kimmen12 Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hei, har prøvd å lete etter dette, men kan ikke finne noen steder. Casen er at i excel har jeg x antall regneark. I det første regnearket legges grunndataen inn. Vi kan feks ta skruer, mutrer, skiver osv. inn i grunndata regnearket sammen med diverse informasjon, som feks størrelse, pakningstørrelse osv. Det jeg da videre ønsker er: Visst det er en skrue som blir satt inn i grunndataen. Så kopieres dette til regneark 2, med all dataen. Visst det er en mutter som blir satt inn i grunndataen. Så kopieres dette til regneark 3, med all dataen. Enkelt forklart ønsker jeg å få organisert grunndaten over i kategorier på de forskjellige regnearkene. Dette skal gjøres fordi ekstra informasjon legges inn i de andre regnearkene. (som feks lagerbeholdning). I grunndata regnearket vil det bli opp mot 250 linjer som da fordeles utover de andre regnearkene. Håper dere forstår hva jeg mener! Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hvis du bruker "record macro"-funksjonen mens du gjør det manuelt, så får du koden for å flytte over data'ene. Så kan du sette den koden inni en if-setning for å bestemme hvor dataene skal kopieres. Dette er kanskje vanskelig hvis du ikke har tatt i grunnleggende programmering før? Lenke til kommentar
kimmen12 Skrevet 11. april 2016 Forfatter Del Skrevet 11. april 2016 Ser ikke helt at den record macro funksjonen skal virke. Det som kan virke er å kjøre denne formelen i de aktuelle cellene i regneark 2,3,4 =HVIS(Forside!E7="skruer"; Forside!A7; "") Da får jeg kopiert over når det står skruer i regneark forside E7. Det som da skjer er jo at det går en del linjer som blir tomme nedover. Finnes det en enkel makro eller lignende som sier hvis feltet er tomt så kan hele raden slettes? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Hmm, uten macro, så er kanskje det enkleste å lage en pivottabell. Hvis du har data, med overskrifter(column header) øverst, så trykk på pivottable, under insert. Merk all inn-data (pluss en del ekstra, for de feltene du kommer til å fylle ut i framtiden) og sett utdata som nytt ark. Gjør dette 2 ganger, så har du to ark med tabeller. I hvert av arkene drar du "typen" (f.eks skruer) til filter, og velger hvilken del(er) du vil tabellen skal inneholde. Legg deretter inn andre data du vil ha i tabellen under rows. For å oppdatere tabellene, høyreklikk og refresh. Endret 11. april 2016 av Axefjord Lenke til kommentar
Horge Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hmm, uten macro, så er kanskje det enkleste å lage en pivottabell. Makro eller annen magi, pivottabell høres i utgangspunktet ut som en langt bedre løsning enn x antall regneark for de ulike produktene. TS: Kan du legge ut et eksempel på hvordan grunndataene ser ut? Hvis dataene er sensitive, så bare fyll på med dummydata; det er strukturen som teller. Da kan vi fort se om pivot er løsningen. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Det er fristende å spørre hvorfor, og nærliggende å minne om at å ha en sannhet to forskjellige steder er en ganske sårbar struktur. Pivot-tabeller er nevnt, det er et veldig godt råd. Men se om ikke enkel filtrering gjør det du er ute etter. https://m.youtube.com/watch?v=soX8pYY5-08 Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå