Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig å kjøre på (inni) rundkjøringa?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen lov som tilsier at man ikke har lov å kjøre inn i en rundkjøring? Altså, på insiden av sirkelen?

Scenario: Du finner en rundkjøring i ødeland, ikke en sjel å se. Du ønsker å få et bilde av bilen inni rundkjøringen, så du parkerer, går ut og tar bildet. I dette scenarioet er også rundkjøringen laget av mur/stein, så man ødelegger ikke gress etc. ved å trille inn i rundkjøringen.

Er dette noe man kan få bot av, eller miste lappen for?

Anonymous poster hash: 14c90...f2c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett i perspektiv at det gjerne kan være skulpturer, fontener osv. inni rundkjøringer som tar opp like mye plass som en bil, så burde det ikke være så alvorlig, så lenge man ikke løper rundt som en tulling og ike bruker sunn fornuft - tenker da jeg. :)

Kom til å tenke på dette da jeg var ute å kjørte.

Anonymous poster hash: 14c90...f2c
Lenke til kommentar

Det er noe som heter sperrelinjer på veiene som er ulovlig å krysse, jeg vil tro at omkretsen av sirkelen skal fungere på samme måte som en sperrelinje.

Er det helt øde, så er det helt øde. Men husk at det i verste fall kan komme en annen gærning forbi som tror han er helt alene, for eksempel en som har bestemt seg for å rase over den vesle rundkjøringa i 100 km/t.

Lenke til kommentar

Er nok ikkje meir ulovlig enn å kjøyre ut av vegen og opp på ein plen eller liknande.

Jeg vil anta at "kjernen" i en rundkjøring er definert som en del av veibanen på lik linje med glidekanter, midtrabatter, etc, og at parkering der ikke blir oppfattet på samme måte som å kjøre ut av veien for å stanse.

En "grei" politipatrulje vil nok nøye seg med å jage vedkommende, en paragrafrytter vel dele ut en passe stor bot(i beste fall)...

Lenke til kommentar

Det er noe som heter sperrelinjer på veiene som er ulovlig å krysse, jeg vil tro at omkretsen av sirkelen skal fungere på samme måte som en sperrelinje.

Disse heltrukne sperrelinjene går mellom felt, vanligvis gule mellom felt i motsatt retning, men også iblant hvite mellom felt i samme retning. Disse er forbudt å krysse, men dette er ikke linjene innerst i rundkjøringene.

sf-20051007-1219-1004-01.gif?timestamp=1

Den heltrukne linjen ytterst i veibanen mot grøft, fortau, inner- og ytterkant i rundkjøringer osv. kalles kantlinje iflg. forskrift om vegoppmerking §22, figur 1012. Disse er normalt hvite, og stiplet eller heltrukne som angivelse av bredden på kjørebanen. Det er ikke noe generelt forbud mot å krysse kantlinjer ifbm. stans, men stedet kan være dekket av annet stopp- eller parkeringsforbud, f.eks. i vegkryss. 

sf-20051007-1219-1012-01.gif?timestamp=1

Dobbel sperrelinje, evt. skravert sperrefelt blir noe annet.

Noen rundkjøringer har en variant av dette, og på disse linjene/feltene er ferdsel/kryssing forbudt.

sf-20051007-1219-1014-01.gif?timestamp=1

Håper det var til hjelp.

Lenke til kommentar

Er nok ikkje meir ulovlig enn å kjøyre ut av vegen og opp på ein plen eller liknande.

Jeg vil anta at "kjernen" i en rundkjøring er definert som en del av veibanen på lik linje med glidekanter, midtrabatter, etc, og at parkering der ikke blir oppfattet på samme måte som å kjøre ut av veien for å stanse.

En "grei" politipatrulje vil nok nøye seg med å jage vedkommende, en paragrafrytter vel dele ut en passe stor bot(i beste fall)...

Mulig, men eg har problemer med å finne kilde i lovverket på dette, anna enn å ty til dei meir generelle bestemmelsane.

Lenke til kommentar

En rundkjøring er så vidt jeg har hørt juridisk det samme som en enveiskjørt vei. At strekningen går i ring spiller egentlig ingen rolle juridisk, for det er ingen spesialregler for slike som ikke gjelder andre enveiskjørte veier med samme antall felt. Hver arm i rundkjøringen fungerer som et T-kryss på enveiskjørte veier.

Skal man stoppe bilen må det skje med hele bilen utenfor hvitstripa. Bilen må heller ikke være til hinder for trafikken (deriblant sikt) eller være egnet til å skape farlige situasjoner (ta oppmerksomhet, folk som springer over veien etc)

Lenke til kommentar

Mulig, men eg har problemer med å finne kilde i lovverket på dette, anna enn å ty til dei meir generelle bestemmelsane.

Nå er vel parkering i senter av en rundkjøring såpass spesielt(i likehet med mye annet) at det sannsynligvis ikke er beskrevet i lover/regler direkte. Da brukes gjerne en mer generell paragraf for å stoppe denslags(distraherer annen trafikk, til hinder for andre, reduserer sikt etc.).

Tenk deg en motorsykkel parkert på en midtrabatt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...