heipameg Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Er det noen som har forslag til høyere utdanning? Jeg brenner egentlig ikke for noe, men jeg kan "gjøre alt". Jeg har relativt greit snitt så jeg kommer vel inn på det mest gjennomsnittlige. Er det noen som har noen forslag? Jeg ønsker helst å gå på uio, men hioa kan også fungere. Gjerne noe som gir lett jobb i fremtiden eller noe som kan bli eller er litt ettertraktet. Ønsket lønn blir vel rundt 4-500k i året. Jeg har vanlig generell studiekompetanse med letteste matte og ingen realfag. Så jeg tenker vel i utgangspunktet bare noe som krever vanlig GENS. Jeg vet det hadde vært fint om jeg hadde fortalt hva jeg ønsker å bli, noe jeg synes er gøy osvosv og det blir vanskelig å komme med forslag uten, men jeg har ingen idé selv. Derfor ønsker jeg forslag slik at jeg selv kan se og lese på forslagene på nett og se om det er noe for meg! Jeg har selv sett gjennom alle studiene som hioa og uio tilbyr men ved kjapp øyekast finner jeg ikke noe interessant... Så om noen vet om noe kult og kan gi meg en pitch på det så hadde det vært flott! 1 Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Du høres ut som et typisk eksempel, Ta masse utdanning, få seg en jobb og ender opp å ikke trives. Noen tips her, http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=utdanning&p=736 2 Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hva er hobbyene dine, dine interesser? Var det noe du briljerte i på VGS? Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Kunne du tenkt deg å jobbe i helsevesenet? Med vernepleierutdanning kan du bli miljøterapeut, men det er også andre helse- og sosialutdanninger som muliggjør det å jobbe som miljøterapeut. Jeg har jobbet som miljøarbeider på psykiatrisk institusjon, og det var rimelig allright! Masse skravling og mingling med pasienter, passe på at ingen ryker i tottene på hverandre, samt. sørge for at de har mat på bordet. Kan varmt anbefale å jobbe som miljøterapeut, kanskje i påvente av at du finner ut hva du egentlig vil. Det er som sagt mye mingling og prating med pasienter i arbeidet, men man får også anledning til å formidle sine egne observasjoner og meninger: Dette i tilknytning til diagnosearbeid, medisinering og tiltak som utarbeides av det tverrfaglige team. Det er spennende, men også alvorspreget. De som er miljøterapeuter er ofte vernepleiere (som har en utdanning med mye institusjonspraksis), sosionomer, barnevernspedagoger, osv. Miljøterapeut er ikke en beskyttet tittel, altså har ikke et spesifik fagområde enerett på tittelen.Lønna er den samme som sykepleier, opp til 495k i året med 10 års ansennietet (i kommunen der jeg er fra) Endret 11. april 2016 av jonas_srt Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Det kan også hende at du lander en jobb som miljøterapeut med en bachelor i psykologi; Et fag som svært mange finner interessant, og som er nyttig i mange fagområder utenom helsearbeid. http://www.uio.no/studier/program/psykologi/index.html Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 11. april 2016 Forfatter Del Skrevet 11. april 2016 Jeg fikk 5.9 i snitt i fjor, briljerte derfor i "alt". Men jeg brenner likevel for ingenting. Har sett på unginfo, tatt utdannelsesvelger på utdanninng.no og nav, men det er virkelig ikke noe jeg virkelig brenner for. Jeg er veldig nøytral og simpel person. Akkurat nå og hvordan min livssituasjon er, vil jeg bare komme ut i en rolig og sikker jobb for å få en sikker lønn, fremtid og bolig. Jeg vurderte ting som jus og internasjonale studier men jeg føler det blir for stress og måtte krige så hardt og ikke ha en like sikker jobb (er jeg topp A student, så selvfølgelig, men jeg har også mistet mye motivasjon for å pugge mer nå etter vgs). 1 Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Jeg fikk 5.9 i snitt i fjor (...) Shit! Heah, da har du nok potensiale i deg til å bli mer enn en jovial kaffekoker på institusjon. Men hvis interessegrunnlaget ditt er internasjonale studier, er kanskje ikke samfunnsfag så dumt. Litt dumt at du har mistet motivasjon til å pugge, forståelig etter tre år med gode prestasjoner på VGS, for det kommer du ikke utenom på universitet eller høgskole. Jeg skal være forsiktig med å foreslå spesifikke greier, men jeg vil gjerne si at dersom du tar en mastergrad i samfunnsfag (sosiologi, kulturforståelse, internasjonale studier), gir det flere muligheter. Undervisning, forskning eller etterretning er noe av det jeg kan nevne. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Kan anbefale Lektorutdanning i språkfag eller samfunnsfag.100% garantert jobb og ikke to dager som er like. Merk at du ikke er garantert jobb i akkuratt den byen du vil, men jobber vil du å kastet etter deg. Startlønn på litt over 450, og lønnen stiger jevnt og trutt. Kan og nevne at det ikke er vanskelig å bytte fra linjen om det ikke faller i smak underveis. Stor fordel å kunne fritt kombinere to fag som interesserer, for eksempel historie og samfunnsfag eller samfunnsfag + et språkfag. http://www.norsklektorlag.no/kommunalt-tariffomrade-ks/hva-skal-du-tjene-som-lektor-article476-170.html Endret 11. april 2016 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Var i samme situasjon for fem år siden, gode karakterer og alle muligheter, men ante ikke hva jeg ville bli. Endte på siste dagen opp med å sette tannlege overst på søkelista, og har ikke angret siden da. Allerede nå, før studiet en gang er ferdig, har jeg et konkret jobbtilbud på en stor tannklinikk, med 540 i absolutt minstelønn, gode bonusordninger og jobbdager utelukkende fra 8 til 4. Går du inn i det private er mulighetene gode for å tjene mye mer etter noen år med erfaring. Selve studiet krever mye arbeid og mange timer på lesesalen, men det blir verdt det. Det krever selvsagt en del presisjon og god finmotorikk i fingrene, det er små saker man jobber med. Ikke alle får jobb akkurat der de vil, men om man er villig til å flytte på seg er man så å si garantert jobb etter studiet. Og for å si det rett ut, er du mann ligger du særdeles godt an til å få akkurat den jobben du vil ha, selv om du er en nyutdannet blekfis. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Classics ved Cambridge eller Oxford 1 Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Takk for gjennomtenkte svar. Vil først bare si igjen at jeg ikke har noen realfagsfag (T, S, R matte) eller fysikk osv, så kan ikke bli lege, tannlege eller noe slikt. Når det gjelder min livs- og bosituasjon er jeg dessverre "nødt" til å bo/studere i Oslo. Jeg føler også tvangen for å komme ut i jobb så fort som mulig. Jeg har slitt en god del med det personlige livet mitt, og har vanskelige boforhold. Derfor vil jeg bare ut i jobb for å kjøpe egen bolig asap. Derfor vil jeg ha noe sikkert, og kanskje derfor jeg sikter lavere enn det jeg egentlig kan klare. Men dette med min situasjon og personlige problemer har det også gjort med demotivert. Jeg tror jeg ender med et snitt på rundt 5 i slutten av i år (kanskje 4.9). Lektorutdanning er 5 års master, er det ikke? 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Lektor er femårig ja, i likhet med de fleste andre utdanninger på høyere nivå. Dessverre er det slikt at som regel er det ikke vits å bare ta en bachor, da du vil stille bakerst i køen på de fleste jobber. De jobbene hvor du stiller sterkere er jobber som ofte kan gjøres uten høyere utdanning. Er mange som prater om en mastersyke i norsk sektor. Når det kommer til lektorutdanningen så vil det fra 2017/2018 bli et krav om at all utdanning inn mot skolen skal være femårig. Tidligere kunne en sno seg unna med 3 år (2 årsstudium + PPU), men dette er ikke lengre mulig. Når det er sagt er det en fantastisk jobb, god lønn og god ferie. Ulempen er at det tidvis er stressende, og tidvis også mye ubetalt overtid. Av utdanninger som er 3 år eller lavere på høyere nivå, og gir garantert jobb. Kommer jeg bare på Flygeleder. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flygeleder. Kravene for å komme inn er ikke spesielt krevende, men det å komme igjennom alle opptaksprøvene er det. Er du motivert er det en flott utdanning på bare 2 år, med god lønn. Som sagt enkelt å komme inn, men smalt nåløye for å fullføre. Som siste ord ville jeg nok anbefalt deg aller mest å ta et år fri fra skole. Enten jobb et år, eller dra i militæret. Da får du litt penger å rutte med. Kanskje viktigst av alt får du motivasjon, som er den viktigste faktoren for å fullføre utdanningen, og for å trives på jobben. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Ok. Jeg leste at man skal direkte velge et studie man vil. Jeg tenker i hovedsak engelsk, men vil gjerne kanskje samfunnsfag og (det går jo mye i med hverandre). Går det an? Og hvilken aldersgrupper jobber man med? Men en grunnskolelærerutdanning gir jo kanskje 400.000kr - 450.000kr i lønn? Det er kun 4 årig og "lettere"? 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Har mange venner som har gått fra lektorutdanning i realfag til grunnskolelærer. Det har både med elevmassen en har lyst å arbeide med, men også vanskelighetsgraden. Men tror at engelsk + samfunnsfag på universitetet ikke er mye vanskeligere enn på en høyskole. Hvertfall mine venner som har den fagkombinasjonen har ikke store problemer med for høy arbeidsmengde. Angående kombinasjonen engelsk og samfunnsfag skal dette fint være mulig å velge. Som du ser her https://www.ntnu.no/studier/mlsam/fag-2 Så er faktisk engelsk anbefalt som fag 2 om en velger lektorutdanning innen samfunnsfag. Lektorutdanning i samfunnsfag - http://www.ntnu.no/studier/mlsam Du kan helt fint gjøre det omvendt. Altså at du har hovedvekt på engelsk, med årsstudium i samfunnsfag. Er faktisk anbefalt å ha den kombinasjonen =) Du kan selv velge om du vil undervise 1-7 eller 5-10 eller 8 - 13 klasse på skolen. Her står det litt om forskjellene http://www.ntnu.no/studier/laerer Merk at det er langt viktigere at du velger noe som du liker enn at du "sparer" ett år. Det er tross alt bare forskjell 1 år forskjell på lektor og grunnskoleutdanningen =) Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Tusen takk. Skjønner at det er lurere å velge noe man liker enn å spare ett år, men jeg bare tenkte at hvis jeg ender med å jobbe for samme aldersgruppe og har samme "jobb", så hvorfor ikke spare et år? Men du linket meg nå til NTNU, grunnet min situasjon er jeg "nødt" til å studere i Oslo, foretrekker da enten hioa eller uio. Kunne du hjulpet meg der og? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 (endret) uio = lektorhioa = grunnskolelærer og lærer på mellomtrinnet.Hvis du vil på videregående må du velge uio. Hvis du vil på grunnskolen må du velge hioa. Hvis du vil på ungdomsskolen kan du velge lektor eller mellomtrinnet (5-10).UIO har også lektorutdanning. Du kan å sende en epost til UIO eller HIOA for å høre om detaljene er like =) Endret 14. april 2016 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Men hioa tilbyr jo 5-10 klasselærer? Det er jo ungdomsskolen og eldre barneskolen? Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Jeg skulle søke til lektor nå, men akkurat nå på samordna opptak står det enten engelsk - lektor eller kultur og samfunnsfag - lektor. Hvilken burde jeg ta, og hvordan kan jeg kombinere? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 på UIO ser det ut som du må velge samfunnsfag - lektor, også når du begynner kan du velge engelsk som fag 2. Hvertfall slik det står på UIO sine hjemmesider. Du kan jo lese litt mer på de sidene.http://www.uio.no/studier/program/lektor/studieretninger/kultur-samfunn/oppbygging/ Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Skjønner, tusen takk! Ville du da anbefalt å ta samfunnsfag eller engelsk direkte førstevalg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå