secretx Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Hei! Jeg trengte litt hjelp med å skrive hvordan blant annet verdier, tanker og samfunssforhold til samene blir fremstilt i disse to tekstene. Håper dere kan komme med tips og triks til hvordan teksen skal struktureres. Jeg sliter veldig i og med at diktet ga null mening til meg. Takker uendelig mye for hjelp!! Endret 12. april 2016 av secretx Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Vi reinsdyr, mot dere pingviner ... Endret 12. april 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Diktet antyder at han oppfatter seg mest som en same, og ikke som en nordmann (eller norsk). Virker som hele hans identitet består i å kunne vite at han er av et folkeslag. Jenta sin identitet bygger jo på det samme, og at hun må leve nøyaktig slik som forfedrene gjorde for å få et fullverdig liv. Jeg var på vei til å skrive en struktur, men ble noe demotivert da jeg åpnet et av bildene dine og det jeg hadde skrevet her forsvant. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Jeg kan ikke se at diktet framstiller verdier, tanker og samfunnsforhold spesifikt hos samene, heller noe som gjelder alle.Forfatteren peker på at han er den han er i kraft av at han tilhører et folk/en nasjon/en etnisitet (som vel å merke er noe annet enn en stat). Hvis han ikke visste at han tilhørte et folk, men trodde han var en enkeltperson i verden, ville det være en alvorlig mangel ved hans verdensforståelse. For ALLE mennesker tilhører et folkeslag og en kultur som er en ubrytelig del av ens identitet. Dette er fakta som har blitt ekstra aktuelle i vår tid. Forestillinger fra 50+ år tilbake: "Noen barn er brune... Meget er forskjellig, men det er utenpå" er avslørt som løgn. Hovedforskjellen er inni. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Finnes ikke noe som heter samer. Det er bare en mafia som herjer på vidda og utnytter fellesskapet til å skaffe seg tilskuddsordninger, akkurat som bøndene. Den øvrige befolkningen i Nord-Norge er genetisk uadskillelig ifra de som kaller seg samer. Så enten er alle nordlendinger samer eller så er ingen det. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Finnes ikke noe som heter samer. Det er bare en mafia som herjer på vidda Du ser ut til å være en ekspert på samiske forhold. Hvilken vidde ligger Kalvvatnet på? Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Det finnes ikke noe genetisk eller historisk grunnlag for å kalle "samer" for en urbefolkning eller egen befolkning. De var en innvandrergruppe som ble assimilert. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Det finnes ikke noe genetisk eller historisk grunnlag for å kalle "samer" for en urbefolkning eller egen befolkning. De var en innvandrergruppe som ble assimilert. Når foregikk innvandringen til Kalvvatn og "vidda" rundt, da? Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Germanske stammer ankom Norge rett etter at isen trakk seg tilbake for rundt 11.000 år siden. Samene ankom via. Sibir og Nord-Russland 7-8000 år senere. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Germanske stammer ankom Norge rett etter at isen trakk seg tilbake for rundt 11.000 år siden. Samene ankom via. Sibir og Nord-Russland 7-8000 år senere. Det er rett at samene kom hit for 3-4000 år siden. Men germanerne kom mye senere: for 2500 år siden. Det var andre folk her før germanerne, men hvem de var, vet vi vel ikke. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Tidligste tegn til bosetning i Norge tyder på at det var germanere. Aldri hørt at det skulle være noen tvil om det. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Som en første innføring kan du jo lese i leksikonet (SNL) om germanere (500 f.Kr.) og deres forfedre indoeuropeere (2- og 3000-tallet f.Kr.). Germanere 9000 f.Kr.(!) er nok ikke nevnt der, nei. Men du har kanskje helt andre kilder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå