jon gjer Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Datainteresserte For noen dager siden hadde jeg en melding om at Microsoft ville organisere mine bilder ut fra Windows 10. Dette var ingen positiv melding fra en som har bygget egne billedsamlinger med en del anstrengelse. Resultatet er verre enn ventet. Maskinene er tregere enn før og det veller opp en mengde bilder når jeg trykker på flisen 'bilder' som tidligere har vært en noenlunde grei sak for mine mobilbilder. Microsoft har nå lagt inn hundrevis av mine bilder fra mine bokstav-disker. Jeg ser ingen fornuftige ting dette programmet i nåværende format kan utrette. Håper det kommer litt hjelp. Jeg har ikke funnet noen måte jeg kan fjerne dette programmet med. Lenke til kommentar
jon gjer Skrevet 15. april 2016 Forfatter Del Skrevet 15. april 2016 Datainteresserte For noen dager siden hadde jeg en melding om at Microsoft ville organisere mine bilder ut fra Windows 10. Dette var ingen positiv melding fra en som har bygget egne billedsamlinger med en del anstrengelse. Resultatet er verre enn ventet. Maskinene er tregere enn før og det veller opp en mengde bilder når jeg trykker på flisen 'bilder' som tidligere har vært en noenlunde grei sak for mine mobilbilder. Microsoft har nå lagt inn hundrevis av mine bilder fra mine bokstav-disker. Jeg ser ingen fornuftige ting dette programmet i nåværende format kan utrette. Håper det kommer litt hjelp. Jeg har ikke funnet noen måte jeg kan fjerne dette programmet med. Forsøker nå 'deaktiver dynamisk flis' med h-klikk på mus over 'bilder'-flisen. Lenke til kommentar
jon gjer Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Datainteresserte For noen dager siden hadde jeg en melding om at Microsoft ville organisere mine bilder ut fra Windows 10. Dette var ingen positiv melding fra en som har bygget egne billedsamlinger med en del anstrengelse. Resultatet er verre enn ventet. Maskinene er tregere enn før og det veller opp en mengde bilder når jeg trykker på flisen 'bilder' som tidligere har vært en noenlunde grei sak for mine mobilbilder. Microsoft har nå lagt inn hundrevis av mine bilder fra mine bokstav-disker. Jeg ser ingen fornuftige ting dette programmet i nåværende format kan utrette. Håper det kommer litt hjelp. Jeg har ikke funnet noen måte jeg kan fjerne dette programmet med. Forsøker nå 'deaktiver dynamisk flis' med h-klikk på mus over 'bilder'-flisen. Etter inaktivering dukket hele billedgrøten opp ved et enkelt klikk over flisen. Konklusjonen må være at en sletter disse flisene hvis en ikke er komfortabel med Microsoft-behandling av fotos. MS har laget en erklæring om bruk av bilder innenfor Microsoft-konto. Det skilles her mellom bilder som er personlige og felles. Jeg kan ikke se at Microsofts erklæring gir rettmessig grunnlag for å bruke bilder innhentet uten klart samtykke fra kilde. Med fordel kan en også slette andre fliser som lamngsomt tas i bruk for å spre kommersiell reklame. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Tror du må sette deg litt mer inn hva Os'et tilbyr : Du har : *Windows Fotovisning. (Som er omtrent som det gode gamle fra W7 ). *Paint. *Fotogalleri. *App Bilder Problemet ditt er trolig at du enda ikke har valgt å gå inn i "App Bilder" og endre på innstillingene for hvilke mapper som skal være med. Programmet prøver også å organisere bildesamlingen din i forhold til når bildene ble tatt og dette kan fort bli rotete. Når det gjelder app siden så trenger du ikke å laste ned / kjøpe noe som helst , men å deaktivere app funksjonaliteten fra start menyen kan gjøre at du mister noen funksjoner som er greie å ha ,dvs dynamisk oppdatering av værtjenestene uten at du må åpne mini appene eller nettleseren. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 MS har laget en erklæring om bruk av bilder innenfor Microsoft-konto. Det skilles her mellom bilder som er personlige og felles. Jeg kan ikke se at Microsofts erklæring gir rettmessig grunnlag for å bruke bilder innhentet uten klart samtykke fra kilde. Du ordlegger deg på en måte som gjør det vanskelig å forstå hva du snakker om, men jeg lurer på om dette med "bruk av bilder innenfor Microsoft-konto" egentlig handler om hvilke rettigheter du har og hvilke rettigheter Microsoft har når du lagrer bilder på en av Microsofts servere, f.eks. når du bruker skylagringstjenesten OneDrive. Hvis du legger opp "ulovlige bilder" her, så forbeholder f.eks. Microsoft seg retten til å slette disse. Bilder som du bare har lagret lokalt på din PC er ikke omfattet av denne "erklæringen om bruk av bilder". De kan ikke brukes uten ditt samtykke, og Microsoft vil ikke røre dem. Men det kan hende at PC'en din er satt opp slik at det du tror er lokal lagring, i virkeligheten er lagring både lokalt og på OneDrive. (Det må du sjekke OneDrive-innstillingene for å finne ut.) Lenke til kommentar
jon gjer Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Tror du må sette deg litt mer inn hva Os'et tilbyr : Du har : *Windows Fotovisning. (Som er omtrent som det gode gamle fra W7 ). *Paint. *Fotogalleri. *App Bilder Problemet ditt er trolig at du enda ikke har valgt å gå inn i "App Bilder" og endre på innstillingene for hvilke mapper som skal være med. Programmet prøver også å organisere bildesamlingen din i forhold til når bildene ble tatt og dette kan fort bli rotete. Når det gjelder app siden så trenger du ikke å laste ned / kjøpe noe som helst , men å deaktivere app funksjonaliteten fra start menyen kan gjøre at du mister noen funksjoner som er greie å ha ,dvs dynamisk oppdatering av værtjenestene uten at du må åpne mini appene eller nettleseren. Windows fotovisning og Paint er jeg rimelig kjent med. Ut fra hva jeg har sett fra de to siste virker nærmere bekjentskap lite fristende. Mine fotofiler er sannsynligvis med Microsoft-blikk også omfattende en del grafiske filer som har annen opprinnelse enn foto og bør holdes langt unna MS. Lenke til kommentar
jon gjer Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 MS har laget en erklæring om bruk av bilder innenfor Microsoft-konto. Det skilles her mellom bilder som er personlige og felles. Jeg kan ikke se at Microsofts erklæring gir rettmessig grunnlag for å bruke bilder innhentet uten klart samtykke fra kilde. Du ordlegger deg på en måte som gjør det vanskelig å forstå hva du snakker om, men jeg lurer på om dette med "bruk av bilder innenfor Microsoft-konto" egentlig handler om hvilke rettigheter du har og hvilke rettigheter Microsoft har når du lagrer bilder på en av Microsofts servere, f.eks. når du bruker skylagringstjenesten OneDrive. Hvis du legger opp "ulovlige bilder" her, så forbeholder f.eks. Microsoft seg retten til å slette disse. Bilder som du bare har lagret lokalt på din PC er ikke omfattet av denne "erklæringen om bruk av bilder". De kan ikke brukes uten ditt samtykke, og Microsoft vil ikke røre dem. Men det kan hende at PC'en din er satt opp slik at det du tror er lokal lagring, i virkeligheten er lagring både lokalt og på OneDrive. (Det må du sjekke OneDrive-innstillingene for å finne ut.) Det er Microsofts jobb å gi en forståelse av OneDrive. Som en del andre databrukere har jeg et nettverk med mer enn en maskin. At 'lokal maskin' er beskyttet er en lite meningsfull forsikring. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Om bildene ligger på den ene eller den andre maskinen i ditt lokale nettverk spiller ingen rolle. Dersom de ikke ligger på en Microsoft-server, så kommer ikke Microsoft til å gjøre noe med dem, og da er Microsofts "erklæring om bruk av bilder" helt irrelevant. Når det gjelder visning av bilder på en av dine maskiner, så kan det godt hende at bilder fra en eller flere av de andre maskinene blir inkludert i denne visningen, men det kommer helt an på hvordan det er satt opp. Det er selvsagt ikke greit når Microsoft oppdaterer et bildevisningsprogram der endringene går på tvers av det systemet du har møysommelig bygd opp, men det er et godt argument for å ikke bruke (- eller i hvert fall gjøre seg avhengig av -) slike programmer som vil bli oppdatert automatisk uten at man selv har noen påvirkning på det. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Bør jo nevne at har man en og samme brukernavn på flere maskiner vil disse dele innstillinger og til og med bakgrunn/ bilder. Dette kan selvsagt enkelt slåes av, men har vært satt til standard siden W8 mener jeg. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Hvilken innvirkning har det å slå av eller på indeksering med hensyn på slike store bildesamlinger? Lenke til kommentar
jon gjer Skrevet 21. april 2016 Forfatter Del Skrevet 21. april 2016 Har ikke sjekket dette egentlig. Stort sett har vel indeksering stått på.Jeg bruker ThumbsPlus eller Photoshop-kompanjongen for oversikt. Både maskin og Photoshop kan være 5-6 år gamle, men er absloutt akseptable for meg. Lasting fra kamera av større mengder filer kan til tider være noe tidkrevende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå