G Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Hadde et spann med Infra terrasseolje 3 liter igjen fra et par år tilbake stående. Skulle olje terrassen. Brukte spannet raskt opp. Så måtte til butikken for å kjøpe mer. Da har de siden byttet til plastikkspann, og jeg tenkte ikke særlig over det der og da. Når det står olje på et spann, så regner en nesten med at det ikke er vannløselig. Nå gjorde jeg innoljejobben i kveld, med stang og rulle. Det jeg kjappt ser er at den gamle på metallspann, suger seg inn og fordamper vekk hurtig. Dekker dessuten dårlig. Hadde jeg skulle ferdigstillet jobben, så tror jeg at med et strøk, så ville det gått med minst 4 spann. Med det endrete produktet som nå er vannløselig, så rakk ca. 1,5 spann (4-5 liter) ut resten av jobben. Så det dekker bedre. Men rullen ble helt sammenklistret av produktet, og sånn sett mistet den litt av evnen til å dekke skikkelig på en overrulling på fjølene. Det nye produktet laget dessuten stripeansamlinger, som jeg måtte rulle ut. Med det gamle produktet fordampet alt overflødig uten at man behøvde å tenke på å spre det så jevnt. Så det gamle er overlegent hva gjelder påføring, men kommer til kort på dekkevne. Nå har det ikke tørket ferdig, men der det ble halvinntørket mens jeg arbeidet, så så jeg at det nye produktet minner mer om en slags lakk, enn som en olje. Det er hvitt ved påførelse, men blir transparent når det tørker. Det har likevel en lakkaktig glans på toppen av fjølene. Mens, det gamle produktet ser ut som fett og tørt inntørket skikkelig treolje. Nå lurer jeg på holdbarheten og kryssproduktbruk om den er god. Kan jeg olje med gammeldags treolje etterpå når det er helt tørt, oppå det vannbaserte produktet? Trekker det skikkelig inn, eller er det mer en slag tåpelig lakkfilm jeg har påført terrassen min nå? Hva er egenskapene i mot råte og grønske? Endret 12. april 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 (endret) Helvete da! I natt regnet det selvfølgelig litt smått, og nå ser jo jobben oppvasket ut igjen, da det hvite som hadde klarnet og stivnet delvis nå er hvitt og vått igjen. Når det først regner her, så blir terrassen veldig våt, og den forholder seg litt våt en stund. Den ligger på baksiden av huset, slik at solen ikke får tørket det før på kveldstid. Derfor blir det gjerne mye grønskedannelse på terrassen. På bakgrunn av denne opplevelsen, så er ikke dette vannbaserte produktet helt optimalt for min bruk, da det vaskes for fort vekk av natteregnet. Om det bedrer seg ved gjennomherding aner jeg jo ikke, da erfaringen er helt ny for meg. Dette viser vel at dette neppe er noen olje, da det lar seg vaske vekk. Jeg vil definere dette da som et lakkbasert produkt, og at de har brukt feil markedsføring på spannet. Det er altså INGEN treolje som de påstår. Det gamle treoljespannet av nøyaktig samme merke og typebetegnelse, men da white spirit-basert som jo er helt fin, og lar seg selvfølgelig ikke vaske vekk av litt regnskyll, da det er en ekte olje. Totalopplevelsen gir bunnscore for det nye produktet som er vannbasert Tross den betydelige bedre dekkevnen ved påførelse. Endret 13. april 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Jeg brukte 4 timer med høytrykkspyler, som dere kan se er det noe som er svært gjenstridig av grønsken. Eller svartsoppen eventuellt, eller hva det er for noe. Her er noen bilder av resultatene: Disse 4 bildene viser det vannbaserte resultatet. Hvor et bilde har et dypt hakk i terrassebordet som er full med hvit regnvæske. Dette bildet er av det oljebaserte produktet som ble påført samme dag. Det tåler regnet bedre. Her er nattens regnvolum gjenspeilet i en rusten trillebåre: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå