Anterialis Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Hei, jeg har en sub (Dali K-14 F) på hjemmelån fra HiFi-klubben. Fra før har jeg Denon AVR x-4200w og Dali Opticon 6 fronter. Jeg har noen spørsmål rundt innstillingene. Jeg forstår ikke helt hva som er forskjellen på å sette "large" vs. "small" på frontene i receiver-settings når cross-over puntket uansett er på f.eks. 80 Hz. Å sette "large" på frontene i settings tillater vel receiver til å sende alle frekvensene til frontene, med "small" vil receiver ikke sende de dypeste frekvensene. Men om crossover uansett er på 80 Hz vil ikke alle frekvenser under 80 uansett sendes til sub uavhengig av om frontene er satt som "small" eller "large"? Eller er det så enkelt at når man setter "large" så vil ikke crossover gjelde for disse høyttalerene? I så fall ber det noe jeg misforstår da jeg - til tross for at fronter er satt som "large" - kan gå inn i 2ch playback-menyen og sette crossover på frontene (se fig. 2, "2ch crossover manuell"). Jeg har jo kun 2.1 anlegg p.t. så jeg spiller jo alltid i kun 2 kanaler... Dersom jeg setter fronter på "small" og crossover på 80Hz, hva skjer da om jeg setter sub på kun "LFE" (ikke "LFE+main) og spiller en stereo-video uten LFE-spor? Vil jeg miste all frekvens under 80Hz siden frontene er "small" (spiller intet under crossover-punktet, f.eks. 80Hz) og sub kun spiller LFE-sporet som ikke eksisterer? Jeg vil ha "LFE+main" når jeg ser på film/TV som ikke har LFE-spor, da har jeg skjønt at receiver vil sende dype frekvenser til sub-en. Har jeg forstått det korrekt om jeg sier at dersom crossover er på 80 Hz (og LPF for LFE satt til 120Hz) så vil frontene spille alle frekvenser ned til 80Hz, og sub spille alle frekvenser fra 80Hz og nedover samt gradvis allerede fra 120Hz? Når jeg spiller musikk ønsker jeg i hovedsak ingen sub. Jeg ønsker da at frontene skal være "large" (spille alle frekvensene) og sub kun spille et evt. eget LFE-spor (det er det vel sjeldent på musikk?) Kan jeg på min Denon x4200w stille inn dette automatisk når jeg velger de forskjellige profilene? F.eks. at når jeg trykker på rød "musikk"-knapp på fjernkontrollen vil receiver automatisk sette fronter til "large" og sub til kun LFE, mens når jeg trykker grønn "video"-knapp vil receiver gjøre om fronter til "small" og sub til LFE+main? Jeg misliker at jeg må inn i settings å endre dette manuelt hver gang jeg skifter mellom musikk og film/TV, da må jeg endre mange ganger hver dag :/ Dersom jeg i utgangspunktet har "LFE+main" på sub-en, er det en måte å automatisk endre til kun "LFE" når det foreligger eget LFE-spor på sendingen (TV / Canal Digital)? Mao. kan jeg få receiveren til automatisk å velge sub-mode: LFE+main og fronter: small når jeg ser på en kilde uten LFE-spor, og automatisk velge sub-mode: LFE og fronter: large når det foreligger eget LFE-spor? Jeg tenker at frontene vel bør få fritt spillerom så lenge sub uansett har eget spor (LFE) og ikke tar lyd fra frontene (som ved LFE+main)? Innlegget ligger også på avforum.no, men grunnet lav respons poster jeg også her. På forhånd takk =) Fig 1: Fig. 2: Fig. 3: Fig. 4: Fig. 5: Fig. 6: Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Du får ikke automatisk bytting av Large og Small innstilling. Large må brukes hvis du ikke har sub, men du kan ha small hvis du har sub. For musikk så er det anbefalt å bruke Pure Direct modusen, da spiller den i de kanalene som kilden har. Og du skal da med musikk som regel kun få lyd i frontene, uten sub, så lenge den ikke står til LFE+Main Personlig så har jeg de høyttalerene som går dypt nok til Large. Og setter crossover forskjellig på de forskjellige kanalene etter hva høyttalerene tåler. 80Hz vil ikke alltid funke så bra hvis du har høyttalere som ikke spiller under 120Hz f.eks. Da får du en gløppe på 40Hz som ikke blir med, i ett nokså viktig område. Jeg har satt min crossover litt over den nedre grensen for hva mine høyttalere er oppgitt til å slille. Har 40 på fronter og senter. 60 på surround, 120 på surround back og 60 eller 80 på atmos høyttalerene. Og syntes det funker mye bedre enn det gjør ved å ha alle på 80 Hz som enkelte mener at de SKAL settes på. 80Hz er det THX standarden sier, men da skal man også ha THX godkjente høyttalere. Dine Dali Opticon 6 har oppgitt 49Hz som nedre grense innen for +/- 3dB standarden. Da ville jeg ha satt crossover til 60. Du får da litt mer fylde i dem etter min mening. Du sparer nok litt forsterker kraft ved å la suben ta over deler av de nedre registeret, men X4200 er en nokså kraftig receiver. Det enkleste du kan gjøre er hvis du har en bærbar PC med Windows. Sett denne på fanget og gå inn i menyen via den (Tror den bær ha det, slik Marantz har hatt det de siste generasjonene (Er så å si samme forsterker som Denon, samme selskap). (Dette hvis du har den koblet til nettverk selvfølgelig) Dette står det ikke så mye om i manualen, noe som er synd. Gå i Windows utforskeren, og trykk på der du ser alle ting på nettverket, dukker forsterkeren opp der, så høyreklikk og "vis nettside for enhet". Da får du opp hele menysystemet, og kan enkelt endre på alle ting frem og tilbake og mye enklere høre forskjellene mellom forskjellig crossover innstillinger mens du hører på musikk og film. Dette gjelder alle innstillinger, inkludert LFE+Main, Large og Small. Du får bare ett lite dupp i lyden. Og funker mye bedre enn via menyen til selve spilleren. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. april 2016 Forfatter Del Skrevet 11. april 2016 Takk for tilbakemelding AndersT2! Lurt tips nederst i innlegget ditt, om man har windows Har du lignende oppskrift på mac? Forøvrig er jeg veldig enig med tankegangen din ift. individuell krossover. Jeg har latt Audyssey sette crossover på frontene, ble satt på 60 (mener det var 60 og ikke 40) automatisk som jo passer bra. Et par ting var ikke helt klart for meg: Når det gjelder LFE+main bør jeg vel sette dette om jeg spiller kilder uten dedikert LFE-spor, som f.eks. de fleste TV-kanalene. Om jeg kun setter sub til LFE og fronter til small med krossover 60, vil jeg ikke da miste frekvensene under 60? Eller var det slik at crossover kun gjelder om sub står i LFE+main? Bør fronter alltid stå som "large" om jeg setter sub til kun LFE? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 LFE+Main er enkelst å prøve seg frem med. Crossover er der hele tiden, når man setter til small så tar den bare de ekstra frekvensene som blir borte å sender til sub. Det er for å vite hvile frekvenser den skal fjerne fra høyttalerene, og føre til sub kanalen. Har man ikke sub kanalen, så blir automatisk front til Large, og disse får frekvensene i stedet. Da de laveste ikke er så rettningsbestemt. (Tror det var slik) Vil tro det skal funke på MAC også, men det er flere grunner til at jeg ikke benytter det for å si det enkelt. Vil tro det bare er å åpne nettleseren og skrive inn IP adressen til forsterkeren, samme som i Windows. Viste bare til den andre veien å finne den, da det er enklere enn å vite IP adressen. Du skal finne IP adressen i menyen til Denonen ett sted under nettverk på den. Skal være 192.168.1.ett eller annet (fra 1 til 3 siffer opptil 255). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå