Denjam Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Det er du som setter punktumet, ingen andre. Jeg tror det er akkurat dette oscrue10 mente når han kalte en slik holdning overfladisk. Basert på ingenting annet enn overflaten forsøker du å si noe om personen. Endret 14. april 2016 av Denjam 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Jeg aner ikke hva du mener med det. Lenke til kommentar
Denjam Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Hadde du skrevet at du jobber på Narvesen og satt punktum der så hadde du vært mye kjedeligere enn hva du beskriver deg selv som ovenfor. Jeg redigerte visst mens du svarte. Men du siktet vel også til at det er ingenting galt med arbeidet i seg selv? Altså er det ikke yrkesstatusen i seg selv som er viktig. Det er hvorfor du er der og om du har de kvalitetene du personlig forbinder med en høyere yrkesstatus. Det er kunstig å diskutere yrkesvalget i et vakuum basert på kun førsteinntrykk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Igjen så gikk poenget mitt over deg. Det er ikke yrkesstatusen i seg selv som er viktig. Det jeg gjør er å ekstrapolere din yrkesstatus til å prøve å forstå deg som person. Om du brukte flere år på lærerskolen så forteller det meg at du kanskje liker barn og jobbet hardt for å kunne være lærer. Er du sykepleier så får det meg til å forstå at du drømte om å bli sykepleier og fikk oppfylt dette ønsket. Jobber du på Narvesen så forteller det meg at du ville ha en jobb som utbetaler lønn, og er fornøyd med en ufaglært posisjon og lønnsnivået (i.e. Ikke ambisiøst). Jeg driver på med fordømming, bare jeg ikke tar meg selv så høytidelig at jeg må late som jeg ikke driver på med dette. Skriver du på Facebook at du har gått på "livets harde skole" og har "Nav" under arbeid så gir ikke dette det samme positive inntrykket som noen som har jobbet i 5 år for å kunne oppfylle drømmen om å bli tannlege. Hvis du introduserer deg med "Hei! Jeg heter Denjam, og jeg jobber i butikk" så setter jeg ikke "punktum" der. Jeg behandler deg som alle andre, og gir deg en mulighet til å motbevise mine antagelser rundt at du ikke bryr deg om hva du utartet deg selv som, noe du fint kunne klart om du hadde snakket om utdanningen din og hva du ønsker å gjøre i fremtiden. Hadde du sagt "Hei! Jeg heter Denjam, og jeg jobber som ingeniør i Kongsberg Defence & Aerospace" så hadde du imponert meg, og du hadde fanget min interesse som en spennende og målrettet person. Endret 14. april 2016 av Gavekort 2 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Lik det eller ikke, dine valg sier noe om deg som person. Og vi mennesker trives best i noenlunde likt selvskap. For meg er en stå-på mentalitet attraktiv. Det å kunne sette seg høye mål også nå dem er en god egenskap, og noe jeg vil sette som pluss. Dersom noen jobber i en ufaglært jobb på gulvet, har null ambisjoner på verken fritiden eller karrieremessig og bare vil svime seg gjennom livet er det helt greit. Men ikke klag når folk ikke ser på deg som en vinner akkurat. Lenke til kommentar
Loverdose Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Et annet eksempel på lavstatus-yrke er hjelpepleiere på sykehjem som må vaske eldre mennesker. Har vært skriverinnlegg blant flere helsefagarbeidere som har hørt ufine kommentarer som "Må jo være helt jævlig å vaske gamlinger i ræva, kunne aldri tenkt meg det" osv. Anonymous poster hash: 6bd2f...2e0 Burde vært alt annet enn lavstatus yrke. Jeg jobbet som pleieassistent på et sykehjem under utdanningen, og jeg holdt ut i et kvarter. All ære til de som jobber på alders- og omsorgshjem. Jeg mener at de som fortsatt tror at helsefagarbeidere "bare" vasker eldre mennesker, uten tvil har en lavere andel av hjerneceller og nedsatt IQ og sosial intelligens i forhold til allmennbefolkningen. Dette er en annen diskusjon, men ettersom jeg jobber i denne sektoren blir jeg som alle andre som også jobber i denne sektoren, provosert av slike uttalelser. Noen sier det bare fordi de er fulle i faen og noen sier det fordi de ikke vet bedre og mangler kunnskap om yrket. Det er et omsorgsyrke. Omsorgsyrker kommer aldri til å få høy status, rett og slett fordi man i slike yrker ikke lyser av makt, man har ikke skyhøy lønn. Det man derimot har, de aller fleste forhåpentligvis, er medmenneskelighet, noe svært få mennesker i dagens samfunn faktisk har. Sikkert noen som vil slå meg nedover fingrene nå, men det er min egen generelle oppfatning og erfaring. De som utdanner seg til å bli helsefagarbeider eller andre yrker man blir gjennom å gå helse og sosial og deretter valgt retning, lærer mye om helhetlig menneskesyn, kommunikasjon med mennesker i ulike faser i livet og helse. Mye av det vi lærer skulle vært pensum hos alle på videregående. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Jeg kan ikke lese tanker og spå fremtiden, så naturligvis vil jeg se på demotiverte siviløkonomer mer spenstige og ambisiøse folk, sammenlignet med en solstråle av et postbud. Grunnen til dette er at postbudet ikke ga en tanke til sin egen fremtid, mens siviløkonomen har brukt 5 år fordi han/hun har ønsker om å gjøre noe ut av seg. Vi snakker tross alt bare om fordommer her, og hva som fanger min oppmerksomhet hvis du nevner yrket ditt, og ikke som en oppskrift for å finne ut hva en person er. Igjen så er ikke poenget mitt at du er en dårlig, kjedelig eller traust person om du er et postbud. Det er så langt ifra sannheten at jeg er litt skuffet om du tror jeg mener dette. Det jeg sier er at hvis du forteller meg at du er et postbud, eller butikkmedarbeider, så vil jeg se på dette som en mangel på ambisjoner, og at det gjerne tyder på at du er litt kjedelig. Hvorvidt du faktisk er kjedelig vet jeg ikke, men om alt jeg vet om deg er at du jobber på McDonalds, så skriker du ikke akkurat "Eventyrlysten". Jeg aner ikke hva du kaller for "lavstatusyrke", men jeg er ikke her for å diskutere semantikk, så jeg regner med at vi heller kan bruke ordet ufaglært og være fornøyde begge to. Men foreløpig er det ingen som har argumentert skikkelig for hvorfor dette er viktig, og hvordan det kan si noe som helst om en person. Fordi det er attraktivt å ha noen som gjør noe ut av seg, og ikke velger å bli en 9-5 potetsekk fordi man synes at det er tilstrekkelig. Føler meg litt skitten for å bruke dette uttrykket, men det er vel ikke ukjent for deg at både kvinner og menn foretrekker "vinnere"? Disclaimer: Ufaglærte er ikke tapere. Men mennesker som mangler motivasjon og ambisjoner er muligens det. Tilstrekkelig? Nå glemte du at det å være postmann kanskje er drømmejobben til en person. Da er det ikke bare tilstrekkelig, da har du oppnådd akkurat det du drømte om. Motivasjon har egentlig ikke vært et tema i denne tråden. Man kan være en topp motivert postmann. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Lik det eller ikke, dine valg sier noe om deg som person. Og vi mennesker trives best i noenlunde likt selvskap. For meg er en stå-på mentalitet attraktiv. Det å kunne sette seg høye mål også nå dem er en god egenskap, og noe jeg vil sette som pluss. Dersom noen jobber i en ufaglært jobb på gulvet, har null ambisjoner på verken fritiden eller karrieremessig og bare vil svime seg gjennom livet er det helt greit. Men ikke klag når folk ikke ser på deg som en vinner akkurat. Noen valg kan si mye om deg som en person, som for eksempel hvis man pleier å rane gamle damer eller knivstikker tilfeldige mennesker bare fordi man har lyst. Men å velge å være postmann, som kan være drømmejobben, sier omtrent ingenting om deg som person (utenom det at man liker postmannyrket). Jeg vet ikke hvorfor du trekker inn fritiden. Man kan jo ha en mengde med drømmer og oppnå ting på hobbyfronten, samtidig som man er postmann (som man altså kan stortrives med). En postmann kan fremstå som en vinner, samtidig som en aksjemegler kan fremtå som en taper. Handler i stor grad om hvordan livet ditt ser ut utenom jobben. Helt forkastelige holdninger dere har, men ærlighet er jo forsåvidt et pluss. Endret 14. april 2016 av oscrue10 1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Lik det eller ikke, dine valg sier noe om deg som person. Og vi mennesker trives best i noenlunde likt selvskap. For meg er en stå-på mentalitet attraktiv. Det å kunne sette seg høye mål også nå dem er en god egenskap, og noe jeg vil sette som pluss. Dersom noen jobber i en ufaglært jobb på gulvet, har null ambisjoner på verken fritiden eller karrieremessig og bare vil svime seg gjennom livet er det helt greit. Men ikke klag når folk ikke ser på deg som en vinner akkurat. Noen valg kan si mye om deg som en person, som for eksempel hvis man pleier å rane gamle damer eller knivstikker tilfeldige mennesker bare fordi man har lyst. Men å velge å være postmann, som kan være drømmejobben, sier omtrent ingenting om deg som person (utenom det at man liker postmannyrket). Jeg vet ikke hvorfor du trekker inn fritiden. Man kan jo ha en mengde med drømmer og oppnå ting på hobbyfronten, samtidig som man er postmann (som man altså kan stortrives med). Helt forkastelige holdninger dere har, men ærlighet er jo forsåvidt et pluss. Det sier ganske mye om deg jo. Det sier at ambisjonene dine i livet er veldig lave. Det begrenser også dine muligheter til å støtte ditt avkom finansielt. Dersom ambisjonene til en person er veldig lave, så vil man nok tenke at kravene til andre deler også er veldig lave, inkludert seg selv. Dette er ikke nødvendigvis feil, folk må få lov til å velge livet sitt slik de vil. Og jeg må få lov til å si at jeg intreserer meg mer for mennesker med større ambisjoner. Og holdningene våres er ikke forkastelige, de er realistiske. Vi lever ikke i en boble hvor vi tror/mener at alle skal være idealister. Lenke til kommentar
Denjam Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (...) For all del, det finnes også de som ser på skostørrelsen min og tror med det at jeg har stor penis. Men så lenge vi begge er enige i at det er noe vi likevel må se på litt nærmere for å si noe riktig om så er vi vel ferdige. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Lik det eller ikke, dine valg sier noe om deg som person. Og vi mennesker trives best i noenlunde likt selvskap. For meg er en stå-på mentalitet attraktiv. Det å kunne sette seg høye mål også nå dem er en god egenskap, og noe jeg vil sette som pluss. Dersom noen jobber i en ufaglært jobb på gulvet, har null ambisjoner på verken fritiden eller karrieremessig og bare vil svime seg gjennom livet er det helt greit. Men ikke klag når folk ikke ser på deg som en vinner akkurat. Noen valg kan si mye om deg som en person, som for eksempel hvis man pleier å rane gamle damer eller knivstikker tilfeldige mennesker bare fordi man har lyst. Men å velge å være postmann, som kan være drømmejobben, sier omtrent ingenting om deg som person (utenom det at man liker postmannyrket). Jeg vet ikke hvorfor du trekker inn fritiden. Man kan jo ha en mengde med drømmer og oppnå ting på hobbyfronten, samtidig som man er postmann (som man altså kan stortrives med). Helt forkastelige holdninger dere har, men ærlighet er jo forsåvidt et pluss. Det sier ganske mye om deg jo. Det sier at ambisjonene dine i livet er veldig lave. Det begrenser også dine muligheter til å støtte ditt avkom finansielt. Dersom ambisjonene til en person er veldig lave, så vil man nok tenke at kravene til andre deler også er veldig lave, inkludert seg selv. Dette er ikke nødvendigvis feil, folk må få lov til å velge livet sitt slik de vil. Og jeg må få lov til å si at jeg intreserer meg mer for mennesker med større ambisjoner. Og holdningene våres er ikke forkastelige, de er realistiske. Vi lever ikke i en boble hvor vi tror/mener at alle skal være idealister. Jaha. La oss si at jeg er postmann (det er ikke tilfelle). Det er drømmejobben min. Kan du nå fortelle meg litt om hvordan jeg er som person, med utgangspunkt i mitt yrkesvalg? Hvordan fungerer jeg sosialt? Er jeg litt "kort", eller er jeg for eksempel Mensa-medlem og en reflektert person som venner og kjente ofte vil rådføre seg med? Kan jeg ha et stort og givende vennenettverk? Kan jeg ha kapret drømmedama, som alle snur seg etter på gata? Begrenser min mulighet til å støtte mitt avkom finansielt? Du kan umulig være seriøs. Folk overlever på NAV-støtte, men å forsørge barn med en postmannlønn, nei, det lar seg ikke gjøre. Jo, det er fortkastelig å snakke så nedsettende om visse yrkesgrupper som dere gjør. Vil dere sagt det samme i det virkelige liv, eller er dette et slags fristed for dere hvor dere kan si nøyaktig hva dere mener uten at det fører til noen uheldige konsekvenser? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Hva med dem som bytter mening underveis, men likevel har ambisjoner?Det er jo noen som starter på nye typer studier i 40-årene. Anonymous poster hash: a79bd...8c0 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Du mener at det ikke er en finansiell forskjell på en som jobber i nordsjøen og en postmann? Og dersom drømmejobben din er å være postmann vil jeg anta at du er veldig lite sulten på livet, og mangel på ambisjoner i en del viser som regel mangel på ambisjoner andre steder også. Sikker på at dere ikke er veldig glade i janteloven? Må ikke komme her å tru at du skal kunne bli noe i livet. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Hva med dem som bytter mening underveis, men likevel har ambisjoner? Det er jo noen som starter på nye typer studier i 40-årene. Anonymous poster hash: a79bd...8c0 Så lenge en person har mål og drømmer, samt litt vilje til å prøve å nå dem ser jeg ingen grunn til å tenke noe mindre om dem. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Du mener at det ikke er en finansiell forskjell på en som jobber i nordsjøen og en postmann? Og dersom drømmejobben din er å være postmann vil jeg anta at du er veldig lite sulten på livet, og mangel på ambisjoner i en del viser som regel mangel på ambisjoner andre steder også. Sikker på at dere ikke er veldig glade i janteloven? Må ikke komme her å tru at du skal kunne bli noe i livet. Hvis jeg har sagt at en postmann tjener like mye som en som jobber i Nordsjøen, så tar jeg gjerne et sitat på det. Du må nesten bare lese det jeg skriver, og ikke legge ord i min munn. Lite sulten på livet? Dette begynner å bli litt for dumt. Hva om jeg har et så tettpakket døgn med forskjellige fritidssysler, sosiale happenings osv at døgnet ikke har nok timer? Jeg savner forresten den analysen av meg som person, nå som du vet at jeg er postmann. Endret 14. april 2016 av oscrue10 1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Tjener mer = større mulighet til å støtte barna finansielt. Du som sa at en postmann hadde så enormt gode muligheter til å støtte barna sine finansielt. Jeg har gitt analysen min. Dersom alt du vil er å bli postmann er du lite sulten i livet. Men jeg tror ikke du ser forskjellen på å ha postmann som drømmeyrke, og å jobbe som postmann fordi det tillater deg å drive med drømmene dine. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 At du synes det er urettferdig at folk med høyere utdanning har mer status enn ufaglærte er ikke min skyld. Jeg gidder bare ikke å være naiv rundt det. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) Tjener mer = større mulighet til å støtte barna finansielt. Du som sa at en postmann hadde så enormt gode muligheter til å støtte barna sine finansielt. Jeg har gitt analysen min. Dersom alt du vil er å bli postmann er du lite sulten i livet. Men jeg tror ikke du ser forskjellen på å ha postmann som drømmeyrke, og å jobbe som postmann fordi det tillater deg å drive med drømmene dine. Det har jeg heller ikke sagt. Du må enten slutte med å dikte opp ting, eller så må du begynne å bruke sitater. Nei, du svarte ikke på spørsmålene jeg stilte, og du har heller ikke vurdert meg som person innenfor andre områder enn det jeg spurte om. Du sier bare at jeg er lite sulten på livet, det er liksom hele dine analyse, og den påstanden motbeviste jeg i mitt forrige innlegg. "Men jeg tror ikke du ser forskjellen på å ha postmann som drømmeyrke, og å jobbe som postmann fordi det tillater deg å drive med drømmene dine." - Hvor tar du dette ifra? Synes det begynner å bli i overkant mye fri diktning her inne nå. Endret 14. april 2016 av oscrue10 1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Jeg skjønner ikke hva du vil ha ut av analysen din. Hva så om man er medlem i mensa, klok, reflektert og oppegående sosialt? Ingenting av det handler om å være sulten på livet. Drømmedame er relativt. Ingen som jeg hadde ansett som drømmedame ville ha vært tilfreds med en mann uten ambisjoner. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Jeg skjønner ikke hva du vil ha ut av analysen din. Hva så om man er medlem i mensa, klok, reflektert og oppegående sosialt? Ingenting av det handler om å være sulten på livet. Drømmedame er relativt. Ingen som jeg hadde ansett som drømmedame ville ha vært tilfreds med en mann uten ambisjoner. Jeg har nevnt dette med et tettpakket døgn, med fritidssysler og sosiale happenings. Jeg kan være postmann og kjempesulten på livet. Kan være langt mer sulten enn deg, hvis vi for eksempel ser for oss at jeg er postmann og du jobber i Nordsjøen. Kanskje du ønsker deg en litt overfladisk dame. Det er en helt legitim preferanse, og så kan jeg ønske meg en dame med andre verdier. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå