Mikkn Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Hei Jeg vurderer å få naboen min til å installere fiber hjemme hos seg slik at vi kan få internett igjennom de. De bor 1.3km unna i luftlinje og tenker å bruke Ubiquiti PowerBeam 5AC-300 fra naboen til siloen som vi har på gården. Det jeg lurer på er hvordan ville vært beste løsning for å få internettet/nettverket fra siloen og til huset da det er ca. 140 meter i luftlinje mellom de.Går det å strekke 100 meter med cat6 og sette en switch for så å strekke resten? Har ikke så veldig stort budsjett (2-3k) Endret 11. april 2016 av Mikkn Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hvorfor ikke bare bruke ethernet til fiber konvertere i hver ende? Lenke til kommentar
Mikkn Skrevet 11. april 2016 Forfatter Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Har sjekket og det blir nærmere 4k med convertere fra norsk side og fibern fra ebay/kina. Klarer du å finne bedre pris evt da? Endret 11. april 2016 av Mikkn Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Mellanox ConnectX-2 EN MNPA19-XTR AddOn 10GBASE-SR SFP+ LC Vanskelig å finne fiber da de selger kun 25 meter. Problemet med Cat6 over 100 meter er det vanskelig å strekke lengere, multimode klarer 300 meter strekk og er noe tynnere. Trenger du ikke 10 gigabit sjekk singlemode de klarer 10 km TP-LINK NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNETMEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL TP-LINK NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL TP-LINK NETWORK TL-SM321A 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL Du må ha A på den ene siden og B på den andre siden fordi ellers får du ikke link. Fiber må du finne selv, LC to LC fiber patch cord jumper cable, SM, Simplex, 9/125, 20 Meters Mener det var noe slik som er ganske tynt du trenger for multicom SFP pluggene bare 100-150 meter som ikke er så lett å få tak i. Endret 12. april 2016 av LMH1 1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg ville nok gått for endel billigere utstyr enn det LMH1 her nevner. 200M LC-LC 62.5/125 korning koster rundt 1300 kr på ebay. Så trenger du 2 switcher med SFP slots og 2x SFP moduler. Vil tro at totalsummen ikke kommer så langt unna 4k som du har nevnt. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 PS: Ta LMH1 sine poster med ett trillbårlass salt. Antagelig kommer du billigere ut av det med 2 x fiberconvertere istedenfor 2 x switcher. Noen fiberconvertere har óg optikken innebygget, så du slipper å kjøpe det i tillegg. Det viktigste er at du kjøper ting som passer overens. Nøkkelord, som må matche, er LC/SC/MM (multimode)/SM (singlemode). 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) PS: Ta LMH1 sine poster med ett trillbårlass salt. Hehe Det jeg lurer på er hvordan ville vært beste løsning for å få internettet/nettverket fra siloen og til huset da det er ca. 140 meter i luftlinje mellom de. Går det å strekke 100 meter med cat6 og sette en switch for så å strekke resten? Ja teoretisk er det mulig å ha cat5e\6\7. Problemet når dette er utendørs er fukt\kulde ofte problemet hvis du ikke da skjermer kabelen nok. Fiber er bedre å bruke utendørs kan strekke lengere uten å måtte være avhening av romtempratur. Der er ofte fiberpluggene innendørs men kablene i rør. For de fleste kobber funger dårlig under 10 grader kan lett bli kondens hvis switchen\kabelene ikke er teipet godt nok for å ungå dette. Endret 12. april 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
mekas Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Har du fri sikt fra huset ditt og siloen kan du kjøpe noen mindre AP fra Ubiquiti. Hvilke hastigheter vil du ha ut av dette oppsettet? Hadde en cat6 kabel på ca. 170m med POE til en Ubiquiti Nanostation m5. 1 Lenke til kommentar
Mikkn Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Har funnet cat6 utendørskabel på trommel til rundt 1000kr for 300 meter, så er jo alternativ om det blir å fungere med gigabit switch en plass imellom endepunkter. Det er ca. fri sikt ja. klarer ikke å finne noe billigere i Norge fra Ubiquiti med AC hastigheter enn 1195kr. Såvidt jeg klarer å se er det Dustin Home som har best utvalg faktisk. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Har funnet cat6 utendørskabel på trommel til rundt 1000kr for 300 meter, så er jo alternativ om det blir å fungere med gigabit switch en plass imellom endepunkter. Det er ca. fri sikt ja. klarer ikke å finne noe billigere i Norge fra Ubiquiti med AC hastigheter enn 1195kr. Såvidt jeg klarer å se er det Dustin Home som har best utvalg faktisk. Du vil få problemer på 300 meter, en trommel på 300 meter er laget for å kutte opp. Maks lenge etter standarden er 100meter + 10 meter i hver ende. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Mitt forslag, billig, og gir 100Mbit: 2 * fiberconvertere - http://www.ebay.com/itm/TP-LINK-MC100CM-10-100Mbps-Ethernet-Multi-Mode-SC-Fiber-Media-Converter-RJ45-LAN-/262092372518?hash=item3d05ec3a26:g:8AQAAOSwA4dWHU2g Skal (burde) være riktig strømplugg på converterne, i følge selger. Så kjøper du så langt du trenger med SC-SC multimode fiberkabel. Husk at fiber ikke tåler mye, så vær forsiktig når du monterer/graver dette. Putt den i rør om du skal grave, ikke stripse den hardt om du skal henge opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Ser nesten ikke for meg at dette blir en bedre løsning enn det jeg antar du har i dag. Potensielt bedre hastighet, men økt ustabilitet og mye mer som kan gå galt. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Vil tro retningsbestemt wifi vil være mye enklere å forholde seg til, og mye mindre komplikasjoner enn å trekke "innefiber" ute. Lenke til kommentar
Mikkn Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Vil tro retningsbestemt wifi vil være mye enklere å forholde seg til, og mye mindre komplikasjoner enn å trekke "innefiber" ute. Sitter også å vurdere om det bare blir ubiquiti link hele veien. Har funnet cat6 utendørskabel på trommel til rundt 1000kr for 300 meter, så er jo alternativ om det blir å fungere med gigabit switch en plass imellom endepunkter. Det er ca. fri sikt ja. klarer ikke å finne noe billigere i Norge fra Ubiquiti med AC hastigheter enn 1195kr. Såvidt jeg klarer å se er det Dustin Home som har best utvalg faktisk. Du vil få problemer på 300 meter, en trommel på 300 meter er laget for å kutte opp. Maks lenge etter standarden er 100meter + 10 meter i hver ende. Planen var ikke å bruke alle 300 i én strekke, men dele opp i f.eks 100 meter og og 50 meter og ha en switch mellom som en "booster", om det er mulig da. Mitt forslag, billig, og gir 100Mbit: 2 * fiberconvertere - http://www.ebay.com/itm/TP-LINK-MC100CM-10-100Mbps-Ethernet-Multi-Mode-SC-Fiber-Media-Converter-RJ45-LAN-/262092372518?hash=item3d05ec3a26:g:8AQAAOSwA4dWHU2g Skal (burde) være riktig strømplugg på converterne, i følge selger. Så kjøper du så langt du trenger med SC-SC multimode fiberkabel. Husk at fiber ikke tåler mye, så vær forsiktig når du monterer/graver dette. Putt den i rør om du skal grave, ikke stripse den hardt om du skal henge opp. 100Mbit blir for smått da jeg vurdere å ha raskere linje. Fant fiberkabel på ebay til 1600kr for 250 meter innendørs. Endret 12. april 2016 av Mikkn Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Vil tro retningsbestemt wifi vil være mye enklere å forholde seg til, og mye mindre komplikasjoner enn å trekke "innefiber" ute. Sitter også å vurdere om det bare blir ubiquiti link hele veien. Har funnet cat6 utendørskabel på trommel til rundt 1000kr for 300 meter, så er jo alternativ om det blir å fungere med gigabit switch en plass imellom endepunkter. Det er ca. fri sikt ja. klarer ikke å finne noe billigere i Norge fra Ubiquiti med AC hastigheter enn 1195kr. Såvidt jeg klarer å se er det Dustin Home som har best utvalg faktisk. Du vil få problemer på 300 meter, en trommel på 300 meter er laget for å kutte opp. Maks lenge etter standarden er 100meter + 10 meter i hver ende. Planen var ikke å bruke alle 300 i én strekke, men dele opp i f.eks 100 meter og og 50 meter og ha en switch mellom som en "booster", om det er mulig da. Mitt forslag, billig, og gir 100Mbit: 2 * fiberconvertere - http://www.ebay.com/itm/TP-LINK-MC100CM-10-100Mbps-Ethernet-Multi-Mode-SC-Fiber-Media-Converter-RJ45-LAN-/262092372518?hash=item3d05ec3a26:g:8AQAAOSwA4dWHU2g Skal (burde) være riktig strømplugg på converterne, i følge selger. Så kjøper du så langt du trenger med SC-SC multimode fiberkabel. Husk at fiber ikke tåler mye, så vær forsiktig når du monterer/graver dette. Putt den i rør om du skal grave, ikke stripse den hardt om du skal henge opp. 100Mbit blir for smått da jeg vurdere å ha raskere linje. Fant fiberkabel på ebay til 1600kr for 250 meter innendørs. Ja, det vil gå fint å bruke en svitsj slik, så lenge du har et sted å legge den. Er jo laget for innendørs bruk Det jeg kanskje ville ha gjort er å legge et litt stort trekkerør som tåler å ligge under bakken, og så trekke fiberkabel m/ ende igjennom den. Og så en fiberconverter i hver ende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå