Gå til innhold

Fartsgrensen her? Karihaugsveien - 50, så 60?

Anbefalte innlegg

Karihaugsveien er en del av ruter som ofte blir brukt av trafikkstasjoner under oppkjøringer. Et lite spørsmål jeg har om akkurat denne veien er - hva er fartsgrensen? Kommer man fra rundkjøringen ved Jula, og forsetter på Kairhaugsveien så står det ikke skilta. Personlig ville jeg da gå utifra at fartsgrensen er 50 da det er litt bebygd, men når du kommer under brua der E6en går er det ifølge oppmerkingen minst 60 kmh. Litt senere står det også 60 skilt. Jeg er redd for å kjøre for sakte akkurat her med andre ord. 10 kmh under fartsgrensa er vel ikke langt unna styrk går jeg utifra med tanke på trafikkavvikling og potensielle situasjoner. 

Så jeg vet ikke... skal jeg bare kjøre i 50 til det 60 skilte kommer opp? Se her: https://www.google.no/maps/place/Karihaugen,+Oslo/@59.9370124,10.9295277,3a,75y,294.16h,85.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1spF-HQOIPQdm3KHIcvR_Cvg!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DpF-HQOIPQdm3KHIcvR_Cvg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D329.83417%26pitch%3D0!7i13312!8i6656!4m2!3m1!1s0x4641653684450ed3:0x52d53cea598ce685

Følg vegen rettfrem fra dette punktet. Under brua vil du se at veioppmerkinga sier at det minst er 60 kmh (med tanke på avstand og lengde på merkinga), og senere i et kryss står det forkjørsrett skilt og 60 skilt. Er det 50 i starten for å så gå over til 60? Det jeg tror, men allikevel merkelig med oppmerkinga. Kan være for å spare skilt pga. krysset antar jeg? Vil bare ha en bekreftelse på at det jeg tror er riktig eller ei :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien er det 80km/t men tror de rett og slett bare har dritt seg ut og glemt å skilte 60. Evt. ikke tar seg råd til nye skilt.

Edit: Skiltinga der er mangelfull eller feil, rett og slett.

Tenkte meg det var noe sånt. Hva mener du jeg da burde gjøre på oppkjøringen dersom jeg kommer til denne strekningen. Kjøre i 50 til 60 blir skiltet? evt. kjøre 50 til oppmerkinga sier 60? Og heller nevne det at jeg kjørte i 50 pga. det ser en smule tettbygd ut, og at det ser ut til å være mangelfull skiltning da oppmerkinga sier 60? Eller rett opp i 80?   :p

Endret av nujuruzatmailziru
Lenke til kommentar

Skiltinga er feil. Selv ville jeg kjørt i 50 til jeg kom til 60-skiltet. Grunnen til dette er antallet busstopp og at fortauet står helt inntil veien på den ene siden. Stripene i veien er nesten usynlig for meg.

Du kan alltids ringe til veivesenet og be dem kjappe seg å sette opp korrekt skilting før du skal kjøre opp. :p

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hvis skilt mangler, er det 50.

Kommer an på om området regnes som bebygd strøk eller ikke. I Norge har vi jo som kjent to fartsgrenser, 50 og 80 km/t, for henholdsvis bebygde/ubebygde strøk. Alt annet er fartssoner. Men på det konkretet stedet det her er snakk om ville jeg sagt at 50 km/t er høyeste lovlige hastighet med mindre annet er skiltet, da det ikke er ubebygd der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Frå vegtrafikklova § 6 andre ledd:

"Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk."

Så dersom det er tettbygd så er det 50 sone, er det utanfor tettbygd strøk så er det 80.

Basert på beskrivelsen av området så reknar eg med at det her er snakk om tettbygd strøk.

Lenke til kommentar

Du vil se at der det er 60 er det alltid lange gule striper med korte mellomrom. Det betyr alltid utenfor tettbebygd strøk. Det tolker jeg som at 60 og oppover også alltid regnes som utenfor tettbebygd strøk.

I dette tilfelle er det neppe forsvarlig med 80 pga. bussholdeplasser, gangfelt etc. så derfor har hastigheten blitt satt ned til 60.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tror jeg du er helt på jordet. Ehrrrm, utenfor tettbygd strøk, unnskyld. ;)

* Stripene varierer avhengig av fartsgrensen, ikke avhengig av om det er tettbygd strøk. At du oftere ser de lange utenfor tettbygd strøk er bare fordi det oftere er høyere fartsgrense der. Og vice versa.

* Om det er tettbygd strøk er avhengig av ... hvor tett bebygd det er der, ikke hvilken fartsgrense som er der (og dermed heller ikke hvilke striper, ettersom de er avhengig av fartsgrensen igjen).

* Fartsgrense når ingen er angitt er avhengig av om det er tettbygd strøk.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det jeg har lært på flere kjøreskoler er at om du er usikker på om du er i eller utenfor tettbebygd strøk så skal du se på veimerkinga.

Var en her som slapp unna bot og anmeldelse pga. dette. Han svingte av i et kryss, ga på noe voldsomt inn på den nye veien og havna i grøfta. Det var 60 på stedet, med tettere bebyggelse enn i dette tilfellet, men de var ikke skilta. De kunne dermed ikke ta ham for råkjøring da det i praksis var 80 på stedet. Det ble skilta kort tid etterpå. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Men her er jeg ikke usikker. ;) Utrolig så mye feil de lærer bort på kjøreskolene... Her er reglene for hvordan stripene skal se ut: http://www.vegvesen.no/_attachment/69741 Se side 22.

Midtstripene får lengde etter fartsgrensen. Fartsgrensen, når den ikke er skiltet, settes etter om det er tettbygd strøk. Så hvis det ikke er angitt fartsgrense vil lange striper indirekte bety utenfor tettbygd strøk (og 80 km/t).

Men, det er bare hvis det ikke er angitt fartsgrense. Problemet her er at det åpenlyst er tettbygd strøk, og dermed ikke 80 km/t.

------------

Etter å ha tenkt meg om har jeg kommet til at svaret etter trafikkreglene er at fartsgrensen som er angitt på stedet er 50 km/t.

Husk at stripene settes etter fartsgrensen, ikke omvendt. Fartsgrensen gis bare av skilting og dernest om tettbygd strøk. Dermed må man glemme stripene her.

Så var det dette med skiltinga. Fartsgrenseskilt gjelder bare frem til nærmeste kryss. Dette er derfor en veistump uten fartsgrenseskilt. I ettbygd strøk betyr det 50 km/t. Om det mangler skilt, eller til og med hadde stått skilt med 130 på andre siden av krysset er irrelevant.

At fartsgrensen gjelder frem til neste kryss betyr at fartsgrensen etter krysset er 50. Derfor burde det stått to 60-skilt etter krysset selv om fartsgrensen før også var 60. I krysset kommer høyre-armen fra en "sone 30". Derfor burde det helt sikkert vært to 60-skilt etter krysset. At det feilaktig bare er ett har bare gjort oss unødvendig forvirret.

Spørsmålet er om fartsgrensen som er angitt er den som faktisk er bestemt at skal gjelde på stedet - og om sensor kan reglene. :p

En annen feil ved skiltinga er at du er på forkjørsvei uten at det er angitt før du kommer til krysset. Fordi høyre arm har vikeplikt betyr det at du er på forkjørsvei. Dette betyr at det mangler et skilt før krysset. Jeg tipper at dette skiltet har vært 60 og forkjørsvei.

Konklusjon:

angitt fartsgrense: 50 km/t

sannsynlig fartsgrense som er ment å gjelde: 60 km/t.

Ring gjerne veivesenet, for dette hadde vært kjekt å få svaret på. :) De er sikkert ikke klar over problemet.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Lengre opp i gata er det et enslig 60-skilt på høyre side.

Vi hadde for en stund siden en enda dårligere merka veistrekning her i distriktet. Der var det 50 den ene veien, 60 den andre og 80 hvis du kom fra en sidevei.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kjører Karihaugveien noen ganger fra jobb når det er mye trafikk på motorveien og har stusset litt over skiltinga. Kjørte der i dag og må si at skiltingen er mangelfull fra Jula til Karl Andersens vei. Derfra er det godt skiltet med 60-sone til det er tydelig skiltet fra 60 til 50 noen meter nord for avkjøringen til Furuset senter.

Kjører man nordover ser det ut som det er 60 til man kommer til Jula og finner et enslig 50-skilt etter rundkjøringen. Kjører man sydover fra rundkjøringen så ser man ingen skilting og ser ut som tettbygd strøk som TS forteller, til man finner et enslig 60-skilt etter et stykke.

Lenke til kommentar

Det blir ikke stryk om en kjører for sakte, men om du derimot kjører for fort..

Kommer jo helt an på om du kjører sakte hele tiden, men om det kun er på grunn av usikkerhet i en liten periode så tror jeg sensoren kun gir deg pluss i margen for å være ekstra varsom

Lenke til kommentar

Så var det dette med skiltinga. Fartsgrenseskilt gjelder bare frem til nærmeste kryss.

Nei, faktisk ikke. Normalt gjentas de etter kryss, til fordel for de som kommer inn på veien, spesielt om grensa er noe annet enn "standardgrensene" 50/80, men om du passerer et kryss, (og fortsetter på samme vei som du var på, ref. "vedkommende vegstrekning" i sitatet under) uten at det er noe nytt skilt, så betyr ikke det at skiltet fartsgrense oppheves.

Vanlige forbudsskilt gjelder som hovedregel bare til neste kryss om ikke annet er angitt, men leser du i skiltforskriften angående skilt nr 362 (fartsgrenseskiltene), så står følgende:

Forbudet gjelder på vedkommende vegstrekning fram til annen fartsgrense er angitt ved

a) nytt skilt 362 «Fartsgrense» eller

b) skilt 366 «Fartsgrensesone» eller til der ett av følgende skilt er satt opp:

c) skilt 364 «Slutt på særskilt fartsgrense»

d) skilt 540 «Gatetun»

e) skilt 548 «Gågate».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...