mthor Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Etter langt om lenge, med det ene hindret etter det andre, har jeg endelig nok poeng til å studere jus. Så da blir det UiO til høsten. Nå har det seg sånn at jeg har fått meg verdens beste jobb i mellomtiden, som miljøarbeider i omsorgsbolig for enslige mindreårige asylsøkere, og det ligger i grunn ganske langt inne å si den opp. MEN, nå har det seg sånn at jeg jobber en ganske ålreit medleverturnus, hvor jeg er 4 dager på, 7 dager fri, 3 dager på, 7 dager fri. Totalt jobber jeg altså kun 10 døgn i mnd (hvor 4 av disse er lørdager og søndager), og det er fulltid. Jeg spekulerer da selvfølgelig i om det kan være mulig å både jobbe og studere fullt? Hva tror dere? Jeg er vant med å studere, og er en strukturert person... Jobben gir forøvrig også en hel del tid til å lese mens man er på jobb, mens barna er på skolen (08:00 - 14:30). Det jeg kanskje lurer mest på er hvor mye mister man av å gå glipp av litt forelesning og kollokviegrupper? Jeg er veldig opptatt av å få gode resultater, og enn så godt jeg trives kommer jussen til å komme foran, hvis jeg må velge. Men en og annen deltidsjobb tar jo fort mye tid den også, når man ikke har en like gunstig arbeidshverdag? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Så lenge du er struturert og holder motivasjonen oppe for å studere så skal det gå helt fint å studere jus med en slik turnus. Jeg vil anbefale å jobbe hardt for å finne andre i noenlunde lignende situasjon i starten. Ikke nødvendigvis noen med turnus e.l., men ikke "et par år ut av videregående og lever livet"-studenter. Det hjelper veldig, spesielt utover studiet, å ha noen å jobbe sammen med hvor du ikke er "han fyren som dukker opp av og til", men hvor de andre forstår situasjonen din. Forelesninger ville jeg ikke vært så redd for å gå glipp av, mange blir podcastet og hvis ikke kan du alltids finne en venn til å ta det opp eller gi deg oppsummering. Kollokvie er det verre å gå glipp av, derfor anbefalingen over. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Alt er opp til deg, selv studerer jeg fulltid(ingeniør elektro/automasjon) og jobber minst 100% som ingeniør i tillegg, ofte mer. Det krever mye av fritiden og det hender jeg havner bakpå med innleveringer, men om en vill så går det. Nå er det jo ett annet studium du tenker på, men det er iallefall min erfaring så langt(2 semester). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå