Gå til innhold

2 Routere og brannmur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal det ikke være mulig å ha 2 routere på samme nettverk? Tanken var å skille nettverket. Slik jeg har satt opp at Tp-linken får fast ip adresse fra Asus routeren for deretter å fordele dette til ett eget nettverk, fungerer ikke? Har fått til å åpnet porter fra Tp-linken og ut. Hva er det som det blir krøll med?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

De kommer bare til å jobbe mot hverandre og lage krøll hvis du ikke setter dem opp skikkelig. Det beste er en ruter og ett aksesspunkt/repeater dersom du har to for å dekke større område av huset. Hvordan du setter opp TP-Linken som AP/repeater finner du nok i manualen.

Lenke til kommentar

Skal det ikke være mulig å ha 2 routere på samme nettverk? Tanken var å skille nettverket. Slik jeg har satt opp at Tp-linken får fast ip adresse fra Asus routeren for deretter å fordele dette til ett eget nettverk, fungerer ikke? Har fått til å åpnet porter fra Tp-linken og ut. Hva er det som det blir krøll med?

Det er det man har en avansert brannmur til (som også er en router), hvor man setter opp forskjellige subnett til hvert enkelt formål. Gjerne med VLAN-støtte, så sparer man en god del kabling.

Lenke til kommentar

Skal det ikke være mulig å ha 2 routere på samme nettverk? Tanken var å skille nettverket. Slik jeg har satt opp at Tp-linken får fast ip adresse fra Asus routeren for deretter å fordele dette til ett eget nettverk, fungerer ikke? Har fått til å åpnet porter fra Tp-linken og ut. Hva er det som det blir krøll med?

Nettverkene vil fortsatt ikke skilles. Hvis du vil skille Nettverkene så må du ha en routere som kan gjøre dette med vlan støtte.

Et godt eksempel er Edgerouter Lite. Denne støtter det.

Lenke til kommentar
Nettverkene vil fortsatt ikke skilles. Hvis du vil skille Nettverkene så må du ha en routere som kan gjøre dette med vlan støtte.

Et godt eksempel er Edgerouter Lite. Denne støtter det.

Man trenger ikke nødvendigvis VLAN-støtte for å skille nettverkene. Man kan fysisk separere subnettene hvis man har flere NICs på brannmuren, og så lage brannmurregler som styrer trafikken på ønsket måte mellom nettverkene. Men det er jo derfor man ønsker VLAN, slik at man kan forenkle kablingen drastisk.

Lenke til kommentar

 

Nettverkene vil fortsatt ikke skilles. Hvis du vil skille Nettverkene så må du ha en routere som kan gjøre dette med vlan støtte.

Et godt eksempel er Edgerouter Lite. Denne støtter det.

Man trenger ikke nødvendigvis VLAN-støtte for å skille nettverkene. Man kan fysisk separere subnettene hvis man har flere NICs på brannmuren, og så lage brannmurregler som styrer trafikken på ønsket måte mellom nettverkene. Men det er jo derfor man ønsker VLAN, slik at man kan forenkle kablingen drastisk.
Jepp, mente egentlig subnett. Tenkte litt feil.

På edgerouter Lite kan du ha eth0 som inn fra isp, og eth1 til deg og eth2 til leieboer hvis TS ikke ønsker å styre med vlan også :)

Trenger ikke en edgerouter Lite, men den er et godt alternativ til 1000 kroner.

Lenke til kommentar

 

Skal det ikke være mulig å ha 2 routere på samme nettverk? Tanken var å skille nettverket. Slik jeg har satt opp at Tp-linken får fast ip adresse fra Asus routeren for deretter å fordele dette til ett eget nettverk, fungerer ikke? Har fått til å åpnet porter fra Tp-linken og ut. Hva er det som det blir krøll med?

Nettverkene vil fortsatt ikke skilles. Hvis du vil skille Nettverkene så må du ha en routere som kan gjøre dette med vlan støtte.

Et godt eksempel er Edgerouter Lite. Denne støtter det.

 

 

De skilles. Nå har jeg f.eks 2 chromecast'er koblet til  tp-linken disse får jeg ikke frem i hvis jeg kobler til Asus'en. Det har ikke bydd på problemer enda, men det kan jo selvfølgelig dukke opp med tid og stunder. Er ingen nettverks-guru så jeg forstår det sikkert når problemene står i kø her :)  

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

de skilles "nok" for en standard bruker ved å ha to routere etter hverandre (til f.eks leieboer), men er leieboer litt "kyndig" å får tilgang til "sin" router så er det ikke så vanskelig for han å komme inn på ditt nettverk :)

 

men "til vanlig" så det det å sette opp som du sier godt nokk om de bak router nr.2 ikke skal gjøre noe anna enn å streame netflix og se på nettaviser

 

men som er poengtert mange ganger over her så blir det fort ett problem om du skal gjøre noe mer avansert bak den andre routeren, brannmuren i router to kan du bare deaktivere, men portene vil være like blokkerte for det

Lenke til kommentar

Kjøp f.eks en ubiquiti edgerouter lite så setter du begge routerene dine som rent ap bak denne.

 

Koster en tusenlapp og du kan sette 2 vlan på den.

Billigste og beste løsningen på det du trenger.

 

Ok. Kan få tak i noe slikt. Det jeg trenger er at denne kan kobles i media converteren, koble til 2-(helst 3) tv dekodere og da 2 AP'er på forskjellige vlan. Om jeg må litt opp i pris kan jeg ta en med flere tilkoblings muligheter. 40 "bokser" orker jeg ikke ha stående :)

 

Må vel ha 3 vlan jeg da? Hvis jeg ikke tenker feil her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...