Gå til innhold

njubi lurer på harddisker

NuB

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at njubi har en hjemmelaget pc han ikke har laget selv.

Jeg har ikke mye peil på det indre i en datamaskin, men jeg har hørt at det er det indre som teller.

Har kun vært borti bytting av RAM-chips, og diverse kort. Den mer utilgjengelige(?) delen der harddisk og DVD-rom er (jeg har en av hver)har jeg aldri vært borti.

Jeg har en en 30GB harddisk med en liten partisjon for OS og viktige programmer og en for resten.

Etterhvert har jeg tenkt å kjøpe en ny og større- men hvordan går jeg frem? Kan jo knapt se bayene der harddisken, cd-romen og floppyen er. Om det i det hele tatt er plass.

Jeg går ut fra at DVD-romen og harddisken er på hver sin port men dette vet jeg altså ikke noe om.

Jeg skal vel sette inn en ny harddisk som slave på den første, og evt- en brenner sammen med DVD'en som slave?

Og innebærerer dette mye styr og potensiell katastrofe for en ulærd, men lærevillig njubi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-25 18:35, NuB skrev:

Det har seg sånn at njubi har en hjemmelaget pc han ikke har laget selv.

Jeg har ikke mye peil på det indre i en datamaskin, men jeg har hørt at det er det indre som teller.

Har kun vært borti bytting av RAM-chips, og diverse kort. Den mer utilgjengelige(?) delen der harddisk og DVD-rom er (jeg har en av hver)har jeg aldri vært borti.

Jeg har en en 30GB harddisk med en liten partisjon for OS og viktige programmer og en for resten.

Etterhvert har jeg tenkt å kjøpe en ny og større- men hvordan går jeg frem? Kan jo knapt se bayene der harddisken, cd-romen og floppyen er. Om det i det hele tatt er plass.

Jeg går ut fra at DVD-romen og harddisken er på hver sin port men dette vet jeg altså ikke noe om.

Jeg skal vel sette inn en ny harddisk som slave på den første, og evt- en brenner sammen med DVD'en som slave?

Og innebærerer dette mye styr og potensiell katastrofe for en ulærd, men lærevillig njubi?

Når du slår på maskinen din vil du se hvilke enheter som er koblet hvor. Du kan trykke på pauseknappen for å stoppe opp slik at du får tid til å lese. For å fortsette trykker du enter.

Det står primary master, primary slave, secondary master o.s.v. Da vil du se hvor enhetene dine er koblet til.

Først må du se om du har fysisk plass til den nye disken din, noe du nok har hvis du bare har en disk og en dvd fra før?

Videre gjør du som du sa, hekter den nye disken som slave etter den andre. Det er ikke noe stress forbundet med dette, husk bare på å sette jumperen på den nye disken til slave. Pleier å stå default som master.

Du må også gå inn i bios for å sette IDE parameteren til auto hvis den står på none nå.

Før du kan bruke disken må du partisjonere den, f.eks. med partition magic eller f-disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...