Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei,

Har sittet litt nå og knotet uten å bli særlig smartere.

Jeg prøver å beregne hvor mye energi som må brukes for å flytte seg 100 meter.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Samtidig, hva om man flytter seg 100 meter langs x-aksen og 10 meter langs y-aksen. Hvordan blir regnestykket da?

Eksempel:

Mann 100 kg, jogger 5 km med en jevn stigning på 4 %. Dette medfører vell da at mann kommer 5000 meter langs x-aksen, og 200 meter opp y-aksen.

Hvordan regne ut energibruk, og evt kaloriforbruket?

på forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å gi et generelt svar på dette. "Å flytte seg 100 meter" er for lite informasjon til å regne ut energiforbruket.

Formelen for arbeid (W, Work) som utføres på et legeme er kraft ganger vei (W = F*R) dersom summen av krefter på legemet er konstant gjennom hele bevegelsen. Arbeid måles i Joule. Dersom summen av krefter varierer gjennom bevegelsen er arbeidet gitt av kurveintegralet av summen av av kreftene over kurven legemet beveger seg over.

For å få totalt energiforbruk er det imidlertid absoluttverdien av kreftene man må integrere, hvis ikke vil man ende opp med selvmotsigelser som at det krever null energi å bevege seg 100 meter i ring.
chart?cht=tx&chl=\displaystyle E = \int \limits_C | \vec{\text{F}}(r) | dr

Kreftene på en person som jogger varierer ganske mye underveis, noe som gjør det å prøve å regne ut energiforbruket med fysikkformler til et krevende regnestykke. Steglengde, frekvens og vertikal bevegelse er ting som spiller inn i tillegg til vekt og kurven man beveger seg langs.

Å regne om fra Joule til kalorier er derimot meget lett. Én Joule = 0.239 kalori ;)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Hmm. Jeg forstår at det er vanskelig å måle den nøyaktige bruken av energi, men la oss si følgende da.

mann 100 kg. jogger i 10 km/h 1000 meter bort, med 10 % stigning - ergo 100 m opp.

kan noen se hvordan dette regnestykket blir? bør vell være noe som kan være et ca estimat, jeg tenker da på de standardiserte tredemøllene som regner ut et "ca" kcal-forbruk.

Lenke til kommentar

Ok,

Så da blir formelen;

(Kintetisk energi (1/2 * masse * (fart*fart)) + (potensiell energi (masse * tyngdekraft * hevet høyde))?

Men, masse bør vell måles i newton? eller? hvilke enheter bør brukes hvor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...