cris-tan10 Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) ... Endret 11. november 2016 av cris-tan10 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Snart kommer sommeren, så kan du bli kvitt den sykelige bleike fargen som forvirrer nordmenn så mye. Endret 11. april 2016 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hvordan tror så mange Nordmenn at etniske Rumenere og sigøynere er synonyme?Fordi folk er for dumme. Lenke til kommentar
cris-tan10 Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Snart kommer sommeren, så kan du bli kvitt den sykelige bleike fargen som forvirrer nordmenn så mye. Hahaha, jeg blir rød ikke brun om sommeren :/ For blek for å bli brun.... Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg er halv Rumener og stemmer på FRP. Jeg er ikke akkurat for innvandring, men det er noe jeg slettes ikke skjønner. Hvordan tror så mange Nordmenn at etniske Rumenere og sigøynere er synonyme? De er to helt ulike folk, og dere vet nok at å bli forvekslet med en sigøyner er slettes ikke gøy. Syntes media har mye skyld her og folk for hakeslepp når de hører at jeg er halvt-Rumener fordi jeg er hvit. Hva tenker dere om dette? Bare fortell dem at du hater rom-folk, da har dere fått dere en felles fiende og voila, vennskap kan bli bygd. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hvordan tror så mange Nordmenn at etniske Rumenere og sigøynere er synonyme? Sannsynligvis av samme årsak som at Rumenere i Romania ikke vet forskjellen mellom Samer og andre nordmenn... 5 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Det er vel fordi det er deilig å ha noen å hate, og å skille mellom rumenere og romfolk krever egeninnsats. 4 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Bare folk snart kan slutte å plage de stakkars Sigøynerne så er vel mye gjort. Det er en ting med religiøse gærninger og andre voldsmenn, men de som føler for å kødde med Sigøynere, sekulære fattige stakkarer forvist ifra alt og alle som spiller trekkspill eller sitter på ett og annet hjørne med en kopp for å få inn noen kroner til livets opphold, kan bare ta løpefart rett inn i til varmeste helvete i min bok. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg tipper grunnen til forveksling er at man (ihvertfall i media) mer eller mindre har sluttet å si signøynere, og bare bruker rom-folk eller rumenere istedet. AtW 2 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Kom over denne artikkelen fra Dagen, her var det mye å ta inn.. Fra 1907 og helt frem til organisasjonen ble oppløst nesten 80 senere, fungerte «Norsk misjon blant hjemløse» nærmest som et statlig «taterdirektorat», med sine utgifter direkte dekket av staten. En privat misjonsorganisasjon fikk altså ansvaret for gjennomføringen av myndighetenes politikk overfor en hel minoritet. En politikk vi i dag ikke vil nøle med å kalle rasistisk. Myndighetenes uttalte mål var å ødelegge taternes kultur, språk og levesett. Romanifolket skulle assimileres inn i et norsk leve- og bosettingsmønster. Og den lydige, velvillige og i blant overivrige redskapet som ble brukt, var «Norsk misjon blant hjemløse». Fremgangsmåten var ofte svært brutal. Spesielt når det gjaldt barn og familieliv. Opp til 1500 barn ble tatt fra sine taterforeldre i løpet av tiden «Norsk misjon blant hjemløse» eksisterte. Det utgjør nesten en tredjedel av alle barn født i tater- eller romanifamilier. http://www.dagen.no/Nyheter/kommentar/Rasisme-forkledd-som-misjon-206894 http://www.vl.no/nyhet/beklager-overgrep-mot-taterne-1.362406 Her er innspillet fra granskningsgruppen til regjeringen, brutal lesning: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-7/id2414316/?q=&ch=1 Nesten uvirkelig at det ikke ble lagt ned før langt ute på 80-tallet. 1 Lenke til kommentar
cris-tan10 Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Kom over denne artikkelen fra Dagen, her var det mye å ta inn.. Fra 1907 og helt frem til organisasjonen ble oppløst nesten 80 senere, fungerte «Norsk misjon blant hjemløse» nærmest som et statlig «taterdirektorat», med sine utgifter direkte dekket av staten. En privat misjonsorganisasjon fikk altså ansvaret for gjennomføringen av myndighetenes politikk overfor en hel minoritet. En politikk vi i dag ikke vil nøle med å kalle rasistisk. Myndighetenes uttalte mål var å ødelegge taternes kultur, språk og levesett. Romanifolket skulle assimileres inn i et norsk leve- og bosettingsmønster. Og den lydige, velvillige og i blant overivrige redskapet som ble brukt, var «Norsk misjon blant hjemløse». Fremgangsmåten var ofte svært brutal. Spesielt når det gjaldt barn og familieliv. Opp til 1500 barn ble tatt fra sine taterforeldre i løpet av tiden «Norsk misjon blant hjemløse» eksisterte. Det utgjør nesten en tredjedel av alle barn født i tater- eller romanifamilier. http://www.dagen.no/Nyheter/kommentar/Rasisme-forkledd-som-misjon-206894 http://www.vl.no/nyhet/beklager-overgrep-mot-taterne-1.362406 Her er innspillet fra granskningsgruppen til regjeringen, brutal lesning: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-7/id2414316/?q=&ch=1 Nesten uvirkelig at det ikke ble lagt ned før langt ute på 80-tallet. Aha... Kanskje vi blir idag straffet for hva vi gjorde... Ikke akkurat de mest ønskelige borgerne disse sigøynere... Men sånn seriøst, hvorfor bør Norge ta inn disse folka? Helt klart at det er dårlig for landet. Rumenske statsborgere topper tyveri statistikken i Norge http://www.vg.no/nyheter/innenriks/romfolket/rumenske-kriminelle-staar-bak-flere-grove-tyverier-i-oslo-enn-nordmenn/a/10118549/ I Romania er krimraten lavere enn i Norge(http://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp), hvorfor er det slik? Skjønner meg ikke på folk som faktisk støtter noe sånt. Norge burde ut av EU hvis man tenker på innvandring. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Fordi politikereliten sammen med media har gått inn for å bevisst villede folk ved å pushe et nytt ord for dem (romfolk). Og dette har de gjort med stor suksess og Nordmenn flest ser ut til å helt ha glemt at vi for få år siden kalte dem sigøynere. Folket er VELDIG enkle å manipulere viser det seg. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Man kan ikke si sigøyner lenger fordi det har blitt "rasistisk". Lenke til kommentar
Visum Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Man kan ikke si sigøyner lenger fordi det har blitt "rasistisk". Du kan si tater. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Man kan ikke si sigøyner lenger fordi det har blitt "rasistisk". Du kan si tater. ^ Nei, her har du sitater. # Forumbrukeren som ingen kunne målbinde. Edit: Tater brukes om de av denne folkegruppen som har bodd lenge i Norge, ikke den nye bølgen. Endret 12. april 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Fordi politikereliten sammen med media har gått inn for å bevisst villede folk ved å pushe et nytt ord for dem (romfolk). Og dette har de gjort med stor suksess og Nordmenn flest ser ut til å helt ha glemt at vi for få år siden kalte dem sigøynere. Folket er VELDIG enkle å manipulere viser det seg. Aah ingenting som en god gammal konspirasjonsteori på mårrakvisten. Hva var problemet du hadde med betegnelsen rom-folk foresten, du syntes ikke de er verdige denne betegnelsen kanskje? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Man kan ikke si sigøyner lenger fordi det har blitt "rasistisk". Du kan si tater. Det ble for rasistisk, dermed inførte man sigøyner, nå har man Romfolket, hva blir det neste? Selv må jeg vel innrømme at "romfolket" får meg til å tenke på noe helt annet enn sigøynere Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 (endret) Fordi politikereliten sammen med media har gått inn for å bevisst villede folk ved å pushe et nytt ord for dem (romfolk). Og dette har de gjort med stor suksess og Nordmenn flest ser ut til å helt ha glemt at vi for få år siden kalte dem sigøynere. Folket er VELDIG enkle å manipulere viser det seg.Aah ingenting som en god gammal konspirasjonsteori på mårrakvisten. Hva var problemet du hadde med betegnelsen rom-folk foresten, du syntes ikke de er verdige denne betegnelsen kanskje? Konspirasjonsteori?Hva er det som ikke stemmer mener du? At romfolk er et nyord? At det er media og politikerene som har pushet dette nyordet? At det er en agenda bak denne renamingen? Eller at de for få år siden ble kallt sigøynere? Og hva er det som er galt med å kalle dem sigøynere? Er ikke det bedre enn at de som nå blir forvirret med rumenere? Endret 13. april 2016 av flesvik Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 (endret) Jeg er halv Rumener og stemmer på FRP. Jeg er ikke akkurat for innvandring, men det er noe jeg slettes ikke skjønner. Hvordan tror så mange Nordmenn at etniske Rumenere og sigøynere er synonyme? De er to helt ulike folk, og dere vet nok at å bli forvekslet med en sigøyner er slettes ikke gøy. Syntes media har mye skyld her og folk for hakeslepp når de hører at jeg er halvt-Rumener fordi jeg er hvit. Hva tenker dere om dette? Hvis det er slik at mange nordmenn ikke vet forskjellen på disse to folkegruppene, så vil jeg si at jeg er skuffet som nordmann. Det blir bare å spekulere, men det er blitt veldig vanlig i medier å omtale sigøynere som "rom-folk". Dette mener jeg er tullete, og jeg kan godt tenke meg at det skaper forvirring og sammenblanding med etniske rumenere. Jeg for min del bruker konsekvent ordet "sigøyner" om sigøynere. Hvis noen skulle finne det for godt å kommetere min ordbruk ber jeg dem pent om å ryke og reise, og at jeg kommer til å fortsette å bruke ordet "sigøyner". Endret 13. april 2016 av stigfjel 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Hvis det er slik at mange nordmenn ikke vet forskjellen på disse to folkegruppene, så vil jeg si at jeg er skuffet som nordmann. Det blir bare å spekulere, men det er blitt veldig vanlig i medier å omtale sigøynere som "rom-folk". Dette mener jeg er tullete, og jeg kan godt tenke meg at det skaper forvirring og sammenblanding med etniske rumenere. Jeg for min del bruker konsekvent ordet "sigøyner" om sigøynere. Hvis noen skulle finne det for godt å kommetere min ordbruk ber jeg dem pent om å ryke og reise, og at jeg kommer til å fortsette å bruke ordet "sigøyner". Konspirasjonsteori?Hva er det som ikke stemmer mener du? At romfolk er et nyord? At det er media og politikerene som har pushet dette nyordet? At det er en agenda bak denne renamingen? Eller at de for få år siden ble kallt sigøynere? Og hva er det som er galt med å kalle dem sigøynere? Er ikke det bedre enn at de som nå blir forvirret med rumenere? Litt på samme måte som dere sikkert nekter å gå bort ifra "svarting"? "Siden det er hva jeg alltid har kalt dem og det skal jeg fortsetter jeg med, om noen finner det for godt å kommentere det kan dem ryke å reise". Dere er meg noen sjarmtroll, kom dere inn tilbake i fjøset igjen og bli der til dere lærer dere litt om folkeskikk og respekt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå