Mindwheeel Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Det siste året har jeg måtte forholde meg til helt EKSTREME mengder bugs på både smart-telefon , Ipad , pc og andre datasystemer jeg har hatt å gjøre med. Maskiner som plutselig stopper uten noen grunn...apper som plutselig lukker seg...eposter som ikke går gjennom...tungvinte og tidkrevende brukergrensesnitt...og en endeløs mengde feilmeldinger i alle slags varianter som ofte er uforståelig nonsens. I sum er det ingen tvil om at det siste året er rekordåret mitt til nå i mengde tid som har blitt brukt på å VENTE på og RESTARTE og ORDNE ting angående datasystemer. Ofte har jeg lurt på : Er det bare jeg som har ekstrem uflaks eller er det en generell tendens til at kvaliteten og stabiliteten til datasystemer har degenerert de siste årene? Jeg har også lagt merke til at den kontinuerlige strømmen av bugs og dataproblemer stjeler enorme mengder tid og energi og derfor senker kvaliteten på hverdagen betydelig. Idag kom jeg tilfeldigvis over en bloggpost som tok opp det samme : “That’s good enough, let’s move on” Lots of things could be better (cars, buildings, candy, etc.) but we understand that the cost of pushing through to the next level is prohibitive. It might be because, as in the case of candy, the mass market just won’t pay for premium ingredients, or, in the case of buildings, the cost of retrofitting the billions of buildings in the world is just too big to fix the stuff that’s already out there. The building doesn’t fall down, it sort of works, better than good enough, let’s move on. But software, software is different. Consider: 1. one piece of software can be used by a billion people, no extra cost per person. Unlike candy or anything physical, it doesn’t cost more per user (not a penny more) to have more people use great software instead of settling for good software. And 2. fixing software today fixes it for everyone, in the world, going forward (and for connected computers, going backward as well). Imagine what would happen if this were true for buildings… if the efficiency and style and ambience of every building in the world could be fixed, all at once, in exchange for one investment. Alas, software tends to be mediocre. There are a few reasons for this: A. Lock in means that once someone has a success (and the cash flow that comes with it) there’s not much incentive to invest a lot in fixing it (fixing it looks a lot like breaking it, at least at first). Which is why Paypal has had such a miserable user interface for so long. (Do the folks at Paypal know how bad it is? Don't they care?) B. As software gets more successful, the instinct is to hire more people to work on it (which increases complications and errors dramatically) and to be ever more conservative as well (don’t mess with what’s working). C. Perhaps the biggest problem: In many markets, especially online, software is free. And free software built by corporations turns us from the user into the product. If you're not paying for it, after all, you must be the bait for the person who is. Which means companies spend time figuring out how to extract value once we're locked in and can't easily switch... (...) ( http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2016/04/our-software-must-get-better.html : ) Er det også andres erfaring at kvaliteten og stabiliteten på software har blitt dårligere de siste årene , mens mengden bugs har økt? Hvordan passer dette inn i historien om at "teknologien utvikler seg eksponensielt"? Hvordan kan trenden snus til en utvikling der software kontinuerlig blir bedre og tilpasset våre reelle interesser? Endret 12. april 2016 av Mindmooover Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Tror dette er sammensatt av brukerfeil, oppgraderinger (Ikke ny installasjon). Kanskje systemene blir større og mere kompeks så vanskeligere å finne feil. Men har ikke noe informasjon om det blir flere feil en tidligere. Ville ikke overraske meg da mere kode gir mere feil. Windows generielt har vel en del minneslukene ulempe som gjør under 4 GB ram for vista eller nye blir for lite. Lenke til kommentar
ahw_ Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Har ikke tenkt så grundig over dette, men kan dele noen av mine tanker siden jeg selv utvikler programvare, og ønsker å forbedre mine praksiser, utvikle noe bra og i tillegg leve av dette. Du er dog ikke alene om dine erfaringer. Først, er du sikker på at du ikke også har blitt mer erfaren med tiden og lettere ser feilene? Kanskje du har endret bruksmønster og tenker mer analytisk. Dessverre blir jeg mer overrasket når noe faktisk fungerer akkurat som forventet, uten feil... Men ville jeg ha tenkt slik hvis jeg hadde hatt råd til «premium»-ting hele tiden? Det vet jeg ikke fordi jeg ikke tar meg råd til å prøve. Kan kanskje også ha en sammenheng med at firma og bruker i mange tilfeller har «råd» til å reparere feil i programvare i ettertid, og at det i mange tilfeller godtas av brukere. Det er lettere og koster ikke like mye som før. Utvikling av programvare i dag skal skje så forferdelig raskt, og brukere forventer å få nye ting så snart som mulig. Flere tredjeparter integreres i løsningene, programvare skal fungere på tvers av enheter, enheter skal kommunisere med et hav av andre enheter. Som LMH1 sier kan det være store kodebaser, gjerne flere millioner linjer med kode som har blitt skrevet og endret over flere år. Feil kan oppstå der man mist forventer det. For å kutte kostnader bruker et firma gjerne midlertidig billig arbeidskraft f.eks. fra Asia (kanskje fungerer det bra, kanskje ikke så bra). I tillegg finnes det dårlig ledelse som gjør at produkter dyttes ut selv om det ikke er helt ferdig og grundig nok testet.Det er ikke gratis å utvikle programvare, og samtidig vil de fleste brukere betale minst mulig, kanskje helst ingenting. Pris er dessverre viktigere enn kvalitet for mange pga. kostnadene. For et firma/en utvikler er ikke det ikke lett å leve av dette med mindre man har et fantastisk produkt som brukere er villige til å gi noe for. Selv da er det ofte bare midlertidig, f.eks. pga. endrede trender eller fordi det er «lett» for andre å klone programvare uten store konsekvenser (med unntak så klart). Da må man sannsynligvis utviklere flere ting samtidig og/eller gjøre noe helt annet på siden.. Mindre tid til å finjustere og teste alt ordentlig.. Vet ikke om noe av dette hjelper siden det bare er noen tanker fra en liten men lidenskapelig utvikler. Endret 12. april 2016 av ahw_ Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Problemet med at kvaliteten føles dårlegare er at majoriteten av større selskaper fortrekker "billige" juniorer framfor gode seniorer. Juniorene blir satt til å jobbe med kode som er altfor avansert (som dei kaller rotete) og velje heller å skrive det om til noko dei forstår betre sjølv. Og denne sirkelen forsetje heile tida, seniorane går over til management, eller skifter arbeidsgiver. Så mykje programvare blir ikkje forbereda for sluttbrukeren over tid, men heller tilpasset for utviklerane. Spesielt telefon/app sliter med dette. For etter 5-10år arbeidserfaring med det same, så har du lyst på andre programmeringsutfordringer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg tror heller kvaliteten er blitt bedre. Utviklings-verktøy og prosess har hatt en enorm utvikling, så det lages nå software med en kvalitet som er langt bedre enn før i tiden. Men kompleksiteten, og mengden software og antall utviklere har vel økt enda mer, og da kan man lett komme over ting med feil. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg tror kvaliteten på nye ting alltid har vært dårlig. Forskjellen er at nå kommer det nytt hele tiden, ting går i en rivende fart. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Det har vært/er en debatt som har pågått mange år om The Right Thing vs Worse is better. The Right Thing: Kort oppsummert er at ekspert programmerer gjør sin ekspert ting helt til et ferdig produkt. Sluttbrukere er ikke med i prosessen og får et ferdig "Perfekt" produkt. Worse is better: Du slipper produktet tidlig,holder det enkelt(mindre funksjoner) en det som tenkt som ferdig produkt. Tilbakemelding fra brukere forbedre,refactor,teste,utgi,... gjenta. Alex Martelli har en video som er vært og se om dette teamet. "Good enough" is good enough! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Det er forskjell på enkelt og direkte feil. 1 Lenke til kommentar
Mindwheeel Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Det har vært/er en debatt som har pågått mange år om The Right Thing vs Worse is better. The Right Thing: Kort oppsummert er at ekspert programmerer gjør sin ekspert ting helt til et ferdig produkt. Sluttbrukere er ikke med i prosessen og får et ferdig "Perfekt" produkt. Worse is better: Du slipper produktet tidlig,holder det enkelt(mindre funksjoner) en det som tenkt som ferdig produkt. Tilbakemelding fra brukere forbedre,refactor,teste,utgi,... gjenta. Alex Martelli har en video som er vært og se om dette teamet. "Good enough" is good enough! Approachene du nevner her kan vel kombineres? Det burde være mulig å jobbe på en måte der smart design og praktisk uttesting kombineres og over tid fører til bedre og bedre software. Da er det merkelig å oppleve produkter som har vært gjennom hundrevis av oppdateringer og fortsatt er fulle av bugs. Da virker det som at det er systemiske problemer. At det ikke skjer en reell læring. Jeg tenker : Er ikke hele poenget med internett...datamaskiner...teknologi...at det skal skje en kontinuerlig intelligent utvikling av kunnskap som over tid gjør at hverdagslivet funker bedre? Lenke til kommentar
Mindwheeel Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 En annen ting jeg har tenkt på : Kan dette ha noe å gjøre med at programmeringsspråkene er for kompliserte? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Nei, det er systemutviklerene som gjør det komplisert med ørten overkill abstraksjoner. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Bokstavelig talt ingen av dere vet hva dere snakker om. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Bokstavelig talt ingen av dere vet hva dere snakker om. Kanskje du kan vise oss hva du snakker om? Med mindre du har lite peiling selv. Problemet er nok man går for generasjonskifte: 32 til 64 bits operativsystem Bios til UEFI Der med er ikke alle brukerne som er forbredt på dette. Tror uavhengene operativsystem vil man finne feil på alle uansett det er Mac\Linux eller windows. Android. Men Microsoft\Apple og Google velger nok å holde feilene for seg selv. Hvis det ikke blir lekket i aviser\forum. Endret 14. april 2016 av LMH1 1 Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Bokstavelig talt ingen av dere vet hva dere snakker om. Kanskje du kan vise oss hva du snakker om? Med mindre du har lite peiling selv. Problemet er nok man går for generasjonskifte: 32 til 64 bits operativsystem Bios til UEFI Der med er ikke alle brukerne som er forbredt på dette. Tror uavhengene operativsystem vil man finne feil på alle uansett det er Mac\Linux eller windows. Android. Men Microsoft\Apple og Google velger nok å holde feilene for seg selv. Hvis det ikke blir lekket i aviser\forum. Er vel de færreste utviklere som trenger å forholde seg til om ting skal kjøres som 32/64bit, og enda færre som trenger å tenke på BIOS/UEFI. Om det er en reell nedgang i kvalitet på applikasjonsnivå, så tviler jeg på at det er pga akkurat de tingene. 1 Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 En annen ting jeg har tenkt på : Kan dette ha noe å gjøre med at programmeringsspråkene er for kompliserte? De fleste programmeringsspråk er vel egentlig ganske enkle om du ser på hva som utgjør basisen. Det er klart, det som kanskje gjør en forskjell er at det er lettere tilgjengelig for alle og enhver, og om man ikke har kompetansen så kan det jo umiddelbart virke litt komplisert ved første øyekast om man skal lære seg det selv. 1 Lenke til kommentar
Mindwheeel Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Bokstavelig talt ingen av dere vet hva dere snakker om. Hahaha...jeg mistenker at du har rett...hva mener du er det vesentlige som mangler her? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Ikke hatt noen problemer med venting, frysing, bugs eller feilmelding på hverken PC, nettbrett eller mobil her. Men tror heller ikke man kan definere det som "uheldig", tror slike feil i de fleste tilfeller er bruker-relaterte, eller at hardware'en kommer bakpå fordi software utviklingen går "for" fort. Har iværtfall ikke vært borti noen nevneverdige problemer eller feil med software selv, alt har funket slik som det har gjort i alle år for min del. Android derimot kan jeg ikke uttale meg for mye om, da jeg er bruker av både iPhone og iPad. Om det er noe issues knyttet til nyere Android software kan jeg derfor ikke uttale meg om. Men Microsoft Windows og IOS har iværtfall fungert problemfritt for meg Hvilke PC, mobil og nettbrett bruker du trådstarter? Er vanskelig å si noe om software uten å kommentere hardware. Hadde en gammel iPhone 4 som kræsjet totalt med IOS8, men da var det jo hardware som var for svak, og ikke software feil. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Jeg er aldri først i køen når det er snakk om ny kompleks teknologi. Alle barnesykdommene lukes ut over tid med oppdateringer, og når noe ikke lengre er ferskt kjøper jeg det gjerne. Da er det modent nok og har i tillegg en lavere pris. F.eks kjøpte jeg en Xperia Z2 for ikke så alt for lenge siden. Den er helt stabil og fin nå, men hadde haugevis med issues da den var ny.Tilsvarende hopper jeg aldri på nye operativsystem, men holder på dem til de rett og slett ikke støttes lengre. Alt lignende som dette har over mange år spart meg for mye tull, heft og penger. Det lønner seg sjelden å være early adopter. Du blir i praksis betatester. Endret 10. mai 2016 av vidor Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Men Microsoft\Apple og Google velger nok å holde feilene for seg selv. Tenk så gysla kjekkt om ALLE hadde gjort som google og ms ... så hadde vi sluppet alle disse dumme feilene. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Er det også andres erfaring at kvaliteten og stabiliteten på software har blitt dårligere de siste årene , mens mengden bugs har økt? Hvordan passer dette inn i historien om at "teknologien utvikler seg eksponensielt"? Hvordan kan trenden snus til en utvikling der software kontinuerlig blir bedre og tilpasset våre reelle interesser? 1) Kan ikke si jeg deler din erfaring, "ting" fungerer bare mer og mer stabilt, syns jeg, hardware som software. 2) Tja ... 3) Kontinuering integrasjon og testdrevet utvikling bidrar nok en del til at antall bugs reduseres. Men det er mange parametre som spiller inn, time-to-market er av mange vurdert som viktig, og det er ikke alltid forenlig med høy kvalitet, for én definisjon av kvalitet. For en annen kan det jo være veldig forenlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå