Gå til innhold

Opparbeiding av bonuspoeng

Cannoon

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe lett-mc i nærmeste framtid og har litt spørsmål opp imot forsikring.
Vi har IF forsikring om det har noe og si.
Jeg kan spare litt penger på å registrere lett-mcen i min mor sitt navn og meg som deleier for å spare endel i forsikringspenger, men får jeg noen bonuspoeng da? som deleier. Eller må jeg være eier?
Lurer på om det er lurt å begynne å opparbeide seg bonus så tidlig så mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ingen bonus av å være medeier. Bonus følger den som forsikrer kjøretøyet. 

Det er fint å kunne spare på å forsikre gjennom foreldre for å spare penger, men ha følgende i bakhodet:

• Noen forsikringsselskaper krever at den som betaler forsikringen er hovedisponenten (den som kjører mest)
  • Du taper bonusoppsparing (men får litt lavere forsikringspris pga. alder i fremtiden)

En mulig løsning for høyere bonus når du evt. begynner å forsikre kjøretøy selv, er å kunne vise til at du har kjørt skadefritt. Arbeidsgivere kan skrive slike attester for firmabil, og det er mulig foreldre kan bekrefte at du har kjørt husstandens biler skadefritt. Isåfall kan forsikringsselskapet kanskje gi deg en hyggeligere startbonus, eller sette deg på nivået du skulle vært, dersom du hadde betalt forsikring selv i den tiden du har kjørt.

Lenke til kommentar

høyere bonus når du evt. begynner å forsikre kjøretøy selv, er å kunne vise til at du har kjørt skadefritt. Arbeidsgivere kan skrive slike attester for firmabil, og det er mulig foreldre kan bekrefte at du har kjørt husstandens biler skadefritt. Isåfall kan forsikringsselskapet kanskje gi deg en hyggeligere startbonus, eller sette deg på nivået du skulle vært, dersom du hadde betalt forsikring selv i den tiden du har kjørt.

Dette er feil, det holder ikke å ha kjørt skadefritt, du må også få signert bekreftelse på at du har vært hoveddisponent av XXXX firmabil/familiebil. Da kan du starte på opptil 50%.

Endret av toth
Lenke til kommentar

høyere bonus når du evt. begynner å forsikre kjøretøy selv, er å kunne vise til at du har kjørt skadefritt. Arbeidsgivere kan skrive slike attester for firmabil, og det er mulig foreldre kan bekrefte at du har kjørt husstandens biler skadefritt. Isåfall kan forsikringsselskapet kanskje gi deg en hyggeligere startbonus, eller sette deg på nivået du skulle vært, dersom du hadde betalt forsikring selv i den tiden du har kjørt.

Dette er feil, det holder ikke å ha kjørt skadefritt, du må også få signert bekreftelse på at du har vært hoveddisponent av XXXX firmabil/familiebil. Da kan du starte på opptil 50%.

Takk for oppklaring! Jeg hadde rett og slett glemt det med 50 %, det er jo maksimal startbonus uavhengig av selskap.

Lenke til kommentar

Selskapene kan jo fritt gi deg mer bonus enn det du egentlig har "krav på".

Jeg ville ha forsikret den på deg selv, greit å begynne så tidlig som mulig :)

Nei, selskapene har en innbyrdes avtale seg i mellom om hvordan bonus skal fungere. Dette for å forhindre f.eks følgende scenario:

Jeg kjenner en i storebrand, han starter meg fra scratch på full bonus, 75% 5 år. Etter 3 mnd bytter jeg til If, som da får bonusstatus overført fra forrige selskap, og jeg har hoppet over all opparbeiding.

Derfor er det felles enighet mellom konkurrentene hvordan bonus skal fungere, også må de bruke andre rabatter/fordeler for å huke kunder, bonus er "hellig".

Lenke til kommentar

Jeg fikk selv 50% med attest fra tidligere arbeidsgiver. Jeg hadde ikke jobbet der fast på tre år, men skrev at jeg hadde jobbet som sommervikar der under studier. Mista tidligere bonus fordi jeg ikke eide bil på x år (tror det er etter 3 år man mister tidligere oppspart bonus). Jeg var 26/27 da jeg gjor de dette.

50% var faktisk høyere enn jeg noen gang hadde hatt tidligere og selskapet jeg søkte om "hopp" i var ikke min tidligere forsikrer (i tilfelle noen tenkte at de slo opp i systemet og så at jeg hadde hatt høyere bonus tidligere) 

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt finnes det en annen metode for å opparbeide seg bonus dobbelt så fort ved å bytte forsikringsselskap hvert halvår.  Så lenge du har hatt forsikring i minst et halvt år hos et forsikringsselskap får du nemlig med det et helt års bonus dersom du bytter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk selv 50% med attest fra tidligere arbeidsgiver. Jeg hadde ikke jobbet der fast på tre år, men skrev at jeg hadde jobbet som sommervikar der under studier. Mista tidligere bonus fordi jeg ikke eide bil på x år (tror det er etter 3 år man mister tidligere oppspart bonus). Jeg var 26/27 da jeg gjor de dette.

50% var faktisk høyere enn jeg noen gang hadde hatt tidligere og selskapet jeg søkte om "hopp" i var ikke min tidligere forsikrer (i tilfelle noen tenkte at de slo opp i systemet og så at jeg hadde hatt høyere bonus tidligere) 

Hvor mange måneder hadde du da totalt jobbet som sommervikar, er det evt. hvor mange år du var sommervikar som har noe å si? Jeg jobbet nemlig 4 mnd som sommervikar i fjord hvor jeg disponerte bil, tror du det er verdt å få noen attest på dette eller blir det for lite til at det har noe å si? 

Lenke til kommentar

Hvor mange måneder hadde du da totalt jobbet som sommervikar, er det evt. hvor mange år du var sommervikar som har noe å si? Jeg jobbet nemlig 4 mnd som sommervikar i fjord hvor jeg disponerte bil, tror du det er verdt å få noen attest på dette eller blir det for lite til at det har noe å si? 

Det er vanskelig for meg å si noe om dette vil hjelpe deg da jeg ikke jobber i et forsikringsselskap. Jeg tenkte bare at det ikke skader å prøve. 

Jeg fikk attest på at jeg hadde jobbet der fast i ett år og deretter i sommerferier i 2 eller 3 år (jeg oppga ikke antall måneder). 

Hvis det er det eneste du har å vise til så skader det jo ikke å prøve. Det verste du får er et nei.

Amfibiebil?

Eg tog'an ;-)

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt finnes det en annen metode for å opparbeide seg bonus dobbelt så fort ved å bytte forsikringsselskap hvert halvår.  Så lenge du har hatt forsikring i minst et halvt år hos et forsikringsselskap får du nemlig med det et helt års bonus dersom du bytter. 

Det stemmer - for å bygge bonus raskest mulig må du bytte selskap hver sjette mnd(+en dag). Du vil da hoppe 10% ved hvert bytte, og stige i gradene dobbelt så fort som dersom du er tro mot selskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...