Alf Johan Grindheim Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Eg var på skoletur til berlin i helga og kom ikkje hjem før klokka 4 om natta. Lærerene forventet at me skulle komme på skolen klokka 8 altså 4 timer med søvn. Ein kompis nevnte noko om ein lov som sier at me har rett på minst 9 timer mellom skoledagane. Eg håper nokon kan hjelpe meg å finne fram denne loven så eg kan få vekk fraværet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Opplæringslova kapittel 9a. Her, for eksempel, § 9a-1: Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring. Nå er dette en ganske ullen formulering, men å kreve oppmøte samme dag som en skolereise avsluttes kl. 04:00 er ikke i tråd med plikten til å etablere et godt fysisk skolemiljø. Brudd på denne plikten er straffbart. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Men gir dette grunnlag for å slette fravær? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Jeg mener det er klart at hvis skolen ikke har lovlig adgang til å kreve nærvær kan den heller ikke registrere fravær. Det gir ikke mening å registrere fravær fra et sted/en hendelse man ikke har plikt til å være på. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Kom hele klassen/gruppa hjem igjen kl. 04, eller ble du lenger enn de andre av en eller annen grunn? Lenke til kommentar
Alf Johan Grindheim Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Kom hele klassen/gruppa hjem igjen kl. 04, eller ble du lenger enn de andre av en eller annen grunn? Nei heile klassen var hjemme cirka 4, eg hadde heller ikkje sjans til å sove på bussen fordi eg måtte kjøre ein ekstra bil til og fra flyplassen. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Ok, da høres det rart ut med føring av fravær dagen etterpå. Var det en lærer som ikke visste at dere hadde vært på tur som ga deg fravær, kanskje? Det høres uansett ut som du bør ta det opp med kontaktlæreren din, evt. snakke med rektor eller elevombudet i fylket (http://www.elevombudene.no/). Lenke til kommentar
skripis Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Var skoleturen arrangert av skolen, eller var det en tur arrangert av foreldre/elever/russ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå