Frankzu Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hei, Har sittet litt nå og knotet uten å bli særlig smartere. Jeg prøver å beregne hvor mye energi som må brukes for å flytte seg 100 meter. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Samtidig, hva om man flytter seg 100 meter langs x-aksen og 10 meter langs y-aksen. Hvordan blir regnestykket da? Eksempel: Mann 100 kg, jogger 5 km med en jevn stigning på 4 %. Dette medfører vell da at mann kommer 5000 meter langs x-aksen, og 200 meter opp y-aksen. Hvordan regne ut energibruk, og evt kaloriforbruket? på forhånd takk for hjelpen Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Energi = Joule Joule = Newton*meter Ved å bruke sammenhengen her sammen med formelen for potensiell energi så kan du regne dette ut =) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Det er ikke mulig å gi et generelt svar på dette. "Å flytte seg 100 meter" er for lite informasjon til å regne ut energiforbruket. Formelen for arbeid (W, Work) som utføres på et legeme er kraft ganger vei (W = F*R) dersom summen av krefter på legemet er konstant gjennom hele bevegelsen. Arbeid måles i Joule. Dersom summen av krefter varierer gjennom bevegelsen er arbeidet gitt av kurveintegralet av summen av av kreftene over kurven legemet beveger seg over. For å få totalt energiforbruk er det imidlertid absoluttverdien av kreftene man må integrere, hvis ikke vil man ende opp med selvmotsigelser som at det krever null energi å bevege seg 100 meter i ring. Kreftene på en person som jogger varierer ganske mye underveis, noe som gjør det å prøve å regne ut energiforbruket med fysikkformler til et krevende regnestykke. Steglengde, frekvens og vertikal bevegelse er ting som spiller inn i tillegg til vekt og kurven man beveger seg langs. Å regne om fra Joule til kalorier er derimot meget lett. Én Joule = 0.239 kalori Endret 12. april 2016 av ventle Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg tror du overkompliserer dette betraktelig. Det kreves en gitt kraft for å løfte en person på 100kg opp en høyde på 200m. Dette er energien som kreves. Lenke til kommentar
Frankzu Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Hmm. Jeg forstår at det er vanskelig å måle den nøyaktige bruken av energi, men la oss si følgende da. mann 100 kg. jogger i 10 km/h 1000 meter bort, med 10 % stigning - ergo 100 m opp. kan noen se hvordan dette regnestykket blir? bør vell være noe som kan være et ca estimat, jeg tenker da på de standardiserte tredemøllene som regner ut et "ca" kcal-forbruk. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hvis man regner med 100% effektivitet, er energien man trenger lik summen av energi i punktet. Dvs summen av kinetisk energi + potensiell energi. Lenke til kommentar
Frankzu Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Ok, Så da blir formelen; (Kintetisk energi (1/2 * masse * (fart*fart)) + (potensiell energi (masse * tyngdekraft * hevet høyde))? Men, masse bør vell måles i newton? eller? hvilke enheter bør brukes hvor? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Masse er masse, og måles i kg. Ting som måles i Newton er kraft, og det er masse*akselerasjon. Lenke til kommentar
Frankzu Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 blir regnestykket da: 1/2 * 100 *(10*10) + (100* 9,81*100)? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hvilken enhet brukes i fysikk for å måle hastighet, og hvilken har du oppgitt i oppgaven? Lenke til kommentar
Frankzu Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 V=s/t? strekning delt på tid. Det er ingen eksakt oppgave. Det er egentlig bare noe jeg lurer på :o Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 https://no.wikipedia.org/wiki/SI-systemetI fysikken bruker man SI-systemet. Dvs at hastighet måles i meter pr sekund, eller m/s. Skal du bruke en formel så bør du virkelig gjøre om alt til SI-enheter før du regner. Man kan ikke bruke km/h som hastighet, du må gjøre det om til meter/s. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå