Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Konsertfotograf ønsker å erobre video, men trenger tips for å sikre god lyd!

Anbefalte innlegg

Hei! 

Først, Utstyr: 
Nikon D750 
Tamron 24-70, F2.8 
Røde VideoMic Pro 

Som du muligens har skjønt, skal jeg ut og skyte konsert. Bilder har vanlgivis ikke vært noe problem, men grunnet høy etterspørsel har jeg nå begynt å begi meg ut i video-verdenen også. Til det kjøpte jeg en Røde VideoMic Pro, fordi jeg fikk hjertestans etter jeg filmet med kameraets innebygde mic. VideoMic Pro-en virker, ut fra egen research, å være en god mic, on budget. 

For å få et innblikk i hva slags konserter som skal filmes - Mine to første videoer. (Beklager helt for forferdelig lyd, og tildels dårlig filming, fortsatt ekstremt ukjent på området) 

og 

Ideen er fremdeles å , hovedsaklig, ta bilder, men også skyte noen klipp her og der, som etter giggen kan klippes sammen til en slags "teaser". 

Med det i bakhånd så skjønner du, forhåpentligvis, nå hvor og hvordan jeg vil komme til å filme. 

Det jeg har blitt innprentet med: Lyd er viktigere enn bilde! 

Spørsmålene beveger seg hovedsaklig mot: 
1. Hvor bør jeg sette sensen på kameraet: Sette den på 1, og styre via VideoMic Pro-en? (den har -10, 0, +20 ) - Eller sette sensen i kameraet på auto og "stole" på den? (til nå, før Røden altså, har det ikke vært noe særlig å stole på i konsertsetting, men kanskje en ordentlig mic "hjelper"?) 

2. Hvilken "range" ønsker jeg fange, wide eller voice? Skjønner, hva begge innebærer, og hører at voice er litt mer "kompakt" I lydbildet. Men, er det en idee å bruke voice i en konsertsetting? 

Og generelt: Tips til hvordan få god lyd? Evt. Tings jeg må passe på ved filming? (Sett bort fra det åpenbare om framing, risting, rolige bevegelser osv) 

PS: Har valgt å se bort fra å hente lyd fra mikseren, fordi jeg rett og slett (pr nå) ikke er villig til å ta bryet med å synkronisere lyd og bilde, spesielt når ting kun skal filmes i korte strekk.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skikkelig lyd fra konsert finnes det bare 1 løsning til; få koblet en lydopptaker til miksepulten. Så bruker du bare den innebygd mikrofonen på kamera med ræva lyd og synker lyden etterpå (Adobe Premiere Pro har støtte for dette, sikkert andre program også).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Enig med TGB ang. lydkvalitet. Prøv også å få med lyden av publikum så det blir mer en event av det heller enn en studio-greie.

Tar du opp lyd selv, bruk veldig gode mic'er og separat opptaksutstyr med høy dynamikk, så du slipper å få ødelagt materiale. Finner du ikke en alt-i-en løsning, gå for flere kanaler og juster sensiviteten forskjellig på dem for å få større dynamikkomfang. Dette kan fort redde skinnet i postproduksjon.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...