smilefjez Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Hei! Jeg har lyst å studere kybernetikk og robotikk ved NTNU, etter planen om ca. 2 år. Er det noen som har noe tips for hva som hadde vært lurt å lære seg før jeg begynner på studie? Programmering, tegning i solid edge o.l? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Skader ikke med programmering, men du må ikke kunne det før du starter. Er lite tegning på kyb. Lenke til kommentar
Black Hole Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hei!Jeg går 2. året på Kybernetikk og Robotikk nå og har en hel haug å fortelle deg. Det er mye jeg skulle ønske jeg kunne litt bedre før jeg kom opp, men generelt sett trenger du ikke å kunne så mye da du lærer det meste ganske fort. Matematikken er verdt å merke seg. Den fortsetter akkurat der du slapp med R2 uten stopp. De tre-fire første semestrene er veldig fylt av matematikk, kretsteknikk, digitalteknikk og programmering.Innen matematikk er det lite du kan gjøre for å forberede deg annet enn å jobbe med generell Kalkulus-matte gjennom sommeren, forsvaret eller hva du skal mellom VGS og studier. Når det kommer til programmering anbefaler jeg deg å lære Python godt. Det kan du nyte godt av en stund. Alternativt er C++ og C språk som brukes mye, men ikke lett å starte på for en som ikke har vært innom det. Tegning som Solid Edge, CAD eller Solidworks finnes ikke i det hele tatt. Om du ønsker å gå den vegen er nok maskin/Produksjon og produktutvikling linjen for deg.Vær forberedt på at matematikken kommer til å være hard og krever mye mer arbeid enn på videregående skole. Læringskurven er veldig bratt, og klarer du å henge med fra begynnelsen kommer du til å få det fint. ALLE ingeniørrettede fag du skal ha bygger på matematikken du lærer de tre første semestrene.Ta gjerne kontakt med meg på melding eller her i tråden Lenke til kommentar
smilefjez Skrevet 21. april 2016 Forfatter Del Skrevet 21. april 2016 Hei! Jeg går 2. året på Kybernetikk og Robotikk nå og har en hel haug å fortelle deg. Det er mye jeg skulle ønske jeg kunne litt bedre før jeg kom opp, men generelt sett trenger du ikke å kunne så mye da du lærer det meste ganske fort. Matematikken er verdt å merke seg. Den fortsetter akkurat der du slapp med R2 uten stopp. De tre-fire første semestrene er veldig fylt av matematikk, kretsteknikk, digitalteknikk og programmering. Innen matematikk er det lite du kan gjøre for å forberede deg annet enn å jobbe med generell Kalkulus-matte gjennom sommeren, forsvaret eller hva du skal mellom VGS og studier. Når det kommer til programmering anbefaler jeg deg å lære Python godt. Det kan du nyte godt av en stund. Alternativt er C++ og C språk som brukes mye, men ikke lett å starte på for en som ikke har vært innom det. Tegning som Solid Edge, CAD eller Solidworks finnes ikke i det hele tatt. Om du ønsker å gå den vegen er nok maskin/Produksjon og produktutvikling linjen for deg. Vær forberedt på at matematikken kommer til å være hard og krever mye mer arbeid enn på videregående skole. Læringskurven er veldig bratt, og klarer du å henge med fra begynnelsen kommer du til å få det fint. ALLE ingeniørrettede fag du skal ha bygger på matematikken du lærer de tre første semestrene. Ta gjerne kontakt med meg på melding eller her i tråden Hei og takk for svar! Ja, ser den. Men har lyst å være mest mulig forberedt når jeg evt. begynner, slik at jeg kan gjøre det best mulig. Har du noe forslag til kalkulus matte jeg kan jobbe med når jeg er ferdig med R2? Prøvd å lete litt på nett, men finner ikke så mye om hva som er neste steg opp fra R2. Tenkte også å se litt på dette kurset: https://www.khanacademy.org/science/electrical-engineering Er det noe som du tror vil være nyttig? Eller burde jeg heller evt. kjøpe meg en lærebok om digitalteknikk/kretsteknikk? Når det kommer til programmering tenker jeg å begynne å lære meg python nå, og jobbe med det f.eks ett år og så begynne å lære meg (hvertfall grunnleggende i) et annet språk. Er det C++ eller C som vil være mest nyttig da? Lenke til kommentar
Samaritanen Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Hei! Jeg går 2. året på Kybernetikk og Robotikk nå og har en hel haug å fortelle deg. Det er mye jeg skulle ønske jeg kunne litt bedre før jeg kom opp, men generelt sett trenger du ikke å kunne så mye da du lærer det meste ganske fort. Matematikken er verdt å merke seg. Den fortsetter akkurat der du slapp med R2 uten stopp. De tre-fire første semestrene er veldig fylt av matematikk, kretsteknikk, digitalteknikk og programmering. Innen matematikk er det lite du kan gjøre for å forberede deg annet enn å jobbe med generell Kalkulus-matte gjennom sommeren, forsvaret eller hva du skal mellom VGS og studier. Når det kommer til programmering anbefaler jeg deg å lære Python godt. Det kan du nyte godt av en stund. Alternativt er C++ og C språk som brukes mye, men ikke lett å starte på for en som ikke har vært innom det. Tegning som Solid Edge, CAD eller Solidworks finnes ikke i det hele tatt. Om du ønsker å gå den vegen er nok maskin/Produksjon og produktutvikling linjen for deg. Vær forberedt på at matematikken kommer til å være hard og krever mye mer arbeid enn på videregående skole. Læringskurven er veldig bratt, og klarer du å henge med fra begynnelsen kommer du til å få det fint. ALLE ingeniørrettede fag du skal ha bygger på matematikken du lærer de tre første semestrene. Ta gjerne kontakt med meg på melding eller her i tråden Hei og takk for svar! Ja, ser den. Men har lyst å være mest mulig forberedt når jeg evt. begynner, slik at jeg kan gjøre det best mulig. Har du noe forslag til kalkulus matte jeg kan jobbe med når jeg er ferdig med R2? Prøvd å lete litt på nett, men finner ikke så mye om hva som er neste steg opp fra R2. Tenkte også å se litt på dette kurset: https://www.khanacademy.org/science/electrical-engineering Er det noe som du tror vil være nyttig? Eller burde jeg heller evt. kjøpe meg en lærebok om digitalteknikk/kretsteknikk? Når det kommer til programmering tenker jeg å begynne å lære meg python nå, og jobbe med det f.eks ett år og så begynne å lære meg (hvertfall grunnleggende i) et annet språk. Er det C++ eller C som vil være mest nyttig da? C++ er det man lærer på kybernetikk, så lær deg det. Khan academy funker fint i matten, brukte det selv i fjor. Personlig likte jeg ikke bøkene i krets- og digitalteknikk. Anbefaler http://www.allaboutcircuits.com/ for å lære krets- og digitalteknikk. Mvh 1. år kyb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå