gladteknolog Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) I forbindelse med Telenors oppkjøp av fiberdelen LOS bynett i 2011 (http://www.telenor.com/no/media/pressemeldinger/telenor-kjoper-los-bynett-og-bynett-privat/) har de nå kommet med informasjon om at de vil utføre en teknisk oppgradering til deres plattform. Dette innebærer i praksis at jeg vil bli fakturert 150,- kr ekstra i måneden siden jeg kun betaler for en løsning for internet via fiber og ikke en pakke med internet og tv løsning. 1) Har Canal Digital / Telenor lov til å gjennomføre denne praksisen for kunder som kun ønsker å benytte fibertilbud? Linjeleie er vell definert som en avgift for drift og vedlikehold, samt nødvendig utbygging og modernisering. Det at kunder som kun velger å ha internet skal være med å betale for denne løsningen er vell å anse som urimelig. Kunder som både har internet og tv slipper å betale denne såkalte "linjeleien". I dag slipper også fiberkunder med Telenor abonnement å betale for denne tjenesten. 2) Hvem bestemmer prisingen av denne "linjeleien". Kobberlinjer trenger generelt mer oppfølgning enn fiber linje. Denne prisen er satt til 89,- per måned i dag. 150,- kr for vedlikehold av fiber er vell å anse som urimelig? Endret 10. april 2016 av gladteknolog 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) Ta kontakt med forbrukerådet. Så får du sikkert svar, slik det er med koblingsalg og urimlig vilkår er det nok slik det er opp til levrandøren og sette priser. Med mindre konkuransetilsynet (NKOM) eller forbrukerådet protesterer er det lite å få gjort. Særlig om man går for høyeste hastighet mener jeg det er urimlig å å betale tillegg. Men både telenor\canaldigital påstår de bruker 1 miliard kr årlig i infrastruktur og oppgraderinger. Selv det er dems feil de ikke får til bedre avtale. Endret 10. april 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. mai 2016 Del Skrevet 19. mai 2016 Hei igjen, nå har jeg fått bekreftet canaldigital\telenor vil innføre linjeleie hvis man vil si opp TV pakken\Tv avtalen. Det finnes pilotkunder hos get\canaldigital men ferreste får tilbudet. Forbrukerrådet er informert, ellers lite å gjøre med saken. Forbrukerrådet mener de får muligens gjort lite med det til høsten 2016 i så fall. Så med mindre noe spessielt skjer før den tid så må vi som betaler for 500 mbit betale 1150 kr måneden istedenfor 1000 kr hvis vi vil droppe TV. Tviler på vi får Tv2 sumo\netflix eller wimp Hifi som kompensasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå