Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av opphavsbeskyttet musikk i YouTube-video

nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

Er medlem i en frivillig organisasjon og i går lagde eg en liten presentasjonsfilm av en båt. For internt bruk la eg til opphavsbeskyttet bakgrunnsmusikk. Tanken var at den bare skulle brukes internt. Før eg fikk byttet ut musikken med gratis musikk ble den lastet opp og delt på YouTube på vår kanal.

Etter opplastingen ser vi at YouTube har oppdaget musikken(det var forventet) og lagt til en notis om at det kan vises annonser på videoen fordi musikken er lagt til. Top Gun Anthem med Harol Faltermeyer og Steve Stevens har opphasvretten.

post-14502-0-13537300-1460367764_thumb.png

Betyr den notisen at alt er ok og at de som har opphavsretten får det de skal ha fra YouTube - eller er vi fortsatt ansvarlig for å ha rettighetene til å bruke den?

Vi skal ikke misbruke noe, den var kun ment til veldig internt bruk i ei lita gruppe som en motivasjonsboost - men nå som den teksten kom lurer vi på om det allikevel er ok at vi gjør det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er usikker, formelt sett skal du eigentleg ha avtale med opphavspersonen.

Men eg trur YouTube ordner det slik at dei har avtale med kontaktpersonar som representerer mange av dei store artistane. Som du ser på meldinga gjer dei det slik at det blir lagt på reklame og at alle dei inntektene går til opphavspersonen sin konto.

Veit at det har vært ein del snakk om denne ordninga for dei som har video-blogg og liknande på youtube der dei er sure fordi kven som helst kan rapportere ein video for å kanskje inneholde opphavsbeskytta materiale. Dette fører då til at inntektene for visninga av videoen går til den som har rapportert videoen og ikkje til den som har lagt den ut.

Kritikken går med andre ord på at "kven som helst" kan høste gratis pengar ved å berre gå rundt og rapportere videoar, og at det tar alt for lang tid før YouTube får undersøkt og retta opp feilen.

Uansett så vil mi anbefaling være at du trekker videoen og legger på musikk som du har lov til å bruke. Då slepp du større overraskelser.

For sjølv om YouTube ordner det slik at die berre gir annonseinntektene til den som har opphavet til musikken, så betyr ikkje det at denne artisten ikkje kan reise sak og kreve betaling for bruk av musikken.

Lenke til kommentar

Uten å være opphavsrettsspesialist. Jeg ville trukket videoen og lagt den ut med musikk uten mulige opphavsrettlige problemer. Dvs at dere enten har fått tillatelse, eller at dere bruker musikk med Creative Commons eller lignende lisenser på.

Jamendo, https://www.jamendo.com/, er en kilde for musikk som i mange tilfeller er helt fri og i andre tilfeller har rimelige lisenser, fra en 40 kr og oppover. 400 kr for lisenser som kan brukes overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...