Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboer kjøpe seg inn i bolig - Dokumentavgift

Panten

Anbefalte innlegg

Har en samboer som har frigitt en egenkapital på 200 000, og ønsker å kjøpe seg inn i min bolig. Slik jeg har forstått det utløser dette dokumentavgift på 2,5%. Har søkt rundt, men klarer ikke å finne ut hva som er avgiftsgrunnlaget her. Er det 2,5% av 200 000, eller er det 2,5% av markedsverdien på boligen?

Legg gjerne med referanser :)

Panten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Enda bedre svar.

2,5 % av markedsverdien, redusert i tråd med størrelsen på andelen.

Dersom det berre er ein del av eigedomen som blir overført, blir avgiftsgrunnlaget tilsvarande redusert. Til dømes: Dersom berre halvparten av eigedomen blir overført, skal halvparten av den totale salsverdien til eigedomen førast som avgiftsgrunnlag.

http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/Generelt-om-dokumentavgift/

Et bedre spørsmpål er hvorfor h*n skal kjøpe seg inn. Og er det egentlig nødvendig å tinglyse?

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Edit: Enda bedre svar.

2,5 % av markedsverdien, redusert i tråd med størrelsen på andelen.

Dersom det berre er ein del av eigedomen som blir overført, blir avgiftsgrunnlaget tilsvarande redusert. Til dømes: Dersom berre halvparten av eigedomen blir overført, skal halvparten av den totale salsverdien til eigedomen førast som avgiftsgrunnlag.

http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/Generelt-om-dokumentavgift/

Et bedre spørsmpål er hvorfor h*n skal kjøpe seg inn. Og er det egentlig nødvendig å tinglyse?

Artig at du kom inn som en bedreviter og antok at jeg ikke visste hva google var, men allikevel klarte å svare feil. Det jeg mente var at jeg hadde funnet litt ymse svar, og lurte på om noen kunne referere til noe bedre enn bare et søk på google. Det ser jeg du har gjort nå, så takk for det :) 

Åpen for alternativer her, så fyr løs om du har gode løsninger. Men er ute etter noe som sikrer begge parter. Grunnen til at samboer vil kjøpe seg inn er for å plassere penger i noe som er trygt, og evt være med på verdistigning på bolig.

Lenke til kommentar

Det er en mulighet å avtale dere i mellom at hun skal være eier av en viss andel, og tinglyse en rådighetsbegrensning og en sikringsobligasjon for henne. Da kan ikke du selge huset uten hennes godkjenning, og hun sikrer seg oppgjør for hennes andel. Denne løsningen medfører risiko for at dine kreditorer tar dekning i huset på hennes bekostning, men sikrer mot at du nekter henne oppgjør om dere går fra hverandre. Hvis dere kombinerer det med et udatert skjøte som hun kan sende inn om hun mistenker at du sliter økonomisk er mye ordnet uten dokumentavgift (med mindre hun må bruke skjøtet, selvfølgelig).

Det er ikke en løsning jeg anbefaler, men det er mulig å spare dokumentavgift. Jeg tror imidlertid banken kommer til å være skeptisk (selv om de ikke egentlig har noen grunn til det så lenge de får panteretten sin).

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar Herr Brun! 
Det er ikke om å gjøre å komme seg unna dokumentavgiften, men var redd det måtte betales 2,5% av verdien på boligen, og da blir jo en stor andel av egenkapitalen til samboeren min spist opp der.

Men du mener det er anbefalt å tinglyse skjøte og betale dokumentavgift? Enkleste løsningen, minst arbeid, og tryggest for begge? :) 

Lenke til kommentar

Artig at du kom inn som en bedreviter og antok at jeg ikke visste hva google var, men allikevel klarte å svare feil.

(Beklager. Burde redigert fortere. Eller kanskje til og med lest mer før jeg svarte... :))

Men er ute etter noe som sikrer begge parter. Grunnen til at samboer vil kjøpe seg inn er for å plassere penger i noe som er trygt, og evt være med på verdistigning på bolig.

Jeg tenkte på noe i retning av svaret til Herr Brun.

Man kan gjøre det enklere, og bare skrive en privat salgskontrakt, men det blir mer risikabelt for samboeren.

En annen løsning er at dere prøver å beregne hva slags fordel samboeren går glipp av, og du får,  ved at h*n ikke investerer 200 000 i boligen, og så tar høyde for det når dere fordeler vanlige utgifter mellom dere. Samboeren investere så pengene et annet sted. Men det kan nok bli vanskelig i praksis.

Lenke til kommentar

Artig at du kom inn som en bedreviter og antok at jeg ikke visste hva google var, men allikevel klarte å svare feil.

(Beklager. Burde redigert fortere. Eller kanskje til og med lest mer før jeg svarte... :))

Men er ute etter noe som sikrer begge parter. Grunnen til at samboer vil kjøpe seg inn er for å plassere penger i noe som er trygt, og evt være med på verdistigning på bolig.

Jeg tenkte på noe i retning av svaret til Herr Brun.

Man kan gjøre det enklere, og bare skrive en privat salgskontrakt, men det blir mer risikabelt for samboeren.

En annen løsning er at dere prøver å beregne hva slags fordel samboeren går glipp av, og du får,  ved at h*n ikke investerer 200 000 i boligen, og så tar høyde for det når dere fordeler vanlige utgifter mellom dere. Samboeren investere så pengene et annet sted. Men det kan nok bli vanskelig i praksis.

Du er tilgitt :) 

Tror det går i retning av tinglysning av skjøte når jeg fant ut at grunnlaget er basert på eierbrøken samboeren får. Er opptatt av at begge skal være godt sikret. Men jeg kunne ikke finne noe angående at avgiftgrunnlaget er basert på eierbrøken i loven om dokumentavgift?

Et nytt spm.

Er som sagt opptatt av at begge skal være godt sikret. Likledes ønsker jeg ikke at samboer skal betale dagligdagse utgifter for oss begge for å ikke sitte igjen med noe av verdi. Samboer har ikke per dags dato mulighet for lån, men jobber og tjener penger. Finnes det noen avtaleform som gjør at samboer kan erverve seg eierbrøk basert på bidrag i det daglige? 

Lenke til kommentar

Er vel ikke noen spesiell avtaleform, men dere kan gjøre en slik avtale f.eks på bakgrunn av den andelen av avdragene samboer bidrar med. Litt vanskelig å regne ut fordi andelen vil stige etter hvert som lånet betales ned. Om samboer bidrar med 50 % av avdragene, så skal samboer den dagen lånet er nedbetalt ha en eierandel på  50 %, dog korrigert for forskjellen i innskutt egenkapital. En slik avtale kan gjøres uansett fordelingen mellom dere to, og også om samboer begynner å bidra inne i låneperioden.

Som eksempel:

- Din egenkapital er 600 000

- Samboers egenkapital er 200 000

Den dagen dere starter å betale ned på lånet vil eierfordelingen være 75 - 25.

Lånet er på 3 mill kr. 

Etter 10 år nedbetalt med 1 mill, da er din andel 1,1 mill (0,6 i egenkapital og 0,5 i sparing) og samboers 0,7 mill - dvs 61 - 39

Etter 25 år - lånet er nedbetalt, da er din andel 2,1 mill og samboers 1,7 mill - dvs 55 - 45.

---

Cluet her er å tenke avdrag som sparing, det samme gjelder jo innskutt egenkapital - og så ha en avtale som håndterer dette. Praktisk kan sikkert dette gjøres gjennom en formulering som sier at eierandelen til etthvert tidspunkt skal beregnes ut fra hva hver av dere har betalt inn i egenkapital og avdrag.

PS! Ville sikret formuleringen av avtalen hos en advokat. Noen timer er lite å betale for å sikre så store verdier.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at samboer vil kjøpe seg inn er for å plassere penger i noe som er trygt, og evt være med på verdistigning på bolig.

Tja, det er jo en viss risiko I boliginvestering også, bare se hva som skjer I Stavanger.

Dokumentavgift, tinglysning og eventuelt advokatutgifter....mye utgifter (og bry) for et så lite beløp som 200000.  Er vel usikkert om det blir noe stor nettogevinst på denne invsteringen?

En ytterligere risiko er det jo at forholdet ryker så må dere gjennom samme mølla igjen..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at samboer vil kjøpe seg inn er for å plassere penger i noe som er trygt, og evt være med på verdistigning på bolig.

Tja, det er jo en viss risiko I boliginvestering også, bare se hva som skjer I Stavanger.

Dokumentavgift, tinglysning og eventuelt advokatutgifter....mye utgifter (og bry) for et så lite beløp som 200000.  Er vel usikkert om det blir noe stor nettogevinst på denne invsteringen?

En ytterligere risiko er det jo at forholdet ryker så må dere gjennom samme mølla igjen..

Godt poeng at investeringen kanskje ikke gir noen stor gevinst med utgiftene som følger. Dokumentavgiften gjenspeiles jo av andelsbrøk, så slik sett er det ikke noen poeng i å vente til egenkapitalen eventuelt er doblet for å spare dokumentavgift. Tinglysning er et gebyr som vi komme "hver gang" så her kan det jo være noen hundrelapper å spare. Advokat vil vel også i tilfelle bli en engangsavgift, og den bør jo komme uansett da det bør skrives en samboeravtale, med mindre vi bruker en fra nett. 

Det er jo en viss risiko at forholdet kan ryke, men da blir det så vidt meg bekjent bare papirmølla og tinglysningsgebyr, ikke dokumentavgift. Sett at vi har bodd sammen i to år, eller har/venter felles barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...