Mozzie Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hei, Jeg ønsker å opprette en oppussing bedrift, som navnet sier er tanken å drive med oppussing av hus, leilighet, og alt annet som faller i kategorien. Da tenker jeg alt fra små jobber, til større oppdrag som renovering av hele hus. Erfaringen jeg har med dette er absolutt null, så jeg har noen enkle spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med. Ettersom jeg ikke har noe erfaring, ønsker jeg å sette opp et team bestående av de fagfolk som trengs for å drive et slikt selskap. Så det første spørsmålet mitt blir da, hva slags fagfolk kommer jeg til å trenge for å gjennomføre dette? Jeg har hørt at spesielt ved oppussing av bad og kjøkken er det viktig med folk som har "AUTORISASJON". Hva menes med det, og hva kreves for og få en slik autorisasjon? Er det andre felter som også krever det, for eksempel elektronikk? Er det da mulig å hente inn fagfolk fra utlandet for å bli ansatte i bedriften, og hva vil eventuelt kreves av dem for at alt sammen skal kunne bli gjort i forhold til loven. Håper dere kan hjelpe meg, og på forhånd takk! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hva med å ta utdannelse?Har du ingen utdannelse og ingen erfaring vet du jo ikke hva du kan gjøre og ikke. Hvordan vet du f.eks hva som er bærende og ikke? Er så vidt jeg vet ingen autorisasjon på kjøkken, men på bad er det vel noe som heter våtromsertifisering, og man må jo ha nok dokumentasjon på både strøm og vann. Det letteste er vel å bli ansatt av ett firma slik at du ser hva som skal til, så starte noe eget når du har erfaring. Å starte ett firma uten noe som helst erfaring tror jeg ikke du kommer så langt med. Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Hva med å ta utdannelse? Har du ingen utdannelse og ingen erfaring vet du jo ikke hva du kan gjøre og ikke. Hvordan vet du f.eks hva som er bærende og ikke? Er så vidt jeg vet ingen autorisasjon på kjøkken, men på bad er det vel noe som heter våtromsertifisering, og man må jo ha nok dokumentasjon på både strøm og vann. Det letteste er vel å bli ansatt av ett firma slik at du ser hva som skal til, så starte noe eget når du har erfaring. Å starte ett firma uten noe som helst erfaring tror jeg ikke du kommer så langt med. Hei, tusen takk for svar! Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon, men ikke noe relevant erfaring nei. Når du referer til bærende og ikke, mener du hva som vil være en bærekraftig løsning eller er det noe annet du tenker på? Er det bedriften som må dokumentasjon på både strøm og vann eller er det personene som skal utføre arbeidet? Skal selvfølgelig sette meg inn markedet og finne ut av hvordan ting fungerer før jeg setter i gang, men ønsker å finne arbeidskraft fra utlandet, og da er jeg redd jeg ikke får nok arbeid pga at arbeidskraften er fra utlandet og mangel på dokumentasjon. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 F.eks om jeg vil rive en vegg og leier inn deg, hvordan vet du om veggen kan rives eller om den må stå? Eller vil du kun styre bedriften, uten noe kunnskap om faget? Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Jeg vil kunne styre bedriften, og ansette fagfolk som kan, har arbeidet og har erfaring i de forskjellige feltene. Jeg vil selvfølgelig opparbeide meg kompetanse før og etter å ha startet opp bedriften. Er det mulig at jeg som "daglig leder" kan gjennomføre kursene og ha all dokumentasjon på mitt navn og fortsatt ha folk til å gjennomføre arbeid som kreves dokumentasjon på? Eller er det enkelt personene som skal utføre arbeidet det kreves dokumentasjon fra? Jeg finner kun kurs som gjennomføres på norsk, med tanke på utenlandsk arbeidskraft er det mulig å finne kurs som blir gjennomført på for eksempel engelsk? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Så, om jeg leier deg til en jobb så leier du inn andre igjen til å gjøre jobben? Hvilke jobber har du tenkt til å ta egentlig? Det beste er kanskje å holde seg unna noe som krever dokumentasjon, sette opp gipsplater, male, legge gulv, sette opp kjøkken(sette bort strøm og vann) osv. Tror ikke det er så mange vanlige kurs du kan ta for å gjøre noe som krever sertifisering, tror kursing/sertifisering må komme i tillegg til utdannelse men kjenner ikke så godt til det. Men vet jo at du ikke kan drive med strøm og vann med bare ett kurs, antagelig ikke våtrom heller. Ting som bærebjelker osv. blir jo ett sjansespill også ettersom du ikke vet hva du driver med. Endret 12. april 2016 av aklla Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 haha, ja det er planen! Men jeg ønsker ha faste ansatte som da gjør jobben og er tilgjengelige hele tiden, ikke slik at jeg først må få et oppdrag også ta meg bryet med å finne folk. Har lyst til å ta alle mulige jobber, alt fra småjobber til og med renovering av et helt hus feks. Men da kreves det dokumentasjon for enkelte ting som skal bli gjort. Derfor ønsker jeg å skaffe godkjent dokumentasjon, men om det kreves at KUN bedriften har godkjenning eller at det er enkelt personene som skal ha det? Har du noe anelse på hvordan det er å hente arbeidere fra utlandet i forhold til loven? Er det bare å finne folk også sette i gang å jobbe, eller er det en prosess? Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Om du skal ha elektrikere som jobber for deg trenger du en som har bestått installatørprøven. Siden du ikke har noe kunnskap om dette hadde vært en fordel og hentet inn ingeniør innen VVS slik at du får noen som kan gi pris overslag og dokumentere. Du trenger nok dette og for tømrerne. Når du henter arbeidskraft fra utlandet trenger du arbeids og oppholdstillatelse på dem du henter inn. Lønnen er etter tariff. Kvaliteten på utenlandsk arbeidskraft er så som så, hadde heller satset på norsk arbeidskraft da du får personer som har blir opplært i den norske standarden. Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Om du skal ha elektrikere som jobber for deg trenger du en som har bestått installatørprøven. Siden du ikke har noe kunnskap om dette hadde vært en fordel og hentet inn ingeniør innen VVS slik at du får noen som kan gi pris overslag og dokumentere. Du trenger nok dette og for tømrerne. Når du henter arbeidskraft fra utlandet trenger du arbeids og oppholdstillatelse på dem du henter inn. Lønnen er etter tariff. Kvaliteten på utenlandsk arbeidskraft er så som så, hadde heller satset på norsk arbeidskraft da du får personer som har blir opplært i den norske standarden. Så jeg trenger dokumentasjon på tømrere, rørleggere og folk som skal drive med oppussing av bad. I tillegg til at jeg trenger en elektriker som har bestått installatørprøven? For å få denne dokumentasjonen kreves det å gjennomføre forskjellige kurs, men om arbeidskraften er fra utlandet hvordan vil prosessen fungere? Har de mulighet til å ta disse kursene, evt. installatørprøven på engelsk? Og kreves det noe forkunnskap av de, utenom erfaring i feltet? Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Usikker på om man får gjort den på engelsk. Da du har null kompetanse innen feltet du beveger deg inn i hadde det vært stor hjelp for deg å skaffet nøkkelpersoner innen fagområdene du skal ta på deg. Om det er noe som går galt, som for eksempel lekkasje på bad, brann i hus pga endringer på det elektriske anlegget eller fjerning av bærebjelke som får huset til å sige, er du ansvarlig for skadene. Forsikring mot dette hadde sikkert og vært lurt så du ikke blir ruinert. Hva med å ta en runde til bedrifter innen det du skal gjøre å få litt informasjon? Er det noen som skal tegne forslag til endringene som skal skje eller blir det bare bygget? Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Elektriske installasjoner må gjøre av elektriker med fagbrev OG autorisasjon. Autorisasjonen får elektriker fra det autoriserte firmaet vedkommede jobber. Hvordan man skaffer autorisasjon er jeg ikke sikker på. Med andre ord... det er ikke nok å bare ansette en elektriker hvis bedriften du driver ikke har autorisasjon. 1 Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Tror og håper trådstarter har gode intensjoner med dette høres ut som starten på ett mareritt. Stadig har vi på mine trakter en nyutdannet økonom som skal bli gründer å gjøre akkurat det en lærte på BI, en med litt selgererfaring eller en som har vært på mlm kurs etc og føler seg klar til å snakke stammens språk. Gjengarene er ofte franschise, lakkversted, renovasjon, forsikring og slike ting. Noen lykkes faktisk men de er genuint interessert og jobber knallhardt. Du må kunne å regne anbud,ha oversikt på leverandørkontrakter, byggforskrifter, egne arbeidere, innleide arbeidere, garantier alle veier og gudene hvet. Hva med å bli entreprenør, anleggsdisponent Få tak i en skytebas, gravemaskin, lastebil, nok dynamitt og se hva som skjer De fleste gründere tester ut en franschise eller enkel utleige av lokaler i starten. Hva med en Brun og Blid f.eks, om vaskedama svikter kan du vaske selv, ekstra lysrør kan en lagre og ha klart. Stort sett bare å fylle på med forbruksmateriell og å tømme myntautomaten om en får det opp å gå. Vil du inn i byggbransjen vil jeg anbefale å få egenerfaring, ett startsted, læremester etc. Det å ha økonomisk utdanning er flott når en har praktisk erfaring å bruke det sammen med. Endret 12. april 2016 av Thobjo 1 Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Hei, Selvfølgelig har jeg tenkt å opparbeide meg noe kompetanse før jeg starter, men tenkte jeg kunne høre litt her på forumet for og få et lite innblikk i hvor jeg kan starte. Planen er jo å starte en bedrift som driver med oppussing, og ta imot forskjellige oppdrag som oppussing av kjøkken, bad, stue, en hel etg osv. Da tenker jeg at så lenge jeg har ansatte som vet hva de driver med og kan gjøre jobben skikkelig, skal ikke det være noe problem. Hvis det eventuelt blir slik at jeg får muligheten til å renovere et helt hus senere, ser jeg jo om det er noe vi kan klare eller ikke. Det jeg driver og stusser på er de forskjellige autorisasjonene og dokumentene som kreves for og gjøre mye av arbeidet som vil tjene oss penger. Vil jo ta flere år hvis det er slik at man må ha fagbrev osv for å kunne få disse autorisasjonene og dokumentene og det virker ikke særlig tid sparende. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Hvordan vet du at du har ansatte som vet hva de driver med, hvis du ikke selv har peiling? Enda mindre med utenlands skolegang og CV'er med referanser som er vanskelig å sjekke. Norge har annet klima og andre regler enn det arbeidere fra østeuropa eller andre steder er vandt til, hvordan skal de kunne gjøre en skikkelig jobb uten at sjefen eller kunden vet hvordan det skal gjøres? Det skal ikke være tidsbesparende med autorisasjoner, det skal være en trygghet for kundene. Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Hvordan vet du at du har ansatte som vet hva de driver med, hvis du ikke selv har peiling? Enda mindre med utenlands skolegang og CV'er med referanser som er vanskelig å sjekke. Norge har annet klima og andre regler enn det arbeidere fra østeuropa eller andre steder er vandt til, hvordan skal de kunne gjøre en skikkelig jobb uten at sjefen eller kunden vet hvordan det skal gjøres? Det skal ikke være tidsbesparende med autorisasjoner, det skal være en trygghet for kundene. Ja absolutt! Jeg vil jo ikke ende opp med kunder som ikke er fornøyde, det er jo dårlig for business. Problemet er ikke å få tak i ansatte som kan jobben sin, og vet hva de driver med. Det jeg egentlig lurer mest på er hvordan jeg kan skaffe de dokumentasjon og autorisasjon for å kunne gjennomføre de forskjellige arbeidsoppgavene. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Hvordan vet du at problemet ikke er å få tak i ansatte som kan jobben sin? Det kryr av dårlige håndverkere, både norske og utenlandske. Du kan jo lese litt om sentral godkjenning, det er ikke noe du vil oppnå med en gang, men er et fint sted å starte. Selv om sentral godkjenning handler om selve byggesaken for prosjekter som er søknadspliktige, er det et godt sted å starte, og (kan) sier mye om et firma. Som nevnt tidligere i tråden, start med jobber som ikke krever autorisasjon. Maling, terrasser, legge gulv, legg fliser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå