Gå til innhold

Foreldelse av ubetalt forenklet forelegg?

Besse

Anbefalte innlegg

Hei tilsammen,

fikk et forenklet forelegg med en bot på rund 3.000 NOK pga en forferdelig fartsovertredelse (62 km/h istedenfor antagelig bare tillatt 50 km/h) for mere enn fem år siden ett eller annet sted i Noreg - der det en sjelden gang var fin, brei, tørr, jevn og beint veg i villmarken en sol skinnende dag.

Men jeg fikk altså beskjed om at eg slettens ikke hadde befunnet meg i villmarka - selv om jeg hadde forlengst forlatt alt som virket på meg å være "by" eller tettstedt - men tvertimot endog i byens område :-(.

Eg ble da spurt om eg var villig til å undertegne noe som ble kalt for forenklet førelegg. Litt overrumplet gjorde eg jo det :-( for etterpå å få beskjed at dette ble jo betraktet som en slags "dom" =8-?!

Nå har det seg sånn at eg selvfølgelig aldri betalte den boten.

Det har den enkle grunn i det faktum at jeg ikke er norsk statsborger og der jeg bor ville vi sett på denne hendelsen ikke som fartovertredelse men heller som en slags grov politiovertredelse.

Det herværende Politiet gidder vanligvis ikke engang å måle fartsovertredelser på under 15 km i timen, når dem ikke skjer akkurat i en fotgjengersone med tillatt 7 km i timen. Hvis jeg hadde blitt "tatt" i hjemmelandet mitt med 12 km/h for mye, så ville det den gangen ha kostet rundt 250 NOK. Vel å merke: i en 30-sone mitt i byen foran en barnehage - ikke i villmarken i en 50-sone.

Bøter som dette er etter meningen i mitt hjemmeland fullstendig uforholdsmessig - uaktet det faktum at eg ikke engang hadde vært var fartsovertredelsen. Jeg kunne like godt ha kjørt i 80 km i timen siden eg trodde meg på landeveien. Så det er bare den reneste tilfeldighet, at jeg ikke sitter på norsk fengsel den dag i dag   =8-0

Nå lurer jeg på det spørsmålet, om ubetalte forenklete forelegg foreldes etter 5 år i Norge eller om de tvertimot forvandles om til forbrytelse?

Eller kortere spurt: Hva kommer til å skje, hvis jeg noensinne skulle komme på det påfunnet at besøge Norge en gang til i livet mitt? Blir det da håndjern til gjelden på i den siste oppfordringen med vel over 10.000 NOK er betalt (henholdsvis til jeg har klaget successfully mot Norge foran en internasjonal domstol) eller fins der noe sånt noe som en foreldelse selv ved sånne grove trafikkovertredelser  `8-?

Med andre ord: Må jeg i min forblivende livstid gi avkall på Norges skjønne natur og omvendt den norske staten og økonomien gi avkall på mine euroene eller må jeg slettens ikke lenger gjemme meg hjemme?

Mange takk på forhånd for kompetent juridisk råd! Helst med vitnesbyrd om lovbokens regel - sånn at jeg kan føle meg sikkert igjen på Noregs veier ?8-?

Besse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er meir enn 5 år sidan så er det bestemmelsane etter straffeloven av 1902 som gjeld.

§ 74. Ilagt bot foreldes 10 år etter at avgjørelsen ble endelig.

Foreldelse av bøtestraff er uten betydning for utleggspant, utleggstrekk eller annen sikkerhet som er stiftet innen fristens utløp.

Dersom fullbyrding utstår etter bestemmelse i betinget dom eller ved benådning, løper ingen foreldelse i prøvetiden.

Subsidiær fengselsstraff faller bort etter 5 år, med mindre fullbyrding av den er påbegynt innen fristens utløp.

Ilagt inndragning faller bort etter 5 år. Inndragning av utbytte, herunder inndragning etter § 34a, faller likevel først bort etter 10 år. Regelen i annet ledd gjelder tilsvarende for inndragningskrav.

Bøter blir med andre ord forelda etter 10 år, noke som betyr at det er litt under 5 år igjen til bota blir forelda.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Såvidt jeg vet er det 10 års foreldelsesfrist på forenklede forelegg, men jeg har ikke kilde nå.

Som over, hvordan det er i ditt hjemland er helt irrelevant for problemstillingen. Du har brutt norsk lov i Norge, og konsekvensen blir deretter.

Edit: Der kom kilde.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hei tilsammen,

fikk et forenklet forelegg med en bot på rund 3.000 NOK pga en forferdelig fartsovertredelse (62 km/h istedenfor antagelig bare tillatt 50 km/h) for mere enn fem år siden ett eller annet sted i Noreg - der det en sjelden gang var fin, brei, tørr, jevn og beint veg i villmarken en sol skinnende dag.

Men jeg fikk altså beskjed om at eg slettens ikke hadde befunnet meg i villmarka - selv om jeg hadde forlengst forlatt alt som virket på meg å være "by" eller tettstedt - men tvertimot endog i byens område :-(.

Eg ble da spurt om eg var villig til å undertegne noe som ble kalt for forenklet førelegg. Litt overrumplet gjorde eg jo det :-( for etterpå å få beskjed at dette ble jo betraktet som en slags "dom" =8-?!

Nå har det seg sånn at eg selvfølgelig aldri betalte den boten.

Det har den enkle grunn i det faktum at jeg ikke er norsk statsborger og der jeg bor ville vi sett på denne hendelsen ikke som fartovertredelse men heller som en slags grov politiovertredelse.

Det herværende Politiet gidder vanligvis ikke engang å måle fartsovertredelser på under 15 km i timen, når dem ikke skjer akkurat i en fotgjengersone med tillatt 7 km i timen. Hvis jeg hadde blitt "tatt" i hjemmelandet mitt med 12 km/h for mye, så ville det den gangen ha kostet rundt 250 NOK. Vel å merke: i en 30-sone mitt i byen foran en barnehage - ikke i villmarken i en 50-sone.

Bøter som dette er etter meningen i mitt hjemmeland fullstendig uforholdsmessig - uaktet det faktum at eg ikke engang hadde vært var fartsovertredelsen. Jeg kunne like godt ha kjørt i 80 km i timen siden eg trodde meg på landeveien. Så det er bare den reneste tilfeldighet, at jeg ikke sitter på norsk fengsel den dag i dag   =8-0

Nå lurer jeg på det spørsmålet, om ubetalte forenklete forelegg foreldes etter 5 år i Norge eller om de tvertimot forvandles om til forbrytelse?

Eller kortere spurt: Hva kommer til å skje, hvis jeg noensinne skulle komme på det påfunnet at besøge Norge en gang til i livet mitt? Blir det da håndjern til gjelden på i den siste oppfordringen med vel over 10.000 NOK er betalt (henholdsvis til jeg har klaget successfully mot Norge foran en internasjonal domstol) eller fins der noe sånt noe som en foreldelse selv ved sånne grove trafikkovertredelser  `8-?

Med andre ord: Må jeg i min forblivende livstid gi avkall på Norges skjønne natur og omvendt den norske staten og økonomien gi avkall på mine euroene eller må jeg slettens ikke lenger gjemme meg hjemme?

Mange takk på forhånd for kompetent juridisk råd! Helst med vitnesbyrd om lovbokens regel - sånn at jeg kan føle meg sikkert igjen på Noregs veier ?8-?

Besse

Med en slik holdning er du ikke velkommen tilbake.

Lenke til kommentar

Hei!

sier mange takk for svaret... !

Ja, da for det nok bli noen år til, før jeg tidligst skal hilse på skjønne Norge igjen 8-/. Om eg gjer det da i det heile tatt =8-?

Denne hendelsen kastet et ganske dårlig lys på Norge som rettsstat i mitt omdømme som turist.

Politiet får jo kanskje gjøre nett så de vil med Ola Nordmann, HVIS den norske befolkning virkelig skulle syne at det er forholdsmessig og rettferdig å lure bak kratt for å "ta" folk, som - i dette tilfellet - sikkert flest ikke engang ante om deres "fartsovertredelse". (Det er kanskje derfor dem lå der også istedenfor å bare sette opp ett skilt, når det var så farlig der?)

Men en burde kanskje holde seg *litt* mer til internasjonale rettsmålestokker når det gjelder turister? Er ikke det en liten forskjell om boken brusen himself kommer vill farende i sine kjente trakter enn om det er en uvitende turist - som troverdig ikke har fått med seg at ett stykke veg ennå regnes som "byområde" kjører *litt* for fort - der, hvor det siste huset for lenge siden er forsvunnet i bakspeilet?

Så er jo heller ikke den norske skiltingen så veldig...skal vi si...regelmessig? Der skal etter internasjonal trafikk lov uten unntak ALLTID stå et skilt når en fartsbegrensning er opphevet igjen. Men det syns jo heller å være den rene tilfeldighet ofte? Burde ikke politiet være like nøye med å overholde lovene, når man er så smålig som dette?

Eg burde kanskje tilføye at selve politimannen den gangen nesten virket litt forlegen ovenfor meg og fortalte noe om angivelig "råkjøring"  - "men eg meiner selvfølgelig ikke den måten du har kjørt på" - i området og at - ja - bøter ville jo ha vært "mye mere akseptert" om de hadde holt seg i andre rammer en som dette.

Jeg tror gjerne at en del av selve politiet ofte ikke er helt lykkelig over det som skjer her. Det må jo skade politiets ansiktet så enormt!? Til tross for det høye lønnsnivået i Norge er jo 3.000 NOK for mange ikke så helt lite for noe, som det selv da ikke hadde vært noe å snakke om, HVIS det hadde skjedd med full vilje og viten.

En liten ting til:

"Som over, hvordan det er i ditt hjemland er helt irrelevant for problemstillingen. Du har brutt norsk lov i Norge, og konsekvensen blir deretter."

Nei, det er jo ikke dèt :-). For den norske staten kommer aldri til så se så mye som ett eneste øre i fra meg.  

Og dèt ville absolutt ha vært helt annerledes om boten i det minste hadde vært halvveis forholdsmessig. Selvfølgelig ville eg jo alltid ha ergret meg, siden eg ikke var (og er) meg bevisst noen som helst skyld i dette tilfellet. Men jeg ville ganske sikkert ha betalt en noenlunde akseptabel bot.

Eg kan også godt si at eg av og til forteller om denne historien til bekjente.

Reaksjon er ganske ofte likt: gaping, når eg forteller om forseelsens "pris", utro ristning på hodet, så ofte stor latter - men det hender også denne reaksjonen: "Ja, ja, dette landet skal nok ikke jeg besøke..."

Jeg tror ikke, det er lurt å behandle trafikkforseelser som forbrytelser - hverken iblant innfødte eller turister... det skaper sinne og ondskap. Og jeg tror heller ikke at denne fullstendig måteløse forfølgelsen av små overseelser sparer liv.

Å kjøre bil har også noe med vett og sunn fornuft å gjøre - ikke bare veivesenets skiltning.

Eg har sett veldig mange steder i Norge hvor "skiltningen" var livsfarlig - nemlig fordi det manglet skilt fullstendig till tross av stedets farlighet. Aldri ville jeg kjørt der så fort som det var lov. Men dèt har eg mangen ganger sett skje allikevel. Og jeg hadde slettens ikke inntrykk av at det satt "utlendinger" bak rattet.

Ikke snakk om noens forhold til "russisk-rulett-forbikjøring". Det er helst da det skjer - ikke når enn kjører i 71 istedenfor 61 km/h på landeveien. Dette er ikke annerledes i Norge enn andre steder.

Lenke til kommentar

Eg har sett veldig mange steder i Norge hvor "skiltningen" var livsfarlig - nemlig fordi det manglet skilt fullstendig till tross av stedets farlighet. Aldri ville jeg kjørt der så fort som det var lov. Men dèt har eg mangen ganger sett skje allikevel. Og jeg hadde slettens ikke inntrykk av at det satt "utlendinger" bak rattet.

I likhet med veldig mange norske bilister så har du misforstått opplegget med fartsgrensene.  Fartsgrensene er max fart det er lov å kjøre på strekningen.  Det betyr ikke at det er trygt å holde fartsgrensen gjennom hele sonen.  Du skal kjøre etter forholdene...ikke etter fartsgrensen!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du har selv ansvar for å følge loven, og du blir opplyst om bestemmelser underveis (fartsgrenser o.l). 

Det er hyggelig at du liker naturen vår osv, og at du gjerne vil tilbake, men da er det faktisk ikke verre enn å betale for seg og bli ferdig med det. Du kan ikke skylde på andre for at du har brutt en lov, selv om du overså/gikk glipp av/ignorerte skiltingen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hej,

ja eg sier da mange takk enda engang til for svarene.

Og så syns eg jo at alt er helt flott.

Dere har jo nettopp det systemet dere fortjener å ha og vil ha. Så kan jeg jo bare ynsje dokker god fornøyelse når det for dere heter den nesten gang:

SMIL OG BETAL :-).

For det kommer dere jo til å gjøre med stor glede :-).

Og så er det jo også fint for meg, siden jeg også får det akkurat sånn som jeg vil ha det - nemlig garantert ikke betale :-).

Og jeg vill heller ikke ha det sånn som dere har det i mitt land... Det for da heller dere ha og passe godt på at naboen ikke kommer seg over streken ;-).

Og så lenge rettsstandarden er like godt i Norge som det statelige helsevenset er det vel liten fare for at det blir til noen bistandsavtale med høyere utviklete stater heller - ?

Dem andre nordmenn - og jeg vet at de også finnes i stor tall  - ønsker jeg derimot at landet med ro og mak vil komme seg noen steg videre fremover og en dag i framtida vill legge Jante-loven og det provinsielle, trangsynte bak seg for godt...

Skål :-)

Lenke til kommentar

Dette her fant eg på nettet, som svarer ganske godt på ditt spørsmål, syns jeg:

Autoritetstro, ære-, tanke- og perspektivløst rør med enorm grad av blindt underkastende religiøsitet i sine undertoner. Det etter en presepsjon om at loven står over moral, og at loven således ikke trenger begrunnes moralsk. Disse robotiske skrullebukker vil aldri noensinne stille et kritisk spørsmål til sine programmerere, men adlyde programmets kommandoer ubetinget. Som i at hvis snubling på fortau ved lov ble forbudt, og at bøtesatsen for snubling ble satt til 15 000 kroner, ville disse autoritetstro skrullebukker ikke bare vedtatt et slikt forelegg på stedet - men attpåtil gjort og betalt det med glede.

Lenke til kommentar

Når en stat misbruker sin maktstillning til å sanksjonere selv minimale forseelser med drakoniske strafer så er dette mindst like ille som å leve i ett samfunn der en når som helst kan bli offer for ran eller tyveri. Eg betilver sterkt at et "alminnelig" ran ville gjort mye dårligere inntrykk på meg enn denne erfaringen. Der fins mange fine sider ved Norge. Men i ett sånt samfunn ville eg ikke ha levet hvor enn når som helst må regne med fullstendig absurde sanksjoner for ting enn selv med beste vilje ikke kan kontroll over....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...