Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen her som er bilmekanikere?


Reziq

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurte om det er hardt å jobbe som en bil mekaniker? Jeg liker skru på ting som bil, og liker å bytte deler på biler, har byttet mange deler på bilen vår, men er det vanskelig å jobbe som bilmek egentlig i en verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobbet 2 måneder som lærling, jobber nå i kundemottaket / delebestillinger. Får spandert førerkort via jobben og fagbrev om ca. 3,5år.

Min første måned så bestilte jeg kanskje 50% av delene feil, siden jeg klarte ikke alltid å tolke riktig hva som trengs.

 

Fikk alltid hjelp av han som hadde jobben vise meg på katalogen hva vi trengte, med så mange alternativer har jeg lært å bruke Partslink, GS sin side, tom. EPC online uten bilder, med bare ren tekst.

Nå er det ikke akseptabelt lenger å bestille feil hehe.

 

Det er tøft ja. Spørs hva du liker - Noen liker repeterende oppgaver ( Bremser, service, dekkskifte etc. ) 

Noen liker det mer "krevende" - Feilsøking, skifte av reg.reim, motor deler, girkasser etc.

 

Fordelen med vårt frittstående verksted - Vi tar alle bilmerker. Føler at vi har veldig god kompetanse på fleste merker, og kan beherske det meste :) Alt ifra AHC (Active Height Control ) feilsøking på Toyota Land Cruiser V8 til programmering av BMW styreenheter også rette opp Airbag feil i Peugeot, det er bra :) 

Fleste merkeverksted mekanikere kan bare jobbe på det merket de selv er ansatt i, en fyr fra Toyota har kanskje ikke mye peiling enn noe annet enn Toyota / Lexus.

Hos oss har vi 4 mekanikere - En tidligere Mercedes ansatt, og han er rå på det elektroniske. Reparerer styreenheter i hans lille "laboratorium i kofferten" eller hjemme. Sparer mange kunder penger på dette.

 

Andre er flink på VAG, har alt av diagnose utstyr og tar meste av våre tilhengerfeste / girkasse jobber og er utrolig kjapp. Bruker 30 min på do hverdag i arbeidstid, men jobber 200% effektivt lol.

 

Gir beskjed med en gang om han ikke rekker å gjøre bilen til den tiden kunden skal ha det, på forhånd.

 

Da kan jeg planlegge med kunden hvordan vi skal ordne det. Ikke redd for å ta feil, eller si rett ut, "du, jeg kan ikke dette, spør han andre". 

 

Tredje er en mer gammeldags mekaniker, mer erfaren med mekaniske jobber ( Hjullagere, skifting av tyngre deler ) og har alltid utrolige løsninger, samt en hel haug med brukte deler som er brukbare  på lager oppe, og ikke å glemme alt det "spesialutstyret" han har samlet på 30 år som mekaniker.

 

Fjerde er vår Drop-in mann, tar alle småjobbene for kunder som venter - Pæreskift, service, dekk, eu kontroll osv.

 

Jeg hjelper til med noen krevende oppgaver også, vi har ikke hele encyclopedia i hodet, så jeg hjelper til med å finne løsninger på jobb.

 

Fordelen med 3 av mekanikerne - De er fra Polen. Overhalt topplokk med ventiler og hele pakka, levert for 6000 kr ifra Polen, med faktura, det er bra. Slipper mesteparten av jobben med sliping, rensing bla bla. De trenger bare dele nr. eller motorkode og det skaffer jeg via Partslink.

 

Samme mekanikerne har venner som jobber på merkeverksted, f.eks DSG girkasse, vi har ikke tid å overhale dem, vi sender girkassen videre, de tar seg av jobben og fakturerer oss. Kan skru inn 20,000 kr mer enn om vi hadde prøvd å spare 10,000 kr på å gjøre jobben selv... Da står de også for garantien på jobben utført - Som er bra for oss.

 

Sparer mange kunder med svinghjul / clutch og div. dyre deler utgifter på verksted - Får det ifra Polen til 30-50% av prisen, samme del, samme dele nr., samme pakke, bare billigere.

 

Bilmekaniker er ikke bare skruing og skruing - Vi bygger om varebiler til 5/7-8-++ setere, da kommer det på an med å kjøpe teppe, skinner, matter og kutte dem opp, lime hvor det trengs, bygge rammer, så det er mest "altmuligmann" jobb. Bruker også matematikk, vinkler og div. andre tekniske utstyr ved jobber hvor det er behov. 

 

Vi er som en familie på jobb, trenger noen hjelp, så stiller alle opp for hverandre, og man gruer seg ikke til jobb neste dag, mer som en deilig opplevelse. Ikke mye styr som på store firmaer, hvor sjefen har underordnede, som skal ha resultater fra de under dem osv.

Noen helger ønsker jeg å skru, da kommer en av mekanikerne og gir tilsyn - Ikke lov å jobbe alene i tilfelle noe hender, og de tar ut ett par timer ifra dems fritid, så jeg kan lære. Får bra opplæring underveis og gode tips! 

 

Har en venn som jobber på Toyota som lærling, hans lærer får han til å gjøre hele jobben ( Bare servicer ), og på fleste merkeverksted får jo de bonus per jobb, læreren får alt bonusen. Lærlingen er fortvilet, snart skal han opp til fagprøven og kan ikke mye- unntatt servicer!!

 

Beste yrket om du liker det ;) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...