Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skal til for å sparke noen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som er helt ubrukelig, det er nå forøvrig greit nok.

Det virker som om sjefen min samler opp klager/feil på han til en større sak, han har alt fått flere advarsler.

Kan jo nevne noen eksempler:

-nesten dagelige private ærender i jobb(vi får lov til private ærender men er er det snakk om kanskje en arbeidsdag borte til sammen hver uke)

- drar ofte en time for tidlig, driter i overlapp mellom vakter og drar med en gang.

- skrur av ringelyden på telefonen så det kommer mange tapte anrop(jobber med support så telefonen er viktig)

- saboterer for andre, f.eks stopper tjenester, slår av kollegar sin pc osv.

- oppdaget sovende på jobb flere ganger(våken nattevakt)

Det er også helt sikkert flere ting, men bør dette være nok til å få sparken i en fast stilling i en, statlig bedrift?

Det er forøvrig ikke jeg som er sjef, jeg er bare nyskjerrig potensiellt utfall.

Anonymous poster hash: d8501...280
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er privat eller statlig spiller ingen rolle, regelverket (arbeidsmiljøloven) er identisk.

Javel? Hvorfor mener du dette ikke reguleres av tjenestemannsloven § 10, jf. § 1? 

Dette vil da eventuelt reguleres av tjenestemannslovens § 15, og så vidt jeg vet er saklighetskravet her omtrent på samme nivå.

Men dere har rett i at det  er tjenestemannsloven som gjelder.

Lenke til kommentar

For det første: § 10 gir grunnlag for oppsigelse om man er "varig uskikket for stillingen". Et eksempel på slik "varig uskikkethet" er ifølge kommentaren på rettsdata nettopp "manglende samarbeidsevner når disse fører til store problemer på arbeidsplassen". "Varig uskikket" er imidlertid en høyere terskel enn "saklig grunn" etter arbeidsmiljøloven. 

"Grovt pliktbrudd" etter § 15 er på sin side vesentlig strengere enn "saklig grunn" etter arbeidsmiljøloven, men er nok på linje med avskjedskravet i arbeidsmiljøloven (som også er "grovt pliktbrudd". 

Lenke til kommentar

Alt det du beskriver burde være godt nok. MEN arbeidsgiver plikter til å gi skriftlige advarsler og siden det nesten er komplett umulig å sparke folk her til lands med mindre dem stjeler fra bedriften, så anbefales det også at det gjøres i samråd med HR. Om ikke bedriften har en HR-avdeling så benytt en fagforeningsrepresentant / advokat. 

Den ansatte skal nemlig få muligheten til å forbedre seg. Dette er jo i hovedsak også for å verne om bl.a. usakelige oppsigelser. 

Finnes alltid noen som utnytter dette dessverre.

Lenke til kommentar

Dei tinga som er nemnt her kan være tilstrekkelig grunnlag for ein oppsigelse, men det spørs litt på omstendigheitene.

Det er ikkje eigentleg nødvendig å gi advarslar før ein går til oppsigelse, men ein oppsigelse skal fyrst drøftast med den ansatte om det er mulig. Det vil også være lettare å vise til saklig oppsigelsesgrunn dersom arbeidsgiver kan vise til at det er sendt ut fleire advarslar utan at arbeidstakaren har innretta seg, men det er ikkje strengt tatt nødvendig.

I tillegg vil det sjølvsagt være viktig at arbeidsgiver følger dei formelle reglane for korleis ein oppsigelsesprosess skal foregå.

Det med at arbeidstakaren fleire gongar har blitt tatt for å sove medan han eigentleg skal ha våken nattevakt vil nok kunne kvalifisere som grovt pliktbrudd, som igjen kan gi grunnlag for ein avskjed.

Men dette også spørs litt på omstendigheitene, det er forskjell på å duppe av eit lite sekund og det å legge seg under dyna i eit par timar. Arbeidsoppgåvene til den ansatte vil også være ein del av denne vurderinga. Om han jobber med support og kun trenger å være tilgjengelig når telefonen ringer så kan det nok diskuterast om dette er eit grovt pliktbrudd, vedkommande vil tross alt våkne når telefonen ringer. Men om vedkommande skal være våken nattevakt av sikkerheitsmessige hensyn så vil det å sove på jobb, eller til og med være på jobb medan ein er trøtt kunne være eit stort nok pliktsbrudd til at ein kan gi arbeidstakaren avskjed.

Lenke til kommentar

Ang. soving så tror jeg alle her dubber av litt om natten om det er rolig. Telefonen ringer om det er noe så det er ikke noe stor krise.

Men han har minst en gang funnet seg ett sted i andre enden av lokalet og lagt seg der for å sove og blitt vekket av folk som kommer på dagtid.

Han har også blitt vekket av andre som har kommet på jobb.

Det er altså vanlig søvn, ikke dubbe av litt. Vi har egentlig ikke lov til å dubbe av heller, men det er umulig når man sitter hele natten alene i en stol og venter på telefonen uten noe fornuftig å fordrive tiden med.

Lenke til kommentar

Ledelsen samler nok på en del grunner og innkaller han til møte hvor han muligens får en skriftlig advarsel.

Og dersom det blir flere så står arbeidsgiver sterkere til å si opp ansatte,

Det er det jeg tror også, vet han allerede har ett par advarsler så vidt jeg vet.

Men tipper det blir oppsigelse etterhvert da, glad det ikke er jeg som må styre med slikt :)

Så vidt jeg vet er det jeg skrev bare noe av det som har blitt klaget på, antagelig er det en god del mer uten at jeg vet det sikkert. Det er ikke så ofte jeg jobber så jeg har ikke helt oversikt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...