Mixy Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Altså... I den virkelige verden er ikke solceller lønnsomme, men en brysom og tidkrevende del av livet for spesielt interesserte. I Norge i alle fall. Ikke glem at det er stygt også 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Med "ikke lønnsomt-logikken" som leveregel ville vi jo fremdeles ha vært i steinalderen og knapt hatt noe utvikling. Hvordan kan du si det? Har det ikke lønnet seg med hjulet, elektrisiteten, elektronikken, maskiner, og det aller meste annet? Ja faktisk ALT annet! Fordi det som ikke lønnet seg for menneskeheten å drive med, det lot vi være å drive med! 1 Lenke til kommentar
ShpongleSpingle Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Ja faktisk ALT annet! Fordi det som ikke lønnet seg for menneskeheten å drive med, det lot vi være å drive med! Som å bygge pyramider. De fleste mennesker er på mange områder lite rasjonelle. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Ja faktisk ALT annet! Fordi det som ikke lønnet seg for menneskeheten å drive med, det lot vi være å drive med! Som å bygge pyramider. De fleste mennesker er på mange områder lite rasjonelle. Hehe, you got me! Men den slags faller under religion, som aldri har lønnet seg... 1 Lenke til kommentar
Syter Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Ja faktisk ALT annet! Fordi det som ikke lønnet seg for menneskeheten å drive med, det lot vi være å drive med! Som å bygge pyramider. De fleste mennesker er på mange områder lite rasjonelle. Du ser på det feil. Å bygge pyramider krevde en enorm utvikling i forhold til matematikk, organisasjon, planlegging, arkitektur, materialkunnskap, etc, etc. Egypt og midtøsten var definitivt verdens sentrum i 2000 år, kort avbrutt av romerriket fra sånn ca -250 til 250. Egypt bygde pyramidene, men pyramidene (kunnskapen de representerer) bygde Egypt. Alle gjør nok lurt i å tenke på økonomisk lønnsomhet som en kortsiktig representasjon av rasjonalitet. Økonomi alene er en modell for optimal oppførsel som beskriver summen av enkeltmenneskers beslutninger over sin egen vinning. Alt som er lønnsomt over et lengre perspektiv enn en generasjon vil ikke komme gunstig ut i økonomiske modeller, men så er modeller tross alt bare modeller. I tillegg: De bygde noe som står etter 6000 år - selv er jeg på tredje kjøleskap på 5 år. 6 Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Det burde være mulig å lage tak der toppdekket vil være dekket av standard størrelse på solcellepanelet og at man derfor kun trenger underlagspapp under. Dermed kan man spare mye penger på å slippe å legge toppdekke av. f.eks stein. Bytte av taket etter 20 år, vil da være å legge nytt mere effektivt solcellepanel rett på gammelt rammeverk.. 2 Lenke til kommentar
Håvar Bettum Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Et solfangeranlegg med tilsvarende effekt og utbytte koster ca halvparten, har inntjening i dag tilsvarende hva som forventes av solceller i 2030, så da er det jo bare å velge dette i første omgang Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Jeg har spurt før på forumet. Når er solceller effektive nok, og billige nok, til at de utkonkurrer vannkraft? Det må jo være drømmen å kunne bunkre solenergi til vinteren og ha nok til å varme opp hus/leilighet, ha varmtvann i mengder og ha mer enn nok rekke vidde på sine elbiler. Er dette i det hele tatt teoretisk mulig? Gitt hvor mye energi en teoretisk kan hente ut fra solen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Ja faktisk ALT annet! Fordi det som ikke lønnet seg for menneskeheten å drive med, det lot vi være å drive med! Som å bygge pyramider. De fleste mennesker er på mange områder lite rasjonelle. Du ser på det feil. Å bygge pyramider krevde en enorm utvikling i forhold til matematikk, organisasjon, planlegging, arkitektur, materialkunnskap, etc, etc. Egypt og midtøsten var definitivt verdens sentrum i 2000 år, kort avbrutt av romerriket fra sånn ca -250 til 250. Egypt bygde pyramidene, men pyramidene (kunnskapen de representerer) bygde Egypt. Alle gjør nok lurt i å tenke på økonomisk lønnsomhet som en kortsiktig representasjon av rasjonalitet. Økonomi alene er en modell for optimal oppførsel som beskriver summen av enkeltmenneskers beslutninger over sin egen vinning. Alt som er lønnsomt over et lengre perspektiv enn en generasjon vil ikke komme gunstig ut i økonomiske modeller, men så er modeller tross alt bare modeller. I tillegg: De bygde noe som står etter 6000 år - selv er jeg på tredje kjøleskap på 5 år. Pyramidene er en konsekvens av matematikk, ikke omvendt. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Selvsagt tar det lang tid i Norge å tjene inn en investering i solceller. Dette skyldes kombinasjonen av høye investeringskostnader og lave elpriser. Mitt råd er følgende: Dersom du leter etter en investering for å tjene penger så skal du ikke investere i solceller. Dersom du synes det er flott å produsere sin egen strøm, være med å introdusere ny teknologi, bidra til mer bærekraftig energiproduksjon, bidra til å senke kostnaden for investering i solceller etc. så skal du investere. Det er litt underlig at så snart du investerer i noe til hjemmet ditt som produserer eller sparer energi så spør alle om lønnsomheten. Dersom du investerer i ny kjøkkeninnredning som koster omtrent det samme så er det ingen som spør om lønnsomheten. Det er heller ikke spørsmål om lønnsomhet når du velger skinnseter, automatgir etc til din nye bil. Du bare må ha det. Skulle du derimot velge en elbil så er det mulig noen vil nevne lønnsomhet. Vi må ha en holdningsendring. Det må bli «in» å ha solceller på taket. Nå bruker vi mye ( 40% ?) av strømmen til å varme forbruksvann. Og når termisk solvarmeanlegg er enklere/har lengre levetid, er 5 gg. så effektivt som sol-celle i Norge, er det eventuelt termisk solvarmeanlegg som burde monteres. Men når vi produserer nok fornybar elektrisk vannkraft i Norge,til 15 øre pr. kWh., vil dette uansett være en underlig bruk av arbeidskrefter og resurser for et samfunn. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Dette er jo en bestillings-rapport og da har jo konklusjonene (om fremtiden) en tendens til å bli slik oppdragsgiver håpte på. Ved å se bort fra finanskostnader og justere opp til en fremtidig kunstig høy strømkostnad så blir det gunstig med solcelleanlegg i fremtiden. Ut fra et samfunnsperspektiv så bør også støtten holdes utenfor lønnsomhetsberegningen synes jeg. Jeg har laget et regneark som viser hvor fort et anlegg nedbetaler seg (eller ikke nedbetaler seg) ut fra forskjellige faktorer: https://www.dropbox.com/s/p958gm7grce17mq/L%C3%B8nnsomhet%20i%20solcelleanlegg.xlsx?dl=0 (I regnearket er snittproduksjonen satt lik produksjonen på 4kw anlegg i Oslo, bruk 2600 for Bergen). Ut fra dagens situasjon er det direkte ulønnsomt å installere solceller, men blir strømprisene høye nok og rentene er lave nok så blir det lønnsomt. Med lobbyvirksomhet fra diverse interesseorganisasjoner og hestehandel blant politikerne så er det jo ikke umulig at de greier å kunstig regulere opp prisen. "men blir strømprisene høye nok ..... så blir det lønnsomt. " Produksjon og fraktpris på fornybar elektrisk vannkraft er i dag 15 øre pr. kWh. Enten det er dag eller natt, sommer eller vinter. En pris som nok vil gå ytterligere ned ettersom ny teknikk/teknologi tas i bruk. ( Om ikke mye.) Hvis vi ( kraftselskaper/penge-"økonomer"/kommune/stat) skal skru priser kunstig opp, merkantilt, for å gjøre noe "lønnsomt" viser det eventuelt en konstruert galskap i vårt samfunn-system. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Jeg har spurt før på forumet. Når er solceller effektive nok, og billige nok, til at de utkonkurrer vannkraft? Det må jo være drømmen å kunne bunkre solenergi til vinteren og ha nok til å varme opp hus/leilighet, ha varmtvann i mengder og ha mer enn nok rekke vidde på sine elbiler. Er dette i det hele tatt teoretisk mulig? Gitt hvor mye energi en teoretisk kan hente ut fra solen. Det spørs hva du legger i å 'utkonkurrere vannkraft'. Vi er svært langt unna produksjonskostnaden for gamle kraftverk (6 øre/kWh) men det skal ikke mye til før solcellekraft lønner seg i et privatøkonomisk perspektiv. Først og fremt må installasjonskostnaden ned (70% over nivået i Tyskland er ikke bra). Litt lavere pris på paneler kommer også med. På et nasjonalt nivå blir det verre men hvis vi tenker oss at solceller når en effektivitet på 50% *og* at vi dekker alle tak og sydvendte fasader i kongeriket med disse høyeffektive panelene, ja så skulle vi nå omtrent den produksjonen som trengs for å fase ut vannkraftverkene våre. (WAG basert på SSB sine statistikker om bygninger, bebodd areal osv) Dermed gjenstår neste problem, hvordan lagrer vi all denne energien? Det blir straks verre, vann i kraftmagasiner har ganske lav energitetthet men vi har fryktelig mye av det. Hvis for eksempel magnesium-natrium batterier leverer det de antyder så må vi fortsatt ha noe sånt som 100 millioner tonn med batterier for å lagre strøm til vinteren.. Sjansen for at vannkraft 'fases ut' til fordel for solceller er med andre ord lav. Derimot kan jeg tenke meg at enkeltvassdrag tilbakeføres til naturtilstand hvis alternativet er dyre utbedringer og vi uansett har fått et stort kraftoverskudd på grunn av solkraft.. Derimot kan jeg tenke meg at mange vindkraftverk legges ned når konsesjonene utløper, hvis vi uansett har et kraftoverskudd. Lenke til kommentar
toddinnorway Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Jeg har spurt før på forumet. Når er solceller effektive nok, og billige nok, til at de utkonkurrer vannkraft? Det må jo være drømmen å kunne bunkre solenergi til vinteren og ha nok til å varme opp hus/leilighet, ha varmtvann i mengder og ha mer enn nok rekke vidde på sine elbiler. (utklipp) Dermed gjenstår neste problem, hvordan lagrer vi all denne energien? Det blir straks verre, vann i kraftmagasiner har ganske lav energitetthet men vi har fryktelig mye av det. Hvis for eksempel magnesium-natrium batterier leverer det de antyder så må vi fortsatt ha noe sånt som 100 millioner tonn med batterier for å lagre strøm til vinteren.. Hei, PV paneler når de er nedbetalt (etter 7-30 år alt ettersom) kommer til å ha enda lavere driftskostnader enn nedbetalte vannkraftverk, so svaret er JA-de kommer til å bli billigere enn til og med nedbetalte vannkraftverk. Men det vill SELVFØLGELIG være gunstig og svært klokt å fortsette å bruke de nedbetalte vannkraftverk selv om strømmen fra gamle PV paneler er billigere. Det ville IKKE være lite lurt å prøve å lagre så mye energi i batterier på 100 millioner tonn. Hvorfor ikke selge overskuddet av PV strømproduksjon til forbrukere over hele nord Europa, som ellers må bruke kull og naturgass? Da kan vi snakke om reell gevinst ndg. klimagassutslipp. I løpet av 2020-2021 kommer Norge til å ha høyspent strømkabler til utlandet med kapasitet på ca. 5 GW eller kanskje litt mer. Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Altså... I den virkelige verden er ikke solceller lønnsomme, men en brysom og tidkrevende del av livet for spesielt interesserte.I Norge i alle fall. Ikke glem at det er stygt også Jeg synes solceller er pene jeg, men det kommer sikkert av at jeg er så fascinert av at man kan konvertere sollys direkte til elektrisitet. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 ville et anlegg dimensjonert for å dekke mitt eget dagforbruk(altså ikke salg til nett eller lokal lagring) gå i pluss økonomisk 10-15 år fra nå.. Nettopp. Hvordan tror du solcelle-anlegget ditt ser ut om 10-15 år? Etter 5-10 orkaner, mosegroing, irr, rust, skitt, knuste celler av fotballer og annen flygende kvist og kvast... Ikke for å være gledesdreper; men GLEM DET! EDIT: Samme med Varmepumpe: Jeg lurer på hvor mange i Norge som faktisk tjente inn igjen de 15-20 tusen kronene de 'investerte', før de kastet hele skiten på dynga... Du vet at standard solcellen som selges for denne typen anlegg er laget av glass? Meg bekjent så vokser det ikke mose på glass. Disse tåler også flere hundre kilo belastning, ingen problem at det gås på under montasje f.eks. Tror de ikke da har noe problem med at det en gang i blant kommer en fotball flygende. Det er korrekt at de svekkes litt, men ved vedlikehold (fjerning av skitt og møkk osv (Holder å spyle av til tider)) så holder det seg vist bra. Det er også her mange forskjellige løsninger, hvor standarden er at blir ett panel dårligere, overskygget, eller noe annet som hindrer at lyset treffer, så vil resten av panelene på strengen også yte mindre (min 8 panler pr streng). Andre leverandører har endre løsninger på dette, slik at ett panel ikke forstyrrer resten av panelene. Batterier er det som regel lurt å holde seg unna, ihvertfall frem til man får Tesla sine her i Norge, men fortsatt en fordyrende investering. Når alle får AMS måleren, og disse blir benyttet fullt ut, noe de kommer til å gjøre. Så vil strømmen variere veldig i pris etter forbruk. Det var ikke lenge siden en hytteeier fikk strømregning etter at ett slikt system var tatt i bruk hos dem, hvor det kostet han 500,- i strøm for 1 helg på hytta. Slik blir det dessverre for alle etter 2019 også. Da vil solceller kunne tjenes inn hurtigere. Selger strøm ut på dagtid når man ikke er hjemme, og benytter solcellene selv når man er hjemme før mørket kommer. Men man bør tenke seg igjennom hva det faktisk er, og fungerer før man tar investeringen. Har hørt om de som ønsker solcelle anlegg for å lage Elbilen sin. Det store problemet er som regel at bilen er borte på dagtid, og lader om natten når det ikke er mye effekt i slike anlegg. 1 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 ville et anlegg dimensjonert for å dekke mitt eget dagforbruk(altså ikke salg til nett eller lokal lagring) gå i pluss økonomisk 10-15 år fra nå.. Nettopp. Hvordan tror du solcelle-anlegget ditt ser ut om 10-15 år? Etter 5-10 orkaner, mosegroing, irr, rust, skitt, knuste celler av fotballer og annen flygende kvist og kvast... Ikke for å være gledesdreper; men GLEM DET! EDIT: Samme med Varmepumpe: Jeg lurer på hvor mange i Norge som faktisk tjente inn igjen de 15-20 tusen kronene de 'investerte', før de kastet hele skiten på dynga... Gjorde du samme vurdering da du fant ut at utdanning ikke lønnet seg? Da gjør du en antagelse om meg som er feil. Jeg er elektronikk-ingeniør, og det har i høyeste grad lønnet seg. Synes ikke du noen av poengene mine har noe som helst for seg, hvis du tenker deg om? Rart det du skriver om varmepumper. De jeg kjenner som har installert varmepumpe er svært godt fornøyd, både når det gjelder økonomi og bedret komfort. Flere av dem bor i innlandet, og bruker anlegget også ved ganske lave temperaturer. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Rart det du skriver om varmepumper. De jeg kjenner som har installert varmepumpe er svært godt fornøyd, både når det gjelder økonomi og bedret komfort. Flere av dem bor i innlandet, og bruker anlegget også ved ganske lave temperaturer. Jeg har aldri sagt det ikke blir godt og varmt, og at folk er fornøyd! Jeg sier at man neppe sparer inn kostnaden på 15-20 tusen kroner, på den korte tiden slik apparatur varer før det må skrotes. Og ikke kom med den urbane myten om 'putt på 1 krone og få 5 igjen', for det stemmer ikke. Alle tester i norsk klima viser 20-50% økning i varme-effekten i forhold til om du istedet brukte strømmen i en vanlig ovn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 EDIT: Samme med Varmepumpe: Jeg lurer på hvor mange i Norge som faktisk tjente inn igjen de 15-20 tusen kronene de 'investerte', før de kastet hele skiten på dynga... Jeg har fulgt med på regningene og min gikk i null etter 2,5 år. Jeg har hatt den 7,5 år nå. De 14 000 kronene jeg har brukt på den hittil (kjøp, installasjon og null i vedlikehold) har virkelig betalt seg godt. Jeg aner ikke hvor mange år til den vil holde, men om den svikter i dag så kjøper jeg ny i mårra. Klima: Tromsø. 5 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Når alle får AMS måleren, og disse blir benyttet fullt ut, noe de kommer til å gjøre. Så vil strømmen variere veldig i pris etter forbruk. Det var ikke lenge siden en hytteeier fikk strømregning etter at ett slikt system var tatt i bruk hos dem, hvor det kostet han 500,- i strøm for 1 helg på hytta. Slik blir det dessverre for alle etter 2019 også. Da vil solceller kunne tjenes inn hurtigere. Selger strøm ut på dagtid når man ikke er hjemme, og benytter solcellene selv når man er hjemme før mørket kommer. Men man bør tenke seg igjennom hva det faktisk er, og fungerer før man tar investeringen. Har hørt om de som ønsker solcelle anlegg for å lage Elbilen sin. Det store problemet er som regel at bilen er borte på dagtid, og lader om natten når det ikke er mye effekt i slike anlegg. Synes selvfølgelig at det er synd at vi har gitt arvesølvet vårt, vanndemninger ut til kapitalistene jeg. Nå tar jeg sikkert en snarvei her, men det underbygger hva en som individ i en befolkning kan føle, etter at tidens tann har gjort sitt. Vi hadde skjitbillig strøm når jeg var guttunge husker jeg ihvertfall. Det var før kapitalistene fikk boltre seg ved å selge for mye overskudd til Europa. Må vel tryggt kunne si at Staten ikke lenger er like sosialistisk som på 70-tallet når jeg vokste opp. Nå syltes vel alt overskudd så fort det lar seg gjøre ned i statens pensjonsfond? AMS er sikkert fornuftig enten kapitalistene har full økonomistyring, eller også dersom man bare tjener litt penger etter at alle som er "berettiget dette arvesølvet" har fått sine tildelte kiloWatt. Jeg må tross alt bo i dette drittværet av vind og regn på vestlandet, da forventer jeg nesten at jeg får litt glede av magasinet på Blåsjø jeg også. Endret 14. april 2016 av G Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 WWF har jeg liten tro på. Til det har de bommet altfor mange ganger og kommet med desinformasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå