AnonymDiskusjon Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hei. Har blitt stevnet som vitne i en straffesak, straffeloven (1902) § 227 første straffalternativ m.m. der det var en person som kastet en stor stein på en motorsyklist som kom kjørende i motsatt retning av meg for snart 2 år siden. Motorsykkelen ble truffet på blinklys og tank og fikk seg en sleng, men motorsyklisten klarte heldigvis å beholde kontrollen. Motorsyklisten hadde også passasjer på. Nå har det seg slik at jeg har blitt stevnet som vitne, denne saken har blitt trenert og datoer har blitt flyttet, men nå er det endelig bestemt når saken skal gå. Greia er at dette er midt i perioden der jeg på min jobb skal jobbe inn ferien min, og å få vikar til meg på denne jobben er for det første svært vanskelig og i tillegg ganske kostnadsøkende for arbeidsgiveren min/meg. I brevet står det "Retten kan frita et vitne som har mer enn 800km reise med rutegående befordringsmiddel eller 125km på annen måte". Jeg bor 110km i fra der saken skal gå, arbeidsplassen er enda nærmere, men jobben min er av den art at jeg MÅ være der, eventuelt så må en annen ta over og det medfører opplæring/utsjekk, km utgifter, evt. overtid osv. Er det noen muligheter for å slippe unna dette? Jeg mener selv at jeg egentlig ikke har så mye å si annet enn at det kom jo en stein fykende fra en busk, så ikke personen skikkelig så klarer ikke å peke på en og si at HAN var det, men han ble pågrepet av politiet noen minutter etter gjerningen. Er det muligheter for å "vitne på papir"? Takk for svar Anonymous poster hash: ffb8f...470 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Dette må du avklare med domstolen (retten). Så det eneste rådet er å ta kontakt med retten. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Regner med at du har fått eit kontaktnummer i stevninga,ta kontakt og forklar situasjonen. Antageligvis vil det gå fint å få vitne over telefon eller videokonferanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå