Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Rapporten viser til at Forsvaret har for dårlig beredskap, og at de har færre øvelser enn før. – Nato-øvelsene og økt tilstedeværelse i nordområdene har gått på bekostning av øving og trening. Den økt aktiviteten er finansiert ved å omprioritere. Det har satt hele virksomheten under press. Alle har måttet akseptere et lavere treningsnivå enn planlagt, sier Bruun-Hansen. Ifølge Kvarving har utenlandsoperasjoner gjort at beredskap og forberedelser på et eventuelt militært forsvar av Norge har vært nedprioritert de siste 10-15 årene. Når jeg leser dette så klarer jeg ikke å slutte å tenke på om det er landsforræderi å holde på slikt med forsvaret, hvorfor er ikke regjering og stortinget raske med å øke budsjettet til forsvaret når det sårt trengs? "Forræderi betegner bedrag eller svik, særlig handlinger som er rettet mot statens sikkerhet eller selvstendighet. " https://no.wikipedia.org/wiki/Forr%C3%A6deri Hva synes dere? http://www.nrk.no/norge/_-dagens-forsvar-er-ikke-baerekraftig-1.12894608 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Fordi det ikke er noen troverdig trussel mot Norges grenser. Island har lagt ned sitt forsvar, men det er det ingen som klager på. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Fordi det ikke er noen troverdig trussel mot Norges grenser. Island har lagt ned sitt forsvar, men det er det ingen som klager på. Hadde følt meg tryggere dersom budsjettet til forsvaret ble økt. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Fordi det ikke er noen troverdig trussel mot Norges grenser. Island har lagt ned sitt forsvar, men det er det ingen som klager på. Hadde følt meg tryggere dersom budsjettet til forsvaret ble økt. Men din følelse av trygghet har ingen post i statsbudsjettet. 3 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Budsjett 2016 - 49.000.000.000 skattekroner ~16.000kr pr skattebetaler i året eller ~1300 kr måneden. Har vi noe bedre vi kunne brukt disse 49 milliardene på? Skoler? Sykehus? Pensjon/eldreomsorg for å støtte opp den synkende fødselraten? infrastruktur? Investeringer? 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Syntes begrepet landsforræder blir slengt rundt litt for lett om dagen, det blir servert både pasifister, anti-rasister og generelt sett alle som ikke er enig med ytre høyre. Det gjør at hele begrepet mister troverdighet. Når det er sagt så er jeg ikke uenig i bekymringen til TS, det var senest idag en artikkel i Aftenposten som sammenliknet vårt og Finlands forsvar, og man kan bli skremt av mindre. Begge land har ca like mange innbyggere, hvorav det ene landet har ett forsvar som teller 17 000 mann mens det andre har en styrke på 240 000 mann.... Greit at vi har forskjellige behov med tanke på NATO medlemskap etc, men virker på meg som at det ligger noe i hva forsvarsjefen uttalte her for en stund siden, nemlig at vi i praksis bedriver en kontrollert nedleggelse av forsvaret vårt. Her spiller vi ett høyt spill for å spare penger, får bare håpe den risikovurderingen som er tatt er riktig. Det blir da også ett paradoks at forsvarsbudsjettet vårt samtidig er det dobbelte av Finland sitt. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Tenker-Norge-feil-om-sitt-forsvar--og-Finland-riktig-8418487.html Når det er sagt kommer vi iflg Global Firepower indeksen allikevel alt i alt bedre ut enn Finland på tross av denne enorme forskjellen i mannskap, så det må ihvertfall være en liten trøst sånn med tanke på hvor alle disse penga blir av: http://www.globalfirepower.com/countries-comparison-detail.asp?form=form&country1=finland&country2=norway&Submit=COMPARE Endret 11. april 2016 av Thoto79 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Vel, er det rart? Høyre og FrP legger ned mer enn forsvaret. Alt for å kutte skatten til de rikeste. 3 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 ...mens andre partier øser på med "gode ideer", tvangsfinansiert av en liten klikk de mener "har råd til det".49mrd er MYE penger. Jeg fatter ikke at det skal være så sabla dyrt å ha et greit forsvar, for slike summer burde vi være klare for det meste. Om et tresifret antall milliarder skal gå til forsvaret er det så man må vurdere om nasjonen er bedre tjent med å la være, og heller overgi seg om vi blir invadert. Man kan spare seg til fant, men det er ikke mye bedre å bli skattet fra hud og hår for å finansiere restene etter at staten har tatt sitt. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Vel, er det rart? Høyre og FrP legger ned mer enn forsvaret. Alt for å kutte skatten til de rikeste. Vel, det samme har vel skjedd nå uansett etter flere regjeringsskifte. Forsvaret har blitt for dyrt å drifte. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Det koster å ha så mange generaler og admiraler gående rundt .... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Jeg tenker at problemet her i stor grad er spriket mellom forsvaret vi ønsker, og det vi finansierer. Med tanke på nordområdene, og vår egen sårbare kystlinje, trenger vi marine, kystvakt og flyvåpen av et visst nivå. Finland har en mye lengre grense mot Russland, og ikke samme ambisjoner om å kunne operere over store områder til sjøs, noe som medfører at Hæren får en mye større og viktigere rolle. Jeg hører til dem som mener den norske Hæren er for liten, men samtidig ergrer jeg meg over at det ikke finnes noen hærreserve av størrelse, og at vi ikke har våpen og utstyr til de hundretalls tusen som tross alt har gjennomgått militærtjenesten og regnes som tjenestedyktige. 3 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Joda, de tar seg betalt. http://www.nof.no/c-115-L%C3%B8nn.aspx Også kommer det et drøss av tillegg om de må jobbe. https://forsvaret.no/hv/tjeneste/tillegg Vi varte i 2 måneder før vi ble tatt og det tok 5 år før Russland gikk inn og ryddet opp i nord som gjorde at tyskerne trakk seg ut av Norge, men da hadde de allerede problemer og 4 måneder senere var hele 2. verdenskrig over. Nå er det 71 år siden, hva har forsvaret oppnådd i nyere tid? Er det en reel trussel som gjør at vi må sette av så mye penger som forsvaret påstår/krever? Hvem gjør risiko vurderingen og hvem er den store internasjonale/nasjonale risikoen? 3 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Vel, er det rart? Høyre og FrP legger ned mer enn forsvaret. Alt for å kutte skatten til de rikeste. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_regjeringer Ja jøss, dette er noe høyre/frp skal få skylda for nå. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Vi trenger flere mann på bakken og mindre høyteknologi (som vi ikke en gang finansierer vedlikeholdet av). Norge virker som et ideellt land for asynkron krigføring, med store landområder og mange hjemmesteder. Å legge til rette for forsvar av landet med regulære mannskaper på bakken virker i mine øyne som en økonomisk gunstig og realistisk strategi. Å kjøpe 30 supermoderne fugler som alle skal stå oppi dagen og lett kan tas ut med et par missiler virker som en helt ræva strategi. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Vel, er det rart? Høyre og FrP legger ned mer enn forsvaret. Alt for å kutte skatten til de rikeste. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_regjeringer Ja jøss, dette er noe høyre/frp skal få skylda for nå. Hvis ikke regjeringen påtar seg ansvaret for statsbudsjettet, så vet ikke jeg. 3 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hvordan har så trenden vært tidligere år? Joda, dagens regjering må ta ansvar for dagens statsbudsjett, men om tidligere regjeringer har minket bevilgninger o.l. kan man ikke bare ignorere dette og hamre løs på de som styrer i dag - i den tro at det ville vært bedre med de som alt har vært der og gjort det samme. Da får en heller kritisere det hele generelt, fremfor å trekke frem enkeltpartier. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hvorfor det? Det er jo bare en regjering som har mulighet til å snu trenden? 2 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Det Norske forsvaret koster dobbelt så mye som det finske, og har 17.000 mann, hovedsakelig byråkrater. Finske forsvaret er 235.000 mann. Vår forsvar er lagt opp for å integreres i NATO. Men hva om NATO ikke hjelper oss? 1 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Ifølge Kvarving har utenlandsoperasjoner gjort at beredskap og forberedelser på et eventuelt militært forsvar av Norge har vært nedprioritert de siste 10-15 årene. Vel, er det rart? Høyre og FrP legger ned mer enn forsvaret. Alt for å kutte skatten til de rikeste. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_regjeringer Ja jøss, dette er noe høyre/frp skal få skylda for nå. Hvis ikke regjeringen påtar seg ansvaret for statsbudsjettet, så vet ikke jeg. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_regjeringer Se på listen igjen og fortell hvilket parti som har hatt mest makt de siste 15 årene. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Det Norske forsvaret koster dobbelt så mye som det finske, og har 17.000 mann, hovedsakelig byråkrater. Finske forsvaret er 235.000 mann. Vår forsvar er lagt opp for å integreres i NATO. Men hva om NATO ikke hjelper oss? De har vel ca 20.000 pluss 320.000 stridspliktige sivile, om jeg tolker svenske wikipedia rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå