Gå til innhold

[Løst] "Riktig" timelønn her? (Teknisk/IT og økonomisk)

Anbefalte innlegg

Hvor høg timelønn (eks feriepenger) må man etter din mening minium ha for ikke å være å anse som lågtlønna/underbetalt, når utgangspunktet er norsk arbeidsmarked våren 2016 + følgende:

• Mastergrad retning teknisk/IT + bachelorgrad retning økonomi, begge deler fra veldig anerkjente skoler og med karakter blant de 20 % beste.

• I alt ca 30 års erfring på fagområdet sitt og et sted mellom 20 og 30 av de årene 100 % relevant for stillingen, førsteklasses referanser og mange tidligere gode resultater som kan bevises.

• En del spesialisering (teori og praksis) som er generelt krevende å få/vanskelig tilgjengelig på arbeidsmarkedet, men ikke unik eller "the one and only".

• Heilt oppdatert faglig ved start i nytt arbeid og arbeidsavtale som gjør man kan regne med å få alle utgifter til faglig ajourføring dekket, men uten betaling for tid til faglig ajourføring.

• En del reising i arbeidet (30-45 dager i året som reiser med 1-3 overnattinger, det samme med reiser 5-7, 12-14 og/eller 19-21 dager) og har greie billlett-/losji-/kostbetingelser, men blir ikke betalt for reisetid som faller utenom ordinær arbeidstid.

• Standard frynsegoder for slike stillinger, hvor f eks firmabil ikke er inkludert (pga minimalt behov for kjøring i arbeid, vi snakker om 500-1000 km/år som godtgjøres som standard km-godtjørelse.)

• Arbeide i område med leigepris ca 15000 kr/mnd for familiebolig (125-150 kvm BRA) av god kvalitet i grei reiseavstand (maks 20-30 minutter).

Med det samme: Hvilken (minste) timelønn gjør i samme tilfelle etter ditt syn stillingen høgtlønna?

Vi snakker om stilling 90-100 % og lønna pr time.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært vanskelig å seie utan å vite langt meir detaljar. Kvar i landet jobbar du? Er både master- og bachelorgraden rellevant for den stillinga du har? Er spesialiseringa du har rellevant for stillinga?

Kva ansvar har du i stillinga, kva arbeidsoppgåver skal du utføre, osv?

Den einaste skikkelige måten å finne ut kor god eller dårleg lønn du har, er å søke jobb hos andre arbeidsgiverar for å sjå kva dei tilbyr deg i lønn.

Du er aldri verdt meir enn kva arbeidsmarkedet er villige til å betale for din kompetanse og arbeidskraft.

Alternativt så må du samanlikne lønna du har med andre personar i tilsvarande arbeidssituasjon som deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo sammenligne med meg. Jeg har:

Fagbrev innen IKT

Ingen ansvar

10 års relevant erfaring.

Mye spesialisering

Langt ifra oppdatert

Variabel reising(alt fra noen dager til noen uker)

Standard frynsegoder

Min lønn ligger på rundt 600 000 eller noe slikt, ettersom du er mer oppdatert, langy høyere utdannet, mye mer erfaring og 3x min erfaring bør du jo ligge laaangt over det jeg tjener muligens godt over en mill også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

The Avatar, flere av dine spørsmål er alt besvart, resten blir heller ikke besvart. 

Jeg gjør uttrykkelig oppmerksom på - for både deg og andre - at flere opplysninger blir ikke gitt, dette pga stillingen. 

Joda, det er heilt greit å holde tilbake informasjon med tanke på personvernet.

Men utan slike detaljspørsmål så blir det ein "dra tall ut av ræva" leik å seie noke om kva du bør ha i lønn.

Men om ein ser på lønnsstatistikken så bør du ha minst 650 000 kr i året.

Når eg plottar inn dei aktuelle parametera som eg trur er aktuelle for deg så får eg opp eit landsgjennomsnitt på ca 750 000 kr i året,

men om eg legg inn eit faktor som f.eks. fylke så endrar gjennomsnittslønna seg slik at du i Aust-Agder ville hatt ei årslønn på ca 650 000 kr, medan du i Rogaland ville hatt ca 840 000 kr i året i snitt.

I tillegg vil lønna sjølvsagt også endre seg alt etter kva ansvarsområder du har, alt etter kor stor tilgang det er til personar med din kompetanse på arbeidsmarkedet, og ein rekke andre faktorar.

Så den einaste måten å få vurdert verdien av din arbeidskraft er å søke på nye jobbar for å sjå kva andre arbeidsgivarar vil være villig til å betale deg.

Lenke til kommentar

Beklager først det tok litt tid før jeg kom tilbake på tråden her. Jeg ble rett og slett trukket ut på akuttreise uten forvarsel med arbeid til over ørene var tilbake for noen timer siden. Da lå det litt som brant mer enn diskusjon og derfor bare ca 30 sekunder der...

Aller først en presisering: Vi snakker om privat næringsliv og ikke offentlig. Akkurat det var slett ikke meininga å holde skjult, det var rett og slett forglømmelse siden offentlig ansettelse alltid har vært langt utenfor mitt perspektiv og min hverdag. Vet jo det kan påvirke lønn i Norge ikke heilt lite i visse tilfeller.

Evelen!, leste du overhodet spørsmålsstillingen i #1, eller er det meininga dine tall skal oppfattes som grensene låg/middels og middels-høg, uten at du har klargjort dette? Hvilket grunnlag har du forresten for å uttale deg om hva "jeg" burde ligge på? Har du lest noe inn i tråden?

Wisd0m, takk for anslaget, men er dette grensa låg/middels, grensa middels/høg eller noe anna?

AT1S, takk for tilbakemelding. Utdannelse og erfaring bør vel være mer relevant enn alder i seg sjøl? Det er jo egentlig likegyldig for arbeidet om man er 45, 55 eller 65, gitt samme erfaring. Med mindre man da skal forhandle med toppsjefer på 85 i Japan, sjølsagt...

aklla, takk for tilbakemelding. Intet personlig, men jeg er vel litt overraska over at markedet er rede til å betale 600000 kr/år for en person med fagbrev (uten høgskoleutdanning får jeg inntrykk av?) med ti års erfaring og null ansvar (utover at det vel er noen som har et par sannhetsord å fortelle deg også om du gjør dårlig arbeid?)

Avatar, jeg er fullstendig klar over at dette blir kvalifisert gjetting som alltid før en kontrakt skrives, og at sluttsvaret har an først den dagen A og B har forhandla lønn og er klar for kontrakt. Det bør likevel ikke være ""dra tall ut av ræva" leik" som du velger å uttrykke det, jeg mener at er man kvalifisert for å uttale seg bør man treffe et tall som 90 % sannsynlig holder +/- 20 % med de opplysningene jeg alt har gitt og skal utdype det nærmere. (Leieprisen skulle vel indikere at vi ikke snakker om steder som Finnmarksvidda eller Indre Agder - eller tar jeg feil her?). Hvilken lønnsstatistikk er det ellers du henviser til, har du link eller et navn på statistikken? Jeg ser ellers at også snakker om "verdien av din arbeidskraft" og lurer på om du leser mer enn det står.

Noen flere som har litt kvalifisert å si om saken? Regner med å kunne fortelle litt mer om saken (og jeg understreker litt mer) om 1-2 uker, men inntil da trenger jeg de tall jeg kan få. Uten at jeg kan utdype nå er grensene låg/middels og middels/høg svært relevante..

Lenke til kommentar

aklla, takk for tilbakemelding. Intet personlig, men jeg er vel litt overraska over at markedet er rede til å betale 600000 kr/år for en person med fagbrev (uten høgskoleutdanning får jeg inntrykk av?) med ti års erfaring og null ansvar (utover at det vel er noen som har et par sannhetsord å fortelle deg også om du gjør dårlig arbeid?)

Det stemmer ja, tjener vel strengt tatt godt over 600 000 også, men det er litt mer variabelt.

Greia er at det jeg jobber med er godt betalt, utdannelse er ikke alt, heller ikke hvor lang erfaring men hvilken erfaring.

Du har utelatt det som er viktigst for lønnen, det du faktisk jobber med, det gjorde jeg også, sa da virker lønnen min forholdsvis høy :)

Lønna høres kanskje bedre ut om jeg sier at jeg jobber som ingeniør innen data, telefoni og radioteknologi(ja, jobber med alle tre)?

Jeg har jo selvfølgelig ansvar for å gjøre en god jobb, det har jo alle, men har ingen konkrete ansvarsområder eller personellansvar.

Lenke til kommentar

aklla, er heilt enig i at presis "fagspesialitet" betyr en del, men er - tross fagspesialiteten, som jeg rekna med var "verdifull" med slik lønn - framdeles litt overraska over at markedet er villig til å betale over 600000 kr for en person med fagbrev, uten høgskole.  

Alle ansvar for å gjøre en god jobb? Skulle jo tro det, men i møte med enkelte offentlige byråkrater kommer tvilen...

Noen flere som har synspunkter før saken her avgjøres i løpet av uken?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at alt under millionen i året høres relativt lite ut i konkurranseutsatt næringsliv med høy utdanning og såpass mye relevant erfaring. Men nøyaktig hva jeg ville sett på som "underbetalt" her vet jeg ikke, det blir et veldig stort spenn.

Det slår meg også som en litt pussig type stilling å ha timelønnet, og mer naturlig med enten fast ansettelse eller innleie. Men basert på Sticos' omregning mellom statlig års- og timelønn tenker jeg alt under ca. 500 kroner i timelønn virker lite.

Lenke til kommentar

Nå er avtale i havn og nå kan jeg løfte litt mer på sløret i denne saken, slik jeg sa i innlegg 11.

Aller først et beklager til deg, Herr Brun, fordi jeg ikke svart før saken ble gjort. Jeg satt og skulle svare onsdag, så ringte en telefon og fem minutter senere var det eneste som interesserte å få sydd sammen en revidet reiserute og gjennomføre den, fortrinnsvis med litt søvn innimellom også...

Neste: Det var ganske interessant å se at flere mente dette gjaldt meg sjøl, for det gjorde det ikke, og det sa jeg heller ikke ;). Sjøl er jeg bosatt godt utenfor Norges grenser, arbeider i en bedrift som har det meste av verden som arbeidsplass og har sjøl ansvar for en del av dette området, herunder ikke inkludert Vest-Europa. (i prinsipp ikke Europa i det heile, men har bytta bort noen araberstater mot noen land i Øst-Europa både pga kompentanse og trivsel, må jeg velge mellom Abu Dhabi og Sofia foretrekker jeg klart det siste). Ingen planer om å bytte beite for min egen del, men er man ansatt et sted hvor halvparten av hovedkontoret ikke er sikre på det nå er Oslo eller "Copenhagen" som er riktig svar på hovedstaden i dette "Norway" hvor man bare har folk periodevis, blir man likevel lett trukket inn som firmaets toppekspertise på "Scandinanvia" sett fra et samfunnsfaglig perspektiv når man både har heilt klart for seg plasseringen av en del byer i området i forhold til hverandre + snakker/skriver norsk, og altså både leser svensk/dansk og blir forstått i Stockholm/København uten å ty til engelsk.

Poenget nå var at en kunde av firmaet - mitt ansvar i det daglige - skal ha et dataprosjekt. Av ulike grunner ønsket man "øverste faggruppe" plassert i et land i Europa, gjerne "ikke altfor nært nissene i Brüssel" (iflg en av vår kundes ansatte), men likevel innenfor EU/EØS og et sted med både datakompetansen, engelskkunnskapen og flyrutene mot noen byer i Europa og ellers i orden. Der ønsket man en stedlig ansvarshavende med kompetansen på plass både datamessig og når det gjaldt den kulturelle siden, men likevel forståelsen for "internasjonalt". Å gjøre noe med en av de ansatte man hadde var utelukka, både kapasitetsmessig og fordi norsk klima etc ikke er verdens beste salgsvare hos et personale hvor begreper som kuldegrader, snø og dagslys kl 9-15 i desember/januar oppfattes entydig negativt og hvor nordmenns evinnelige hang til brødskivemat og konstante prioritering av kaffe over te også ganske ofte noteres på feil side i regnskapet.

En slik person, bosatt i Norden i dag, var funnet og prøvd litt tidligere i forbindelse med en leveranse. Man ønsket meg til stede på teamet for å ta hånd om de mer ikke-faglige sidene, inkl være en diskusjonspartner for lønnsbiten og en del praktiske sider ved bosetting i Norge. Det var altså derfor mine spørsmål var stilt, ikke pga noe arbeidsbytte for meg selv. Jeg kan også si at det datafaglige går i retning av sikkerhet, kryptering etc generelt, kommunikasjonsteknikker, databaser i videste forstand, programmeringskunnskap (for å velge riktige løsningr/teknikker, ikke detaljprogrammere, men vurdere kvaliteten på løsninger fra "team B" som har den siden og styre team B, men har ikke kompetanse på å gå i videre detaljer og ville heller ikke hatt lov å gjøre det om jeg hadde kompetansen. Personen det gjaldt var på ingen måte avhengig av å bytte arbeid, men klar for det om betingelsene blei vurdert riktige. Altså var poenget å ikke gi et tilbud som var å anse som lågtlønn, men heller ikke et høgtlønnstilbud, derimot et mest mulig riktig tilbud her også. Siden jeg ikke er noen oppdatert ekspert på arbeidsmarkedet for datapersonell i Norge altså mitt spørsmål - uten gjøre det mulig for andre å fatte interesse for den potensielt ansatte. Jeg vet naturligvis godt at vår kunde ikke er alene i Norge om å ønske seg seg kompetent datapersonell og at norsk arbeidsmarked kan ha en heilt egen betalingsvilje for slikt personell sett i internasjonalt perspektiv når vedkommende også forstår norsk/snakker nordisk..

En kommentar til det Herr Brun nevner om timelønn/fast ansettelse også. Reelt er dette innleie og begge parter tenker innleie, men det var ulike grunner (bl a i forhold til vår kundes kunde) også vesentlig at personen ble ansatt hos vår kunde, ikke "bare" var en innleid person. Derfor altså løsningen med timelønn.

Vi valgte å starte diskusjone på 500 kr/time inkl feriepenger, altså litt under Herr Brun mente var grense for "lite" om jeg har forstått rett. Da hadde vi litt å gå på og var forberedt på å gå, men det var heller ikke behov for å gå særlig mye. Nå er altså avtale i havn for de nødvendige tre år, og den er grovt: 525 kr/time inkl feriegodtgjørelse (altså 480 kr/time + 9,5 % feriepenger) med avtale om minimum 1500 og maks 2000 timer arbeid pr år - ellers er det nok i praksis i stor grad den ansatte sjøl som avgjør antall timer og hva han vil/kan bruke andre på teamet til. I tillegg blei avtalt rett til leie av en bolig leid for 15000 kr/mnd som det koster arbeidsgiver et sted mellom 18000 og 20000 å leie, siden det ikke er jeg som arbeider på den fronten vet jeg ikke mer presist hvor man har landet, bare at man har landet. (Han og familien - ektefelle + barn på ca 20 og 10 år - falt fullstendig for den boligen, rekkehus anslagsvis 1-3 år gammelt på ca 140 kvm og med tre soveværelser,+ rom egna for hjemmekontor samt to bad +gjestetoalett. Med 15-20 minutter til arbeid og praktisk plassert i forhold til flybuss var den heller ikke noe valg firmaet han skal arbeid for hadde særlig imot. Litt for lite kjøkken (innredning, ikke areal) etter mitt eget syn,men alle har visst ikke samme behov her...) Ellers en del praktisk flyttebistand og hva skisserte i første innlegg. Lønnsregulering etter konsumprisnideks etter 18 måneder og altså tre års arbeidsavtale, bindende for begge parter.

Enten har vår kunde altså fått en mann relativt rimelig eller så er 500 kr/time eks feriepenger helt fint akkurat nå. Uansett, begge parter later til å være tilfreds.

Lenke til kommentar

For meg høres dette rimelig ut med det erfaringsnivået, men slettes ikke utbytting. Arbeidsmarkedet i IT-bransjen har jo også vært ganske drevet at oljebransjen, slik at det for tiden er arbeidsgivers marked. Så lenge det har vært en ordentlig prosess og den har endt med enighet så er alt godt.

Lenke til kommentar

For meg høres dette rimelig ut med det erfaringsnivået, men slettes ikke utbytting....

Jeg kan forsikre om at verken jeg personlig, min arbeidsgiver eller noen hos vår kunde oppfatter dette som utbytting. Som jeg sa har norsk arbeidsmarked en heilt egen betalingsvilje for slikt personell sett internasjonalt perspektiv. Her jeg sjøl holder til er leveomkostninger et sted mellom 2/3 og 3/4 av Norge og  skatt + social security  fullt sammenlignbar med skatt + NAV-avgift i Norge (hvor jo NAV-avgiften er del av skatten i de flestes øyne), kanskje 1-2 % lågere. Lønn her for personell med kvalifikasjoner som dette (fratrukket evne til å snakke nordisk/forstå norsk) er maks rundt 200 kr/time om man ikke leverer det absolutt ytterste, dan kan man diskutere 220-230 kr/time. Personlig tror jeg nok heller det er norske ansatte som i løpet av ikke altfor lang tid må venne seg til et mindre beskytta marked og timelønner på 2/3 av "rimelig" i dag, men som du sier: " Så lenge det har vært en ordentlig prosess og den har endt med enighet så er alt godt". Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...