Gå til innhold

Microsoft fortsetter å flørte med Sony for å få på plass kryssplattformspilling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Xbox kan vel starte med kryssplatform spilling mot Steam for det som er aktuelt der?

 

Hvis Sony står igjen som eineste som ikke kan spille med andre, så snur de sikkert. Jeg har ikke XBone eller PS4 av den enkle grunn at jeg ikke vil betale for å spille mot andre. Idiotisk å ha abonnement tjenester på slikt.

Lenke til kommentar

Hva går saken ut på? At man i "en tenkt fremtid" kan kjøpe Xbox spill og støtte Microsoft finansiellt, og spille det på sin Sony PS4, og motsatt forhold i tillegg? Eller er dette noe som går mere på selve PC-kompatibiliteten?

 

Nei.

 

At en med Xbone, kan spille med kompisen som har en PS4, og veninna som har en Windows PC i mulitplayer.

Lenke til kommentar

Xbox kan vel starte med kryssplatform spilling mot Steam for det som er aktuelt der?

 

Hvis Sony står igjen som eineste som ikke kan spille med andre, så snur de sikkert. Jeg har ikke XBone eller PS4 av den enkle grunn at jeg ikke vil betale for å spille mot andre. Idiotisk å ha abonnement tjenester på slikt.

sony har hatt cross platform spilling med pc i div spill siden ps3 ;)

Endret av Leffi78
Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg helt skjønner hvordan xbox har mest å tjene på dette. Xbox kombinert med Windows slår vel ps4 ned i støvlene når det kommer til hvor mange som driver med online gaming?

Det er en god del PC-spillere, men ikke i nærheten nok til å fylle gapet mellom XB1 og PS4, i alle fall når det gjelder multiplatformtitler. I tillegg er det ikke slik at MS får royalties for spill som spilles på PC. Det er ikke et lukket økosystem slik som konsollbutikkene er, så det blir ikke riktig å telle PC-spillere som likeverdige med konsollspillere når det kommer til markedsandeler, mener jeg. Én XB1-spiller er mye mer verdt for MS i kroner og ører enn én PC-spiller er.

 

Og jeg trykte liker ved et uhell :p

 

Xbox kan vel starte med kryssplatform spilling mot Steam for det som er aktuelt der?
 
Hvis Sony står igjen som eineste som ikke kan spille med andre, så snur de sikkert. Jeg har ikke XBone eller PS4 av den enkle grunn at jeg ikke vil betale for å spille mot andre. Idiotisk å ha abonnement tjenester på slikt.
Sony står ikke igjen som eneste som ikke vil spille med andre. De tillater allerede samspilling med Steam-klienter i Rocket League, og spillere av FF14 på PS4 deler servere med PC-spillerene. Til og med på PS2 fantes det spill som brukte samme spillservere som PC-spill.
 
Microsoft prøver febrilsk å få det til å høres ut som om dette er en fantastisk idé de har kommet på, men det kan nesten ikke være lengre unna sannheten.
 
Så vidt jeg vet er en av grunnene til at FF14 ikke er på XB1 eller X360 nettopp det at MS ikke virket så alt for entusiastiske når SE ønsket å la spillet kontakte servere utenfor live-nettverket.
Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Trudde MS ville distansere seg fra di andre win-versjonane når det kom til spilling. Trenger MS sitt lukka system(Xbox Live) fleire spillere online? Det koker jaffal ned til kva fordeler og ulemper MS legger i bunnen av denne kryssplattformspillinga og kva andre plattformer må svelge av kameler samt kva spillutviklere må godta for å få kryssplattformspillinga til å fungere. At MS har lagt til rette for kryssplattformspilling seie egentlig ikkje så mykje før vi får sjå korleis dette fungerer og om UWP skal være ein del av løysinga. Såleis går muligens PC-spillere som ikkje bruker Xbox Live ei spennade tid i møte med Rocket League.

Lenke til kommentar

 

Xbox kan vel starte med kryssplatform spilling mot Steam for det som er aktuelt der?

 

Hvis Sony står igjen som eineste som ikke kan spille med andre, så snur de sikkert. Jeg har ikke XBone eller PS4 av den enkle grunn at jeg ikke vil betale for å spille mot andre. Idiotisk å ha abonnement tjenester på slikt.

sony har hatt cross platform spilling med pc i div spill siden ps3 ;)

 

 

Ja, det vet jeg. Men det er vel heller unntak enn regelen? Rocket League feks går kun hvis man random møter en PS4 spiller. Men kan ikke lage party med en. Ser jo helt klart at FPS ikke går ann å blande konsoll og PC, men på mye annet stiller man likt..

Lenke til kommentar

 

Kan ikke si at jeg helt skjønner hvordan xbox har mest å tjene på dette. Xbox kombinert med Windows slår vel ps4 ned i støvlene når det kommer til hvor mange som driver med online gaming?

Det er en god del PC-spillere, men ikke i nærheten nok til å fylle gapet mellom XB1 og PS4, i alle fall når det gjelder multiplatformtitler. I tillegg er det ikke slik at MS får royalties for spill som spilles på PC. Det er ikke et lukket økosystem slik som konsollbutikkene er, så det blir ikke riktig å telle PC-spillere som likeverdige med konsollspillere når det kommer til markedsandeler, mener jeg. Én XB1-spiller er mye mer verdt for MS i kroner og ører enn én PC-spiller er.

 

 

Antall spilere er det vel mer enn nok av i seg selv, det er jo mye flere online på PC? Det har seg dog sånn at multplat-spillene ofte møter litt hardere konkurranse på PC som du er inne på, så det er jo noen spill som er endel mere pop på konsoll.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, i noen spill er det flere spillere på PC. Ofte fordi spillet kun eksisterer på PC, eller er enormt mye bedre å kontrollere med mus+tastatur. Dette sier fremdeles heller lite om hvor mye penger utviklere tjener på PC-spill Utrolig mange av de mest populære PC-spillene er F2P, eller veldig rimelige. Det er lett å kunne skryte at man har "flere millioner spillere", om man regner med alle som har lastet ned en gratis klient og puttet inn en time eller to en måned. Inntjeningen per spiller er noe helt annet.

 

Om Utviklere flest tjener i nærheten av så mye som på konsollversjonene så er det jo rart at PC-versjonen så ofte er nedprioritert eller dårlig optimalisert.

 

Det vil alltid være variasjoner i hvor man finner flest spillere dersom man ser på enkeltspill, men det er for det meste uinteressant dersom man ønsker å finne ut hvilket markedssegment som gir best inntjening for gjennomsnittsutvikleren.

 

PC-salg er ofte godt under halvparten av XB1-salg, som igjen er ca halvparten av PS4-salg. Med tanke på hvor mange spill som slippes til flere plattformer, så sier det seg selv at de overdrevne spillerstatistikkene til Riot o.l. ikke klarer å gjøre opp for den enorme forskjellen i inntjeningspotensiale. PC får multiplattformutgivelser hovedsaklig fordi det er lett å få et konsollspill til å kjøre på PC, siden arkitekturen er veldig lik, og man ofte har ekstra ressurser til å kompensere for dårlig optimalisering med. Altså: fordi man kan lage en PC-port så billig at man fremdeles går i pluss selv om man selger under 1/4 av hva man solgte på ps4.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Ja, i noen spill er det flere spillere på PC. Ofte fordi spillet kun eksisterer på PC, eller er enormt mye bedre å kontrollere med mus+tastatur. Dette sier fremdeles heller lite om hvor mye penger utviklere tjener på PC-spill Utrolig mange av de mest populære PC-spillene er F2P, eller veldig rimelige. Det er lett å kunne skryte at man har "flere millioner spillere", om man regner med alle som har lastet ned en gratis klient og puttet inn en time eller to en måned. Inntjeningen per spiller er noe helt annet.

 

Om Utviklere flest tjener i nærheten av så mye som på konsollversjonene så er det jo rart at PC-versjonen så ofte er nedprioritert eller dårlig optimalisert.

 

Det vil alltid være variasjoner i hvor man finner flest spillere dersom man ser på enkeltspill, men det er for det meste uinteressant dersom man ønsker å finne ut hvilket markedssegment som gir best inntjening for gjennomsnittsutvikleren.

 

PC-salg er ofte godt under halvparten av XB1-salg, som igjen er ca halvparten av PS4-salg. Med tanke på hvor mange spill som slippes til flere plattformer, så sier det seg selv at de overdrevne spillerstatistikkene til Riot o.l. ikke klarer å gjøre opp for den enorme forskjellen i inntjeningspotensiale. PC får multiplattformutgivelser hovedsaklig fordi det er lett å få et konsollspill til å kjøre på PC, siden arkitekturen er veldig lik, og man ofte har ekstra ressurser til å kompensere for dårlig optimalisering med. Altså: fordi man kan lage en PC-port så billig at man fremdeles går i pluss selv om man selger under 1/4 av hva man solgte på ps4.

 

Jeg snakker om faktiske tall på antall aktive spillere, omsetningen er mye høyere totalt på PC, det er mye flere aktive online-spillere totalt på PC. Men som du sier, så er det variasjoner i hvor det er flest spillere på enkeltspill. Og det sier seg ikke selv i det hele tatt at man "Ikke klarer å gjøre opp", som sagt, omsetningen på PC er høyere, og pengene går rett til de som selger, uten cut til sony og MS:

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ja, i noen spill er det flere spillere på PC. Ofte fordi spillet kun eksisterer på PC, eller er enormt mye bedre å kontrollere med mus+tastatur. Dette sier fremdeles heller lite om hvor mye penger utviklere tjener på PC-spill Utrolig mange av de mest populære PC-spillene er F2P, eller veldig rimelige. Det er lett å kunne skryte at man har "flere millioner spillere", om man regner med alle som har lastet ned en gratis klient og puttet inn en time eller to en måned. Inntjeningen per spiller er noe helt annet.

 

Om Utviklere flest tjener i nærheten av så mye som på konsollversjonene så er det jo rart at PC-versjonen så ofte er nedprioritert eller dårlig optimalisert.

 

Det vil alltid være variasjoner i hvor man finner flest spillere dersom man ser på enkeltspill, men det er for det meste uinteressant dersom man ønsker å finne ut hvilket markedssegment som gir best inntjening for gjennomsnittsutvikleren.

 

PC-salg er ofte godt under halvparten av XB1-salg, som igjen er ca halvparten av PS4-salg. Med tanke på hvor mange spill som slippes til flere plattformer, så sier det seg selv at de overdrevne spillerstatistikkene til Riot o.l. ikke klarer å gjøre opp for den enorme forskjellen i inntjeningspotensiale. PC får multiplattformutgivelser hovedsaklig fordi det er lett å få et konsollspill til å kjøre på PC, siden arkitekturen er veldig lik, og man ofte har ekstra ressurser til å kompensere for dårlig optimalisering med. Altså: fordi man kan lage en PC-port så billig at man fremdeles går i pluss selv om man selger under 1/4 av hva man solgte på ps4.

 

Jeg snakker om faktiske tall på antall aktive spillere, omsetningen er mye høyere totalt på PC, det er mye flere aktive online-spillere totalt på PC. Men som du sier, så er det variasjoner i hvor det er flest spillere på enkeltspill. Og det sier seg ikke selv i det hele tatt at man "Ikke klarer å gjøre opp", som sagt, omsetningen på PC er høyere, og pengene går rett til de som selger, uten cut til sony og MS:

 

AtW

 

En stor andel av PC-spill selges via steam, og det er ikke slik at steam ikke tar seg betalt for denne tjenesten. Hvorfor fokuserer du på online-spillere, i stedet for å si bare spillere? Gjelder ikke utsagnet for spill generelt, men kun for online spill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...