AnonymDiskusjon Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 For ett par år siden snudde livet mitt seg på hodet. Etter å ha blitt annmeldt for et lovbrudd kom politiet på døra ganske uventet mens min bror fortsatt var i huset. Han ante ikke hva jeg ble pågrepet for, og jeg måtte plutselig avsløre en hemmelighet jeg har hatt siden tenårene. Det var tungt. Døra ble slått inn og jeg ble brutt ned i gulvet og lagt i jern. Vil ikke si det var politivold, men det var veldig traumatiserende for en som aldri har hatt noe med politiet å gjøre før. Helt siden pågripelsen har jeg ikke greid å fått livet på rett kjøl, er arbeidsledig og økonomisk ruinert i mange år fremover. Jeg er fortsatt ung, men eget hus kan jeg se langt etter. Hvertfall ikke før jeg er i 40 årene. Uansett, pågripelsen kom ganske uventet og det er kanskje den verste kvelden i hele mitt liv. Jeg tenker hver eneste dag på den dagen. Minnene om pågripelsen har ført til at jeg har fått angst eller PTSD(?), vet ikke hva som feiler meg, men jeg sliter med å få søvn om nettene. Dette har pågått i vel 2 år og ikke blitt bedre. Får kanskje max 3 timer søvn om natta og i underbevisstheten er jeg redd for at politiet skal bryte seg inn gjennom den låste døra mens jeg sover. Selv om jeg vet dette ikke skjer og jeg ikke har noe å være redd for, så er likevel denne angsten der (hvis det er det det heter) Hva bør jeg gjøre for å få hjelp til dette? Kan en psykolog virkelig hjelpe med dette? Eller holder det med sovemedisin for å få sove lengre? Er utrolig trøtt på dagtid og veldig sliten, noe jeg har vært i to år nå. Anonymous poster hash: 5ded2...8ba Lenke til kommentar
Pop Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Forum-hjelp av slik art er ikke lett eller sikkert på noen måte, men det høres veldig ut som at det å prate med en psykolog og få lett sovehjelp er en god start. Med god søvn ser du fort annerledes på mulighetene fremover, ting blir klarere og på kort tid kan du se at du klarer å sove igjen ved kun egen hjelp (enkle metoder som turer, rett korthold spesielt på kveld osv). Og med litt hjelp til å sortere tanker og følelser (rekkefølgen din av disse to elementene er viktig), så tenker jeg du vil se annerledes på ting ganske raskt. Så mye nærmere innpå problemet får man ikke gått på et forum, men du kan starte med å finne ut om angsten er rettet mot noe, noen eller spesifikke situasjoner (noe eller noen stormer inn døra/holder deg fast/putter deg i en bil etc). Da har du kommet ett steg lenger for å finne ut hva du mener mangler av kontroll og mestring. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Det kan være du har PTSD. Men for å stille en slik diagnose må du undersøkes av spesialist. I fall du har denne tilstanden, er det mulig å få hjelp; det er behandling å få for PTSD. Den behandlingen må gis av en som har spesifikk opplæring i slik behandling. Ta dette opp med fastlegen din, og finn ut sammen hva som vil være best i ditt tilfelle. Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Du burde komme deg til en psykolog. Du sier selv at du tenker på denne hendelsen hver dag og at du kanskje igjen er redd for at politiet skal komme på døra. En sovemedisin vil kun hjelpe deg til å sove, og vil ikke fjerne underliggende problemer. Du vil sikkert fungere bedre i hverdagen med bedre søvn, men da må du kanskje belage deg på å bruke sovemedisin resten av livet. Det er ingen god løsning. Dra til fastlegen, eller bestill time hos en privat psykolog. Private psykologer har ofte veldig kort ventetid, men det koster fort 800-1100 kr pr time, litt forskjellig hva de ulike psykologene tar. Noen syns at psykolog er litt flaut, men du trenger ikke si det til noen, og psykologen har selvsagt taushetsplikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå