Gå til innhold

Er dette backlight bleed?

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk min gsync dell s2716DG idag, og gjorde selvsagt noen tester for å sjekke etter feil med skjermen. Tok et bilde av skjermen i mørket med svart bakgrunn og fikk dette resultatet: http://imgur.com/nQGUYGV

Jeg ser selvsagt ikke de kraftige fargene som fremvises på bildet med egne øyne i virkeligheten, men ser en liten lysforskjell nede i høyre hjørne(ikke veldig synlig). På bildet jeg tok med mobilen ser det jo helt jævli ut xD Er dette kraftig backlight bleed og bør returneres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er ett TN panel er det ihvertfall ikke ips-glow.

Ser ut som backlight, men jeg er ingen ekspert på dette, men jeg hadde ikke likt å brukt en skjerm som ser sånn ut.

Den er ikke veldig synlig, men jeg ser litt lysforskjell på høyre og venstre side. Er det ikke meningen at en skjerm skal være helt svart på et bilde slik som jeg tok?

Lenke til kommentar

Ser ut som backlight, men jeg er ingen ekspert på dette, men jeg hadde ikke likt å brukt en skjerm som ser sånn ut.

Den er ikke veldig synlig, men jeg ser litt lysforskjell på høyre og venstre side. Er det ikke meningen at en skjerm skal være helt svart på et bilde slik som jeg tok?

Vil du ha helt svart, så kjøp OLED ;)

https://pcmonitors.info/dell/dell-up3017q-4k-uhd-oled-monitor/

$4999  :ninja: 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Vil du ha helt svart, så kjøp OLED ;)

https://pcmonitors.info/dell/dell-up3017q-4k-uhd-oled-monitor/

$4999  :ninja: 

Hehe, tror nok jeg må stå over den du xD

Har du hatt noen backlight bleed på dine skjermer? Gjør ikke backlight bleed slik at farger blir lysere på områdene bleeden er på? Jeg forstår det også sånn at alle LCD paneler får en liten form for BB.

Lenke til kommentar

Ja, alle skjermer (unntatt OLED?) har backlight bleed. Og stort sett merkbart når en skrur lyset i rommet av.

Det er også vanskelig å si om det er ille eller ikke, ut ifra et bilde uten referanse. Det virker som det er jevne overganger, så det virker jo ikke så ille.

Prøv å vise noen mørke bilder med detaljer på skjermen. Hvis du er fornøyd, så er det jo greit.

Lenke til kommentar

Ja, alle skjermer (unntatt OLED?) har backlight bleed. Og stort sett merkbart når en skrur lyset i rommet av.

Det er også vanskelig å si om det er ille eller ikke, ut ifra et bilde uten referanse. Det virker som det er jevne overganger, så det virker jo ikke så ille.

Prøv å vise noen mørke bilder med detaljer på skjermen. Hvis du er fornøyd, så er det jo greit.

Jeg merket som sagt lite ingame. Men farger er litt lysere i venstre hjørne og ut mot midten på nedre side. Dette merkes i hovedsak på skrivebordet, og jeg må se etter det for å legge merke til det.

Er dette noe jeg må regne med uansett hvilken skjerm jeg velger?

Lenke til kommentar

Det er også vanskelig å si om det er ille eller ikke, ut ifra et bilde uten referanse. Det virker som det er jevne overganger, så det virker jo ikke så ille.

Jeg merket som sagt lite ingame. Men farger er litt lysere i venstre hjørne og ut mot midten på nedre side. Dette merkes i hovedsak på skrivebordet, og jeg må se etter det for å legge merke til det.

Tja... Jeg har merket backlight bleed og fargeforskjeller på all TN skjermene som jeg har hatt (i mørke scener, samt ved fotobehandling). Stort sett har effekten vært mindre på dyrere skjermer, og jeg tror mengden kan variere ganske mye fra skjerm til skjerm, selv innenfor samme produktnavn. Jeg prioriterte IPS skjerm på siste laptopen, og er fornøyd.

Hvis det plager deg, send skjermen tilbake på angrerett. Men jeg tror ikke dette er nok for å være en feil med skjermen, selv om dette kanskje er en moderat mengde bleed.

edit: Hvilken brightness har du da?

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Tja... Jeg har merket backlight bleed og fargeforskjeller på all TN skjermene som jeg har hatt (i mørke scener, samt ved fotobehandling). Stort sett har effekten vært mindre på dyrere skjermer, og jeg tror mengden kan variere ganske mye fra skjerm til skjerm, selv innenfor samme produktnavn. Jeg prioriterte IPS skjerm på siste laptopen, og er fornøyd.

Hvis det plager deg, send skjermen tilbake på angrerett. Men jeg tror ikke dette er nok for å være en feil med skjermen, selv om dette kanskje er en moderat mengde bleed.

edit: Hvilken brightness har du da?

Bruker som regel mellom 20 og 50 brightness. Dell'en fikk jeg til 4900kr, og jeg er ganske vemodig til å punge ut 8000 for asus og Acer spesielt siden jeg leser mye om feil og dette såkalte "lotteriet". IPS glow har vel i praksis samme oppførsel som backlight bleed?

Det som plager meg er vel mest at jeg kunne hatt mindre backlight bleed ^^,

Lenke til kommentar

Her er et bilde av lys forskjellen mellom øvre venstre del av skjermen vs nedre venstre del. Som bildet viser kan man tydelig se en lysforskjell der: http://imgur.com/ngOu0SZ

Hva synes du/dere om det?

Gjelder dette kun på venstre side av skjermen? Jeg har hatt normalt "bleed" i kantene på TN skjermer jeg har hatt tidligere, men tror aldri jeg har opplevt å hatt forskjell i lysstyrke som du beskriver her. Men hvis det er direkte plagsomt, så hadde jeg sendt den i retur. 

Lenke til kommentar

Her er et bilde av lys forskjellen mellom øvre venstre del av skjermen vs nedre venstre del. Som bildet viser kan man tydelig se en lysforskjell der: http://imgur.com/ngOu0SZ

Gjelder dette kun på venstre side av skjermen? Jeg har hatt normalt "bleed" i kantene på TN skjermer jeg har hatt tidligere, men tror aldri jeg har opplevt å hatt forskjell i lysstyrke som du beskriver her. Men hvis det er direkte plagsomt, så hadde jeg sendt den i retur. 

Er i hovedsak nede i venstre hjørne. Jeg liker skjermen ellers, og dersom jeg sender den i retur, får jeg den ikke på nytt til samme pris(4900). Da er billigste jeg kan få en ny for 6000kr. Sliter forferdelig med å bli enig med meg selv i hovedsak fordi det da koster meg 1000kr ekstra for en ny en :p

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Hvis du er fornøyd med skjermen når du faktisk bruker den til noe, så ville jeg beholdt den. Det spørs jo hvor ofte du glor på en HELT sort skjerm :p

Syns faktisk det vises minst når skjermen er svart, det er mer når jeg har en spesifikk farge i hjørnet der at den blir lysere :p

Så betalte jeg jo mindre enn markedsverdien er på den også, så dermed sitter jeg igjen med om jeg skal tørre å levere den inn og måtte punge ut 1000kr ekstra for en ny i håp om at den er bedre.

Jeg betalte jo tross alt 5000, så jeg regnet vel egentlig med å få en feilfri en, men jeg antar backlight bleed ikke er å komme utenom uansett? ^^,

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Er dette to forskjellige kamerabilder, eller er det samme bilde som er klipt i 2 og satt sammen igjen?

Kan du kanskje lage et mørkegrått bilde i paint og vise fullskjerm på skjermen. Så tar du et bilde av skjermen fra ca 1 meter unna.

Ifølge testene skal jo skjermen ha meget god "uniformity", opptil 9% avvik, noe de beskriver som "gold standard" og skal være svært vanskelig å legge merke til. Jeg lurer på om du kanskje har fått et mandagseksemplar, og kanskje butikken burde omlevere.

Lenke til kommentar

Er dette to forskjellige kamerabilder, eller er det samme bilde som er klipt i 2 og satt sammen igjen?

Kan du kanskje lage et mørkegrått bilde i paint og vise fullskjerm på skjermen. Så tar du et bilde av skjermen fra ca 1 meter unna.

Ifølge testene skal jo skjermen ha meget god "uniformity", opptil 9% avvik, noe de beskriver som "gold standard" og skal være svært vanskelig å legge merke til. Jeg lurer på om du kanskje har fått et mandagseksemplar, og kanskje butikken burde omlevere.

Det er 2 forskjellige bilder. Flyttet filutforskeren opp først og tok bilde, og deretter ned i hjørnet og tok et nytt.

Forskjellen du ser på bildet ser jeg faktisk ganske lett med skjermen foran meg. Er det ikke det backlight bleed gjør, at ting blir mye lysere der bleeden er?

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...