Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Det å starte opp et firma fra grunnen av idag er ikke bare det å ha en god ide. Det krever også en god business sans , flink på å dra inn kapital, markedsføring etc etc. Dette er noe som kan være både være kostbart, risikabelt og tidkrevende. Ikke minst krever det også at en går for den ideen en har mest troen på og satser 150% på nettop den. Men hva med gode gamle Reodor Felgen, Nikola Tesla eller Leonardo da Vinci? Er det en plass for de idag? Hvordan kommer man seg dit? Hvem lever på denne måten idag? Tesla fikk gjennom sitt liv hele 111 patenter. Edison hadde over 1000. Det sier seg da selv at disse ikke slo seg til med en ide om gangen og gikk all inn for den. Drømmen min hadde vært å hatt mitt eget lille verksted hvor jeg kunne ha jobbet for meg selv. Designet og prototypet. Patentere og lisensiert bort før en hopper over på neste prosjekt eller har flere prosjekter/baller i luften på samme tid. Jeg har fått veldig god respons på de jeg har designet til nå og er i inngående samtale med patenstyret på muligens 3 av dem. Alle er er oppfinnelser som kunne ha fått livets rett og blitt et produkt og sikkert solgt bra. Men tiden vil se. Mest sansynlig er det noen som kommer meg i forkjøpet med samme ide. Så hvilke ferdigheter kreves for å lykkes? Hva kan være greit å tilegne seg?: Kreativit. - Altoppslukende/nyskjerrig når det kommer til kunnskap, teknologi, fysikk og vitenskap. - Se problemer og tenke seg til hvordan disse kunne blitt løst på en bedre måte - Nok design/tegne ferdigheter til å best kunne vise konseptet sitt. - Produksjonsferdigheter og prototyping? - Bli dyktig på lover, regler og søknader rundt patenter og design. - Få et sammarbeid med en advokat? - Skaffe seg kapital nok til å kunne betjene kostdnadene med å ha en patent (årsavgift, og andre utgifter) - Skaffe seg sammarbeidspartnere som kan produsere og selge oppfinnelsen? - Skaffe seg en mentor? Alle er ikke en Stordalen, noen er en "Leonardo da Vinci". Lar det seg gjøre eller er det for mange om beinet? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Pkt 1: Skaff deg en mentor. Jeg vil si det er "universalnøkkelen". Innovasjon Norge har en mentorordning, http://www.innovasjonnorge.no/no/grunder/tjenester-for-grundere/din-personlige-mentor/. Prøv de først, og om du føler du får dårlig respons så kan du PM-e meg. Jeg har en del kontakter. Både de egenskapene du nevner og sikkert mange flere er viktige for å lykkes som gründer, men ingen har alle. Derfor er mentoren "universalnøkkel". Hans oppgave i tillegg til å være en samtalepartner/rådgiver - er å bistå deg/koble deg opp med personer etc som har de kunnskapene/ressursene som du mangler (f.eks kapital). En dyktig mentor vil også kunne gi deg råd om hvilke felt du bør bli god på. Og jeg tror det er fullt mulig å etablere en slik virksomhet som du tenker, men lett er det ikke. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Fellestrekket for Reodor Felgen, Nikola Tesla og Leonardo da Vinci er vell at ingen av dei blei akkurat rike på sine oppfinnelsar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) http://pluss.vg.no/2016/04/11/2372/2372_23656713 Endret 12. april 2016 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå