Gå til innhold

Hjelp til å forstå rundkjøringer >:(


Niao

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å ta førerkort klasse B, og tar kjøretimer hos trafikkskole. Jeg har ikke hatt veldig mange kjøretimer enda, men noe som irriterer meg grønn er at kjørelæreren min nekter å fortelle meg hva jeg må gjøre i rundkjøring. "Du er ikke klar for det..." er begrunnelsen, fordi det tydligvis er mye å tenke på i en rundkjøring. Jeg er redd for å tilegne meg dårlige vaner, for de jeg øvelseskjører med på privaten virker heller ikke 100% sikre på hva som er greia med rundkjøringer, de bare gjør det slik de har gjort det de siste 25 årene og kan ikke forklare.

 

Når jeg da en dag er "klar for det" så vil jeg har lært meg til en hel rekke dårlige vaner fordi jeg aldri har vært sikker på hva som er greit og ikke.

Har noen råd når det kommer til rundkjøringer? Jeg tror jeg kind of skjønner plassering, og signalisering med blinklys, men f.eks når jeg bør kjøre inn i rundkjøringen etter å ha stoppet opp på linjen er vanskelig. Den største rundkjøringen vi har her en en middels stor en med to felt og fire avkjørsler/retninger totalt. Jeg har til dags dato ikke klart å komme meg gjennom den uten å kvele motoren når jeg skal kjøre inn, fordi bilene kommer så fort fra venstre og jeg blir superstressa fordi jeg har biler helt opp i "rompa" på min bil bak meg, så jeg har null leeway.

Also: Er det en myte at folk er ekstra ekle når du har på L-skiltet?  :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den du øvelseskjører med ikke kan fortelle deg hvordan man skal oppføre seg i en rundkjøring høres det ut som en som burde friske opp sine egne kunnskaper før h*n begynner med øvelseskjøring. Dette står jo i teoriboken så du kan jo begynne der.

 

Det du må tenke på i en rundkjøring er egentlig bare plassering, blinking og vikeplikt fra venstre i stedet for høyre (altså for de som allerede er i rundkjøringen, noe som egentlig er ganske logisk). I en helt enkel rundkjøring med en fil inn og en fil ut (med flere avkjørsler) er det ikke så mye å gjøre enn å kjøre når det er klart. Personlig blinker jeg alltid til venstre om jeg skal forbi den første avkjørselen (dette er vel egentlig ikke noe krav, men hadde alle gjort dette hadde rundkjøringer vært en generelt mye mer behagelig opplevelse. Det varierer litt fra kjørelærer til kjørelærer om de lærer bort å blinke inn (etter hva jeg har hørt). Blinke ut derimot er et must).

 

Har du to filer inn avhenger plasseringen din av hvor du skal ut. Som hovedregel dersom du skal:

 

Første til høyre eller rett frem: Ligge i fila til høyre (det er ikke alltid det er oppmerket to filer, men der det er plass til to biler i bredden gjøres det på samme måten). Tenk at det skal være plass til de som skal forbi de to første avkjørselene til å kjøre på innsiden av deg. 

 

Til venstre eller tilbake der du kom fra: Ligge i venstre fil. 

 

 

For å gjøre det litt ekstra spennende endrer reglene seg med formen til rundkjøringen. Dersom det bare er tre løp slik som dette:

 

|

|

0----

|

|

 

Og du kommer nedenfra skal du ligge høyre dersom du skal til høyre og til venstre dersom du skal rett frem eller tilbake. Dette er egentlig logisk, men det bryter litt med hovedregelen. 

 

Skilting og/eller markering i bakken trumfer disse reglene så man må være våken. Mange steder er skilting/merking i strid med hovedregelen og da må du følge det.

 

 

Jeg skal si meg enig at det er rart at kjørelæreren din ikke vil fortelle deg hvordan du skal oppføre deg i en rundkjøring, men jeg er ikke lærer så kanskje h*n har sine grunner. Det at du ofte kveler bilen på vei inn i rundkjøringer (skjer det andre steder også eller kun pga det ekstra stresset med rundkjøring?) høres ut for meg som et tegn på at du har litt for høyt stressnivå til at du er helt klar for å kjøre på tungt trafikkerte veier. 

 

Det er veldig vanskelig å gi deg noe tips for når du skal kjøre ut i en rundkjøring. Enkelt og greit svar er: Når det er klart, men det når dette er må du vurdere fra situasjon til situasjon. Personlig ser jeg etter:

 

- En luke som er stor nok til at jeg kommer meg ut uten at en fra venstre må borti bremsepedalen.

- Tunge kjøretøy som står og venter til venstre for meg. Jeg vet akselerasjonen deres er treg og jeg har dermed mer tid på meg hurtigere kjøretøy. 

- En som er inne i rundkjøringen og blinker ut. Det krever litt trening og du kan gå på en smell om det er en svime som har hatt på blinklyset siden h*n dro hjemmefra. Er det ingen andre biler å bry seg om bør du like gjerne vente til du er 100% sikker på at h*n faktisk skal ut, men dersom det står biler og venter på å komme ut i feltet til venstre for deg er dette en ypperlig mulighet for deg fordi disse ikke kan kjøre før denne bilen har passert. Det fordrer dog at du ikke kveler bilen for mange har det travelt i rundkjøringer og da er det litt trassig og stå på tvers av to felt med død motor :p 

 

 

Angående om folk er ekle med L-biler så vil jeg si "nja". Jeg tror det er meget få som vil gjøre noe med vilje for å plage en med L, men det er som alt annet man kan selv og andre ikke kan, det kan være litt irriterende. Det er ikke til å komme fra at biler med L på gjør mye rart, men jeg anser det som formildende at L'en er der. Om jeg står bak en bil i et lyskryss og det blir grønt, bilen foran kveler motoren og det skifter til rødt igjen så blir jeg jo irritert uansett, men har lettere for å godta det om bilen har L enn om den ikke har det. Man er jo tross alt i en læringsprosess. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et tips fra meg selv som øvelseskjører for tiden; Lær deg å drite i alle andres stressmoment, uansett om de kommer fort og ligger trykt 2cm fra bakfangeren din. Glem de, ta den tiden DU trenger. Vær egoistisk rett og slett! Sto en gang midt i en bratt oppoverbakke i et lyskryss (tåpelig plassering spør du meg), og dette var en av de første gangene jeg øvelseskjørte, dro igang og kvelte den. Bilen bak ble så hissig at han la seg på hornet, selv om jeg hadde L'en tydelig. Det morsomme var at jeg kom igang rett før det røde lyset og han bak ble stående igjen :D Så poenget er; Ikke stress, og på det punktet andre stresser og kommer fort, vær ego. ;) Sjåfører som tuter og er hissig bare idioter.

Lenke til kommentar

J. Den største rundkjøringen vi har her en en middels stor en med to felt og fire avkjørsler/retninger totalt. Jeg har til dags dato ikke klart å komme meg gjennom den uten å kvele motoren når jeg skal kjøre inn,....i:

 

Kanskje kjørelæreren bør dreie fokus over på å lære deg kjøreteknikk, greit at det sitter før man skal inn i kompliserte trafikksituasjoner

Eventuelt kan du vurdere å gå over til automatgir.

Lenke til kommentar

@LtdEdFred Nevnte jeg at jeg kun har hatt to kjøretimer, og at jeg ikke har kvelt motoren på noen av disse? Det er kun i den rundkjøringen det skjer, fordi jeg har feilet der før når jeg har øvelseskjørt og dermed blir veldig stressa/nervøs for å feile igjen. Jeg kveler ikke motoren på noe annet sted, så jeg har basic kjøreteknikk inne. Jeg har bare store problemer med å skjønne dynamikken i rundkjøringer, noe som gjør at motoren lett kveles når jeg går fra stille til kjøring (stopper helt opp på linjen, slik jeg er rimelig sikker på at  man skal) etter å ha ventet på en mulighet til å kjøre inn. Jeg feilvurderer også mulighetene slik at jeg tror jeg kan kjøre - men oi, nei det kan jeg ikke oops, kvelt. 

 

Det er en ekstremt travel rundkjøring, med stor trafikk på omtrent alle tider av dagen. Dessverre så er det også en rundkjøring man må gjennom for å komme seg noe sted her i området, og alle andre virker også superstressa med å komme seg gjennom den. Jeg føler at jeg har fremgang og blir bedre på alle andre områder av kjøringen enn akkurat dette, og det gjør at jeg ikke har lyst til å bestille noen ny kjøretime før jeg får lært meg skikkelig hva som er riktig og ikke. Takk for gode tips. Det med regelendringen når man kommer nedenfra i en slik rundkjøring du "skisserte opp" visste jeg ikke. Vi har en slik liten rundkjøring i nærheten, og jeg har alltid lagt meg ut mot høyre når jeg skal rett frem (nedenfra og opp om du vil). Blinker ikke inn, men blinker ut til høyre så snart jeg har passert avkjørselen til høyre. Dette er da altså feil?

 

@Bond007Automatgir ønsker jeg ikke å gå over på, ellers takk.

 

@Dubious Jeg fikk et veldig godt pakketilbud som ikke kunne takkes nei til, så jeg er nok stuck med dem. :/ Allerede betalt gildet.

Lenke til kommentar

Jeg har til dags dato ikke klart å komme meg gjennom den uten å kvele motoren når jeg skal kjøre inn, fordi bilene kommer så fort fra venstre og jeg blir superstressa fordi jeg har biler helt opp i "rompa" på min bil bak meg, så jeg har null leeway.

Hvis du ikke klarer å kjøre bilen så er du jo ikke klar for det. Greit at du er stressa, men det må du lære deg å enten slutte med, eller la være å kvele motoren når du er det. Det enkleste er å bare ikke stresse (unntatt om du faktisk holder på å bli påkjørt - og da gjelder det ikke at de dulter i deg bakfra, ettersom det er ufarlig og deres skyld).

 

Et litt "banalt" råd falt ned i hodet mitt: still deg opp (til fots) ved rundkjøringen og stå der en halvtime. Bare observer hvordan bilene beveger seg og blinker.

 

Generelt er det tre typer rundkjøring du kommer til å møte.

1. Enfelts rundkjøring

2. Tofelts rundkjøring

3. Rundkjøring med feltmarkering som går på tvers av rundkjøring.

 

Generelle trafikkregler gjelder for alle:

  • Du har vikeplikt ved innkjøring pga vikepliktskiltet (og vikelinjen).
  • Du har vikeplikt ved feltskifte (inne i rundkjøringen). Ekstra viktig og vanskelig i rundkjøringer der feltmarkeringen er på tvers slik når du kjører i høyre felt i rundkjøringen får du plutselig vikeplikt for de som kommer fra din høyre, fordi de ligger i et eget kjørefelt. Men, det er fortsatt bare "vanlig" bytte av kjørefelt.
  • Du må blinke for å signalisere at du skal skifte felt
  • Du skal bruke blinklyset når du skal ut (fordi det er sving i veikryss)

Dette er de samme trafikkreglene som gjelder ellers i trafikken. Kjører du etter disse så kjører du lovlig i en rundkjøring. Det er ikke spesielle regler for rundkjøringkjøring.

 

Men for å kjøre bra må du velge riktig felt (gjelder også ved enfelts, at du posisjonerer deg litt som om det var to). Med tre og fire armer så velger du venstre (innerste) felt om du skal til den siste armen (altså den som er til venstre for deg). Ellers høyre.

 

Noen ganger vil du se et skilt før rundkjøringen som angir hvilken fil du skal legge deg i.

 

Du vil komme over rundkjøringer med ett asfaltfelt og ett brosteinsfelt. Dette er enfelts rundkjøringer, og du skal ikke kjøre på brosteinen. Den er for store biler og busser som ikke klarer svingen.

 

 

 

Det med regelendringen når man kommer nedenfra i en slik rundkjøring du "skisserte opp" visste jeg ikke.

Hvis du leser min regel, så ser du at den passer uansett hvordan rundkjøringen ser ut. Utkjøringen "rett frem" er det siste, og da skal du ha venstre fil. Men det er egentlig intuitivt, hva skulle ellers det venstre feltet vært til?

 

Riktig filvalg er for øvrig ikke påbudt. Du har lov til å kjøre ti runder i ytterste fil. Bare være forsiktig når du gjør det.

 

Når du skal gjøre ut gis av vikeplikten: Når du ikke forstyrrer de du har vikeplikt for.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke klarer å kjøre bilen så er du jo ikke klar for det. Greit at du er stressa, men det må du lære deg å enten slutte med, eller la være å kvele motoren når du er det. Det enkleste er å bare ikke stresse (unntatt om du faktisk holder på å bli påkjørt - og da gjelder det ikke at de dulter i deg bakfra, ettersom det er ufarlig og deres skyld).

 

 

Et litt "banalt" råd falt ned i hodet mitt: still deg opp (til fots) ved rundkjøringen og stå der en halvtime. Bare observer hvordan bilene beveger seg og blinker.

 

Generelt er det tre typer rundkjøring du kommer til å møte.

1. Enfelts rundkjøring

2. Tofelts rundkjøring

3. Rundkjøring med feltmarkering som går på tvers av rundkjøring.

 

Generelle trafikkregler gjelder for alle:

  • Du har vikeplikt ved innkjøring pga vikepliktskiltet (og vikelinjen).
  • Du har vikeplikt ved feltskifte (inne i rundkjøringen). Ekstra viktig og vanskelig i rundkjøringer der feltmarkeringen er på tvers slik når du kjører i høyre felt i rundkjøringen får du plutselig vikeplikt for de som kommer fra din høyre, fordi de ligger i et eget kjørefelt. Men, det er fortsatt bare "vanlig" bytte av kjørefelt.
  • Du må blinke for å signalisere at du skal skifte felt
  • Du skal bruke blinklyset når du skal ut (fordi det er sving i veikryss)

Dette er de samme trafikkreglene som gjelder ellers i trafikken. Kjører du etter disse så kjører du lovlig i en rundkjøring. Det er ikke spesielle regler for rundkjøringkjøring.

 

Men for å kjøre bra må du velge riktig felt (gjelder også ved enfelts, at du posisjonerer deg litt som om det var to). Med tre og fire armer så velger du venstre (innerste) felt om du skal til den siste armen (altså den som er til venstre for deg). Ellers høyre.

 

Noen ganger vil du se et skilt før rundkjøringen som angir hvilken fil du skal legge deg i.

 

Du vil komme over rundkjøringer med ett asfaltfelt og ett brosteinsfelt. Dette er enfelts rundkjøringer, og du skal ikke kjøre på brosteinen. Den er for store biler og busser som ikke klarer svingen.

 

 

 

Det med regelendringen når man kommer nedenfra i en slik rundkjøring du "skisserte opp" visste jeg ikke.

Hvis du leser min regel, så ser du at den passer uansett hvordan rundkjøringen ser ut. Utkjøringen "rett frem" er det siste, og da skal du ha venstre fil. Men det er egentlig intuitivt, hva skulle ellers det venstre feltet vært til?

 

Riktig filvalg er for øvrig ikke påbudt. Du har lov til å kjøre ti runder i ytterste fil. Bare være forsiktig når du gjør det.

 

Når du skal gjøre ut gis av vikeplikten: Når du ikke forstyrrer de du har vikeplikt for.

 

 

 

Du skriver: "Ekstra viktig og vanskelig i rundkjøringer der feltmarkeringen er på tvers slik når du kjører i høyre felt i rundkjøringen får du plutselig vikeplikt for de som kommer fra din høyre, fordi de ligger i et eget kjørefelt. Men, det er fortsatt bare "vanlig" bytte av kjørefelt."

 

Om det er ledelinjer du sikter til så tror jeg disse bare er for å lede trafikken. Kjørefeltene går rundt i sirkel.

 

De er for øvrig verdiløse den dagen de er dekket av snø og ville da gitt et annet kjøremønster.

Lenke til kommentar

Ok, kanskje jeg tar feil.

 

Jeg er ikke bombesikker, men jeg ser i en håndbok om vegmerking jeg lastet fra Vegvesen sine sider at det står:

 

"Dersom det er nødvendig å lede trafikken i sirkulasjonsarealet, skal dette gjøres med ledelinjer i forlengelsen av delelinjene på tilfartene."

Lenke til kommentar
 

@LtdEdFred Nevnte jeg at jeg kun har hatt to kjøretimer, og at jeg ikke har kvelt motoren på noen av disse? Det er kun i den rundkjøringen det skjer, fordi jeg har feilet der før når jeg har øvelseskjørt og dermed blir veldig stressa/nervøs for å feile igjen. Jeg kveler ikke motoren på noe annet sted, så jeg har basic kjøreteknikk inne. Jeg har bare store problemer med å skjønne dynamikken i rundkjøringer, noe som gjør at motoren lett kveles når jeg går fra stille til kjøring (stopper helt opp på linjen, slik jeg er rimelig sikker på at  man skal) etter å ha ventet på en mulighet til å kjøre inn. Jeg feilvurderer også mulighetene slik at jeg tror jeg kan kjøre - men oi, nei det kan jeg ikke oops, kvelt. 

 

Det er en ekstremt travel rundkjøring, med stor trafikk på omtrent alle tider av dagen. Dessverre så er det også en rundkjøring man må gjennom for å komme seg noe sted her i området, og alle andre virker også superstressa med å komme seg gjennom den. Jeg føler at jeg har fremgang og blir bedre på alle andre områder av kjøringen enn akkurat dette, og det gjør at jeg ikke har lyst til å bestille noen ny kjøretime før jeg får lært meg skikkelig hva som er riktig og ikke. Takk for gode tips. Det med regelendringen når man kommer nedenfra i en slik rundkjøring du "skisserte opp" visste jeg ikke. Vi har en slik liten rundkjøring i nærheten, og jeg har alltid lagt meg ut mot høyre når jeg skal rett frem (nedenfra og opp om du vil). Blinker ikke inn, men blinker ut til høyre så snart jeg har passert avkjørselen til høyre. Dette er da altså feil?

Nei, jeg fikk lite inntrykk av hvor mye du har kjørt. Da er det jo åpenbart at det er det økte stressnivået ditt pga tett trafikk og usikkerheten rundt rundkjøring som gjør at det blir for mye for deg til å ta inn alle inntrykkene samtidig som du skal ha kontroll på beina dine. Om noen måneder kommer du sikkert bare til å le av at du hadde problemer med det :p Jo tryggere du blir på deg selv i trafikken jo mindre stressa blir du av slike situasjoner og du vil naturligvis gjøre mindre feil. Om et par år kan du sikkert smette inn i den samme rundkjøringen mens du snakker i telefonen (hands free of course) og har en pølse i den ene hånda.

 

Det er ikke noe krav til å stoppe før en rundkjøring. Det er kun der det er heltrukken linje og stopp-skilt du  ha full stans på bilen. Det blir bare ofte til det fordi det ikke er klart. 

 

Dette tipset avhenger jo litt av fartsgrensen rett før rundkjøringen, men er den 30-40 (til nøds 50) så prøv å kryp deg ned i 2. gir. Da vil du på de aller fleste biler bare kunne gi gass om du ser en luke og du slipper å stopp og gire om til 1. med fare for å kvele bilen. I rushtiden vil neppe dette fungere, hvert fall ikke om du er fersk sjåfør da man som regel er litt mer defensiv enn mer erfarne. 

 

Det du skriver om blinking er helt korrekt. Jeg vil gjerne slå et slag for å blinke inn samtidig. Det er ikke verre enn at dersom du skal forbi første avkjørsel så setter du på blinklyset mot venstre i det du nærmer deg rundkjøringen. Andre biler vil da skjønne at du hvert fall ikke skal svinge av første til høyre, passerer du også neste avkjørsel og fortsatt blinker til venstre vet de i neste løp at du skal videre og de passer seg for deg. Du sender også et signal til andre bilister om at du gjør et aktivt valg å blinke. Dermed er det lettere å stole på at du også blinker deg ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

@LtdEdFred Nevnte jeg at jeg kun har hatt to kjøretimer, og at jeg ikke har kvelt motoren på noen av disse? Det er kun i den rundkjøringen det skjer, fordi jeg har feilet der før når jeg har øvelseskjørt og dermed blir veldig stressa/nervøs for å feile igjen. Jeg kveler ikke motoren på noe annet sted, så jeg har basic kjøreteknikk inne. Jeg har bare store problemer med å skjønne dynamikken i rundkjøringer, noe som gjør at motoren lett kveles når jeg går fra stille til kjøring (stopper helt opp på linjen, slik jeg er rimelig sikker på at  man skal) etter å ha ventet på en mulighet til å kjøre inn. Jeg feilvurderer også mulighetene slik at jeg tror jeg kan kjøre - men oi, nei det kan jeg ikke oops, kvelt. 

 

Det er en ekstremt travel rundkjøring, med stor trafikk på omtrent alle tider av dagen. Dessverre så er det også en rundkjøring man må gjennom for å komme seg noe sted her i området, og alle andre virker også superstressa med å komme seg gjennom den. Jeg føler at jeg har fremgang og blir bedre på alle andre områder av kjøringen enn akkurat dette, og det gjør at jeg ikke har lyst til å bestille noen ny kjøretime før jeg får lært meg skikkelig hva som er riktig og ikke. Takk for gode tips. Det med regelendringen når man kommer nedenfra i en slik rundkjøring du "skisserte opp" visste jeg ikke. Vi har en slik liten rundkjøring i nærheten, og jeg har alltid lagt meg ut mot høyre når jeg skal rett frem (nedenfra og opp om du vil). Blinker ikke inn, men blinker ut til høyre så snart jeg har passert avkjørselen til høyre. Dette er da altså feil?

Nei, jeg fikk lite inntrykk av hvor mye du har kjørt. Da er det jo åpenbart at det er det økte stressnivået ditt pga tett trafikk og usikkerheten rundt rundkjøring som gjør at det blir for mye for deg til å ta inn alle inntrykkene samtidig som du skal ha kontroll på beina dine. Om noen måneder kommer du sikkert bare til å le av at du hadde problemer med det :p Jo tryggere du blir på deg selv i trafikken jo mindre stressa blir du av slike situasjoner og du vil naturligvis gjøre mindre feil. Om et par år kan du sikkert smette inn i den samme rundkjøringen mens du snakker i telefonen (hands free of course) og har en pølse i den ene hånda.

 

Det er ikke noe krav til å stoppe før en rundkjøring. Det er kun der det er heltrukken linje og stopp-skilt du  ha full stans på bilen. Det blir bare ofte til det fordi det ikke er klart. 

 

Dette tipset avhenger jo litt av fartsgrensen rett før rundkjøringen, men er den 30-40 (til nøds 50) så prøv å kryp deg ned i 2. gir. Da vil du på de aller fleste biler bare kunne gi gass om du ser en luke og du slipper å stopp og gire om til 1. med fare for å kvele bilen. I rushtiden vil neppe dette fungere, hvert fall ikke om du er fersk sjåfør da man som regel er litt mer defensiv enn mer erfarne. 

 

Det du skriver om blinking er helt korrekt. Jeg vil gjerne slå et slag for å blinke inn samtidig. Det er ikke verre enn at dersom du skal forbi første avkjørsel så setter du på blinklyset mot venstre i det du nærmer deg rundkjøringen. Andre biler vil da skjønne at du hvert fall ikke skal svinge av første til høyre, passerer du også neste avkjørsel og fortsatt blinker til venstre vet de i neste løp at du skal videre og de passer seg for deg. Du sender også et signal til andre bilister om at du gjør et aktivt valg å blinke. Dermed er det lettere å stole på at du også blinker deg ut. 

 

 

Delvis enig med deg når det gjelder bruk av blinklys, men dersom det er en firearmet rundkjøring og du skal rett fram blir det etter min mening helt feil å blinke til venstre. Skal du rett fram bruker du selvfølgelig bare blinklys til høyre når du skal ut av rundkjøringen. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Delvis enig med deg når det gjelder bruk av blinklys, men dersom det er en firearmet rundkjøring og du skal rett fram blir det etter min mening helt feil å blinke til venstre. Skal du rett fram bruker du selvfølgelig bare blinklys til høyre når du skal ut av rundkjøringen. 

 

Ikke strengt nødvendig kan jeg gå med på, men feil skjønner jeg ikke helt. Dersom du står nede til høyre på dette bildet: http://bildr.no/image/QUFFbStD.jpeg og kjører inn i rundkjøringa med blinklyset til venstre vil ikke de som står og venter oppe til høyre ha noe tvil om at du ikke skal ut første avkjørsel og de må tilpasse seg deretter. Du viser også at du er en blinker så det er lettere å stole på at du også vil blinke riktig ut. 

 

Kjører du derimot inn uten å blinke kan de oppe til høyre tenke at du er en av dem som ikke blinker og kanskje faktisk skal til høyre og sjanser på å kjøre ut.

 

Hadde alle blinket til enhver tid hadde jeg vært jeg enig med deg, men jeg opplever nesten daglig å ikke våge å kjøre ut i en rundkjøring fordi en bil som ikke blinker seg ut er inne i rundkjøringen, men jaggu kjører ut allikevel. Hadde jeg visst h*n skulle ut kunne jeg tilpassa meg og smettet ut, men siden jeg forventer at h*n skal fortsette lar jeg være og så er det for sent. 

 

En annen ting som hadde gjort rundkjøringer en mer behagelig opplevelse for alle er om folk ikke kjørte som om asfalten inne i rundkjøringen var av lava. Jeg kjører gjennom en av Norges største rundkjøringen nesten hver dag (Ryen-krysset) og folk ligger nesten på to hjul for å komme ut igjen raskest mulig. Det gjør at den lille luka man har på å komme seg ut blir enda mindre fordi folk i fila til venstra begynner å kjøre før bilen har passert. Innen man da har oppfattet at denne rallysjåføren faktisk skal ut så har nye biler fra venstre begynt å spise kraftig av luka di og man må være litt egoistisk og kaste seg ut foran dem. Hadde personen i stedet kjørt litt roligere og i tillegg blinka kunne kanskje både 2 og 3 biler kommet ut fra min fil i stedet for til nød den første i rekka. 

Lenke til kommentar

 

Delvis enig med deg når det gjelder bruk av blinklys, men dersom det er en firearmet rundkjøring og du skal rett fram blir det etter min mening helt feil å blinke til venstre. Skal du rett fram bruker du selvfølgelig bare blinklys til høyre når du skal ut av rundkjøringen.

 

Ikke strengt nødvendig kan jeg gå med på, men feil skjønner jeg ikke helt. Dersom du står nede til høyre på dette bildet: http://bildr.no/image/QUFFbStD.jpeg og kjører inn i rundkjøringa med blinklyset til venstre..

 

Rundkjøringen på bilde er såpass stor at det er unødvendig å bruke venstreblink. Feltplassering og høyreblink når man skal ut gir god nok informasjon til medtrafikanter.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Delvis enig med deg når det gjelder bruk av blinklys, men dersom det er en firearmet rundkjøring og du skal rett fram blir det etter min mening helt feil å blinke til venstre. Skal du rett fram bruker du selvfølgelig bare blinklys til høyre når du skal ut av rundkjøringen. 

 

Ikke strengt nødvendig kan jeg gå med på, men feil skjønner jeg ikke helt. Dersom du står nede til høyre på dette bildet: http://bildr.no/image/QUFFbStD.jpeg og kjører inn i rundkjøringa med blinklyset til venstre vil ikke de som står og venter oppe til høyre ha noe tvil om at du ikke skal ut første avkjørsel og de må tilpasse seg deretter. Du viser også at du er en blinker så det er lettere å stole på at du også vil blinke riktig ut. 

 

 

 

Man skal selvsagt ikke blinke til venstre når man skal rett frem.

 

Begrunnelsen din: "Du viser også at du er en blinker så det er lettere å stole på at du også vil blinke riktig ut."

 

...holder ikke. Min erfaring er at de som venstreblinker sjeldent blinker høyre når de skal ut. Spesielt i små rundkjøringer.

Lenke til kommentar

Man skal aldri stole på et blinklys. Men det er en fin indikator sammen med andre ting, på hvor personen har tenkt seg.

 

TS: Rundkjøring er noe av det vanskeligste man har i trafikken, etter min mening. Fordi det er ikke regler som passer helt og dermed blir det ett tolkningsspørsmål på hva som til syvende og sist er 100% riktig på endel ting. Selv politi, forsikringsbransjen og vegvesen er uenig i enkelte ting. Ikke alle skoler lærer bort likt heller, så det er vanskelig.

 

Så bare ro ned, lat som det er et vanlig kryss uten rundingen i midten og tenk sikkerhet. Er du i tvil, så er det ingen tvil - da viker du. Drit i de rundt deg så lenge det ikke går på sikkerheten løs og kos deg, så får du nok dreisen på det skal du se ;)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Man skal aldri stole på et blinklys. Men det er en fin indikator sammen med andre ting, på hvor personen har tenkt seg.

 

TS: Rundkjøring er noe av det vanskeligste man har i trafikken, etter min mening. Fordi det er ikke regler som passer helt og dermed blir det ett tolkningsspørsmål på hva som til syvende og sist er 100% riktig på endel ting. Selv politi, forsikringsbransjen og vegvesen er uenig i enkelte ting. Ikke alle skoler lærer bort likt heller, så det er vanskelig.

 

Så bare ro ned, lat som det er et vanlig kryss uten rundingen i midten og tenk sikkerhet. Er du i tvil, så er det ingen tvil - da viker du. Drit i de rundt deg så lenge det ikke går på sikkerheten løs og kos deg, så får du nok dreisen på det skal du se ;)

 

Er det noe jeg absolutt ikke gjør er det å late som det er et vanlig (X) kryss. Derimot ser jeg på en rundkjøring som det er ment, nemlig en "forkjørsvei" som går rundt i sirkel og hver arm som et T-kryss.

Lenke til kommentar

Er det noe jeg absolutt ikke gjør er det å late som det er et vanlig (X) kryss. Derimot ser jeg på en rundkjøring som det er ment, nemlig en "forkjørsvei" som går rundt i sirkel og hver arm som et T-kryss.

Var litt dårlig forklart fra meg. Men i forhold til feltplassering og blinklys er det ofte likt. Men man har helt klart vikeplikt på vei inn - dog er det noe diskusjon på feltskifte/utkjøring mellom politi, forsikringsselskaper og vegvesenet. (domsavgjørelse fra endel år siden har dog sagt at rundkjøring er analogt med kryss)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...