*F* Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Da er det snart ordinær generalforsamling i borettslaget som består av andelseie-leiligheter (flere hus med 4 leiligheter, to oppe to nede, stort sett) Fikk da dette forslaget i posten, og burde vel ta stilling til om dette er noe jeg vil stemme for eller i mot. Noen som kan gi noen hint? Og hvordan blir det eventuelt med gebyret for tinglysning dersom man omgjør dette? Jeg slapp jo å betale dette da jeg kjøpte meg inn som andelseier. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Det vil vel bli vanskeligere å få vedtatt og koordinert vedlikehold av byggemassen hvis alle eier for seg? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Dårligere avtaler ang. forsikring, kabel-TV, internett, vedlikehold, finansiering av noe nye prosjekter osv. Om det er en fordel at alle har sitt eget/sin egen å passe på, vet jeg ikke.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Eneste positive jeg kan se for meg er at man slipper å hekte ved husleie ved et salg, men det er også det eneste positive. Det negative er jo vedlikehold, oppdeling av tomt (skal den som bor i 2 etasje f.eks. ha krav på en gressflekk foran stuevinduene til naboen i første?) etablerte regler, økning av huslånet (fellesgjelden må jo betales ut) måking på vinter, gressklipping på sommer etc.Dersom det er rentene på fellesgjelden som er problemet kan man jo fikse dette på tre måter, enten møte med banken og få satt den ned der, alternativt låne tilsvarende sum med billigere renter og betale ut det eksisterende så lenge det ikke er snakk om lån med bindene rente, eventuelt fortsette som før Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Regner med det er snakk om å gå over til sameie? Da løser du mange av de problemene som nevnes her med en betydelig lavere felleskostnad som brukes til slikt vedlikehold. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Uansett om det blir stemt ja eller nei på dette forslaget så vil dere fortsatt være eit sameige. Så dette med fellesvedlikehold og slikt av bygningsmassen vil fortsatt være ein utgiftspost som dere må dele på. Den største grunnen til å ikkje melde seg ut er nok kvar enkelt andelseigar sitt økonomiske ansvar for fellesgjeld eller andre forpliktelsar. I eit sameige så er kvar enkelt andelseigar personleg ansvarlig for sin del av utgiftene basert på kor stor eigarandel ein har. I eit sameige kan ein ikkje sleppe unna dette ansvaret. I eit burettslag er det burettslaget som er ansvarlig ovanfor kreditorar, så her kan bebuerane med burett unngå det økonomiske ansvaret ved å seie frå seg buretten sin, det er ikkje nødvendig å finne nokon som vil kjøpe buretten fyrst. Dette betyr at i eit burettslag vil ein alltid ha muligheita til å berre flytte ut og gi opp sin andel for å sleppe å være økonomisk ansvarlig for fellesgjelda, i eit sameige så vil ein ikkje sleppe unna. Når det gjeld argumentet i forslaget om at det vil lønne seg å reforhandle boliglånet som privatpersonar i staden for som eit burettslag så stiller eg meg tvilande til det. I eit burettslag så er det formelt sett ein eigar som eig alle boligane og fellesområda, dette gir ei langt betre forutsettning for å søke finansiering enn om kvar enkelt andelseigar skal prøve å få til ein avtale for kun sin del. Den einaste grunnen eg kan sjå til at eit slikt forslag vil lønne seg er om burettslaget per dags dato har ein svært dårlig låneavtale fordi renta blei låst for lang tid medan den var høg. I eit slikt tilfelle kan det være at det lønner seg å avvilke burettslaget for å la det gå konkurs slik at ein kan inngå ny avtale som eit sameige eller kvar for seg, men her må ein sjekke ut lovlegheita og om det i det heile tatt er praktisk mulig. Tenker at ein i alle fall ikkje vil få til ny låneavtale i den banken som dere misligholdte låneavtalen med. Dette slår meg som eit svært lite gjennomtenkt forslag. Det må i alle fall utreidast meir detaljar enn berre ein ubegrunna påstand om at privatpersonar kan få meir gunstige boliglån kvar for seg enn kva eit burettslag som forandlar for mange kan få til. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. april 2016 Forfatter Del Skrevet 10. april 2016 Litt mer info: - Min andel fellesgjeld er ca 300k, de andre har vel tilsvarende +/- avhengig av andel. - Alle har allerede eget personlig uteområde, noen av oss også parkeringsplass på dette området. - Internett/TV er det ingen avtale om, har egen fiberavtale med leverandør. - Ventelasjon (strøm ventilasjonsanlegg), vann søppel og vei-brøyting er inkludert. Fellesutgifter inkl fellesgjeld ligger vel på omtrent 3,5k per mnd. Uansett, høres jo ut som dette ikke er særlig fornuftlig basert på svarene dere har gitt. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 På årsmøtet burde det diskuteres, men ikke ta en avgjørelse der og da. Dette fordi det kan komme en del info på det møtet som kan gjøre at det bør tenkes litt bedre over, enn det å ta det på sparket der og da. Det kan enkelt tas på ett ekstra ordinært møtet ett par uker etter. Kan ikke så mye om borettslag med fellesgjeld. Det er mange fordeler med å være ett borettslag, noe man vel kan fortsette å være selv om man fjerner fellesgjeld delen. Det store problemet med felles gjeld er hvis noen ikke greier å betjene sin del, så faller problemene på resten. Så det kan være en fordel å bli kvitt den delen. Fordelen med borettslag er at man som regel får ting en del billigere, f.eks. forsikring av boligmassen, hvor alt ute er felles. Litt kjedelig hvis en av boligene ikke har forsikringene sine i orden, og så brenner huset ned. Kan da bli litt problemer med gjennoppbygning osv. Kommunale utgifter blir nokså mye høyere når det er pr enhet og ikke felles masse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå