OlaHaldor Skrevet 18. november 2016 Forfatter Del Skrevet 18. november 2016 Enkelt, er relativt. I all hovedsak må man ha en heightmap i sort-hvitt, hvor svart er bunn og hvitt er høyeste høyde. Alle grå valører i mellom er forskjellige høyder. Opplysningene som støttes er 1025 2049 4097 Du kan lage kvadratiske eller rektangulære kart med å kombinere disse, så bildet er f.eks. 1025x4097. Det må lagres som 16-bit PNG, greyscale. Kan kkke lagres som RGB, det vil ikke spillet tolke. Så, hvordan lager man et heightmap? Enkleste, men desidert vanskeligst å få bra, er å male gråskalaverdiene i Photoshop e.l. verktøy. Jeg foretrekker å bruke et program som er lagd for å designe og generere verdener, World-Machine. Gratisversjonen der vil duge for dette formålet, og til tross for at gratisversjonen kun kan brukes opp til 512x512 oppløsning, så kan man skalere opp bildet i etterkant uten at det gjør så mye for katters kvalitet. I workshoppen har jeg et kart som er lagd med dette verktøyet. Søk på "flat fjord". 1 Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Enkelt, er relativt. I all hovedsak må man ha en heightmap i sort-hvitt, hvor svart er bunn og hvitt er høyeste høyde. Alle grå valører i mellom er forskjellige høyder. Opplysningene som støttes er 1025 2049 4097 Du kan lage kvadratiske eller rektangulære kart med å kombinere disse, så bildet er f.eks. 1025x4097. Det må lagres som 16-bit PNG, greyscale. Kan kkke lagres som RGB, det vil ikke spillet tolke. Så, hvordan lager man et heightmap? Enkleste, men desidert vanskeligst å få bra, er å male gråskalaverdiene i Photoshop e.l. verktøy. Jeg foretrekker å bruke et program som er lagd for å designe og generere verdener, World-Machine. Gratisversjonen der vil duge for dette formålet, og til tross for at gratisversjonen kun kan brukes opp til 512x512 oppløsning, så kan man skalere opp bildet i etterkant uten at det gjør så mye for katters kvalitet. I workshoppen har jeg et kart som er lagd med dette verktøyet. Søk på "flat fjord". Kult, takk for god forklaring. Ser det begynner å komme noen kart i workshoppen, blant annet ditt som ser veldig spennende ut. Skulle bare hatt det i en større versjon, ellers er det temmelig innfenfor det jeg ønsker fra et kart. Med noen flate områder med noe vann, og som strekker seg over mot bakker og fjell. Får se om jeg finner på noe i løpet av helgen Lenke til kommentar
janingar Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Lurer litt på, etter å ha satt i gang litt transportnettverk så opplever jeg nå at gods blir sendt i alle retninger. Er det slik man må regne med? og produserer industrien mye mer gods enn det 1 konsumerer? Det hoper seg litt opp med mat enkelte steder, prøver å spre det over både 3 og 4 byer nå. Tjener for så vidt penger på alt, men skulle ikke mer av dette blitt "borte"? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Lurer litt på, etter å ha satt i gang litt transportnettverk så opplever jeg nå at gods blir sendt i alle retninger. Er det slik man må regne med? og produserer industrien mye mer gods enn det 1 konsumerer? Det hoper seg litt opp med mat enkelte steder, prøver å spre det over både 3 og 4 byer nå. Tjener for så vidt penger på alt, men skulle ikke mer av dette blitt "borte"? Det spres utover etter hvor det er etterspørsel, så hvis du har fryktelig mange linjer som krysser hverandre i diverse punkt, så kan det nok skje mye rart. Mulig spillet finner alskens ruter fram til et mål som du ikke hadde tenkt på, men du ser jo hvilken rute godset tenker seg videre med. Kan du være mer spesifikk angående i hvilken situasjon dette er et problem? Er det sånn at det sniker seg med andre godstyper enn du hadde tenkt? Det tror jeg bare du må alliere deg med. Bruke hub-er og transportere det som måtte passe vognene på toget. Produksjonen justeres også etter etterspørselen som du har koblet opp, samt transportkapasiteten din. Hvis det er langt mellom togene f.eks. eller at de kommer i bølger, så hoper det seg opp imellom. Hvilke steder er det det hoper seg opp med mat? Hvis det bare blir liggende, så stopper produksjonen opp før eller senere. Ut-lagere fylles opp, etterspørsel etter råvarer går til null, og da stopper råvareproduksjonen som svar. Det er ganske smart sånn, men også tidvis uforutsigbart. Spilleren vil nødvendigvis ikke klare å vurdere alle utfall av alle situasjoner, og så blir det kluss og misforståelser. Mer spesifikk info? Screenshots? Lenke til kommentar
janingar Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Ser at jeg var ikke helt konsis i forrige innlegg. Har spillt litt mer og ser at godset fordeler seg litt utover og at industrien gjerne bare utvider produksjonen. Så like ved den byen som heter Thun i skjermbildet så har jeg en food-processing plant som nå produserer over 6000 item. Er jo helt villt Har begynt å knytte opp flere og flere byer til distribusjonsnettet. Prøver å primært bruke tog mellom byene og lastebiler for interndistribusjon, samt til noen byer langt oppi fjellet. Til venstre for Thun (utenfor bildet) så ligger det enda et par gårder og en food-processing plant som også får litt av kaka. Det jeg sliter litt med akkurat nå er at jeg forsøker å få opp produksjonen av "tools", men får inntrykk av at stålverket ikke vil bidra. Jeg har stor kapasitet for transport av både kull, jernmalm og stål, men likevel produseres ikke mer. Fabrikken som lager tools produserer for fullt, men får jo ikke mer fra leverandør. "Tools" blir godt videredistribuert til byene gjennom transportnettverket Noen forslag? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Noen forslag? Vanskelig å si uten mer detaljer i form av screenshots eller opplasting av lagret spill. Har du koblet opp nok etterspørsel til at industriene overhodet er interessert i å produsere mer? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 (endret) Vil generelt råde mot å falle for fristelsen å kjøre på med full hastighet i spillet. Da kan man gå glipp av utvikling og enkelte lokomotiv eller vogner som er over etter et kort blaff. Ikke minst er det en overhengende fare for å ikke oppdage feil i systemene når man kjører full hastighet, før man har begynt å tape millionvis av penger. Får kjøre på full hastighet med linjelista åpen da. Er det virkelig meningen at man skal sitte og trykke flere ganger på hver linje (og det blir ganske mange av dem etter hvert!) hver gang det kommer et nytt kjøretøy og man vil oppgradere? Er det såååååå vanskelig å lage en funksjon som lar deg erstatte alle kjøretøy av denne gamle typen med denne andre, nye typen? /rant Går du inn i dialogboksen som viser "Line" (rute) som du vil oppgradere, er det egen fane helt til høyre hvor du kan velge hvilket kjøretøy du vil oppgradere til, samt om du vil at dette skal gå automatisk og ved hvilken levetid på kjøretøyet. Dette fungerer meget bra på buss/trikk/lastebil. På tog byttes hele settet ut, du beholder mao ikke engang vogene. Du må altså sette opp et helt togsett som det blir byttet ut med, med mindre du kjører manuell oppgradering. (altså kalle toget tilbake til depoet og flytte vognene over på nytt lokomotiv) Det jeg sliter litt med akkurat nå er at jeg forsøker å få opp produksjonen av "tools", men får inntrykk av at stålverket ikke vil bidra. Jeg har stor kapasitet for transport av både kull, jernmalm og stål, men likevel produseres ikke mer. Fabrikken som lager tools produserer for fullt, men får jo ikke mer fra leverandør. "Tools" blir godt videredistribuert til byene gjennom transportnettverket Noen forslag? For at verktøyfabrikken skal oppgradere må den gå i maks både på Tools OG Machinery. En av dem holder ikke. Det krever en absurd logistikk-kjede i og med at du må fore med plank, stål og plastikk. Her er en oversikt over produksjonslinjene. Endret 1. desember 2016 av Svantesvoken Lenke til kommentar
Zlinga Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 "For at verktøyfabrikken skal oppgradere må den gå i maks både på Tools OG Machinery. En av dem holder ikke. Det krever en absurd logistikk-kjede i og med at du må fore med plank, stål og plastikk." Det holder med planker og stål, eller stål og plastikk. Når det står hva som trengs trengs for å lage for eksempel tools, så står det "planke planke | stål" Det betyr at du trenger enten 2 planker for å lage tools, ELLER 1 stål. For machinery er det "planke planke stål | stål plastikk", det betyr at du enten trenger 2 planker og 1 stål ELLER 1 stål og 1 plastikk for å lage 1 machinery. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Du har rett mht hva som blir produsert. Forskjellige kombinasjoner gir henholdsvis TOOLS eller MACHINERY. Men hvis kapasitet på fabrikken skal øke fra 50, så må man produsere begge i maks; altså 50 TOOLS og 50 MACHINERY. Fant forøvrig et bilde som viser produktflyten litt mere ryddig enn i forrige innlegg, uten at den tar med antall av hver ressurs. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Går du inn i dialogboksen som viser "Line" (rute) som du vil oppgradere, er det egen fane helt til høyre hvor du kan velge hvilket kjøretøy du vil oppgradere til, samt om du vil at dette skal gå automatisk og ved hvilken levetid på kjøretøyet. Dette fungerer meget bra på buss/trikk/lastebil. På tog byttes hele settet ut, du beholder mao ikke engang vogene. Du må altså sette opp et helt togsett som det blir byttet ut med, med mindre du kjører manuell oppgradering. (altså kalle toget tilbake til depoet og flytte vognene over på nytt lokomotiv) Det var nå akkurat denne funksjonen jeg klagde over. Og nei, det fungerer ikke bra så lenge det kunne vært gjort med tre-fire klikk for alle av samme modell, istedenfor på hver enkelt linje. Så får du heller sette unntak på linjer du vil skjerme for globale oppgraderingsregler. Tog blir det nødvendigvis mer komplisert for, men også der må det finnes mer tidsbesparende løsninger. Automatisk oppgradering er også «broken» enn så lenge kjøretøyet dumper passasjerer/gods slik at dette forsvinner, og ikke får du betalt heller. Akkurat det er et latterlig designvalg når kjøretøyet skal til stasjonen først uansett. Det er altså fortsatt mye som er lite gjennomtenkt. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Ikke uenig, merket det igår. Har stort sett hatt "ringbusser" som drar innom alle stasjoner i byen 3-5stk før den ender på hovedstasjonen med overgang til tog. Igår testet jeg mange små ruter som kun gikk skyttel mellom én stasjon og hovedstasjonen. Ble en haug med linjer og et styr mht oppgradering. Oppgraderingen burde uansett kun vært gjort i depoet, det hadde vært mest riktig. Ikke tenkt over at man mister lasta/passasjerene, en bil/buss utgjør så lite at jeg ikke har tenkt over det. Mer irriterende at man mister alt som er på tog i transitt hvis man oppgraderer en stasjon, det er mye mer ulogisk. Jeg kom over en guide for en uke siden som tok for seg beregning av antall buss/lastebiler per rute basert på behov. Finner den ikke igjen. Noen som vet noe om det? Lenke til kommentar
janingar Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Takk for svar, mistenkte at fabrikken muligens var avhengig av å lage både tools og machines før den ville oppgradere. Nå i ettertid har jeg forlenget systemet bort til et sagbruk og fått inkludert plank i transportkjeden. Har oppdaget at det har ført til at det nå "plutselig" produseres større kvanta rundt om ? Btw. de fleste transportlinjene går med overskudd, så har kunnet tillate meg litt eksperimentering med linjer og la noen gå med tap. Første jeg gjorde i spillet var å bygge ut passasjer-nettverket så det systemet tjener penger som gress ? Som andre har jeg merker meg de enkelte irriterende momentene med utskiftning av kjøretøy, vekten til tog/kjøretøy som er konstant uten hensynet til vekt på lasset. Syns også at det er litt dårlig samsvar mellom når ulike lokomotiver og vogner blir tilgjengelige. Som at du på 30-tallet får lokomotivet "The Mallard", men passasjervogner som kan kjøre så raskt får man ikke før 20 år etterpå. Og den tid så er jo lokomotivet allerede danket ut av nyere og sterkere ? Kunne godt vært med flere lokmotiver også, syns ikke det utvalget var stort. Regner med at diverse brukerskapt innhold vil rette på det etterhvert ? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Jeg storkoser meg rett og slett med Transport fever. Selv om spillet har sine klare mangler, begrensinger og irritasjonsmoment, så har jeg troa på at de blir fikset snart. Dog, de har ikke stoppet meg fra å runde 50 timer i spillet Det er bare så utrolig mange kombinasjoner, utbygninger og ting som må prøves! Optimalisering er bare utrolig artig! Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Jeg storkoser meg rett og slett med Transport fever. Selv om spillet har sine klare mangler, begrensinger og irritasjonsmoment, så har jeg troa på at de blir fikset snart. Dog, de har ikke stoppet meg fra å runde 50 timer i spillet Det er bare så utrolig mange kombinasjoner, utbygninger og ting som må prøves! Optimalisering er bare utrolig artig! Enig, også er det artig å prøve å forme byene slik man selv vil. Etter hvert er jernbanestasjonen helt oppslukt av byen Håper bare performance patchen som jeg håper kommer snart blir bra, begynner å hakke mye hos meg nå når jeg har passert år 2000 og har haugevis av linjer rundt omkring. Gleder meg til det kommer mer morro på workshopen og Lenke til kommentar
janingar Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 Bare jeg som syns TGV-togene er fryktelig treige til å akselere? Har klart å sette et par TGV-tog i trafikk og syns det er utrolig hvor lang tid det bruker på å oppnå toppfart Har klart å få akseptabel akselrasjon når jeg satte sammen de 2 korteste TGV-togene i tospann. Forøvrig, hele linjen er laget for 300 km/t, så det ligger ikke begrensninger i linjeføring. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. desember 2016 Del Skrevet 17. desember 2016 (endret) Bare jeg som syns TGV-togene er fryktelig treige til å akselere? Har klart å sette et par TGV-tog i trafikk og syns det er utrolig hvor lang tid det bruker på å oppnå toppfart Har klart å få akseptabel akselrasjon når jeg satte sammen de 2 korteste TGV-togene i tospann. Forøvrig, hele linjen er laget for 300 km/t, så det ligger ikke begrensninger i linjeføring. Nei, det er ikke bare du. Edit: Det hender det er små «humper» langs linja som gjør at toget senker farten, selv om du opprinnelig bygde for 300 km/t hele veien. Det vil jo også gå ut over akselerasjonen. For å rette opp det må man bare følge toget og se hvor problemet ligger, og bare prøve å legge spor på nytt og håpe det blir rett/flatt/whatever denne gangen. Endret 17. desember 2016 av Imsvale Lenke til kommentar
janingar Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 (endret) Bare jeg som syns TGV-togene er fryktelig treige til å akselere? Har klart å sette et par TGV-tog i trafikk og syns det er utrolig hvor lang tid det bruker på å oppnå toppfart Har klart å få akseptabel akselrasjon når jeg satte sammen de 2 korteste TGV-togene i tospann. Forøvrig, hele linjen er laget for 300 km/t, så det ligger ikke begrensninger i linjeføring. Nei, det er ikke bare du. Edit: Det hender det er små «humper» langs linja som gjør at toget senker farten, selv om du opprinnelig bygde for 300 km/t hele veien. Det vil jo også gå ut over akselerasjonen. For å rette opp det må man bare følge toget og se hvor problemet ligger, og bare prøve å legge spor på nytt og håpe det blir rett/flatt/whatever denne gangen. Ja, jeg har funnet ut at det hender fra tid til annen, litt irriterende, men det kan fikses i det minste For å høste litt erfaringer, hvorden foretrekker folket å anlegge sporveksler foran stasjoner? Prøver dere å gjøre de så korte som mulig eller lange som mulig? Realistist nok så kan jo toget kjøre raskere over de, jo slakere kurve de har. Selv har jeg vel funnet en middelvei, lar de ha slak nok kurve til at toget kan passere over i noe over 100. Har erfart at togene gjerne begynner å bremse ned i god tid likevel slik at de ikke har så stor fart når de kommer inn til sporvekslene før stasjonen. Edit: Liker veldig godt at man kan sette sammen lokomotiver i 2-spann eller 3-spann. Det hjelper jo mye på trekkraften til de lengste togene. Litt dumt at det fortsatt ikke er mulig å bygge 3-veis eller 4-veis enda, men det kommer forhåpentligvis etterhvert. Kunne det være en god ide å lage en tråd for de mods som er praktiske å legge til i spillet? Endret 18. desember 2016 av janingar Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 18. desember 2016 Del Skrevet 18. desember 2016 (endret) For å høste litt erfaringer, hvorden foretrekker folket å anlegge sporveksler foran stasjoner? Prøver dere å gjøre de så korte som mulig eller lange som mulig? Realistist nok så kan jo toget kjøre raskere over de, jo slakere kurve de har. Selv har jeg vel funnet en middelvei, lar de ha slak nok kurve til at toget kan passere over i noe over 100. Har erfart at togene gjerne begynner å bremse ned i god tid likevel slik at de ikke har så stor fart når de kommer inn til sporvekslene før stasjonen. Edit: Liker veldig godt at man kan sette sammen lokomotiver i 2-spann eller 3-spann. Det hjelper jo mye på trekkraften til de lengste togene. Litt dumt at det fortsatt ikke er mulig å bygge 3-veis eller 4-veis enda, men det kommer forhåpentligvis etterhvert. Jeg har som oftest for mange plattformer heller enn plattformer på deling. Én løsning jeg bruker er å ha separate dobbeltspor for hver destinasjon/linje (som likevel har hver sin plattform, så ...). Ideelt sett kjører jeg da inn-sporet så rett inn som mulig så toget kan holde hastigheten så lenge som overhodet mulig. Ut-sporet får bare kurve seg ut etter behov; når toget kommer ut fra stasjonen har det jo ikke umiddelbart behov for snorrett spor. Det blir ikke alltid ideelt (noen ganger motsatt), men her er det første prinsippet demonstrert: Ellers ved sporveksling ut fra stasjonen prøver jeg bare å holde farten over det jeg tror toget kommer til å ha på det punktet uansett. 100 er som oftest gjennomførbart uten for mye stress, og det holder lenge. Kanskje litt verre ved crossovers. Tviler på at det er 100 på disse under. I tilfelle enslig dobbeltspor som skal spres utover plattformene kan det bli mye sporveksling. Ofte blir det litt tilfeldig: Andre ganger prøver jeg litt hardere: Eller så kan man gjøre sånn for et minimum av spor-spaghetti. Det krever dog litt lengde, men det syns jeg bare ser pent ut uansett, endog realistisk. Ekstra stilig syns jeg det er hvis man får lagt det litt ned i bakken, og med neste patch kommer et forbedret terraforming-verktøy (kan prøves i beta nå). Plutselig ble det veldig enkelt å lage slikt: Improved terrain tool. Interessant observasjon: Disse togene tilhører samme linje og går fram og tilbake mellom to byer. Det er bare det at sporene er helt separert og de bruker hver sin plattform på de to stasjonene. Linja funker ellers som vanlig. Begge sider kan jo også utvides til vanlig dobbeltspor inn til og ut fra den enkelte plattform, for slik det er nå kan jeg bare ha ett tog på hver side. Syns det var litt spesielt. Hva mener du med 3-veis og 4-veis? Edit: Leif var innom. Endret 18. desember 2016 av Imsvale Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Hei, er dette spillet å anbefale fra steam for kr 180 ? Jeg er på jakt etter et nytt spill eller to, og laget denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1752717 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Hei, er dette spillet å anbefale fra steam for kr 180 ? Jeg er på jakt etter et nytt spill eller to, og laget denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1752717 Hvis du liker slike spill, så ja. Prisen er ikke noe å snakke om engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå