Ianblic Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Hei folkens. Over årene har jeg lest mye her på diskusjon.no, men har aldri lurt på noe nok til å skaffe en egen profil, før nå. Jeg har noen spørsmål om skatteklasser. Jeg giftet meg sommeren 2015, så har nå fått min første selvangivelse som gift. I selvangivelsen er jeg imidlertid satt i skatteklasse 1. Jeg har prøvd å google litt angående skatteklasser, og fant blant annet dende linken; http://www.smartepenger.no/skatt/103-skatt/652-skatteklasse Jeg kan altså få et større personfradrag hvis jeg lignes i skatteklasse to.I linken står det at ektefellens inntekt skal være svært liten for at det skal lønne seg å skattlegges i klasse 2, noe som er tilfellet hos meg. Kona er student, så har derfor hatt en beskjeden inntekt. I 2015 tjente jeg rundt 370 000, mens kona tjente 30 500. Vil det lønne seg for oss å bli lignet i skatteklasse 2? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Hvis dere har stiftet felles hjem i løpet av 2015 kan din ektefelle kreve felles ligning. Det er ektefellen med lavest inntekt som må kreve felles ligning, jf. skatteloven § 2-12. Hun må skrive det i pkt. 5.0 i sin selvangivelse, og hun må levere selvangivelsen med den merknaden. Det vil lønne seg for dere å lignes i skatteklasse 2. Din ektefelle bruker ikke sitt personfradrag, fordi hun ikke en gang bruker opp sitt eget minstefradrag (i 2015 var minstefradraget 31 800 kr). Det vil si at du kan få personfradrag på 74 250 kr i stedet for 50 400 kr. Dette har en skatteeffekt på ca. 6400 kr, dvs. at du får igjen ca. 6400 kr mer på skatten. Endret 11. april 2016 av krikkert Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Har egentlig et lignende spørsmål. Jeg og min kone har også felles gjeld/bolig. Jeg tjente forholdsvis lite, men akkurat nok til at jeg endte opp med å betale typ 1500 kroner i skatt etter fradrag. Gitt at jeg faktisk betaler skatt når selvangivelsen er korrekt; kan vi da konkludere med at det ikke finnes noen form for overføringer vi kan gjøre til kona slik at vi totalt sett betaler mindre skatt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hvis du samlet sett betaler 1500 kr i skatt betaler du antagelig bare trygdeavgift. Da vil det som regel lønne seg å føre alle renter over på konas selvangivelse samt at hun lignes i skatteklasse 2. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) I gamle dager, da fradraget for renteutgifter ble trukket fra i grunnlaget for inntektsbeskatningen, var det hensiktsmessig å balansere dette mellom partene, spesielt da marginalskatten var høyere da enn nå. Etter at dette ble endret til skattereduksjon basert på en fast prosent er dette ikke lenger noe å bruke tid på. Dersom den ene har svært lav inntekt, og mye av renteutgiftene, kan det være greit å flytte på det slik at renteutgiftene gir en faktisk skattelette. Endret 11. april 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Ianblic Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Tusen takk for gode svar krikkert og zanta! Kona meldte flytting til meg noen måneder før ekteskapet, men hun flyttet til meg i 2015, så dette bør falle inn under "stiftet felles hjem". Takk igjen. Ikke ofte man kan si at et forum har hjulpet deg med å spare 6000 kroner Lenke til kommentar
Loko Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Har ligneden problemstilling da min kone også er student. Hvor går grensa for hennes lønning for at det skal lønne seg for meg å skatte i skatteklasse 2? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå