Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseskjold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Japsedeler.no har til 3590,- hvis det er skivebrems og 890,- hvis det er trommel.

 

Hvis du har registreringsnummer evt info om det er 2wd/4wd, trommel/skivebrems og bensin/diesel så er det lettere å hjelpe.

Bremseskjold. Ikke bremseskive. Bremseskjold koster typisk en hundrelapp eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De koster ikke 3500! Jeg gav 90kr. Nitti kroner. Originalt.

På BMW er bremseskjold en tynn metallplate. På Toyota er det stort sett et ganske massivt senter med flere mm tykt stål med Feste/braketter til håndbrems osv. Utenfor dette er det en relativt tynn "halvmåne" med tynt blekk som beskytter bremseskiva. Stort sett er det bare denne halvmånen som ruster vekk og den kan man fint kjøre uten. Det burde absolutt ikke koste 3590/7000. 500-1000 hadde vært passe.

 

Delepriser på deler det er null konkurranse på er noe japsebileiere ikke liker å snakke høyt om. Ofte koster det 5-10 ganger mer enn det som er fornuftig (dvs 5-10 ganger mer enn på fransk/tysk bil der tilsvarende deler gjerne ryker oftere som igjen skaper konkurranse)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hmm? Nå har jeg rett nok ikke uendelig med erfaring, men er det noen biler jeg har måttet gi opp service og heller bytte bremsedeler på, så er det japse / Toyota. Om det er Akebono eller andre som har laget skiten, så har spesielt glidebolter en tendens å stå i "sju steiner", mens iallfall Opel/GM og PSA generelt har vært mulig å fikse opp uten store utfordringer. Da snakker jeg selvsagt om biler med noenlunde sammenlignbart kjøremønster/lengde. VAG har tidligere vært helt jæv.. med noe alu stempler som korroderer helt latterlig mye, men åssen de er idag aner jeg ikke.

Forøvrig er ikke Toyota alltid grisedyre på slike deler. Byttet nettopp ymse bremsedeler på en Avensis, og kalipperne bak var mye billigere originalt enn alle andre steder, og da var det inkludert klave/glidebolter, hele greiene.

Lenke til kommentar

Bremsedeler og andre slitedeler er en ting. Dette går det masse av på alle biler og det er stor konkurranse. Derfor må også originaldelene være konkurransedyktige på pris. Originaldeler kan ofte være svært gunstige. Jobber i Mekonomen og der får vi ukentlige oppdateringer på priser da det stadig oppdages at originaldelene er rimeligere enn de alternative,

 

En annen ting er ting som ryker først etter 10-20 år. Disse kan det være liten eller ingen konkurranse på og de som selger delene kan ta "hva de vil". Da ender man opp med abs-ring til 4k, tannstang til 20k og ac-kompressor til 40k (konkrete eksempler til Mitsubishi pajero)

Lenke til kommentar

Bremsedeler og andre slitedeler er en ting. Dette går det masse av på alle biler og det er stor konkurranse. Derfor må også originaldelene være konkurransedyktige på pris. Originaldeler kan ofte være svært gunstige. Jobber i Mekonomen og der får vi ukentlige oppdateringer på priser da det stadig oppdages at originaldelene er rimeligere enn de alternative,

 

En annen ting er ting som ryker først etter 10-20 år. Disse kan det være liten eller ingen konkurranse på og de som selger delene kan ta "hva de vil". Da ender man opp med abs-ring til 4k, tannstang til 20k og ac-kompressor til 40k (konkrete eksempler til Mitsubishi pajero)

Og akkurat på Pajero fascinerer det meg at importør og delesjapper som Mekonomen tør å ta så sinnsyke priser. Har selv en Pajero, og handler alt av deler fra Tyskland og USA. Spesielt i USA er deleprisene meget kurante på Pajero (eller Montero som de kalles der). F.eks hovedlykt 5-600,- Automatkasse ca 15.000,-, styresnekke 1.200,- . Da snakker vi om ny eller fabrikkoverhalt og god vare, tilsvarende det en får over disk her i Norge. Slitedeler er også særs hyggelig der i.f.t. spesielt Norge. Reg-reim-sett med vannpumpe, strammer, løpehjul, laget av Continental / CRP (samme fabrikant som leverer OE til flere europeiske merker) knappe 700,- Hjullager (i sett med navet), en fjerdedel av norsk pris, identisk vare (SKF).  Alle prisene her er ferske priser, inklusive frakt og MVA. Alle de norske sjappene, inklusive importør, er helt sinnsyke på prisene. Det er sjeldent jeg lenger handler deler i Norge lenger, til tross for at jeg gjerne betaler litt ekstra for å handle lokalt, og til tross for en heller dårlig kronekurs. Når omtrent alt av deler og rekvisita har fra dobbel til 10-dobbel pris så sier det seg selv. Men avogtil butter det imot, og Toyota har jeg opplevd som de vanskeligste å finne konkurrerende deler til. Jeg nevnte i tidligere tråd rexbo.eu, som har et ganske heftig utvalg til kjente merker, og priser som varierer fra litt mindre enn norske, til småpenger. De er faktisk de eneste jeg har funnet som har sære ting som klaver til ymse Toyota, ting som ingen norske har på lager.

Så de norske sjappene har en lang vei å gå, etter mitt syn :-)

Lenke til kommentar

Her er et bilde av skjoldet.  Det later til å sitte fast ved 3 punkter, og de kunne like gjerne brukt skruer for å feste det. Men ikke noe problem å tilpasse et annet skjold her. Trenger bare finne et som ligner noenlunde og er 34.5 cm diameter.

 

12961617_1077057949034440_70948905923943

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Bremsedeler og andre slitedeler er en ting. Dette går det masse av på alle biler og det er stor konkurranse. Derfor må også originaldelene være konkurransedyktige på pris. Originaldeler kan ofte være svært gunstige. Jobber i Mekonomen og der får vi ukentlige oppdateringer på priser da det stadig oppdages at originaldelene er rimeligere enn de alternative,

En annen ting er ting som ryker først etter 10-20 år. Disse kan det være liten eller ingen konkurranse på og de som selger delene kan ta "hva de vil". Da ender man opp med abs-ring til 4k, tannstang til 20k og ac-kompressor til 40k (konkrete eksempler til Mitsubishi pajero)

 

Og akkurat på Pajero fascinerer det meg at importør og delesjapper som Mekonomen tør å ta så sinnsyke priser. Har selv en Pajero, og handler alt av deler fra Tyskland og USA. Spesielt i USA er deleprisene meget kurante på Pajero (eller Montero som de kalles der). F.eks hovedlykt 5-600,- Automatkasse ca 15.000,-, styresnekke 1.200,- . Da snakker vi om ny eller fabrikkoverhalt og god vare, tilsvarende det en får over disk her i Norge. Slitedeler er også særs hyggelig der i.f.t. spesielt Norge. Reg-reim-sett med vannpumpe, strammer, løpehjul, laget av Continental / CRP (samme fabrikant som leverer OE til flere europeiske merker) knappe 700,- Hjullager (i sett med navet), en fjerdedel av norsk pris, identisk vare (SKF).  Alle prisene her er ferske priser, inklusive frakt og MVA. Alle de norske sjappene, inklusive importør, er helt sinnsyke på prisene. Det er sjeldent jeg lenger handler deler i Norge lenger, til tross for at jeg gjerne betaler litt ekstra for å handle lokalt, og til tross for en heller dårlig kronekurs. Når omtrent alt av deler og rekvisita har fra dobbel til 10-dobbel pris så sier det seg selv. Men avogtil butter det imot, og Toyota har jeg opplevd som de vanskeligste å finne konkurrerende deler til. Jeg nevnte i tidligere tråd rexbo.eu, som har et ganske heftig utvalg til kjente merker, og priser som varierer fra litt mindre enn norske, til småpenger. De er faktisk de eneste jeg har funnet som har sære ting som klaver til ymse Toyota, ting som ingen norske har på lager.

Så de norske sjappene har en lang vei å gå, etter mitt syn :-)

For Pajero og div andre traktorer kan en like gjerne kjøpe en delebil for prisen av ei diesel pumpe og stille opp i garasjen. Ett horribelt eksempel er Skruvat som tar ca 180000 for diesel pumpe mens kompisen på Hønefoss tar rundt 18000.

 

Noen priser er ran på høylys dag...

 

Har du link til hvor du kjøper Pajero deler "over there"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...