliktig til å betale for annet enn: Husleie, strøm og oppvarming. · Rehabiliteringskostnadene kommer under felleskostnader (som jeg har forstått det). Det står ikke noe om felleskostnader i husleiekontrakten. · Vi ble ikke informert om rehabilitering av kjelleren eller prisøkning når vi skrev under kontrakten. Vi har heller ikke blitt informert om dette siden. Det var først i en telefonsamtale den 30.3.2016 det ble nevnt. · Vi har blitt påvirket av rehabiliteringen siden ca. 1 måned etter innflytting. Dette har også ført til at vi ikke har fått brukt bod som vi har krav på (punt 2. husleiekontrakten). Dette kan godt hende at jeg har oversett noe, og at du som utleier har krav på økning av husleie, men dette må gjøres rede for. Jeg vil også skriftlig protestere mot oppsigelse fra 1. Mai 2016, ettersom jeg holder min del av avtalen. Håper dette ordner seg, Avsender --------------------------------------------------------------------------------- Er den grei? Endret 14. april 2016 av Querke Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Ikke vet jeg, men ble det ikke nevnt her at husleieøkning ikke kan skje i det første året heller. (finne dette i lovverket?) Endret 14. april 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Querke Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Ikke vet jeg, men ble det ikke nevnt her at husleieøkning ikke kan skje i det første året heller. (finne dette i lovverket?) Jo! Thanks man § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå