Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Yrkesstatus.. Bryr du deg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hva med dem som bytter mening underveis, men likevel har ambisjoner?

Det er jo noen som starter på nye typer studier i 40-årene.

 

 

Anonymous poster hash: a79bd...8c0

 

Så lenge en person har mål og drømmer, samt litt vilje til å prøve å nå dem ser jeg ingen grunn til å tenke noe mindre om dem.

 

 

Men dette betyr jo at man går glipp av mange år med lønn + karriere innen feltet.

 

Anonymous poster hash: a79bd...8c0

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva med dem som bytter mening underveis, men likevel har ambisjoner?

Det er jo noen som starter på nye typer studier i 40-årene.

 

 

Anonymous poster hash: a79bd...8c0

 

Så lenge en person har mål og drømmer, samt litt vilje til å prøve å nå dem ser jeg ingen grunn til å tenke noe mindre om dem.

 

Men dette betyr jo at man går glipp av mange år med lønn + karriere innen feltet.

 

Anonymous poster hash: a79bd...8c0

 

Det handler ikke om veien man gikk, men hvor man havnet.

Lenke til kommentar

Selvsagt, jeg glemte at ambisjon er noe man ikke har lov til å ha i Norge. Men mangel på empati, intelligens, lojalitet osv er noe man derimot KAN dømme etter. Folk har forskjellige verdier i livet og hvem er du til å kalle noen overfladisk fordi de setter ambisjon høyt?

Du kommer stadig med utsagn som ikke har noen sammenheng med verken det jeg eller andre har skrevet. Det er en litt spesiell debatteknikk.

 

Jeg har aldri sagt noe om at man ikke skal ha ambisjoner. Kanskje jeg har skyhøye ambisjoner selv. Jeg sier bare at mangel på ambisjoner ikke trenger å være negativt, og det trenger ikke å ha noen nevneverdig sammenheng med hvordan en person fremstår.

 

Når jeg sier at dette er overfladisk, så er det min mening. Det er ikke en objektiv sannhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangel på ambisjon trenger ikke å spille noen rolle nei. Men make søker krake, og en ambisiøs kvinne vil nok ha en mann med ambisjoner. Så om noen ikke vil ha en pga blant annet manglende ambisjoner betyr det bare at man hadde forskjellige mål, ikke at man er overfladisk.

 

Folk skal få lov til å være akkurat den de vil være. Bare ikke klag dersom folk ikke liker deg for den du er.

Lenke til kommentar

 

(...)

 

For all del, det finnes også de som ser på skostørrelsen min og tror med det at jeg har stor penis. Men så lenge vi begge er enige i at det er noe vi likevel må se på litt nærmere for å si noe riktig om så er vi vel ferdige.

 

 

Men å se på skostørrelsen og prøve å finne ut penislengde er ikke det samme som å se på yrkeslivet ditt og finne ut hvordan du er som person.

 

Tilstrekkelig? Nå glemte du at det å være postmann kanskje er drømmejobben til en person. Da er det ikke bare tilstrekkelig, da har du oppnådd akkurat det du drømte om.

 

Motivasjon har egentlig ikke vært et tema i denne tråden. Man kan være en topp motivert postmann.

 

Jeg tror ikke du leser innleggene mine. Jeg har allerede sagt at postbud kan være drømmejobben til noen, men at det er vanskelig å gi uttrykk for at du er en motivert person som bare ville bli postbud.

 

Motivasjon har vært et tema i tråden, men ikke på det planet du bruker. Motivasjon i livet er å bli politibetjent om det var det du ønsket å bli, istedet for å holde jobben på Shell stasjonen som noe tilstrekkelig. Hvis alt du gidder er å være på Shell så mangler du ambisjon, om du mangler handlekraft til å bli det du ønsker så mangler du motivasjon.

 

 

Overfladisk? På hvilken måte er ambisjon en overfladisk egenskap?

 

Overfladisk når man er så opptatt av andres ambisjoner at mangel på ambisjoner kan være en dealbreaker. En reflektert person som ikke er så overfladisk vil vurdere andre mennesker på en helt annen måte.

 

Hvordan er det overfladisk når ambisjon, spenning og motivasjon er personlighetstrekk, og man eksplisitt sier at lønn og popularitet/status ikke er relevant? Jeg snakker ikke om å foretrekke noen med lønn over millionen. Grunnskolelærere jobber ræva av seg for luselønn, men får fortsatt tommel opp i min bok.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, jeg leser innleggene dine, og det er egentlig ingenting som tilsier at jeg ikke har fanget opp hva du skriver.

 

Hvorfor skal man gi uttrykk for at man er en motivert person som bare ville bli postmann? Hvorfor angår dette andre enn postmannen selv?

 

Det overrasker meg ikke når jeg hører at ambisjoner virker tiltrekkende, men jeg synes at det virker ganske snodig og ikke særlig rasjonelt (men tiltrekning er ikke alltid så rasjonelt).

Lenke til kommentar

Jeg føler ihvertfall at du misforstår meg, spesielt når du kaller synspunktet mitt for overfladisk.

 

Du spør om hvorfor skal man gi uttrykk for at man er en motivert person som bare ville bli postmann. Det er fordi hvis man sier at man er et postbud så forteller ikke dette meg at du er en spennende person, noe som gjør at du må motbevise meg. Det som gjerne er litt provoserende er at jeg ikke stiller meg nøytral om du sier du jobber som postbud, men jeg synes heller at du er litt kjedelig. Hvis dette er alt du gidder i livet så er det ikke akkurat en slager på dating-nettsidene, for å si det slik.

 

Ingen påstår at dette er rasjonelle tanker, spesielt ikke når jeg eksplisitt kaller det for fordommer. Men husk hva trådtittelen er: "Yrkesstatus.. Bryr du deg?". Jeg tar utgangspunkt i at vi ser på yrket isolert, og da er det ingenting som interesserer meg om man sier at man jobber på bensinstasjon.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du har fordommer mot postmenn. Postmann er ikke godt nok, så man må overbevise (eller motbevise som du sier) deg om at man faktisk er en interessant og oppegående person. Det er jo ganske ille, og du risikerer å feilvurdere veldig mange mennesker (som for eksempel de som jobber i kassa på Kiwi eller på en bensinstasjon), som kan være veldig interessante og ålreite mennesker.

Endret av oscrue10
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som skjer her, er at du feilaktig representerer mine argumenter for å få det til å høres ut som jeg har noe personlig imot folk som jobber i posten.

 

Hvis jeg spør deg om hvilke hobbyer du har, og du sier "vet ikke" så feilvurderer jeg deg ikke som en kjedelig person. Du må bare gjøre opp for dette på andre punkter for å motbevise at du faktisk er et spennende menneske som synes det er tilstrekkelig å utarte seg til ca. ingenting.

Jeg feilvurderer ikke mennesker om jeg synes det er traust at de jobber på Kiwi. Jeg feilvurderer om jeg antar at de er kjedelige fordi de jobber på Kiwi uten at jeg har hørt noe mer om de, og det er ikke det jeg gjør. Det jeg gjør er å bruke faktumet at de jobber på Kiwi som en komponent i min vurdering av deg som person, akkurat på lik linje med hobbyene dine og hva du liker å gjøre på en lørdags kveld.

 

Det sier ganske mye om en person hva han/hun velger å gjøre 5 dager i uken, resten av livet sitt.

 

Det jeg sier er at yrkesstatusen din kan trekke deg i begge retninger, og en kjedelig jobb trekker deg i feil retning.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som skjer her, er at du feilaktig representerer mine argumenter for å få det til å høres ut som jeg har noe personlig imot folk som jobber i posten.

 

Hvis jeg spør deg om hvilke hobbyer du har, og du sier "vet ikke" så feilvurderer jeg deg ikke som en kjedelig person. Du må bare gjøre opp for dette på andre punkter for å motbevise at du faktisk er et spennende menneske som synes det er tilstrekkelig å utarte seg til ca. ingenting.

Jeg feilvurderer ikke mennesker om jeg synes det er traust at de jobber på Kiwi. Jeg feilvurderer om jeg antar at de er kjedelige fordi de jobber på Kiwi uten at jeg har hørt noe mer om de, og det er ikke det jeg gjør. Det jeg gjør er å bruke faktumet at de jobber på Kiwi som en komponent i min vurdering av deg som person, akkurat på lik linje med hobbyene dine og hva du liker å gjøre på en lørdags kveld.

 

Det sier ganske mye om en person hva han/hun velger å gjøre 5 dager i uken, resten av livet sitt.

 

Det jeg sier er at yrkesstatusen din kan trekke deg i begge retninger, og en kjedelig jobb trekker deg i feil retning.

 

Hvordan kan du si at du ikke feilvurderer mennesker? Du må jo gjøre det i starten i hvert fall, inntil de har fått vist mer av seg selv, hvis du er litt negativt innstilt til å begynne med. Kanskje rekker ikke personen engang å vise at din første tanke om dem var feilaktig,

 

Hva man velger å gjøre fem dager i uka, resten av livet, har tilnærmet null betydning. Det får vi bare være uenige om. Og det er ikke du som skal vurdere om et yrke er kjedelig eller ikke. Du velger deg et yrke, og så får jeg og alle andre velge et yrke som passer for oss.

Lenke til kommentar

I stedet for å kjempe imot hvordan verden fungerer så burde man godta den for hva den er. Også heller tilpasse seg.

 

Folk vil dømme deg utifra førsteinntrykk, klær, holdning, utseende og alt annet annet mellom himmel og jord. Godta det og bruk det heller din fordel =)

 

Jeg vet at det finnes mange dømmende og overfladiske mennesker der ute, og jeg får ikke gjort så mye med det, bortsett fra at jeg kan velge å ikke ha så "enkle" mennesker i mitt liv. Man velger jo sine venner og kjærester selv. Og jeg tilpasser meg, tro meg.

 

Dette handler ikke om hva andre mennesker mener om meg, men hva folk mener om forskjellige yrkesgrupper, mennesketyper osv. Har diskutert utdanning med søs, som mener at en mann må ha høyere utdanning for å være aktuell for henne, og selv om jeg har høyere utdanning selv, så blir jeg jo ganske oppgitt. Det er hennes liv og hennes valg, men man må kunne komme med innspill på det man anser som teit. Hun er heller ikke tjent med å ha slike holdninger, sortere vekk mulige kjærester på denne måten osv.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Overfladisk? På hvilken måte er ambisjon en overfladisk egenskap?

 

Ambisjon er ikke det samme som å få en jobb med status.

Folk som luker ut potensielle partnere basert på status gjør det for å havne i gløden til noen andre sitt spotlight, det er en form gold digging for å livnære seg på sosial status. Det er overfladisk når det ikke ligger noe annet til grunn. Det er like overfladisk som å gifte seg med en millionær for pengene sine del, selv om det å skaffe en stor formue krever hardt arbeid, gode kvaliteter og sterk vilje fra den andre parten. Disse kvalitene kan finnes i en svært ambisiøs og selvgående bonde i himalaya men han har ikke damer på løpende bånd.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er ikke overfladisk, man dømmer etter den informasjonen som er tilgjengelig. Jeg synes du er veldig naiv, urealistisk og idealistisk i synet ditt.

 

Din søster er som kvinner flest. Hun vil ha en mann som vil noe.

 

Det finnes veldig mange flotte, snille menn som kvinner aldri ser på som noe annet enn en venn. Hvorfor? Fordi det holder ikke å bare være snill.

 

Din søster taper lite på å ha en slik holdning, kvinner er de som sitter med den type makt. Men de mennene som mener at alt de trenger i livet er å være snill og god, taper. Og ender opp alene. Rundt 25% av alle menn over 40 år er ufrivillige ensomme. Kanskje noe å tenke på når man skal tviholde på idealistiske holdninger.

Lenke til kommentar

 

Overfladisk? På hvilken måte er ambisjon en overfladisk egenskap?

 

Folk som luker ut potensielle partnere basert på status gjør det for å havne i gløden til noen andre sitt spotlight, det er en form gold digging for å livnære seg på sosial status. Det er overfladisk når det ikke ligger noe annet til grunn. Det er like overfladisk som å gifte seg med en millionær for pengene sine del, selv om det å skaffe en stor formue krever hardt arbeid, gode kvaliteter og sterk vilje fra den andre parten. Disse kvalitene kan finnes i en svært ambisiøs og selvgående bonde i himalaya men han har ikke damer på løpende bånd.

 

Det er ingen som har snakket om status eller penger, men personlige egenskaper som ambisiøs. Det er ikke overfladisk å ville ha en partner som har en driv og er lidenskapelig.

Lenke til kommentar

Man er ikke overfladisk, man dømmer etter den informasjonen som er tilgjengelig. Jeg synes du er veldig naiv, urealistisk og idealistisk i synet ditt.

 

Din søster er som kvinner flest. Hun vil ha en mann som vil noe.

 

Det finnes veldig mange flotte, snille menn som kvinner aldri ser på som noe annet enn en venn. Hvorfor? Fordi det holder ikke å bare være snill.

 

Din søster taper lite på å ha en slik holdning, kvinner er de som sitter med den type makt. Men de mennene som mener at alt de trenger i livet er å være snill og god, taper. Og ender opp alene. Rundt 25% av alle menn over 40 år er ufrivillige ensomme. Kanskje noe å tenke på når man skal tviholde på idealistiske holdninger.

 

Begrunn gjerne det i fet skrift.

 

Og hun taper selvsagt på dette. Hun sorterer vekk mange menn som ville vært en god match, hun skjønner det bare ikke selv. Moren min har samme oppfatning som meg, men jeg skjønner at vi kanskje er i mindretall. Mange som gjerne kunne vært litt mer reflekterte.

Lenke til kommentar

Hvis du er så veldig reflektert så burde du vel innse at det er slik verden fungerer også ikke bli veldig overrasket over det? Du er naiv fordi du tror at dette vil forandre seg, du er urealistisk og idealistisk fordi det du forventer av folk vil aldri skje.

 

De fleste kvinner er i en posisjon hvor de kan velge mellom mange friere, mens menn kjemper om noen kvinner. Veldig få kvinner ender opp som ufrivillig ensomme, mens mange menn gjør det.

 

Basert på det så skjønner jeg ikke hvorfor din søster taper så mye. At de kan være god match på enkelte områder betyr ikke at det er riktig mann for henne.

 

Nå skal jeg være enig i at det kan hende din søster er veldig urealistisk over hva hun kan forvente seg, men det kommer veldig an på henne selv. Er hun en flott og attraktiv kvinne kan hun fint forlange å få en mann blant de øvre sjikt i samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...