Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny sykkel (A2) - Trenger hjelp til å velge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kjørt så mange A2 sykler, men jeg har kjørt en MT07 og det er en flott sykkel med skikkelig godlyd og greit med drag. Ta også en titt på Yamaha XSR7. Jeg prøvekjørte XSR900 her om dagen og den imponerte meg faktisk. 

 

SV650 er nok også en flott sykkel. Jeg ville styrt unna fire sylindret som A2 sykkel. Blir slitsomt og hele tiden jage turtall mener jeg. Dog bare min mening.

Lenke til kommentar

Sitat fra den norske forhandleren Carpoint sine hjemmesider:

 

Alle våre motorsykler er godkjent for Norge og får EL skilter. De registreres som mellomtung motorsykkel og man trenger A2 eller A sertifikat for å kunne kjøre dem. (per Nov 2015)

 

I vognkortet på min Zero DS står det mellomtung.

 

Nesten en skuffelse å finne ut at den "bare" er mellomtung. Tok lappen klasse A, og så viste det seg at sykkelen jeg drømte om var klasse mellomtung. Jeg kunne enklere og billigere tatt lappen for mellomtung da.

 

Den er utmerket å kjøre, og akselererer kraftig uten girskifte. Ingen clutch og gir. Ingen lukt, støy, oljeskift. Karbonfiberreim i stedet for kjede gir minimalt vedlikehold.

 

Det er flere forhandlere i Norge.

Fornebu, Porsgrunn, Nestun, Bryne og Trondheim.

Lenke til kommentar

Zero motorsykler lader i vanlig stikkontakt. Sørg for at batteriet er fulladet før turen starter ved å lade hjemme i garasjen.

 

Det finnes flere modeller av Zero. Alle har ulike egenskaper, fra terrengkjøring til motorvei. Hvis langtur på asfalt er viktig for deg, velger du en annen sykkel enn hvis du vil trikse på dirt track.

DS er en fin allround-sykkel for variert terreng. Andre modeller har bedre rekkevidde, men egner seg bedre på motorvei.

 

Du får kjøpt ekstrautstyr, som ekstra stort batteri eller hurtiglader.

Jeg har valgt ekstra stort batteri, og satser på å komme dit jeg skal uten å trenge hurtiglader.

 

Min sykkel skal nå ha en rekkevidde på over 200 kilometer.

Det er bedre enn mange el-biler, og mer enn jeg gidder å kjøre på en dag i de aller fleste tilfeller.

 

Jeg er storfornøyd med DS, og håper flest mulig vil velge elektrisk.

 

 

http://www.zeromotorcycles.com/zero-ds/specs.php

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Zero motorsykler lader i vanlig stikkontakt. Sørg for at batteriet er fulladet før turen starter ved å lade hjemme i garasjen.

 

Det finnes flere modeller av Zero. Alle har ulike egenskaper, fra terrengkjøring til motorvei. Hvis langtur på asfalt er viktig for deg, velger du en annen sykkel enn hvis du vil trikse på dirt track.

DS er en fin allround-sykkel for variert terreng. Andre modeller har bedre rekkevidde, men egner seg bedre på motorvei.

 

Du får kjøpt ekstrautstyr, som ekstra stort batteri eller hurtiglader.

Jeg har valgt ekstra stort batteri, og satser på å komme dit jeg skal uten å trenge hurtiglader.

 

Min sykkel skal nå ha en rekkevidde på over 200 kilometer.

Det er bedre enn mange el-biler, og mer enn jeg gidder å kjøre på en dag i de aller fleste tilfeller.

 

Jeg er storfornøyd med DS, og håper flest mulig vil velge elektrisk.

 

 

http://www.zeromotorcycles.com/zero-ds/specs.php

Okay. 20 mil (i teorien) er av erfaring ikke helt reelt kanskje? Eller er det 20 mil i praksis som er selvtestet?

 

Vi har nok forskjellige behov, men 20 mil (la oss si 10-15 mil i praksis med litt frisk kjøring) vil si at jeg ikek kan bevege meg lenger hjemmefra enn 5-7 mil, hvis jeg også skal komme meg hjem igjen uten å lade. I mine øyne handler motorsykkelkjøring å setet seg på sykkelen og kjøre dit nesen peker uten å måtte være redd for å gå tom for drivstoff/strøm. 

 

En motorsykkel/EL sykkel er jo ikke noe man bruker (vertfall i mine øyne) for å spare penger på drivstoff og kjøre økonomisk med. Motorsykkel er et leketøy for mine del.

 

Jeg tviler ikke at det er fart i disse EL syklene og spesielt aksellerasjonen skal være på høyde med vanlige motorsykler, men den høres jo ut som en symaskin.

 

Hvert år så er jeg med flere på utallige MC turer i retning vestlandet og vi kjører lett 50 mil pr. dag. Slike turer ser jeg for meg blir problematisk med en EL sykkel og da forsvinner litt av poenget med å eie en dlik for min del.

 

Men kjører man bare rundt i "bygda", eller til den lokale kafeen samt ikke er "redd" for å dukke opp med noe slikt på MC treff etc. så er nok denne et godt valg.

 

Så i mine øyne blir en EL sykkel veldig begrenset. 

 

EDIT:

Ser nå på hjemmesiden til Zero at rekkevidden ved litt aktiv kjøring er oppgitt til rundt 13-14 mil. Det er teoretiske tall. 10 mil tenker jeg er mer realistisk og det blir litt for dårlig mener jeg. 

 

Jeg ser også aksellerasjonen opp til 100km/t er ganske laber. Trodde faktisk den var like rask som en vanlig motorsykkel, men 6.4sek. vil jeg ikke akkurat si en imponerende?

 

Når det er sagt så er det viktigste at DU er fornøyd og at en EL sykkel passer til DITT bruk. Har du tatt noen videoer eller bilder av sykkelen forresten? Hvis ja, så del gjerne  :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

De fleste MC-turene er kortere enn 20 mil. Jeg kan lade på destinasjonen og ha fulladet batteri når jeg skal kjøre hjem neste dag.

Jeg kan kjøre helt til hytta på denne, men må lade natten over før jeg kjører hjem.

 

Som nevnt, så får du kjøpt hurtiglader.

Jeg har ikke det, men jeg tror den bruker samme kontakt som el-bil. Da blir ikke ladetiden så veldig lang. Etter å ha kjørt mange mil har du nok bruk for en pause uansett.

 

Jeg viser igjen til denne siden som har statistikk for rekkevidde ved ulike hastigheter, samt ladetid ved ulike konfigurasjoner.

http://www.zeromotorcycles.com/zero-ds/specs.php

Displayet på sykkelen viser estimert rekkevidde.

 

Jeg fikk min sykkel i vinter, og har ikke foretett en rekkevidde-test der jeg kjører batteriet tomt for å se hvor langt jeg kommer.

Men jeg har hatt den del lange turer.

Batterikapasiteten har ikke skuffet meg så langt.

 

 

El-sykler har, i likhet med el-biler en formidabel akserasjon, og helt uten girskifte underveis.

At jeg slipper den plagsomme motorstøyen er bare bonus.

Ellers har den stort sett standard komponenter. Vanlige bremser fremme og bak, i tillegg til at den bruker motoren som generator hvis du tar gasshåndtaket ned i null.

 

Vi har nok forskjellig bruk. Jeg er ikke aktiv i en MC-klubb som kjører 50 mil per dag.

Men jeg kjører absolutt på langtur. Over 10 mil hvis jeg skal hjem igjen med en gang, eller over 20 mil hvis jeg skal overnatte på et sted med stikkontakt.

Det er mer enn nok i de aller fleste tilfeller. Den brukes aktivt til og fra jobb, og fungerer utmerket på motorveien.

 

Den har en "mode"-knapp der jeg kan velge eco, custom og sport.

Det er selvforklarende. Eco gir bedre rekkevidde ved lavere ytelse. Det er likevel kraftig nok for meg som alltid følger fartsgrensene.

 

El-sykkel er ikke "veldig begrenset".

Jeg nekter ikke for at den har begrensninger, men ikke veldig.

Ta med i beregningen at drivstoff er nesten gratis, og den er nesten vedlikeholdsfri.

Du som kjører over 50 mil per dag regelmessig bør nok holde deg til bensin foreløpig.

For de fleste andre er el-sykkelen genial.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Sitat-funksjonen på Diskusjon er elendig, men sånn blir det...

 

 

Ja, jeg har en Youtube-kanal, men siden jeg fikk sykkelen i vinter har jeg ikke fått laget noen kjørevideoer ennå.

Jeg har en Unboxing-video. Den ble filmet i garasjen om natten etter jobb den dagen jeg fikk den. Litt mørkt bilde, men min bror fikk redigert en god video på Mac`en likevel.

Jeg har kjøpt et Sony ActionCam på nettauksjon, og har montert hjelmfeste.

Flere videoer kommer. Jeg skal kjøre naturskjønne vestlandsveger som Skrøylå, Tronåsen osv. og laste opp videoer med minimal redigering. Litt som "minutt for minutt"-filmene på NRK.

 

 

Lenke til kommentar

Ja, vi har nok forskjellige bruksområder. 10 mil for meg er så absolutt ikke noen langtur. Det er det jeg kjører på en vanlig ettermiddag for å "lufte meg litt". Jeg kjører lett 70-80 mil på en dag og uten andre pauser enn de jeg får ved bensinfylling og kanskje en kaffekopp eller to...eller tre. 

 

150 mil i løpet av en helg er slett ikke uvanlig på langturer for min del. Så da passer nok en EL-sykkel ikke så bra for meg. Den passer nok best for dem som ikke kjører så veldig mye. Eller rettere sagt, langt. 

 

Dessuten så liker jeg "råskapen" i den sykkelen jeg har. 

 

Men jeg kommer for nyskjerrighetens skyld til å prøvekjøre en Xero når jeg får muligheten så får jeg heller komme med en tilbakemelding når det er gjort  :yes:

 

Uansett, så ønsker jeg deg en fortreffelig MC sesong. Jeg vet ikke hvor du holder til, men er du i nærheten av fredrikstad og omegn eller har planer om en tur dit så send meg en PM så utvekdlser vi tlf-nummer og møtes over en kaffe og litt dekksparking  :cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket litt på Youtube nå og det ser ut til at det ikke er så mye igjen å hente motormessig når man runder 80mph. Noe som tilsvarer rundt 130km/t. Da utgår på en måte transportetapper på E18/E6 etc. 

 

Jeg så også at det var en "long term review" av en 2013 modell som det hadde vert en del problemer med. Ganske alvorlige problemer også. Byttet fremgaffel, ladekontakt som smelter etc. før 17.000 miles. Det var også vanskelig for en fra USA og få tak i deler til den. Da regner jeg med at det også er vanskelig her hjemme?

 

Jeg ser for meg at dette er en sykkel man må ta for det den er. De fleste skryter av motoren (EL-motoren) i denne opp til rundt 60mph. Over der så skjer det ikek stort. De fleste mener den er smooth og at det er en fantastisk sykkel til sitt bruk. 

 

Den store plussen med denne sykkelen er at den er lydløs (for dem som liker det) den går omtrent som en vanlig motorsykkel (opp til rundt 60mph) og den er tilnærmet vedlikeholdsfri. Kanskje denne hadde vert perfekt for studenter i storbyer?

Lenke til kommentar

Amerikanere bruker 110 volt, mens vi har 220 volt i stikkontakten.

Jeg ser ikke bort fra at problemet skyldes amerikanernes antikke el-system.

Høyere spenning gir mindre tap i ledninger og kontakter ved høy effekt.

 

Hvis du Googler feil på spesifikke modeller, vil du alltid finne noe. Jeg har ikke opplevd feil, og hvis noe feiler har norske forbrukere mange rettigheter.

 

Deler bør ikke være noe problem.

Oppsøk en merkeforhandler. Det finnes flere i Norge.

 

 

Den er registrert som mellomtung, og kan kjøres på mellomtung-lappen. Den yter bra, men selvsagt finnes det tunge sykler som yter bedre. Trådstarter har ikke lappen for tung MC.

Budsjettet for ny MC kan økes med tanke på besparelser i bensin og vedlikehold.

 

 

Studenter i storbyer kan bruke en gammel scootermoped. Jeg anbefaler Peugeot Speedfight. Da kan du oppbevare hjelmen under setet.

En Zero DS kan uendelig mye mer enn å kjøre to kilometer til skolen hver dag i bygater.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Amerikanere bruker 110 volt, mens vi har 220 volt i stikkontakten.

Jeg ser ikke bort fra at problemet skyldes amerikanernes antikke el-system.

Høyere spenning gir mindre tap i ledninger og kontakter ved høy effekt.

 

Hvis du Googler feil på spesifikke modeller, vil du alltid finne noe. Jeg har ikke opplevd feil, og hvis noe feiler har norske forbrukere mange rettigheter.

 

Deler bør ikke være noe problem.

Oppsøk en merkeforhandler. Det finnes flere i Norge.

 

 

Den er registrert som mellomtung, og kan kjøres på mellomtung-lappen. Den yter bra, men selvsagt finnes det tunge sykler som yter bedre. Trådstarter har ikke lappen for tung MC.

Budsjettet for ny MC kan økes med tanke på besparelser i bensin og vedlikehold.

Ja, du har nok noen gode poenger der. 

 

Jeg googlet ikke feil, jeg bare googlet på "Zero motorcycles" i Youtube og da dukket videoene jeg snakket om opp.

 

Selv så kjølrer jeg rundt 20.000km. i året og hvis man kjører såpass så kan man spare mye på service utgifter ved valg av EL-sykkel ja. Kjører man 20.000km. i året så vil dette si for de fleste sykler to servicer pr. år. En vanlig service koster rundt 3-4.000,- og hovedservice opp mot 10.000,- Hvor ofte hovedservice dukker opp kommer an på merke og modell, men min har vertfall hovedservice hver 30.000km. (BMW S1000R)

 

Skal man ha sykkelen i la oss si fem år så sparer man fort rundt 50.000,- (hvis man kjører 20.000km. pr. år) De fleste gjør nok kanskje ikke det. Rundt 10.000km. er nok mer vanlig og da havner man på ca. 25.000,- besparelse. I den store sammenhengen er jo ikek dette mye, men litt er det jo så klart.

 

Man sparer så klart også inn bensinutgiftene. Kjører man 10.000km. pr. år (noe som jo er 1000 mil) og sykkelen bruker ca. 0.5l/m så blir dette 500 liter bensin. Ganger man 500 liter bensin med ca. 13 kroner (pr liter) så blir dette 6.500,- i sparte drivstoffutgifter pr. år. Har man sykkelen i fem år så blir besparelser 32.500,-

 

Plusser man på de 25.000,- i sparte service utgifter så sparer man rundt 55-60.000,- kroner totalt.  Velger man å bruke det tilsvarende beløpet i en slik sykkel så forsvinner jo egentlig besparelsen da man må bruke summen på selve sykkelen og det hele koker ned til om man vil gi de ekstra kronene for en EL-sykkel eller ikke.

 

Man må også ta med i betrakningen at man må lade oftere og det krever 8-9 timers lading til 100%, mens å fylle bensin tar knappe 2 minutter. Man bør også holde seg borte fra motorveier da denne nok ikke er spesielt egnet i høyere hastigheter.

 

Alt i alt så koker det som sagt ned til hva man har lyst på. At det er noen som har lyst på en slik forstår jeg godt, men for min del så blir det for mange hensyn og ta. For meg så handler heller ikke motorsykkelkjøring om besparelser og miljø. Så ærlig kan jeg vel være.

 

Men den dagen det kommer en EL-sykkel som klarer 70-80 mil (i praksis) før lading og også har krefter når hastigheten nærmer seg motorvei fart samt at ladetiden blir redusert så skal jeg så absolutt kikke nærmere på en slik.

 

Men uansett så har jeg kanskje sporet litt av her nå, men TS har nå uansett fått servert et regnestykke om ikke annet over hva som kan spares ved kjøp av EL-sykkel. Om regnestykket stemmer kommer jo helt an på hvor mye man kjører så klart så se tallene som veldig omtrentlige. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker min Zero DS på motorveien i 90 km/t regelmessig til og fra jobb.
Hvorfor mener du at den ikke er egnet?
Den er stabil, lettkjørt, lydløs og uten vibrasjoner.
Det er ingen annen sykkel jeg heller ville brukt.

Jeg har prøvd noen tunge bensinsykler på kjøreskolen da jeg tok lappen klasse A i fjor.

 

 

Jeg slipper å kaste bort tid på bensinstasjoner. Jeg lader i garasjen, og den har 100% når turen starter.

Den er driftssikker, og ladingen foregår når jeg ikke bruker den. Det er ikke mye stress å koble en ledning i veggen. Den bruker vanlig stikkontakt.

Trådstarter får selv velge om rekkevidde over 20 mil per dag er viktig. Lading fra tomt til fullt tar flere timer, men det er ikke noe problem når du uansett har parkert for dagen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...