Gå til innhold

Hvorfor vet så få forskjellen mellom Rumenere og romfolk(sigøynere)?

Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen fra Dagen, her var det mye å ta inn..

Fra 1907 og helt frem til organisasjonen ble oppløst nesten 80 senere, fungerte «Norsk misjon blant hjemløse» nærmest som et statlig «taterdirektorat», med sine utgifter direkte dekket av staten.

En privat misjonsorganisasjon fikk altså ansvaret for gjennomføringen av myndighetenes politikk overfor en hel minoritet.

En politikk vi i dag ikke vil nøle med å kalle rasistisk. Myndighetenes uttalte mål var å ødelegge taternes kultur, språk og levesett. Romanifolket skulle assimileres inn i et norsk leve- og bosettingsmønster. Og den lydige, velvillige og i blant overivrige redskapet som ble brukt, var «Norsk misjon blant hjemløse».

Fremgangsmåten var ofte svært brutal. Spesielt når det gjaldt barn og familieliv.

Opp til 1500 barn ble tatt fra sine taterforeldre i løpet av tiden «Norsk misjon blant hjemløse» eksisterte. Det utgjør nesten en tredjedel av alle barn født i tater- eller romanifamilier.

http://www.dagen.no/Nyheter/kommentar/Rasisme-forkledd-som-misjon-206894

http://www.vl.no/nyhet/beklager-overgrep-mot-taterne-1.362406

Her er innspillet fra granskningsgruppen til regjeringen, brutal lesning:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-7/id2414316/?q=&ch=1

Nesten uvirkelig at det ikke ble lagt ned før langt ute på 80-tallet.

Aha... Kanskje vi blir idag straffet for hva vi gjorde... Ikke akkurat de mest ønskelige borgerne disse sigøynere... Men sånn seriøst, hvorfor bør Norge ta inn disse folka? Helt klart at det er dårlig for landet. Rumenske statsborgere topper tyveri statistikken i Norge http://www.vg.no/nyheter/innenriks/romfolket/rumenske-kriminelle-staar-bak-flere-grove-tyverier-i-oslo-enn-nordmenn/a/10118549/ I Romania er krimraten lavere enn i Norge(http://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp), hvorfor er det slik? Skjønner meg ikke på folk som faktisk støtter noe sånt. Norge burde ut av EU hvis man tenker på innvandring. 

Prøv å les regjerings dokumentet, og nei det er ikke noe "vi" gjorde. Det er hva den norske politikken/fanatiske kristne gjorde.

De brukte tvang til å kidnappe barna deres, der barna skulle indoktrineres til å bli kristne nordmenn men fortsatt ikke få utdanning. Barna ble ofte misbrukt/mishandlet i et statlig system der privat personer ansvars fritt ble satt som en egen autoritet over en hel minoritet, penge støtte og regelverk ble sponset/godtatt av den norske regjering. 

De tvangssteriliserte jentene og jobbet systematisk for å utrydde menneske gruppen, og derfor beklager de nå hvordan disse menneskene er blitt behandlet.

Artig det med aliensa Skatteflyktning. 

Med økonomisk bistand fra Stortinget ble ”Foreningen til motarbeidelse av omstreifervæsenet” etablert i 1897. Foreningen skiftet senere navn til Norsk misjon blant hjemløse.

I dag kalles de ikke omstreifere lenger, men romá/romani/romfolk. (vanligvis med indisk eller øst europeisk opphav, må ikke forveksles med italienske Roma eller Romanias rumenere)

Legger vi til væsenet så blir vel dagens ord for vandrer gruppen:

Rom-væsen. :ph34r:  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt på samme måte som dere sikkert nekter å gå bort ifra "svarting"? "Siden det er hva jeg alltid har kalt dem og det skal jeg fortsetter jeg med, om noen finner det for godt å kommentere det kan dem ryke å reise".

Sigøynere er da et meget presist ord, og bidrar på ingen måte til forvirring og sammenblanding slik "rom-folk" gjør. Ordet treffer akkurat der det er ment å treffe, nemlig den spesifikke folkegruppen. "Svarting" på sin side er meget upresist, og dermed upraktisk å bruke.

Lenke til kommentar

Litt på samme måte som dere sikkert nekter å gå bort ifra "svarting"? "Siden det er hva jeg alltid har kalt dem og det skal jeg fortsetter jeg med, om noen finner det for godt å kommentere det kan dem ryke å reise".

Sigøynere er da et meget presist ord, og bidrar på ingen måte til forvirring og sammenblanding slik "rom-folk" gjør. Ordet treffer akkurat der det er ment å treffe, nemlig den spesifikke folkegruppen. "Svarting" på sin side er meget upresist, og dermed upraktisk å bruke.

Solomia Karoli, som har utgitt boken Sigøynerkongens datter om sin egen oppvekst i en norsk sigøynerfamilie, har uttalt at «på vårt språk romanés brukes ordet 'rom' for det som på norsk alltid har hett 'sigøyner', dessuten betyr det ektemann. De fleste av oss her i Norge vil bli kalt sigøynere».[3]

Fra slutten av 2000-tallet har enkelte norske medier referert til sigøynere som «romfolket», etter at svensken Jan Jansen uttalte at han ikke likte ordet sigøyner.[7] Begrepet «romfolket» bygger på en misforståelse, i det romá(utt. råmma:), i entall hankjønn rom (utt. råmm) og hunkjønn romni (utt. råmmni), er egenbetegnelsen på romanés for en av flere grupper blant sigøynerne.[2]

Forsker Ada Engebrigtsen ved NOVA, uttalte i 2012 at «romfolket er en medieskapt folkegruppe». Ifølge Engebrigtsen finnes det ikke et folk med navnet romfolket, men ulike folkegrupper, herunder språk-/folkegruppen romá. Ikke alle folkegrupper som tradisjonelt kalles sigøynere er romá.[9

Enkelte sigøynere oppfatter begrepet (Sigøyner) som nedverdigende og foretrekker begrep som angir språktilhørighet (romá, sinti, manoush, kalé, romanichal), mens andre sigøynere ikke ser noen problemer ved begrepet som et samlebegrep for ulike men beslektede grupper.

Det er ganske så innviklet -.-

Lenke til kommentar

Flott, en rumener som blir flau av å bli assosiert med rom-folket og forsøker å verifisere sin avanserte eksistens ved å peke på at han stemmer på FrP, partiet for våre moderne ubermensch.

Grunnen til at folk ikke kan forskjellen på romfolket og «rumenere» er at i andre land, så pleier regjeringene å gjøre litt for å integrere en befolkning som i flere århundre (og ofte har et like legitimt krav til en verdig eksistens som «moderfolket» til nasjonalstaten) har bodd i landet. La oss se på noen eksempler her: hvis en same/nordlending fra Norge drar til et annet land og omtaler seg som en person fra Norge, så vil ikke andre nordmenn reagere noe nevneverdig på det, ikke sant? Eller hvis en afroamerikaner kommer fra USA kommer til Norge og sier at han er fra Amerika når han blir spurt om opprinnelsesland, ingen reagerer på dette heller…Hvorfor skjer så dette?

Grunnen til dette er det ovenfornevnte ordet; «integrering». Integrering må komme fra begge sider, men siden du er «halvt rumensk», så behøver jeg ikke å fortelle deg hvordan rom-folket har blitt isolert og urettferdig behandlet i fra sentralstyreregjeringen i Bucuresti. Selv under kommunistdagene var sigøynere de eneste som ikke fikk gode av planøkonomi og «arbeid til alle»-politikken til kommunistene.  

Når en folkegruppe har bodd i Romania i mange århundrer, er de rumenere. Den eneste versjonen av «raser/folkegrupper» ut i fra moderne biologi er hvis du klarer å spore dine farsgener tilbake til en viss stamfar (som da kanskje går flere hundre/tusen år tilbake). Rumenere er en amalgam av forskjellige grupper og innflytelser og kan ikke karakteriseres som en rase (selv om også jeg har lest mytene om rumenernes etnogenesis tilbake til det romerske imperiet og så videre). De må også inkludere sigøynerfolket i sin nasjon ettersom de har gjort det for de andre gruppene. 

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott, en rumener som blir flau av å bli assosiert med rom-folket og forsøker å verifisere sin avanserte eksistens ved å peke på at han stemmer på FrP, partiet for våre moderne ubermensch.

Grunnen til at folk ikke kan forskjellen på romfolket og «rumenere» er at i andre land, så pleier regjeringene å gjøre litt for å integrere en befolkning som i flere århundre (og ofte har et like legitimt krav til en verdig eksistens som «moderfolket» til nasjonalstaten) har bodd i landet. La oss se på noen eksempler her: hvis en same/nordlending fra Norge drar til et annet land og omtaler seg som en person fra Norge, så vil ikke andre nordmenn reagere noe nevneverdig på det, ikke sant? Eller hvis en afroamerikaner kommer fra USA kommer til Norge og sier at han er fra Amerika når han blir spurt om opprinnelsesland, ingen reagerer på dette heller…Hvorfor skjer så dette?

Grunnen til dette er det ovenfornevnte ordet; «integrering». Integrering må komme fra begge sider, men siden du er «halvt rumensk», så behøver jeg ikke å fortelle deg hvordan rom-folket har blitt isolert og urettferdig behandlet i fra sentralstyreregjeringen i Bucuresti. Selv under kommunistdagene var sigøynere de eneste som ikke fikk gode av planøkonomi og «arbeid til alle»-politikken til kommunistene.  

Når en folkegruppe har bodd i Romania i mange århundrer, er de rumenere. Den eneste versjonen av «raser/folkegrupper» ut i fra moderne biologi er hvis du klarer å spore dine farsgener tilbake til en viss stamfar (som da kanskje går flere hundre/tusen år tilbake). Rumenere er en amalgam av forskjellige grupper og innflytelser og kan ikke karakteriseres som en rase (selv om også jeg har lest mytene om rumenernes etnogenesis tilbake til det romerske imperiet og så videre). De må også inkludere sigøynerfolket i sin nasjon ettersom de har gjort det for de andre gruppene. 

For noen idiotiske punkter. Driver samer og topper krimratene? Driver samer med påtrengende tigging og forsøpling? Tror ikke det. Når Dolla Karoli skamklipte en ung jente, var det mange som kommenterte på facebooken til VG. "Han burde dra tilbake til Romania". I Romania var det en ultra liberal halvt ungarsk-jøde, halvt spanjol mann; Petre Roman som pushet for at Tigan (sigøyner) skulle bli endret til romfolk (romi). Jeg tror at jeg vet noe mer enn deg om opphavet til Rumenere. Slavere, saksere, dakere og mange flere grupper kan ha bidratt til opphavet av Rumenere. Poenget er at Rumenere er for det meste ett Europeisk og etnisk rumensk folk helt ulik sigøynere. Jeg vil at folk skal tenke Vlad Tepes, Stefan den store, Nicolaie Paulescu osv. ikke sigøynertiggere på gata når noen nevner Romania. Nordmenn har også opphav av flere folkeslag. Lapper, baltere og germanere er blandt disse. Hadde syntes det hadde vært like teit om folk tenkte mest på Karoli familien istedenfor Knut Hamsun, Harald Hårfagre, Roald Dahl når noen nevner Norge. Tror du hadde delt min mening om det var slik det var.

Lenke til kommentar

For noen idiotiske punkter. Driver samer og topper krimratene? Driver samer med påtrengende tigging og forsøpling? Tror ikke det. Når Dolla Karoli skamklipte en ung jente, var det mange som kommenterte på facebooken til VG. "Han burde dra tilbake til Romania". I Romania var det en ultra liberal halvt ungarsk-jøde, halvt spanjol mann; Petre Roman som pushet for at Tigan (sigøyner) skulle bli endret til romfolk (romi). Jeg tror at jeg vet noe mer enn deg om opphavet til Rumenere. Slavere, saksere, dakere og mange flere grupper kan ha bidratt til opphavet av Rumenere. Poenget er at Rumenere er for det meste ett Europeisk og etnisk rumensk folk helt ulik sigøynere. Jeg vil at folk skal tenke Vlad Tepes, Stefan den store, Nicolaie Paulescu osv. ikke sigøynertiggere på gata når noen nevner Romania. Nordmenn har også opphav av flere folkeslag. Lapper, baltere og germanere er blandt disse. Hadde syntes det hadde vært like teit om folk tenkte mest på Karoli familien istedenfor Knut Hamsun, Harald Hårfagre, Roald Dahl når noen nevner Norge. Tror du hadde delt min mening om det var slik det var.

Samer driver faktisk og topper krimrater. Finnmark, og da spesielt Kautokeino og Karasjok, leder den offisielle kriminalstatistikken i forhold til antall innbyggere. Men det er irrelevant i dette henseende.

Kriminalitet, er i følge alle autoriteter innenfor feltet, et økonomisk spørsmål. Hvis du ikke vet hvordan roma-folket har blitt bevisst ekskludert fra det økonomiske samfunnet (til og med under kommunisttiden som allerede påpekt), så må du lese mer historie fra ditt andre hjemland. Det er egentlig ikke min oppgave å lære deg dette og jeg tror andre lesere skjønner at din forståelse er selektiv. 

Til ditt siste punkt, fattige mennesker finnes i alle land. Hvis derimot de fattige blir bevisst plassert i en slik rolle av det samfunnet de lever i og må ty til å dra til andre samfunn for å tigge fordi de ikke har fått noen form for kompetanse (yrkesmessig), så tror jeg den vanlige mann og kvinne forstår dette. I tillegg nevner du endel andre "rumenere", andre nasjoner har klart å integrere sine roma-befolkninger. Men Romania har ikke vært i nærheten av dette, det skyldes hovedsakelig at de ikke engang har prøvd. Som oftest skyldes det de meninger du konsekvent har oppgitt i denne tråden.

Av kjente, integrerte sigøynere kan jeg nevne disse: Elvis Presley, Charlie Chaplin (traveller), Tyson Fury, Sofia Kovalevskaya og så videre. Det er sannsynligvis langt flere kjente, imponerende roma-folk enn rumenere. Selv om det selvsagt ikke er en konkurranse. 

Romania har bare å tjene på å integrere sin roma-befolkning, samtidig som de har en plikt til det ut ifra de forskjellige menneskekonvensjonene de har underskrevet (dette gjelder også for dets naboland Ungarn hvor tendensene er ganske like)!

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samer driver faktisk og topper krimrater. Finnmark, og da spesielt Kautokeino og Karasjok, leder den offisielle kriminalstatistikken i forhold til antall innbyggere. Men det er irrelevant i dette henseende.

Kriminalitet, er i følge alle autoriteter innenfor feltet, et økonomisk spørsmål. Hvis du ikke vet hvordan roma-folket har blitt bevisst ekskludert fra det økonomiske samfunnet (til og med under kommunisttiden som allerede påpekt), så må du lese mer historie fra ditt andre hjemland. Det er egentlig ikke min oppgave å lære deg dette og jeg tror andre lesere skjønner at din forståelse er selektiv. 

Til ditt siste punkt, fattige mennesker finnes i alle land. Hvis derimot de fattige blir bevisst plassert i en slik rolle av det samfunnet de lever i og må ty til å dra til andre samfunn for å tigge fordi de ikke har fått noen form for kompetanse (yrkesmessig), så tror jeg den vanlige mann og kvinne forstår dette. I tillegg nevner du endel andre "rumenere", andre nasjoner har klart å integrere sine roma-befolkninger. Men Romania har ikke vært i nærheten av dette, det skyldes hovedsakelig at de ikke engang har prøvd. Som oftest skyldes det de meninger du konsekvent har oppgitt i denne tråden.

Av kjente, integrerte sigøynere kan jeg nevne disse: Elvis Presley, Charlie Chaplin (traveller), Tyson Fury, Sofia Kovalevskaya og så videre. Det er sannsynligvis langt flere kjente, imponerende roma-folk enn rumenere. Selv om det selvsagt ikke er en konkurranse. 

Romania har bare å tjene på å integrere sin roma-befolkning, samtidig som de har en plikt til det ut ifra de forskjellige menneskekonvensjonene de har underskrevet (dette gjelder også for dets naboland Ungarn hvor tendensene er ganske like)!

Og kunne du kanskje linke til kilden du fant som viser at samer topper krimratene? Uansett så bruker du fortsatt misvisende punkter. Stort sett alle du listet er bare ryktet å ha sigøyner bakgrunn, lol. De har oppnådd såpass mye at det er vanskelig å finne en eneste med konfirmert sigøyner bakgrunn... BTW så er det ikke sikkert at travellers engang har noe forbindelse med sigøynere.

Det er også kult hvordan du hevder at romfolk er integrert i Norge. Neppe, det er bare for få av dem her for å merke deres berikelser. Google karoli familien, ikke akkurat intergrete folk. Hvis fattigdom= kriminalitet så hvorfor er det minde av det i Romania enn i Norge? Hadde noen politikere foreslått et vedtak som gjør det slik at sigøynerkvinner kan sterilisere seg frivillig imot betaling, hadde jeg støttet det. Mener det er en rimelig og human løsning.

Lenke til kommentar

De har oppnådd såpass mye at det er vanskelig å finne en eneste med konfirmert sigøyner bakgrunn... BTW så er det ikke sikkert at travellers engang har noe forbindelse med sigøynere.

Wikipedia kan hjelpe deg med en liten liste over kjente rom-folk om du har vanskelig for å finne en eneste kjendis med sigøyner bakgrunn.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Romani_people

Lenke til kommentar

Hadde noen politikere foreslått et vedtak som gjør det slik at sigøynerkvinner kan sterilisere seg frivillig imot betaling, hadde jeg støttet det. Mener det er en rimelig og human løsning.

Hmm, hvorfor skulle det fungere med "frivillig og mot betaling" når man inntil nylig gjorde dette "ufrivillig og uten betaling" uten at det ser ut til å ha "fungert"?

Lenke til kommentar

Hadde noen politikere foreslått et vedtak som gjør det slik at sigøynerkvinner kan sterilisere seg frivillig imot betaling, hadde jeg støttet det. Mener det er en rimelig og human løsning.

Hmm, hvorfor skulle det fungere med "frivillig og mot betaling" når man inntil nylig gjorde dette "ufrivillig og uten betaling" uten at det ser ut til å ha "fungert"?

Edit: Glem det, orker ikke engang, utsagnet til mr tan10 er to much to handle.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Glem det, orker ikke engang, utsagnet til mr tan10 er to much to handle.

Fordi det er frivillig. Har ikke noe med raserenhet å gjøre. Du for tenke hva du vil om rumenere. Hadde støttet det tiltaket for alle folk om det er en byrde på staten hvis de har flere barn. Mange politikere har allerede foreslått noe lignende i USA. Selfølgelig skal det være rasistisk selv om det er frivillig.... Hva med barna som blir født i en slik tilstand? Hva med dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...